Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Capaciteit Delta 1 radio? (extra speakers)

  1. #1
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    174
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Capaciteit Delta 1 radio? (extra speakers)

    Hallo,

    Ik ben van plan elektrische ramen te installeren in mijn Audi 100 Typ 44 vfl, om de hendel gaten te verbergen wil ik in elke deur een speaker plaatsen, ik wil dit doen met orginele nokia speakers die er nu ook al in zitten, dus straks 4 speakers voor in de auto en 4 speakers achter.

    Ik zit nu met de vraag of een Audi Delta 1 radio (811035192) dit aankan qua capaciteit, ik heb zelf geen verstand van autoradio's of geluidsapparatuur en kan het zo nergens vinden, zou de orginele radio heel graag willen behouden.

    Front speakers die er nu in zitten zijn 2x 443035411, worden er dus 4. De speakers in de hoedenplank zijn 2x 443035412A, worden er ook 4, dus alles wordt verdubbeld.

    De foto van de deurpaneel van een audi 200 is hoe het zou moeten worden, daar is het volgensmij uitgevoerd met een optionele votex speaker, deze kan ik helaas nergens meer vinden, wil daarom als afdekkap 893035407 gebruiken.

    Hoop dat iemand mij hierbij kan helpen en mij kan vertellen of dit mogelijk is en of ik de speakers in de voordeuren gewoon kan doorlussen op de speakers in het dashboard en voor de achterdeuren op de speakers in de hoedenplank.

    Met vriendelijke groet,

    Mechiel

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  2. #2

    Standaard re: Capaciteit Delta 1 radio? (extra speakers)

    doorlussen kan prima, wel even kijken of je het in serie of parallel doet ivm de ohm waarde. de autoradio kan t wel aan, zal t hard gaan volgens mij goed genoeg. Vind de originele speakers wonderbaarlijk goed die er toen in geplaatst werden. Geen idee of de CD betere speakers kreeg dan de basismodellen. Maar zo een goed geluid heb ik in mijn w124 of 740 volvo in originele staat zonder upgrade nooit gehad.

  3. #3
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Capaciteit Delta 1 radio? (extra speakers)

    Altijd in serie anders gaat de eindtrap in de radio te heet worden en kapot.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  4. #4

    Standaard Re: Capaciteit Delta 1 radio? (extra speakers)

    Ik zou hier wel mee oppassen. De grootste vijand van speakers is een te zwakke versterker die te hard moet werken, waardoor het signaal gaat 'clippen'. Zodra je dat hoort is 't al rijkelijk laat, dus dat wil je eigenlijk voorkomen.

    Bij serie schakeling verhoog je de weerstand van de aangesloten speakers (impedantie). Uitgaande van 4 ohm per kanaal wordt dat dan straks 8 ohm. Je verlaagt daarmee de efficiëntie van het systeem, je radio/versterker zal dan harder moeten werken om de boel in beweging te krijgen. Uiteindelijk zal 't volume verschil niet groot zijn, maar het maximaal haalbare volume zal lager zijn.

    Bij parallel schakeling verlaag je de weerstand van de aangesloten speakers (impedantie). Uitgaande van 4 ohm per kanaal wordt dat dan straks 2 ohm. Je verhoogt de efficiëntie, de versterker zal makkelijker harder gaan, maar: een te lage weerstand kan worden gezien als een kortsluiting (0 ohm), en lang niet elke versterker is stabiel (lees: kan zo makkelijk zo snel zo veel stroom laten lopen) onder de 4 ohm. De kans dat de originele radio, die vrijwel zeker gemaakt is voor 6 ohm (4 tot 8) stabiel is onder 4 ohm of zelfs 2 ohm is vrij klein.

    Serie, herhaal voor elk kanaal:
    1. + van radio/versterker naar + van de 1e speaker
    2. - van 1e speaker naar + van 2e speaker
    3. - van 2e speaker naar - van de radio/versterker

    Parallel, herhaal voor elk kanaal:
    1. + van radio naar + van 1e speaker en 2e speaker
    2. - van radio naar - van 1e speaker en 2e speaker
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #5
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Capaciteit Delta 1 radio? (extra speakers)

    Front speakers 443035411 zijn 4 ohm dus in serie zetten, radio kan prima overweg met 8 ohm....niet met 2 ohm.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •