Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Grüezi,

    Mijn 200 is een beetje incontinent. Als de motor goed warm is, bubbelt er heel lichtjes rode koelvloeistof, daar waar de rubberen slang ophoudt.
    Na het uitschakelen van de motor komen er nog vele minuten lucht-belletjes uit (rode pijl).

    Audi200 lekkende aansluiting expansievat.jpg

    Die dunne slang is duidelijk een keertje vervangen (ziet er vrij nieuw uit) en het is een hogedruk-slang met dat gele draad er in verweven (wat moeilijk door te snijden is).

    Die slangklem zat satanisch vast, dus ik dacht dat beun de haas die slang gemonteerd heeft, de slangklem knettervast gedraaid heeft waardoor een minuscuul scheurtje in de slang, direkt onder de klem zat.
    Dus ik heb een paar cm afgesneden zodat ik een maagdelijk stukje slang had en de klem "normaal vast" gemaakt. Resultaat: het lekte op de grens van rubber en plastic (reservoir) nog steeds.
    Dan nog wat vaster gedraaid (tot ik dacht "zo nu moet ik écht niet verder gaan anders draai ik de boel aan gort). Resultat: die belletjes.

    Het reservoir heeft geen scheurtje in het plastic bij die aansluiting. Er zit zelfs iets van een metalen versteviging in dat plastic pijpje.

    Nu zit ik me af te vragen: dat er veel druk op het systeem staat weet ik. Dat is normaal. Maar hoe wordt die druk afgebouwd? Heb ik misschien ergens een verstopt "ventilatie-gaatje" (overdruk-ventiel voor automatisch ontluchten) waardoor de druk niet weg kan en deze aansluiting op het reservoir gewoon de zwakste plek is?
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Niemand? Hoe wordt die druk afgebouwd? Is er een overdruk ventiel ergens (wat niet meer werkt waardoor deze situatie onstaan is)?
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.135
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Meestal de dop. Maar als je echt heel veel druk hebt kan je ook een lekke koppakking hebben natuurlijk, of een koelfan die niet of te laat aan slaat.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Via de dop? Moet er dan een klein gaatje in de dop zitten, zodat de overdruk weg kan? Vandaag weer, na een rit, die belletjes. Voorzichtig de dop een beetje open gedraaid (een heel klein beetje) en ssssssscht druk weg en geen gebubbel meer.

    Lekkende koppakking. Dan zou er „majonaise“ aan de olie-vuldop moeten zitten toch?
    Ik heb vandaag de olie vervangen. Alles normaal.

    Ik heb het plastic pijpje aan het reservoir, waar de slang overheen geschoven wordt, met loodgieterstape omwikkeld waarmee men het schroefdraad van waterkranen of gasleidingen afdicht). Het bubbelt ietsje minder maar opgelost is het niet.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.135
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Via de dop? Moet er dan een klein gaatje in de dop zitten, zodat de overdruk weg kan? Vandaag weer, na een rit, die belletjes. Voorzichtig de dop een beetje open gedraaid (een heel klein beetje) en ssssssscht druk weg en geen gebubbel meer.
    Een overdruk ventiel in de dop inderdaad, niet een gaatje omdat de druk temperatuur verlagend werkt en dus nodig is.
    Lekkende koppakking. Dan zou er „majonaise“ aan de olie-vuldop moeten zitten toch?
    Ik heb vandaag de olie vervangen. Alles normaal.
    Je haalt wat door elkaar denk ik, die "mayonaise" heb je ook van korte stukjes, condens plus olie geeft witte slutsch in de olievul dop. Een koppakking kan op meerdere manieren lek zijn, van olie naar water, van cilinder naar cilinder en van cilinder naar water, bij de laatste krijg je bellen in het water als je gas geeft met de dop er af, geef je dan flink gas en even later zie je bellen in het reservoir verschijnen dan kan dat duiden op de koppakking. Niet als je net gevuld hebt met koelwater natuurlijk, dan kan er nog veel lucht in zitten.
    Ik heb het plastic pijpje aan het reservoir, waar de slang overheen geschoven wordt, met loodgieterstape omwikkeld waarmee men het schroefdraad van waterkranen of gasleidingen afdicht). Het bubbelt ietsje minder maar opgelost is het niet.
    Teflon gaat je niet helpen, een passende slang en een goede slangklem wel, misschien toch een klein gaatje in het reservoir, bij auto's zoals de mijne staan er wel om bekend, 45,- een nieuwe en een tientje een nieuwe dop zodat het overdruk ventiel ook werkt zoals het hoort, maar bij jou misschien niet meer te krijgen voor de 200?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Zo’n schroefklemmetje (jouw foto) sluit niet altijd goed af, is mijn ervaring, vooral bij een kleine maat. Het starre gedeelte waar het wormwieltje zit kan de bocht niet goed volgen. Beter een benzineslangklemmetje gebruiken van de juiste maat, die past er veel mooier om heen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Kees B; 11-02-24 om 19:29.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Audi gebruikte zelf klemmetjes die je met een tang vast kneep. Deze aftermarket klemmetjes zijn inderdaad niet zo geweldig om de reden die Kees noemt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    35
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Mijn advies, loshalen, pijpje en slang goed schoonmaken en een beetje vloeibare pakking rondom op het pijpje smeren. Wel op siliconenbasis en niet te veel, zeg maar net na die verdikking. Ik heb de blauwe van Loctite. Klem net na de verdikking erop zetten, hij moet er echt tegenaan zitten. Gewoon normaal vastzetten. Daarna even goed laten drogen voordat je koelvloeistof bijvult en weer gaat rijden (zeg maar een nacht). Dit werkt uitstekend bij mijn antieke wagenpark bij de hardnekkige lekkages.

    Het is meestal toch de leeftijd van het rubber waardoor het uithardt en niet goed meer aansluit, is mijn ervaring. Ook al ziet het rubber er nog goed uit. Een nieuwe slang is een stuk zachter en sluit veel beter af.

  10. #9
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    De slang (origineel Audi) is 11000km vervangen. Is zacht als boter.
    Maar Tom's raad betreffende fatsoenlijke klemmen ipv. zo'n ding van de Gamma, ga ik opvolgen. Als dat niet lukt een kwakkie vloeibare pakking. Wordt vervolgd...
    Laatst gewijzigd door Steven; 12-02-24 om 19:06.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  11. #10
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Update: het heeft niets met de slang of de slangklem te maken...

    Ik was vandaag bij de Audi classic Garage waar m'n 200 in onderhoud was sinds 2015. Die man is de lokale Hessel Terpstra zeg maar. Hele aardige man en kent Urquattro's, Typ 89, 43 en 44 etc. van binnen en van buiten.

    Ik leg het probleem uit (en ik had net een flink stuk gereden dus de belletjes waren goed zichtbaar.
    Hij: heeft dit expansie-vaatje zo'n metalen buisje in dat pijpje?
    Ik: ja
    Hij: is dat pijpje naar buiten gekomen?
    Ik: ja en ik heb het terug naar binnen geschoven
    Hij: als dat metalen buisje zo naar buiten komt, is het vaatje naar z'n vaatje. Dan zit er een haarscheur aan de onderkant waar het pijpje vastzit. De enige oplossing: een nieuw vaatje.

    Dus heb ik een nieuwe vaatje bestellt. Origineel zijn ze er niet meer, ook niet op Audi Tradition etc. etc.
    Er zijn veel vaatjes te koop die zeggen een alternaief voor het Audi Partnumber te zijn. De meeste zijn precies het zelfde vaatje, verkocht onder een andere naam en rondom hebben ze overal "gaten" om het vaatje vast te kunnen schroeven. Het zijn eigenlijk universele vaatjes voor een heel scala aan VAG voertuigen.

    Ik heb uiteindelijk voor de FEBI 21188 gekozen. Het heeft de "gaten" op de juiste plek zitten. Er zitten twee "gaten" te veel aan aan de voorkant, maar die dremel je er makkelijk van af. Daarna ziet het er precies zo uit als het origineel.
    Het belangrijkste is, is dat dit FEBI artikelnummer het pijpje op de zelfde plek heeft zitten als het origineel. Bij veruit de meeste is dat niet zo maar (zit op een iets andere plaats). Als je goed kijkt, zie je dat veel van deze "fabrikanten" helemaal geen fabrikanten, zijn maar zulke items gewoon in Azië inkopen en dan in eine eigen doos doen. Al die reservoirs zien er preciessss het zelfde uit, met het pijpje op de verkeerde plek, etc. etc.

    2. hands koop ik zulke vaatjes niet. Alles wat ik zag op eBay is net zo oud en gaar als mijn eigene, dus dat heeft geen zin.
    Laatst gewijzigd door Steven; 13-02-24 om 23:14.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.135
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Update: het heeft niets met de slang of de slangklem te maken...
    Dat is nog eens een stelling als je nog geen nieuw vaatje hebt geprobeerd 😉
    Ook nieuw dopje erbij gedaan?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Dat is nog eens een stelling als je nog geen nieuw vaatje hebt geprobeerd 😉
    Ook nieuw dopje erbij gedaan?
    Niet mijn uitspraak maar van de lokale Typ44 guru. Hij kent het probleem met dat metalen pijpje (zie boven).
    Dop heeft ie bekeken, die is ok.
    De slang is het correcte Audi onderdeelnummer en de twee gebruikte slangklemmen ook. De koelvloeistof bubbelt uit een haarscheurtje in de overgang van het vaatje naar dat plastic pijpje (waar de slang overheen geschoven wordt en dat metalen buisje in zit en wat er dus deels uitgefloept was.
    ik heb geen reden die man niet te geloven. En die 30 euro voor een nieuw vaatje (met Sensor) overleef ik wel :-)
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  14. #13
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.135
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Niet mijn uitspraak maar van de lokale Typ44 guru. Hij kent het probleem met dat metalen pijpje (zie boven).
    Dop heeft ie bekeken, die is ok.
    De slang is het correcte Audi onderdeelnummer en de twee gebruikte slangklemmen ook. De koelvloeistof bubbelt uit een haarscheurtje in de overgang van het vaatje naar dat plastic pijpje (waar de slang overheen geschoven wordt en dat metalen buisje in zit en wat er dus deels uitgefloept was.
    ik heb geen reden die man niet te geloven. En die 30 euro voor een nieuw vaatje (met Sensor) overleef ik wel :-)
    Zoals ik in post 5 ook al schreef, audi heeft de reputatie van kapotte tankjes, mijn A4 type en de 2 ervoor ook.

    Was ook een beetje cynisch bedoeld hoor steven. 😉
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    35
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Fijn dat het opgelost is en dat er überhaupt nog een nieuw en passend onderdeel te krijgen was! Het is soms een uitdaging qua onderdelenvoorziening.

  16. #15
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Update: het was inderdaad alleen het vaatje, het had een scheurtje en was naar de vaantjes. Met de moeder aller slangklemmen de dikke slang (onder) dichtgeknepen, het vaatje uitgezogen met een over-the-top-oversized spuit (speciaal voor de extractie van vloeistoffen) en vaatje gewisseld.
    De slangklemmen normaal vastgedraaid (dus niet satanisch vast) en hup, probleem opgelost.

    Het vaatje is een Febi 21188 (heeft een sensor en de juiste aansluitingen op de goede plekken en onder de juiste hoek). De dop is de originele Audi dop. Die werkt nog doppie-joppie (en dan blijft het geheel toch nog een beetje origineel, soort van..)
    Ook na een flinke rit met de boel goed heet, krukdroog, geen lekkage meer

    Audi 200 new coolant tank - Febi 21188.jpg

    Tip: dit vaatje heeft, net als vele andere after market vaatjes, naast de montage-gaten die je nodig hebt, ook nog twee montage-gaten aan de voorkant (boven de cooling-ventilator). Die heb ik er voorzichtig afgedremeld zodat het er OE uitziet.

    Ook heb ik, in mijn onmetelijke wijsheid, een tweede vaatje besteld (zelfde artikelnummer) voor het geval dat dit vaatje in de toekomst ook naar de vaatjes gaat, en er niks meer te krijgen is tegen die tijd. Voor die paar Euro ga ik niet zitten billen-knijpen.
    Laatst gewijzigd door Steven; 21-02-24 om 02:25.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  17. #16
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Die slangklem die je gebruikt is eigenlijk niet ideaal, beter zoiets gebruiken.
    Zijn in diverse maten te koop dus slang ff opmeten. https://www.estateservices.nl/slangk...eel-volvo.html
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  18. #17
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    172
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Update: het was inderdaad alleen het vaatje, het had een scheurtje en was naar de vaantjes. Met de moeder aller slangklemmen de dikke slang (onder) dichtgeknepen, het vaatje uitgezogen met een over-the-top-oversized spuit (speciaal voor de extractie van vloeistoffen) en vaatje gewisseld.
    De slangklemmen normaal vastgedraaid (dus niet satanisch vast) en hup, probleem opgelost.

    Het vaatje is een Febi 21188 (heeft een sensor en de juiste aansluitingen op de goede plekken en onder de juiste hoek). De dop is de originele Audi dop. Die werkt nog doppie-joppie (en dan blijft het geheel toch nog een beetje origineel, soort van..)
    Ook na een flinke rit met de boel goed heet, krukdroog, geen lekkage meer

    Audi 200 new coolant tank - Febi 21188.jpg

    Tip: dit vaatje heeft, net als vele andere after market vaatjes, naast de montage-gaten die je nodig hebt, ook nog twee montage-gaten aan de voorkant (boven de cooling-ventilator). Die heb ik er voorzichtig afgedremeld zodat het er OE uitziet.

    Ook heb ik, in mijn onmetelijke wijsheid, een tweede vaatje besteld (zelfde artikelnummer) voor het geval dat dit vaatje in de toekomst ook naar de vaatjes gaat, en er niks meer te krijgen is tegen die tijd. Voor die paar Euro ga ik niet zitten billen-knijpen.
    Netjes, is het de bedoeling dat het motorruim nog verder netjes wordt gemaakt? Denk aan nieuwe stickers en alles een beetje oppoetsen, kun je ook meteen even het febi logo wegpoetsen op het reservoir .

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  19. #18
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 - lekkende aansluiting koelmiddel expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MechielHoenink Bekijk Berichten
    is het de bedoeling dat het motorruim nog verder netjes wordt gemaakt?
    Jazeker. Het metalen hitteschild tussen Turbo en luchtfilter is sterk verroest. Ik kan het wel ontroesten maar de roest komt keihard weer terug. Het in een kleur spuiten met een roestwerende primer/lak is een no-go. Het moet er OE uitzien. Ik zit te prakkedenken met wat ik dat schild kan behandelen, transparant en hittebestendig..
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •