Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Bonjour,

    Vraagje: de dynamo van m'n Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 2000, is niet zo fris meer. Het ding is 35 jaar oud, ziet er uit alsof het de oorlog nog meegemaakt heeft en ik gooi er een nieuwe onder. Ga dit knapperige ding niet reviseren.

    De sticker op de dynamo (Bosch) is bijna onleesbaar, maar ik het het als Audi Part.No. 034903015F kunnen identificeren. Als ik in ETKA of 7zap kijk bij de 3B motor dan klopt dit. Het is een 110A model.

    Als ik ga zoeken naar een goede vervanging, bv. Bosch, dan hebben ze Dynamo's met 12V en 14V (beide 110A) in het portfolio, die als vervanging voor 034903015F te boek staan.
    En nou snap ik het niet meer. Zijn zulke auto dynamo's niet altijd 14V ?

    Ik haal me rare dingen in m'n kop: "Als ik een 12V versie koop, dan is dat te weinig en laad de batterij niet goed op". "Als ik de 14V versie koop blaas ik m'n auto op want te sterk".
    Wie kan mijn hersencellen weer in het gelid krijgen, want ik maak me geloof ik druk om niks. Ik weet niet welke ik moet nemen
    Laatst gewijzigd door Steven; 07-03-24 om 21:00.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    172
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Volgensmij is het toch altijd 14v? Mijn voltmeter klokje geeft bijna altijd 13v aan, die ene volt gaat dan verloren aan andere zaken en afstand van bekabeling en motormanagement lijkt mij.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Ik krijg het gevoel dat die webmaster heeft zitten slapen en 12V heeft ingevoerd ipv. 14V want het slaat nergens op idd.

    Ik neem de 14V versie und fertig.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MechielHoenink Bekijk Berichten
    Mijn voltmeter klokje geeft bijna altijd 13v aan
    Als de motor loopt en het licht & klima staan aan, dan ziet mijn voltmeter er zo uit:

    Audi 200 Voltmeter Engine and Lights running.jpg

    Als de motor stationair loopt maar het licht en de klima-unit zijn uitgeschakeld, zie ik dit:

    Audi 200 Voltmeter only Engine running.jpg

    Beschouw je dat als normaal? Of is de spanning met alle verbruikers aan te laag (naald iets over de 12V). De Cabrio heeft de naald altijd net voor, of zelfs op die witte streep links van de 16V. Ik weet niet wat normaal is voor een Typ44 C3 Facelift.
    Laatst gewijzigd door Steven; 09-03-24 om 16:40.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  5. #5
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    172
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Bij mij is het precies hetzelfde, vorige zomer is er een nieuwe 90A dynamo opgezet, volgens orginele specs. Verder heb ik een 72Ah accu, orginele spec is 63Ah, misschien kan dit meespelen met alles. Volgensmij mag je gewoon tevreden zijn met net over de 12v met alle verbruikers aan. Ik heb wel een keer gehad dat ik stationair met alle verbruikers aan te weinig spanning had, dynamo riem was niet goed genoeg gespannen, let hier op.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk


  6. #6
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Mijn Dynamo is origineel de 110A versie. Batterij is een nieuwe Varta Silver Dynamic AGM met 70 Ah (origineel ook 63Ah). Ik kan een batterij & dynamo tester lenen volgende week. Dan weet ik of de dynamo moe is. Misschien zijn het alleen die twee pins van de voltage-regulator achter op de dynamo die tegen die as gedrukt worden (als de C3 hetzelfde systeem heeft als de C4) en hoef ik alleen de voltage-regulator te vervangen. Mal gucken volgende week. Ik hoor permanent een soort huilend geluid als de auto stationair draait. Moet goed gaan luisteren of het de dynamo is (lagers versleten).
    Laatst gewijzigd door Steven; 10-03-24 om 12:36.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  7. #7
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Also ik heb de batterij & dynamo tester aangesloten vanavond. Conclusie:
    Batterij ok (Specs: 760 CCA, gemeten 756 CCA) + interne weerstand goed
    Starter ok (gemeten wordt hoe lang het starten duurt en wat de impact op de spanning is etc.)

    Maar...... te lage laadspanning. Drie keer getest, 3x dezelfde uitslag.
    Als ik dan heel low-tech en bij stationair draaiende motor een multimeter direkt op de batterij aansluit, meet ik gemiddeld 13.32V met uitschieters naar 13.43V en zakkers naar 12.91V. Ik zie de naald van de meter soms ook ff zakken en weer opspringen dus....
    Maar de spanning met lopende motor is dus redelijk stabiel rond 13.32, waarbij het niet uitmaakt of de klima loopt of niet, het licht aanstaat of niet en combinaties daarvan. Altijd rond die 13.32V, wat dus te weinig is.

    Ik ga er eerst maar een nieuwe spanningsregelaar op zetten (achterkant van de Dynamo). Goede kans dat die stiftjes gewoon gaar zijn en er nog maar weinig vlees aan zit. De dynamo klinkt mechanisch namelijk goed: ik heb er een stethoscoop tegen gezet en ik hoor geen slijpende geluiden of iets wat op versleten lagers wijst. Draaien doet ie goed. Ik denk dat de spanningsregelaar bezig is met sterven. Tiit veur ne nieuwe. Ik meld me dan met het resultaat (moet het nog bestellen).

    En dat huilende geluid moet de benzinepomp zijn. Het "gehuil" is niet afhankelijk van het toerental van de motor en met de achterbank weg, is ze goed hoorbaar. Ga ik ook vervangen.
    Laatst gewijzigd door Steven; 19-03-24 om 23:04.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Nieuwe koolborstels op een oud ankertje is ook geen deugdelijke oplossing, ik zou een dynamootje kopen of zo laten, 13,3 is eigenlijk nog best prima al verwachten die apparaten 13,7V , kan best in aansluitingen "onderweg" zitten, je zou ook eerst die kunnen kuisen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    172
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten

    En dat huilende geluid moet de benzinepomp zijn. Het "gehuil" is niet afhankelijk van het toerental van de motor en met de achterbank weg, is ze goed hoorbaar. Ga ik ook vervangen.
    Ik dacht dat het gezoem/gehuil altijd de brandstofdruk accumulator is die het kan gaan begeven, niet de pomp zelf.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  11. #10
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    kan best in aansluitingen "onderweg" zitten, je zou ook eerst die kunnen kuisen.
    Gemeten (met multimeter én met de profi tester) werd direkt aan de + en - pool van de batterij (die schoon zijn).

    In mijn Quest naar een elektrisch betrouwbare auto heb ik alle stekkerverbindingen, massapunten etc. etc. waar ik enigszins normaal bij kon, gereinigd. Ben er een week mee bezig geweest.

    Ik heb overigens naast een spanningsregelaar voor de 35 jaar oude Audi/Bosch Dynamo (met 164k KM "ervaring") toch ook een nagel nieuwe dynamo bestelt (van AS-PL, Artikel A0111, AS-PL is een OE Leverancier van V.A.G.).
    De nieuwe monteer ik dan en de originele Audi/Bosch Dynamo, die zoals ik schreef, mechanisch goed klinkt, maak ik dan schoon en vervang de spanningsregelaar. Die bewaar ik dan als "backup".
    Ik weet eerst hoe de boel er daar beneden uitziet als ik de dynamo afgemonteerd heb en de plastic koellucht-voering/beschermkap achterop er afgehaald heb. Ook neem ik dan een kijkje binnenin. Misschien laat ik em revisieren. Ik kijk wel.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  12. #11
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MechielHoenink Bekijk Berichten
    Ik dacht dat het gezoem/gehuil altijd de brandstofdruk accumulator is die het kan gaan begeven, niet de pomp zelf.
    Hmmm daar had ik nog niet aan gedacht..
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Steven; 20-03-24 om 11:33.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  13. #12
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    172
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Hmmm daar had ik nog niet aan gedacht..
    Druk accumulator is een nare klus, kost €250 en meestal zijn de benzineleidingen en slangen die er op aangesloten heel krokant. En natuurlijk zijn die slangen en leidingen niet leverbaar, dus het is aan te raden om voor het vervangen nieuwe slangen/leidingen op maat te laten maken voor rondom de druk accumulator. In principe kun je soms nog heel lang door rijden, maar het kan ook zo gedaan zijn. Bij mij gelukkig nog geen gezoem, maar het het zooitje is wel krokant als de pest.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  14. #13
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Ik heb alles in het Duits. Bedoel je met "brandstofdruk accumulator" de nummer 11 "Kraftstoffspeicher" op deze tekening?

    A200 Kraftstoffspeicher.jpg

    Daar zit toch geen motortje ofzo in wat kan gaan zoemen/huilen?
    Laatst gewijzigd door Steven; 20-03-24 om 11:32.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  15. #14
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Ik heb alles in het Duits. Bedoel je met "brandstofdruk accumulator" de nummer 11 "Kraftstoffspeicher" op deze tekening?

    A200 Kraftstoffspeicher.jpg

    Daar zit toch geen motortje ofzo in wat kan gaan zoemen/huilen?
    nee, maar het is een druk geregeld membraam, welke als deze niet goed afdicht hoorbaar lekt
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  16. #15
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Also ik heb de batterij & dynamo tester aangesloten vanavond. Conclusie:
    Batterij ok (Specs: 760 CCA, gemeten 756 CCA) + interne weerstand goed
    Starter ok (gemeten wordt hoe lang het starten duurt en wat de impact op de spanning is etc.)

    Maar...... te lage laadspanning. Drie keer getest, 3x dezelfde uitslag.
    Als ik dan heel low-tech en bij stationair draaiende motor een multimeter direkt op de batterij aansluit, meet ik gemiddeld 13.32V met uitschieters naar 13.43V en zakkers naar 12.91V. Ik zie de naald van de meter soms ook ff zakken en weer opspringen dus....
    Maar de spanning met lopende motor is dus redelijk stabiel rond 13.32, waarbij het niet uitmaakt of de klima loopt of niet, het licht aanstaat of niet en combinaties daarvan. Altijd rond die 13.32V, wat dus te weinig is.

    Ik ga er eerst maar een nieuwe spanningsregelaar op zetten (achterkant van de Dynamo). Goede kans dat die stiftjes gewoon gaar zijn en er nog maar weinig vlees aan zit. De dynamo klinkt mechanisch namelijk goed: ik heb er een stethoscoop tegen gezet en ik hoor geen slijpende geluiden of iets wat op versleten lagers wijst. Draaien doet ie goed. Ik denk dat de spanningsregelaar bezig is met sterven. Tiit veur ne nieuwe. Ik meld me dan met het resultaat (moet het nog bestellen).

    En dat huilende geluid moet de benzinepomp zijn. Het "gehuil" is niet afhankelijk van het toerental van de motor en met de achterbank weg, is ze goed hoorbaar. Ga ik ook vervangen.
    bij mijn 89 turbo Quattro hetzelfde /
    oplading is prima maar met de gebruikers aan zakt deze zichtbaar laad daarintegen wel gewoon de accu op
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  17. #16
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Ik ga er eerst maar een nieuwe spanningsregelaar op zetten (achterkant van de Dynamo). Goede kans dat die stiftjes gewoon gaar zijn en er nog maar weinig vlees aan zit. De dynamo klinkt mechanisch namelijk goed: ik heb er een stethoscoop tegen gezet en ik hoor geen slijpende geluiden of iets wat op versleten lagers wijst. Draaien doet ie goed. Ik denk dat de spanningsregelaar bezig is met sterven. Tiit veur ne nieuwe. Ik meld me dan met het resultaat
    Guten Abend Kollegen,

    Het was inderdaad de spanningsregelaar. Het mechaniek, de lagers etc. voelen en klinken goed.
    Ik heb vandaag de dynamo uitgebouwd en zie daar, twee zielige stiftjes zitten er nog aan, ene was zo kort, die raakte de koperen as nauwelijks nog.

    Audi200 Alternator - Old and new Voltage Regulators.jpg

    Op de achtergrond de oude regelaar. Achterste pootje is korter als de ander.

    Alles weer zusammen gesleuteld en viola, rond de 14.2 Volt als de motor loopt maar zonder licht, geen radio, airco uit, alles verder uit. Voorheen was dat 13.32 Volt max.
    Voltage is ook mooi stabiel. Geen heen en weer gezwier meer.

    Audi200 Alternator - New voltage with no consumers 2.jpg

    Met alle mogeljke verbruikers aan, verwarming aan op 25 graaie en de ventilator op "high", radio op standje "doe ff normaal joh" en alles licht aan etc. etc. stabiel rond de 13.90 Volt.

    Audi200 Alternator - New voltage with all consumers - Normal.jpg

    Het allerlaagste voltage, dat ik tijdens de 1.5 uur durende testrit heb gezien, was 13.63 Volt. Wat opvalt is hoe stabiel alles nu is. Geen ups&downs meer. Het voltage, passend bij de aanwezige verbruikers, blijft heel mooi stabiel en gaat maar heel langzaam naar boven en beneden.

    Ik ben happy met het resultaat
    Laatst gewijzigd door Steven; 29-03-24 om 18:54.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  18. #17
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    172
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200q - Dynamo 12V of 14V ?

    Een hele verbetering zo te zien, ik zal mijn spanningsregelaar ook eens checken, geen idee of deze vorig jaar met de nieuwe dynamo mee is vervangen. Als ik de ramen open of sluit of het schuifdak bedien is er zelfs tijdens het rijden een klein dipje op de voltmeter te zien.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •