Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Audi 200Q 20V - Mysterieuze buis in Motor-ruimte

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.469
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Audi 200Q 20V - Mysterieuze buis in Motor-ruimte

    Guten Abend Gemeinde,

    Ik was een roestige olie-koeler-aansluiting weer "great" aan het maken, toen ik deze slang zag zitten. Om een lang verhaal kort te houden: het is een holle slang, welke direct achter de onderste grill (bumber) begint, daar lucht hapt en ca. 40 cm naar achteren zit die slang nergens op aangesloten.
    De lucht vliegt er aan de achterkant dus gewoon weer uit. Het koelt niets. Het doet niets. Maar de slang werd vastgehouden door een buigbare staaldraad die zelf aan de chassis-balk daar vastzit.

    Audi 200 - Vreemde buis 1.jpg

    Rode cirkel links is waar ie lucht inneemt. De pijl aan de rechterkant is waar de buis ophoud "in het niets" en de groene cirkel is de staaldraad die om de buis gewikkeld zit zodat ie niet onder de auto vandaan pl**rt.
    De buis "zweeft" zeg maar en was een beetje ingeklemd door die oliekoeler-leiding daar rechts in beeld en dus door die omwikkelde staaldraad links in beeld.

    Weet iemand wat deze buis is, waar ie origineel hoort te zitten en wat de funktie is?
    Het is niet de slang van de dynamo koeling want A. die is van plastic en B. die zit netjes op z'n plaats. Nergens in het motorruim is er iets waarvan ik zou zeggen "hier zou die mysterie-buis kunnen horen".

    Foto's van de verdachte , na "extractie"..

    Audi 200 - Vreemde buis 2.jpg

    Audi 200 - Vreemde buis 3.jpg

    Het materiaal is een metaal aan de binnenkant (ziet er een beetje als een stofzuigerslang maar dan veel fijner) en de buitenkant is een soort van stof. Het is in elk geval zacht.


    Audi 200 - Vreemde buis 5.jpg

    Als ik in ETKA kijk, zie ik dat de kunststof lucht-voering een ronde opening heeft (blauw, geel in de foto) waar een slang of buis op hoort te zitten, maar die slang of buis zit verder nergens aan vast. Mijn mysterie-buis zou die buis/slang (blauwe pijl) kunnen zijn want zoals je ziet op de foto, is die ronde opening (geel in de foto) open.

    Audi 200 - Vreemde buis 4.jpg
    Laatst gewijzigd door Steven; 12-04-24 om 21:48.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.146
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi 200Q 20V - Mysterieuze buis in Motor-ruimte

    Dat is je voorverwarming winter stand voor de inlaat, er is ook een automatische klep en die maakt in de winter de keuze zodat ie warme lucht bij de uitlaat vandaan ademt en niet je inlaat bevriest en motor sneller opwarmt, zomer pakt ie ergens bij je front.
    Hele oude wagens moest je die nog met de hand om zetten.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.469
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200Q 20V - Mysterieuze buis in Motor-ruimte

    Hmmm, dus ik zou 1 kant op die ronde aansluiting (gele cirkel) moet aansluiten (zoals in de ETKA tekening) en de andere kant ergens in de buurt van de uitlaat downpipe (of iets warms) laten uitkomen?
    Maar als dat zo is, de olie-koeler krijgt nu lucht door de radiator (#1) gedrukt maar alleen als je rijd (rij-wind). Die buis komt van achteren, tegen de rijwind in dus wie/wat gaat warme lucht van achter naar voren in die radiator blazen. Does not make any sense.

    Plus, die ronde aansluiting zit in de luchtvoering (# 16B) voor die olie-koeler (#1 = de radiator). Ik zie geen draden lopen. Er lijken geen kleppen ofzo in die luchtvoering te zitten. Ook niet iets om met de hand in te schakelen (een hendeltje of schuifje).
    Laatst gewijzigd door Steven; 12-04-24 om 22:43.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.146
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi 200Q 20V - Mysterieuze buis in Motor-ruimte

    De hele loop en theorie weet ik ook niet steven, maar 9 van de 10 x zijn dit soort slangen om warme lucht in de inlaat te krijgen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    176
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200Q 20V - Mysterieuze buis in Motor-ruimte

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Hmmm, dus ik zou 1 kant op die ronde aansluiting (gele cirkel) moet aansluiten (zoals in de ETKA tekening) en de andere kant ergens in de buurt van de uitlaat downpipe (of iets warms) laten uitkomen?
    Maar als dat zo is, de olie-koeler krijgt nu lucht door de radiator (#1) gedrukt maar alleen als je rijd (rij-wind). Die buis komt van achteren, tegen de rijwind in dus wie/wat gaat warme lucht van achter naar voren in die radiator blazen. Does not make any sense.

    Plus, die ronde aansluiting zit in de luchtvoering (# 16B) voor die olie-koeler (#1 = de radiator). Ik zie geen draden lopen. Er lijken geen kleppen ofzo in die luchtvoering te zitten. Ook niet iets om met de hand in te schakelen (een hendeltje of schuifje).
    Zit er in het luchtfilterhuis of daar in de buurt niet een soort van lucht thermostaat? Op 10v 5 cilinders waren bepaalde motorcodes (vaak kat/KE-jet) uitgerust met een warme luchttoevoer, aan de hitteschild plaat van het uitlaatspruitstuk zat dan een slang gemonteerd zodat bij koude start de warme lucht werd aangezogen. Als de lucht te warm werd dan sloot de warme lucht klep vanzelf volgensmij.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk


  6. #6
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200Q 20V - Mysterieuze buis in Motor-ruimte

    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.659
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200Q 20V - Mysterieuze buis in Motor-ruimte

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Voor de koeling van een motorsteun nota bene 😂 Het moet toch niet gekker worden…..
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #8
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.469
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200Q 20V - Mysterieuze buis in Motor-ruimte

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Die nummer 1 is het precies. Het klopt allemaal, incl die „spiraal“ #9 aan de voorkant en de steun #3 achterin waar ie op rust.

    This begs the question: waarom ram-air cooling voor die motorsteun? Vanwege de hitte van de turbo en/of downpipe van de uitlaat ofzo?
    Heeft deze auto misschien vloeistof/olie gevulde motorsteunen die niet te warm mogen worden?

    ik monteer die buis weer terug (eerst een beetje opkalefateren want hier en daar verbogen) want de Boffins bij Audi hebben dat ding daar niet voor niets ontworpen.
    Laatst gewijzigd door Steven; 14-04-24 om 08:02.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  10. #9
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    176
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200Q 20V - Mysterieuze buis in Motor-ruimte

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Die nummer 1 is het precies. Het klopt allemaal, incl die „spiraal“ #9 aan de voorkant en de steun #3 achterin waar ie op rust.

    This begs the question: waarom ram-air cooling voor die motorsteun? Vanwege de hitte van de turbo en/of downpipe van de uitlaat ofzo?
    Heeft deze auto misschien vloeistof/olie gevulde motorsteunen die niet te warm mogen worden?

    ik monteer die buis weer terug (eerst een beetje opkalefateren want hier en daar verbogen) want de Boffins bij Audi hebben dat ding daar niet voor niets ontworpen.
    Het zijn inderdaad vloeistof gevulde hydrolagers, teveel hitte maakt ze waarschijnlijk te flexibel. Je kunt de steunen ook vloeistof-vrij krijgen van 034-motorsport, dan is de koeling waarschijnlijk overbodig.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  11. #10
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.469
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200Q 20V - Mysterieuze buis in Motor-ruimte

    Onder motto "make my motorsteun luchtkoeling great again" heb ik de "buis" weer netjes gemaakt (zo goed als het gaat want aan de achterkant is ie uitgescheurd).
    De achterkant van de buis blaast nu vol op de motorsteun. Dat was voorheen niet het geval. De lucht ging onder de auto "in het niets". Sloeg nergens op zoals het gemonteerd was.

    Dit is nu de luchtinlaat:

    Audi 200 - Vreemde buis 6.jpg

    En hier blaast de buis tegen de motorsteun:

    Audi 200 - Vreemde buis 7.jpg

    Foto is van onderen genomen. De rode cirkel is quasi de onderkant van de motorsteun.



    Audi 200 - Vreemde buis 8.jpg

    Dit "gat" aan de achterkant van de luchtinlaat van de oliekoeler, is werkelijk alleen maar een gat. Je kijkt er zo doorheen. Geen kleppen, geen slimme dingen. Gewoon intern een aftakking: het grootste gedeeltje gaat naar de oliekoeler en aan één kant naar dat gat en dus direct naar buit'n.
    Er hoort een slang aan te zitten volgens ETKA maar waar die geen gaat? Bovendien heb ik die slang niet.
    Laatst gewijzigd door Steven; 14-04-24 om 13:32.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •