Ik ben nieuwsgierig wie er allemaal een blok verwisseld hebben.
Voor mij was het de 1er keer. Heb er veel van geleerd. Uiteindelijk mis het me meegevallen. Het lastigst vond mik het om de uitlaat gasdicht te krijgen.
M'n 1e blok is vastgelopen. Dat was m'n eigen schuld. Ongemerkt een boutje in het injectorgat gevallen. 1 zuiger was totaal verdwenen. Ik heb vervolgens voor 350 euro een motor bij een sloperij gehaald en ingebouwd.
Heb een aantal punten die i9k als belangrijk heb ervaren.
- Zorg voor goed licht.
- Zorg voor het juiste gereedschap (niet meer en niet minder)
- Zorg voor een goede 3-poot met balansoptie
- Zorg voor voldoende bakjes zo kun je per onderdeel de bouten bewaren
- Maak foto's!!
- Vervang distributie en koppeling. Je kunt er geweldig goed bij natuurlijk
- Heb geduld. Als je merkt dat het tegen zit kun je beter de volgende dag verder gaan
- Zorg dat je alle materialen in huis hebt. Ik heb vervangen: div. filters en alle vloeistoffen, bougies, koppelingsplaat en drukgroep, distributieriem incl. waterpomp en thermostaat.
Zorg voor goed aansluitmateriaal (stekkers, krimpkousjes etc...
- Het is handig als je iemand als vraagbaak beschikbaar hebt
- Probeer geordend en schoon te (blijven) werken.
- Gebruik de juiste onderdelen.
- Afhankelijk van wat meegeleverd word kun je goede onderdelen (denk bijv. aan spinnerkop, CVS sigaar etc... van je oude blok gebruiken
- Als je nieuwe bouten gebruikt, neem bouten met de juiste sterkte
- Zorg voor een momentsleutel en overig speciaal ,gereedschap (grote Indus voor versnellingsbakolie, grote sleutel of dop voor krukaspoelie etc...)
Als alles gereed is, is het goed mom 2x de motor te spoelen met flush. Je kunt goedkope olie gebruiken. Tevens kun je het koelsysteem spoelen. Gebruik G12 koelmiddel.
- Afstellamp of naar garage om ontsteking exact te zetten.
- Zorg voor schoonmaakproducten (remmen en div. onderdelen) en contactspray voor stekkers.
Vertrouw op je eigen gezonde verstand

Waarschijnlijk nog wel dingen vergeten maar dit kwam zo in me op.

Bijgevoegd heb ik een aantal foto's en een filmpje20180923_174148.jpgMotorwissel.jpgAudi 2b.jpg van het project.

Gaf veel voldoening toen alles gelukt was. Tevens erg veel leuke reacties gehad van family en vrienden.