Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Dimlichten stoppen ermee

  1. #1

    Standaard Dimlichten stoppen ermee

    Goedemorgen allen,

    ik heb een Audi 100 C3 uit 1990 waar ik met veel plezier in rijd.
    Enkel heb ik een probleem, mijn dimlichten stoppen er namelijk iedere keer mee.

    Nu hadden jullie al een half jaar geleden aangegeven om m'n lichtschakelaar te vervangen. En dit werkte inderdaad.
    Maar op de een of andere manier gaat de schakelaar steeds in ongeveer 2 maanden kapot.

    Ik ben nu al 3 schakelaars verder en het wordt nu wel een erg duur grapje...

    Weten jullie waar dit aan kan liggen, dat mijn schakelaar steeds kapot gaat?
    Alles blijft werken op mijn dimlichten na.

    Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, dat zou fantastisch zijn.

    Groetjes,

    Vincent

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Dimlichten stoppen ermee

    Even meten hoeveel stroom er doorheen gaat.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Dimlichten stoppen ermee

    Dimlichten vragen veel stroom, en de bekabeling is denk ik oud en deels verroest (en te dun, af fabriek). Na 30 jaar is zo'n kabeltje wel een beetje klaar, en gaat weerstand krijgen (bij elke overgang, dus ook bij de schakelaar). Daardoor stijgt het stroomverbruik, waardoor de temperatuur en weerstand weer toenemen (en de cyclus is compleet). Vroeg of laat gaat de zwakste schakel eraan: in jouw geval denk ik de lichtschakelaar.

    Ik zou alle bekabeling controleren op tekenen van corrosie, breuken, overmatige stijfheid (moet vrij soepel zijn), en doormeten op weerstand met een multimeter. Waar nodig alle connectoren of zelfs de hele kabel vervangen door nieuw, liefst zelfs met een relais aansluiting. Middels een relais setup kan de stroom direct vanaf de accu komen (het relais 'draagt' dan de zware stroom, 110+W) en hoeft de lichtschakelaar alleen de inschakelstroom (1W) te dragen. Bijkomend voordeel: in 90% van de gevallen ook nog eens meer licht vanwege minder spanningsverlies over alle kabels en overgangen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  4. #4

    Standaard Re: Dimlichten stoppen ermee

    Dank voor jullie berichten en dus antwoorden.
    Hier kan ik wel wat mee en ga ik ook mee aan de slag.

    Nogmaals dank!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •