Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.528
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

    Hoi,

    Questione: Wat voor motorolie wordt aanbevolen/wat zijn de ervaringen met olie voor gebruik in het 3B blok van een Typ44 met 20 klepper turbo? (2.2liter met 220 peekaas).

    Ik heb altijd turbo-loze oudere Audi's gehad (behalve de A8 V6 TDI). Daar heb ik altijd Kroon Oil (toen ik nog in Nederland woonde) in gedaan, of, sinds ik in Zwitserland woon, Castrol Magnatec 10W40 (ik geloof niet in magische marketing moleculen maar de olie doet het perfect en ik kan het voor een leuke prijs kopen).
    Laatst gewijzigd door Steven; 05-02-24 om 21:12.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.631
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.183
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 06-02-24 om 19:24.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.528
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

    Ik heb Castrol Edge 5W30 LL genomen. Dat spul ken ik, is goeie juice, dus huppatee.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.528
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

    Heb van verschillende mensen, ook van m'n lokale Typ43 Typ44 Guru, te horen gekregen dat 5W30 te dun is voor deze 3B motoren. Wordt vehement afgeraden zelfs.
    Aanbevolen word minstens een SAE 40.
    Voor opgevoerde en daardoor thermisch zwaarder belaste motoren (heb ik niet) zelfs 10W60.

    Heb er Mobil-1 0W40 FS (Full Synth) in gedaan + nieuw filter (Bosch met terugslagklep). Maar kiek'n.

    Vreemd dat alle Olieboeren standaard 5W30 roepen. Alleen Mobil-1 zegt, als enige, 0W40.
    Laatst gewijzigd door Steven; 09-05-24 om 22:41.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #6
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.528
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

    Dingen moeten slechter gaan, voordat het beter wordt, heeft een wijsneus wel eens gezegd. In dit geval klopt het helaas wel...

    Toen deze auto (van Hessel Terpstra) in 2015 naar Zwitserland geïmporteerd werd, heeft de lokale garage waar ie de 9 jaren daarna, Roxor (Panolin) 5W30 erin gedaan. Ik kocht de auto nadat ie meerdere jaren praktisch stilgestaan had en het eerste wat ik deed is nieuwe sapjes erin.
    Op advies van die garage ook 5W30 erin (Castrol Edge, want altijd hele goede ervaringen). De auto reed goed maar de oliedruk was nooit geweldig. Voor m'n gevoel altijd ietwat te laag.

    Talloze video's en forums later, besloot ik er Mobil-1 0W40 FS in te doen.
    Nou, dat was helemaaaaal k*t.
    Oliedruk vaak te laag, was blij als er überhaupt 4 bar was, in stationair een lausige 1.6 bar.
    Niet goed.
    Na minder als 500km was ik er klaar mee. Bij het wisselen van de olie (80 graden celsius) was deze olie waterdun. Dunner als de Castrol Edge 5W30 was toen het er uit kwam.

    Anyway, ik met Hessel gebeld. Hij zegt "ik doe altijd Castrol Edge 10W60" in deze motoren. Dit strookt met het advies wat ik meermaals gelezen had. Maar dat was ALTIJD in context was zwaar opgevoerde 3B en ABY en AAN blokken met 450pk of meer. Of te wel, thermisch sterk belast.
    Ik rijd normaal met de auto en hij is 100% fabrieks-origineel qua specs. Ik heb de olie de 100 graden C nog niet zien bereiken tot nu toe. Dus ik dacht dat 10W60 niet nodig was.
    Long story short. Das dunne piswater er uit. Nieuw Filter en Castrol Edge 10W60 er in.

    Viola, oliedruk is normaal. Beter als het ooit was (is ook logisch want dikkere olie). Het blok klinkt mechanisch ook beter. Loopt nu heel mooi.

    9 jaar lang heeft deze auto dus met de verkeerde olie rondgereden. Verkeerd is misschien niet het juiste woord. Het onderblok incl. oliepomp en krukas, heeft Hessel in 2015 (9 jaar geleden) compleet vervangen met een kratmotor van Audi Tradition (het laatste onderblok wat ze toen op voorraad hadden). Dus het onderlijf heeft er pas 15000km op zitten.

    Bij de volgende olie-wissel gaat er een monster naar het olie-lab om te kijken hoe de internals er voor staan. Ik wil het weten.
    Laatst gewijzigd door Steven; 12-05-24 om 08:38.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.183
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

    1.8 bar oliedruk stationair is helemaal niet zo verkeerd, wat had je willen zien dan? 10W60 had ik echt nooit gedaan, oude motoren is vaak gewoon een 15W40 zonder alle fancy tierelantijnen, dat het warm dun is klopt ook wel, het moet een film kunnen maken van olie tussen je lager en je krukas tap, daar heb je geen millimeters ruimte natuurlijk maar honderdste in tolerantie.

    Dun is vaak lichtlauf olie, dus zuiniger en meer vermogen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

    mijn advies 10w40, half synthetisch. op al t andere beginnen die motoren te zweten. spreek uit ervaring. Of dat nu dit blok is, of een redblock als die van volvo. Die willen geen moderne synthetische troep en die van de action is uitstekend, rij er al zeker 13 jaar op. Vergeet niet deze motoren komen uit een tijd dat er juist tolerantie op de onderdelen mocht zijn, de handleiding benoemd zelfs verbruik van een halve liter op de 1000 of 1500 km. Gekkenwerk volgens de huidige normen, al verbruiken moderne motoren met al die complexe carterontluchting systemen die dicht gaan zitten ook vaker meer olie dan je lief is.

  10. #9
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.528
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

    Dat weet ik allemaal jongens maar als ik met 3000 toeren op de snelweg nog niet maar aan de 4 bar kom?!?!.
    En als nou zo veel 3B, ABY en AAN rijders, alsook iemand als een Hessel Terpstra of die kerel van 5inline.de (een bluffertje, maar hij weet wel waar hij over praat) zeggen "10W60" wie ben ik dan?
    Ik weet het niet beter als mensen die al 20 jaar deze blokken rijden en bouwen.

    Het hangt ook enorm van het blok af. In de 2.8 V6 (AAH) gebruik ik Castrol 10W40. Oliedruk is tijdens normaal rijden altijd minimaal 4.5 bar en kan naar 5 bar. Is normaal. Is ok. Voor dit blok.
    Het 20V 3B blok is veel ouder. Vergeet niet, het is het zelfde onderblok als de 7A en de bovenbouw is ook grotendeels gelijk, het is een oud blok.

    De oliedruk is nu eindelijk stabiel en vergelijkbaar met wat veel mensen, die er wél verstand van hebben, als normaal en correct hanteren.

    Ps. die 1.8 bar stationair moest 1.6 bar wezen. Heb m'n post net aangepast.
    Laatst gewijzigd door Steven; 12-05-24 om 08:39.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.183
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

    Steven
    Dat ie nu wel aan de 4 bar komt is dan toch schijnveilig, door de dikte heb je meer druk tussen pomp en sensor maar hoe je smering werkelijk is weet je niet. Dat een ander in de sloot springt wil niet zeggen dat je het zelf moet doen, andere motoren en toleranties waarschijnlijk.
    Ik zou een audi spec aan houden, al helemaal met turbo motoren.

    Ik heb ook een coupé met een 7A gehad maar zat audi spec in kwa olie, daar kan je wel ietsje naar afwijken bijv naar W40 of naar 0 voor koude start maar 60 is niet eens een gangbare olie dikte.
    Echter, het is jouw wagen natuurlijk, gelukkig mag je doen wat je zelf het beste dunkt 😀
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11

    Standaard Re: Advies motorolie Audi 200 quattro Turbo 20V (1990)

    Weet je eigenlijk hangt het af van zoveel factoren. In dit topic gaan ze in op veel materie.

    https://www.audiforum.nl/forum/model...ruik-s6en.html

    Ook daar komt 10w60 regelmatig voorbij, maar ook 5w30 en 5w40. Dus tja wie zou t zeggen.

    Ik ben bewust weer naar 10w40 gegaan want het blok was heel vochtig nadat er door de vorige eigenaar altijd 5w30 inging. En mijn audi volgens de specs van Audi zeker een halv e liter per 1500km verbruikt en zodoende ik niet al te dure olie erin wil doen en die zwarte Valvoline oid flessen van de action voldoen uitstekend aan die eis.

    Ik schroef er 2x per jaar een nieuw oliefilter op zonder carterpan leeg te laten lopen, door het verbruik niet heel noodzakelijk een volledige wissel. Doe volledige wissel 1x per 2 jaar en dan doe ik alle sapjes ook automaat, stuurbekrachtiging en remmen. Overkill misschien, maar bij deze leeftijd van het voertuig regelmatig versheid doet hem veel goed. De 3 bak automaat reed zo slecht toen ik de auto kreeg, nu meerdere keren gewisseld (niet flushen) blijft de olie eindelijk mooi rood van kleur. Ook het filter nu pas vervangen ipv meteen. Want zo een versnellingsbak went aan zijn verstoppingen en als je die zomaar uit het niets daar van ontdoet ontstaan er problemen. Net als een auto die 10 jaar stil heeft gestaan, Die moet je de eerste 1000 zoveel kilometer als een ouwe opa behandelen die moet je weer laten wennen aan het werk, net als na een vakantie ik ook weer zeker 8 maanden nodig heb om aan het werk te wennen.
    Laatst gewijzigd door audi100cd1985; 13-05-24 om 07:37.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •