Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Welke bougie in mijn 100 1985 2.2 met K-Jet?

  1. #1

    Standaard Welke bougie in mijn 100 1985 2.2 met K-Jet?

    De handleiding uit 1985 zegt deze

    Bosch W6DC
    Beru 14-6 DU
    Champion N7 YC

    Allemaal enkel pins

    Maar die er in zitten zijn BUR6ET, met 3 pinnen. Heb zulke nog nooit gehad, heel mn leven alleen maar oude auto's gereden namelijk. Door een vorige eigenaar erin gezet, maar ze komen ook netjes naar voren in welke database dan ook als ik mn kenteken invoer, de W6DC van Bosch is de W6DC+ geworden. Verder rij ik ook een Volkswagen Santana en ze lijken nogal op elkaar. Niet qua rijgedrag haha, maar motorisch. Daar ligt een 1.9 in en die heeft de W5DC+ bougies erin zitten. Dat is een carburateur en als ik stiekem eerlijk mag zijn is de motor soepeler in acceleren. De audi is niet slecht uiteraard, maar je hoort t soms wat schraler ofzo, uiteraard allemaal weg als die warm is. Ik heb er een bougie uitgedraaid en ja ze zijn redelijk versleten, ze vonken netjes. Verdelerkap en rotor vorig jaar vervangen door Bosch. Moest rotors uit de USA laten komen... tja wilde perce Bosch. Heb meteen zn hele NOS voorrad opgekocht heb er nu 6 liggen haha, kan ik even vooruit. Dus dat is ook fris. De motor loopt stationair ook netjes. Kjet systeem is netjes. Benzinefilter en de drukregelaar is vervangen 2 jaar terug want toen had die vaak startproblemen. En het verbruik is ook normaal. Ze zeggen bij 120km/h dat je 8,8/100km moet halen en stadsverkeer maar 12/100km. Maar ik rij gecombineerd en dan kom ik in de buurt van deze data, dus dat is ook niet echt slecht. Beide auto's zijn automaat.

    Nu lees ik eigenlijk alleen maar dat die 3 punts kwats/onzin is. Dit is wat ik verzamel heb van het internet.

    Je hebt uiteraard maar 1 vonk, sommige mensen zijn echt in de veronderstelling dat je er 3 krijgt.
    De vonkt gaat gewoon naar de pin met de minste weerstand, misschien geeft het een voordeel dat je altijd een vonk hebt. Maar daar verschillen de meningen heel erg over, iemand had zelfs een testopstelling gemaakt en die zag in het donker door het plexiglas de 3 pins bougie minder fel vonken dan de enkel pins.
    De pinnen zijn smaller dan wanneer je een enkele pin hebt, de afstand is zijwaarts ipv onder naar boven. Bij 1 pins is de vonker beter beschermd, want dan ligt de pin in een bocht over de vonker heen (ik heb mezelf vrij gelaten in de benamingen, excuus als het technisch niet helemaal correct is)
    Eigenlijk het enige voordeel wat naar voren komt nadt ik gisteravond er eens een tijdje over heb zitten lezen is dat ze langer meegaan, omdat je simpelweg 3 pinnen hebt. Dus als je een hekel hebt aan vervangen, wat ik me kan voorstellen als je een plastic kap moet verwijderen, bobine eruit moet halen de bougies uit een 10cm diep gat moet halen dat je er dan minder zin in hebt. Begrijpelijk. Maarja bij de 5 cilinder kun je er zo makkelijk bij.

    En iemand anders zei ook heel nuchter, als het wonderbougies zijn waarom plaatst niet iedere fabrikant ze in hun motoren.

    Mijn vraag is vooral welke gebruiken jullie. Uiteraard ga ik als test nu de Bosch erin draaien want de NGKs zijn versleten, geen idee hoe lang ze erin zitten ik heb de auto nu 3 jaar. NGK heeft geen enkelpins versie meer voor deze motor, of nooit gehad? Waarom wordt NGK in 1985 in de handleiding niet benoemd. Of was het toen vooral een merk voor motoren/brommers? Daar ken ik het merk vooral van en in dat zelfde tijdperk dat ik brommer reed. Al had ik in mijn oude volvo's eigenlijk altijd wel NGK zitten.

    Op het duitse type 44 forum nog iets ontdekt. NGK bougies komen vaak overeen met een lagere waarde bij andere bougies. Dus je zou de BUR5ET moeten plaatsen, zoals vanaf 1988 bij verschillende Audi / VW modellen werd gedaan. De 2.3E, VW T4 bus en varianten.
    Laatst gewijzigd door audi100cd1985; 27-04-23 om 13:43.

  2. #2

    Standaard Re: Welke bougie in mijn 100 1985 2.2 met K-Jet?

    BUR5ET komt naar voren als ik het Duitse forum verder uitplus. Er is ook een topic over schade gelopen motor door Bosch bougies en mensen dit merk nogal tegenspreken

    Verder werd in de latere Audi 100 2.3E van late jaren 80 tot de laatste 100 de BPR5EKU gebruikt en geadviseerd vanuit de fabriek. De BUR5ET komt ook naar voren als gebruikt exemplaar en die vond zijn gebruik ook in de T4 busjes met 5 cilinder.

    In al die latere bouwjaren was alleen de NGK bougie een stabiele factor, bij alle andere merken bougies werd ieder wel weer een andere, vaak warmtegraad, geadviseerd. Blijkbaar las ik ook dat een NGK 5 vaak overeenkomt met een 6 warmtegraad bij andere merken.
    Laatst gewijzigd door audi100cd1985; 30-04-23 om 07:15.

  3. #3
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    172
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke bougie in mijn 100 1985 2.2 met K-Jet?

    Ik heb er BOSCH PLATINUM SPARK PLUG WR6DP 0242240521 in gezet, (staat in de ETKA) zijn nog New Old Stock te krijgen, met deze platinum bougies loopt een KU en HX blok heel erg rustig en goed, tevens gaan deze rond de 90.000 km mee, dus bij wijze van spreken de laatste bougies die je ooit hoeft te plaatsen.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door MechielHoenink; 14-10-23 om 21:54.

  4. #4

    Standaard Re: Welke bougie in mijn 100 1985 2.2 met K-Jet?

    We bliiven toch wel langer dan 90k die wagens rijden. Ik ga er weer eens mee experimenteren. Zo ook rotor en verdelerkappen van t goedkoopste merk er nu op. Niet dat ik t perce wilde, maar komt moment dat we van topran e.d. afhankelijk worden. Deurklinken heb ik er van en bevallen. Vandaag komt de stationaittegelaar via aliexpress binnen. Ben t beu om iedere paat maanden die sigaar met tunerspray te behandelen.

  5. #5
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    172
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke bougie in mijn 100 1985 2.2 met K-Jet?

    Wat betreft de stationaire regelklep heb je gelijk, voor een nieuwe van Hella of VDO moet je meer dan €300 neerleggen, dit is bizar en het niet waard, met dit soort dingen neig ik dan naar een orgineel 2dehands exemplaar of een van €40 van de Ali inderdaad, qua ontsteking en bougies wilde ik het gewoon goed voor elkaar hebben, dan gaat het ook het langst mee. Gelukkig zijn 5 cilinders niet heel gevoelig voor wat "mindere" bougies, zelfs ruw loopt de motor nog goed.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk


  6. #6

    Standaard Re: Welke bougie in mijn 100 1985 2.2 met K-Jet?

    Werkt voor geen meter die van ali helaas. Mag m kosteloos retoureneren,

  7. #7
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    172
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke bougie in mijn 100 1985 2.2 met K-Jet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audi100cd1985 Bekijk Berichten
    Werkt voor geen meter die van ali helaas. Mag m kosteloos retoureneren,
    En je weet zeker dat dit de boosdoener is?

    Onder de koelflens voor op de motor zit ook nog een sensor die de koelvloeistof temperatuur doorgeeft aan de stationaire toerentalstabilisatie, deze had bij mij voor problemen gezorgd. Kijk even of de bedrading hier nog goed is. En anders opzoek gaan naar een 2dehands "sigaar"

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •