Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Audi 200 C3 - Groot licht problemen - Brand in lichtschakelaar

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.461
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Audi 200 C3 - Groot licht problemen - Brand in lichtschakelaar

    Moggûh,

    Een paar dagen geleden had ik een brandje in m'n stuurkolom. Ik rijd permanent met dimlicht aan (licht-pookje in hoogste stand). Opeens viel me op dat het controle-lampje voor grootlicht ging branden. Maar ik had grootlicht helemaal niet aan.
    Het grootlicht brande constant mee zodra ik dimlicht aandeed (dimlicht uit = grootlicht uit, ongeacht de stand van de richtingaanwijzer-pook).

    Ik rook ook een brandlucht. Het was geen verbrande olie, geen electro, maar iets van plastic. Door het rookwolkje uit de stuurkolom wist ik waar ik moet zoeken... Ik ben naar huis gereden door de grootlicht-bolletjes, H3, los te koppelen (motorkap open, stekkers er uit).
    Nu werkten alleen de normale H4 lampen. Het controle-lampje voor "grootlicht is aan" brande nog steeds. Steeds bij richting aangeven werd het dimlicht heel zwak. Als het pookje aan de rechterkant van het stuur, voor de alarmlichten, aanzette knipperde alle 4 de richtingaanwijzers maar deze keer werd het normale licht, van de H4 lampen, niet zwak. Het moest dus de unit zijn van het licht en richtingaanwijzers (links).

    Thuis het stuur eraf en de plastic kap, stekkers losgetrokken. Pin 56b, die met de dikkere gele draad, was zo heet geworden dat het plastic rond de pin was gaan smelten.
    Nieuwe unit bestelt (met de pookjes voor licht en richtingaanwijzers, heet in het Duits "Lenkstockhalter links (Blinker, Abblendlicht, Fernlicht)": Audi PartNr. 443953513L

    Vandaag in de post en meteen ingebouwd. Pin 56b (geel) op de stekker goed schoongemaakt, alles weer samengebouwd en testen. Succes, licht doet het weer zonder dat groot licht permanent brand, richtingaanwijzers normaal zonder dat het dimlicht zwam wordt. Ook lichtsignaal (hendel naar je toe trekken) Alles goed.

    Toen zette ik het permanente grootlicht even aan.... rook uit de nieuwe unit (met de pookjes voor licht en richtingaanwijzers) en het grootlicht viel uit.

    De nieuwe Unit (met de pookjes voor licht en richtingaanwijzers) weer uitgebouwd. Geen gesmolten plastic te zien aan de unit zelf. Optisch ok (waar kwam dan de rook vandaan?). De stekker was al een beetje gesmolten maar het was niet erger geworden.

    Ik heb de H3 bolletjes (zitten in eigen lichtunits, direkt naast de front-grill) nu maar permanent afgekoppeld. Als ik ze aansluit en het permanente grootlicht aanzet (richtingaanwijzer-hendel naar voren drukken) is het foute boel.

    Ik heb de originele stroomschema's van deze auto (een blauwe map van een Audi dealer uit Duitsland, stond te koop op eBay).
    Op de stroomdiagrammen zie ik hoe de unit werkt (ik kan stroomschema's lezen). Ik zie hoe de verbinding is als je de hendel voor de richtingaanwijzers naar je toe trekt (lichtflits met grootlicht), hoe wat werkt als het normale licht aangezet wordt. Ik zie precies hoe alles werkt als er alleen H4 lampen in de auto zouden zitten.

    Maar, wat NIET in de stroomschema's staat, zijn die twee H3 lampen, die dus puur en alleen gebruikt worden voor permanent grootlicht aanzetten (richtingaanwijzer-hendel naar voren drukken). Ze worden NIET gebruikt voor een lichtflits (aan richtingaanwijzer-hendel trekken).
    Het hele verhaal met die H3 lampen staat niet in het boek. Grootlicht (Fernlicht) gaat volgens de schema's alleen via de H4 lampen (zijn bi-lux, dimlicht en groot licht in 1 bolletje).

    Bij mijn auto is het nu zo dat als de H3 lampen (groot licht) aangezet worden (richtingaanwijzer-hendel naar voren drukken), het dimlicht H4 uitgaat. Ik kan me niet herinneren dat dat zo was toen ik de auto net gekocht had. Volgens mij gingen de dimlicht H4 lampen toen niet uit na inschakelen permanent grootlicht. Maar ik kan me ook vergissen.
    Bij deze unit was tenslotte ook een brandje en ik weet niet of het de unit zelf was (iets binnenin want aan de buitenkant is niets te zien) of de kabel of stekker (maar hier zie ik ook geen verschil met de al gesmoorde toestand van voor de unit-wissel).

    Mijn allereerste vraag is: hoe zou deze auto, met deze configuratie (H4 + H3) moeten werken? Wat is normaal? (met betrekking tot de stand van de licht hendels, de H4 en H3 lampen: wat brandt wanneer tijdens grootlicht permanent & tijdens alleen flitsen. Ik heb geen referentie.
    Laatst gewijzigd door Steven; 19-02-24 om 21:44.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 - Groot licht problemen - Brand in lichtschakelaar

    Volgens mij is seinen = alles aan, grootlicht = alleen grootlicht aan.

    Mooie gelegenheid om alles om te bouwen naar relaisgestuurd.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 - Groot licht problemen - Brand in lichtschakelaar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Volgens mij is seinen = alles aan, grootlicht = alleen grootlicht aan.

    Mooie gelegenheid om alles om te bouwen naar relaisgestuurd.
    Idd tom, dan krijgen de lampen 13,8 v ipv 11,8 v
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  4. #4
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.461
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 - Groot licht problemen - Brand in lichtschakelaar

    Over ombouwen naar Relais-gestuurd heb ik gelezen. Moet nog uitzoeken hoe (kan ik tot nu toe niet goed vinden).
    Dat lampen 13.8 krijgen ipv. 11.8 kan geregeld worden met een voltage-regulator. Met 13.8 krijgen de bolletjes misschien te viel voor hun kiezen en verkort het hun levensduur.

    Ik zit me af te vragen waarom de boel begint te smelten als grootlicht (niet blinken) wordt aangezet in mijn auto. Ik weet dat bij deze generatie auto's de volle stroom over de licht/richtingaanwijzer-schakelaar loopt maar ik neem aan dat het daarvoor ontworpen is. En ik het er nog nooit problemen mee gehad in m'n andere oudere Audi's. Dit is echt de eerste keer.
    Ik lees best wel veel verhalen over doorgefikte schakelaars, vooral op de duitse Fora. Is dit een typisch Typ44 dingetje?

    Voor de keuring moet ik werkend grootlicht hebben. Dus ik moet iets ondernemen maar ben radeloos op dit moment. Moet eerst maar een goede handleiding vinden voor Relais-gestuurd. Het meeste wat ik vind behandelt auto's zonder H3 lampen voor grootlicht (dus alleen H4).
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  5. #5
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    174
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 - Groot licht problemen - Brand in lichtschakelaar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Over ombouwen naar Relais-gestuurd heb ik gelezen. Moet nog uitzoeken hoe (kan ik tot nu toe niet goed vinden).
    Dat lampen 13.8 krijgen ipv. 11.8 kan geregeld worden met een voltage-regulator. Met 13.8 krijgen de bolletjes misschien te viel voor hun kiezen en verkort het hun levensduur.

    Ik zit me af te vragen waarom de boel begint te smelten als grootlicht (niet blinken) wordt aangezet in mijn auto. Ik weet dat bij deze generatie auto's de volle stroom over de licht/richtingaanwijzer-schakelaar loopt maar ik neem aan dat het daarvoor ontworpen is. En ik het er nog nooit problemen mee gehad in m'n andere oudere Audi's. Dit is echt de eerste keer.
    Ik lees best wel veel verhalen over doorgefikte schakelaars, vooral op de duitse Fora. Is dit een typisch Typ44 dingetje?

    Voor de keuring moet ik werkend grootlicht hebben. Dus ik moet iets ondernemen maar ben radeloos op dit moment. Moet eerst maar een goede handleiding vinden voor Relais-gestuurd. Het meeste wat ik vind behandelt auto's zonder H3 lampen voor grootlicht (dus alleen H4).
    Doorgebrande schakelaar zijn inderdaad een typ 44 ding, maar ook voor typ 89 die dezelfde schakelaar gebruikt. Ik heb hier een handleiding voor je, na ombouw naar relais gestuurd is de lichtopbrengst tevens veel beter, lager voltage is bij mij niet nodig geweest, maar dat kan ook zijn omdat ik echt orginele bij audi bestelde lampen er in heb.

    https://www.drive2.ru/l/592223077195059275/

    Even vertalen en de afbeeldingen eventueel met Google Lens in je gallerij vertalen, dan moet alles vrij duidelijk zijn, zelfs alle connectoren zijn beschreven.


    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door MechielHoenink; 20-02-24 om 10:21.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 - Groot licht problemen - Brand in lichtschakelaar

    Je haalt zonder relais nooit 11,8 volt. Met 10,5 volt mag je best tevreden zijn.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 - Groot licht problemen - Brand in lichtschakelaar

    Ik heb het in 1985 bij mijn scirocco type 53 met relais gemaakt dus het is al ff geleden tom, kan best 10,8 v zijn geweest.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #8
    boyofwax's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    133
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Audi 200 C3 - Groot licht problemen - Brand in lichtschakelaar

    Ontkoppel je H4 eens en de H3 weer terug aan. Kijk eens of je H3 en schakelaar dan normaal functioneren. Met het innerlijk van een lamp kunnen soms gekke dingen gebeuren. Zijn ook beide zekeringen (indien aanwezig) nog heel?
    Automatic is king of the road.
    Plastic delen? Ze delen vanzelf.

  10. #9
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.461
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 - Groot licht problemen - Brand in lichtschakelaar

    Zo ik kan dit drama afsluiten. Ik heb in Duitsland een complete Relais kit voor de Typ44 gekocht van de Firma Druckschmiede (https://druckschmie.de/shop/upgrade-fern-abblendlicht-lichtupdate-fuer-audi-80-90-100-200-coupe-cabrio-v8)

    Fantastische kit. Heel professioneel gemaakt met alles de korrekte originele VW/Audi stekkers en de 2 Bosch Relais (Dim- & Groot-licht gescheiden) klicken netjes vast in de Relais-houder onder het stuur.
    Goede duidelijke handleiding erbij (in het Germanisch). Kabels precies de goede lengte. Echt heel goed gedaan van die gasten bij Druckschmiede.
    Echt plug&play , niks met kabels knippen, solderen dat soort geneuzel etc. etc. en het werkt als een jekko.
    Helemaal top.

    Meteen een nieuwe Licht-schakelaar gemonteerd aan de stuurkolom (de oude had een douw gekregen, rookwolkje etc.) dus nu is alles fris, nieuw en ik heb rust in m'n kop dat dit gedonder voor eens en allemaal voorbij is.

    Audi-Lichtupdate-80-90-coupe-cabrio-s2-rs2-urquattro-v8.jpg

    Type44 Light Relais Kit Druckschmiede Dot DE - Relais.jpg

    Type44 Light Relais Kit Druckschmiede Dot DE - Relais Before.jpg

    Type44 Light Relais Kit Druckschmiede Dot DE - Relais After.jpg
    Laatst gewijzigd door Steven; 05-03-24 om 08:41.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 - Groot licht problemen - Brand in lichtschakelaar

    Mooi, daar ga je plezier van hebben. Goede tip.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •