Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 50

Onderwerp: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

  1. #21
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Posts
    12.958
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Zo de verdamper en de behuizing zijn klaar om terug in de auto ingebouwd te worden. Was een hels karwei. Te goor om aan te pakken in het begin. Nu weer schoon, roest behandeld (die 2 stalen beugels intern waarmee de kast aan de auto vastgemaakt wordt waren ook "Titanic").
    Nieuwe veer drin. Verse vacuumpomp (de oude deed het wonderwel nog maar was wel uitgedroogd). Alles werkt weer zoals het heurt.

    Audi 200 - Klima Verdampfer restaurariert 800x600.jpg



    De halve voorkant ligt er af. Kwam dit ding tegen:

    Audi 200 - Massa Bus-Bar under Radiators 800x600.jpg

    Het blauwe metalen dingsbums is een soort massa bus-bar lijkt het wel. Er zitten 3 "uitsteeksels" aan. In de voorste gaat een rode kabel (niet goed te zien), in de middelste een witte en aan de achterste een zwarte kabel. Dat grote blauwe ding zit stijf aan de carrosserie vast geschroefd.

    Heb het grote blaue ding nog niet gevonden in ETKA tot nu toe. Ik had em wel al een keertje gezien in een video over de restauratie van een Audi 5000 en in die video waren die 3 aansluitingen (rood, wit en zwart) ook lekker aan het Titanicken (nieuw woord bedacht).
    Heb de boel tot blank staal gereinigt met een dremel. De koperen ringen en schroeven weer blank en alles weer terug (blank staal op staal/koper/whatever). Daarna "accu-pool-vet" spray er op om het te beschermen.
    I’m not poor, I’m pre-rich.

    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990

  2. #22
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    65
    Posts
    21.062
    Kudos
    285
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Mooi gedaan weer Steven.

    Enig idee waar dat blauwe metalen dingsbums voor dient?
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood. E-Tron S Navarrablauw

  3. #23
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    1.499
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Lijkt op een soort weerstand voor de fan snelheid.

    Deze?
    https://www.ebay.com/itm/296260525566

    https://www.ilcats.ru/audi/?function...00&language=en
    Laatst gewijzigd door fons716; 16-07-24 om 09:27.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  4. #24
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Posts
    12.958
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Lijkt op een soort weerstand voor de fan snelheid.
    Deze?
    Ja dat zou het moeten zijn. Een „Series resistor“. Verklaard ook dat er 3 verschillend gekleurde kabels heen gaan (rood, wit en zwart). Ik duik maar eens in het stroomplan, kiek‘n of ik dat ding vinden kan én kan snappebegrijpe waar het precies voor dient.
    I’m not poor, I’m pre-rich.

    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990

  5. #25
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Posts
    12.958
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Op Autewo vind ik de Audi 80 versie van mijn blaue dingsbums: https://www.autewo.de/audi-80-b4-vor...nqIC0TrRGeIrDc

    Dit is de A4/A6/A8 versie: https://www.autewo.de/audi-a4/a6/a8-...ter-8d0959493a

    In het Germanisch heet het een „Lüfter Vorwiderstand“ en het heeft te maken met de verschillende fan-speeds van de hoofd cooling-fan. Die kabels zijn 4 mm2 dus daar gaat wel een poepie stroom doorheen (de fan is een 500W versie).
    I’m not poor, I’m pre-rich.

    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990


  6. #26
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    1.499
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Ja dat zou het moeten zijn. Een „Series resistor“. Verklaard ook dat er 3 verschillend gekleurde kabels heen gaan (rood, wit en zwart). Ik duik maar eens in het stroomplan, kiek‘n of ik dat ding vinden kan én kan snappebegrijpe waar het precies voor dient.
    Kleuren staan ook op de weerstanden.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  7. #27
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Posts
    12.958
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Kleuren staan ook op de weerstanden.
    Yep. Na goed schoonmaken kwamen die tevoorschijn

    Ik heb trouwens net een gloednieuwe gekocht op Audi Tradition. 102 Euro (valt me erg mee). De mijne is lekker krokant en de witte "lip" (waar de kabel op geschroefd wordt) zit een beetje los. Vertrouw het niet dus weg ermee. Ze zijn goed verkrijgbaar.

    Pas trouwens op, op eBay etc. worden deze, ook gloednieuw, verkocht voor 260 euro of duurder. Knettergek. Gewoon op Audi Tradition kopen (is trouwens vaak net zo duur of goedkoper als op eBay etc.)
    I’m not poor, I’m pre-rich.

    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990

  8. Ad
  9. #28
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    21
    Posts
    315
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Kleuren staan ook op de weerstanden.
    Ik heb deze ook nieuw gekocht bij tradition toen ik de 500W ventilator inbouwde, het regelt inderdaad het vermogen van de 3-traps ventilator.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  10. #29
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    21
    Posts
    315
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Zo de verdamper en de behuizing zijn klaar om terug in de auto ingebouwd te worden. Was een hels karwei. Te goor om aan te pakken in het begin. Nu weer schoon, roest behandeld (die 2 stalen beugels intern waarmee de kast aan de auto vastgemaakt wordt waren ook "Titanic").
    Nieuwe veer drin. Verse vacuumpomp (de oude deed het wonderwel nog maar was wel uitgedroogd). Alles werkt weer zoals het heurt.

    Audi 200 - Klima Verdampfer restaurariert 800x600.jpg

    Netjes! Zier er precies hetzelfde uit als zoals ik m ook heb gerestaureerd.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  11. #30
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.716
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    bij de airco modellen, is de koelfan stage 1 altijd ingeschakeld, tenzij de stand ECO in gebruik is
    de 5 pitter is nu eenmaal een wat "heter" kopje, hoe is jouw olie koeler er aan toe?
    deze zit ook vaker vol getroept met zooi, na reiniging helpt deze ook beter mee
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  12. #31
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Posts
    12.958
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal Bekijk Berichten
    hoe is jouw olie koeler er aan toe? Deze zit ook vaker vol getroept met zooi, na reiniging helpt deze ook beter mee
    Is in goede staat. Geen kapotte lamellen, geen Schmutz en Dreck. Vijf of zes dode insecten...
    Ik heb geen olie-temperatuur-problemen. Blijft na rustig warm rijden altijd netjes rond de 80 graden hangen. 90 als ik m'n best doe. Heb nog niet meegemaakt dat ie bv. de 100 graden aantikte ofzo na een lekkere bergpas omhoog gejengelt te zijn (5-cylinder-sound-porn).
    I’m not poor, I’m pre-rich.

    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990

  13. #32
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Posts
    12.958
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MechielHoenink Bekijk Berichten
    Ik heb deze ook nieuw gekocht bij tradition toen ik de 500W ventilator inbouwde, het regelt inderdaad het vermogen van de 3-traps ventilator.
    <uitpluis mode>

    Ik heb het stroomdiagram er bij genomen (heb een officiele werkplaatsversie, dikke ringbandmap).

    Audi 200 - Stromlaufplan Motor Kuehler Luefter 800x600.jpg

    Omdat de 800x600 resolutie van het forum het zo priegelig maakt, heb ik met een rode stift (photoshop) bijgeschreven wat wat is zodat het makkelijker op te zoeken is in de legenda links onderin.

    Onze blauwe vriend doet alleen ventilator standen 1 en 2 (Stufe 1 und Stufe 2, ST1 en ST2). ST1 en ST2 komen elk van een eigen relais dat in de zekeringkast boven in de waterbak zit. Relais Nr. 2 (J101 in de tekening) is voor Stufe 2, Relais Nr. 3 (J26) is voor Stufe 1.
    J26 (Stufe 2) is aansluiting E1 op de blauwe Vorwiderstand. De kabel is root en is 2.5 mm2 dik.
    J101 (Stufe 1) is aansluiting E2 op de blauwe Vorwiderstand. De kabel is wit en is 4 mm2 dik.
    Aansluiting E3+A op de blauwe Vorwiderstand is degene die naar de ventilator gaat, is zwart en 4 mm2 dik.
    J135 (Stufe 3) zit niet op de blauwe Vorwiderstand aangesloten maar gaat zelf direct naar de ventilator met 2x 4mm2 kabels en deze zijn zwart.
    De massakabel van de ventilator is bruin en is 6 mm2 dik.

    Die 3e stand, Stufe 3, is relais nummer 7 in de relais-box onder het stuur. Dit relais wordt getriggerd door een Thermoschakelaar. Deze schakelaar F18/F54 stuurt dan een stuurstroompje naar relais J135.
    Stand 3, max power, wordt dus alleen actief als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt.
    Wat ik er niet uithaal is "wat die waarde is". Als de koelvloeistof-temperatuur boven de 93 graden of zo komt, begint de fan hoorbaar te draaien. Of dat dat Stufe 2 of al Stufe 3 is, weet ik niet.

    </uitpluis mode>
    I’m not poor, I’m pre-rich.

    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990

  14. #33
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.716
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    https://audi100.selbst-doku.de/Main/...c3%bchlerMotor
    Niet meteen n antwoord op jouw vraag over welke temperatuur, maar wel over de koeling radiateur

  15. #34
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Posts
    12.958
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal Bekijk Berichten
    maar wel over de koeling radiateur
    Yes die Website en dat artikel ken ik. Ik heb die GTM Zusatzwasserkühler gekocht (die frontaal midden achter de onderste grill zit). De oude, originele bewaar ik (is nog helemaal goed).
    I’m not poor, I’m pre-rich.

    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990

  16. #35
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    1.499
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    <uitpluis mode>

    Ik heb het stroomdiagram er bij genomen (heb een officiele werkplaatsversie, dikke ringbandmap).

    Audi 200 - Stromlaufplan Motor Kuehler Luefter 800x600.jpg

    Omdat de 800x600 resolutie van het forum het zo priegelig maakt, heb ik met een rode stift (photoshop) bijgeschreven wat wat is zodat het makkelijker op te zoeken is in de legenda links onderin.

    Onze blauwe vriend doet alleen ventilator standen 1 en 2 (Stufe 1 und Stufe 2, ST1 en ST2). ST1 en ST2 komen elk van een eigen relais dat in de zekeringkast boven in de waterbak zit. Relais Nr. 2 (J101 in de tekening) is voor Stufe 2, Relais Nr. 3 (J26) is voor Stufe 1.
    J26 (Stufe 2) is aansluiting E1 op de blauwe Vorwiderstand. De kabel is root en is 2.5 mm2 dik.
    J101 (Stufe 1) is aansluiting E2 op de blauwe Vorwiderstand. De kabel is wit en is 4 mm2 dik.
    Aansluiting E3+A op de blauwe Vorwiderstand is degene die naar de ventilator gaat, is zwart en 4 mm2 dik.
    J135 (Stufe 3) zit niet op de blauwe Vorwiderstand aangesloten maar gaat zelf direct naar de ventilator met 2x 4mm2 kabels en deze zijn zwart.
    De massakabel van de ventilator is bruin en is 6 mm2 dik.

    Die 3e stand, Stufe 3, is relais nummer 7 in de relais-box onder het stuur. Dit relais wordt getriggerd door een Thermoschakelaar. Deze schakelaar F18/F54 stuurt dan een stuurstroompje naar relais J135.
    Stand 3, max power, wordt dus alleen actief als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt.
    Wat ik er niet uithaal is "wat die waarde is". Als de koelvloeistof-temperatuur boven de 93 graden of zo komt, begint de fan hoorbaar te draaien. Of dat dat Stufe 2 of al Stufe 3 is, weet ik niet.

    </uitpluis mode>
    Meten hoeveel spanning de fan dan krijgt en je weet het.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  17. #36
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Posts
    12.958
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Heb de Verdamper-box en de nieuwe (gereviseerde) Kompressor weer in de auto.

    Audi 200 Verdampferkaster wieder installiert 800x600.jpg

    Denso expansie-ventiel en Denso Droger er in (new old stock). Me waggie is helemaal Denso jonguh (de originele compressor is ook van Denso).

    Me vandaag weer godgruwelijk zitten ergeren aan de fouten in ETKA wat de Audi 200 Facelift betreft
    Wilde de Kompressor riem om de poelies leggen....
    Frisse riem uit de verpakking gehaald, een Conti AVX13x915 (ETKA zegt: Audi 034260849 = 13x912mm). Mijns is dus 3mm langer dus moet zeker goan als ne baanoan zou je zeggen. NOT !
    De riem is te kort. Zelfs als ik de compressor uit z'n swing-stelbeugel haal en zo dicht mogelijk tegen het blok scharnier, is de riem nog steeds te kort. Kan em niet omleggen.

    Als ik een beetje rondsnuffel, op bv. AutoDoc, dan komt men met de 915 maar ook met een 925mm riem. In die ene video van Oldtimer-Köln, gebruikt hij een Gates 6467MC. Deze is 925mm lang en die heeft hij om beide poelies kunnen würgen. Deze heb ik bestelt. Mal gucken... Wel klote dat ik weer een week of meer moet wachten want het moet uit Germanistan komen (hier in Zwitserland zijn zulke dingen lokaal niet te krijgen).
    I’m not poor, I’m pre-rich.

    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990

  18. #37
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Posts
    12.958
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Vandaag de gerestaureerde Airco Condensor (zit voorin, voor de hoofd-radiator) ingebouwd en de laatste slangen aangesloten. Is mijn eerste keer, iets met Airco doen, maar dank meerdere "cursussen" op YouTjoep denk ik dat ik snap hoe het werkt.
    Net de vacuümpomp aangesloten. Ging netjes naar -29.9 Vacuüm en de naald bleef daar netjes staan de 30 minuten daarna. De vacuümpomp loopt nu om al het vocht uit het systeem te trekken (ik heb alles gemonteerd terwijl de luchtvochtigheid vrij hoog was). Ik laat em een uur trekken, dat moet genoeg zijn.
    Daarna nogmaals een half uur laten staat om te kijken of alles nog steeds gasdicht is. Zoja, dan kan ik een afspraak maken om het systeem te laten vullen met R134a.

    Ik zat een beetje met de compressor-olie (PAG 100). Denso en Audi zeggen dat het hele systeem 240ml bevatten moet. Autewo, waar ik de gereviseerde orginele Denso compressor gekocht heb, had er 240ml ingedaan. Dat is veel te veel (gevaar voor liquid-lock).
    Die montage olie moest er uit zeiden ze. Alles er uit krijgen is niet mogelijk en ik heb er met veel moeite 200ml uitgekregen. Er bleef dus 40ml montage olie (ook PAG 100) in de compressor achter.

    De compressor moet, volgens Denso, gemonteerd worden (en first run) met 100ml olie. Ik heb er dus 60ml in gedaan. 40+60 maakt 100.
    Blijft er nog 140ml over wat in de rest van het systeem ergens ingedaan moet worden. In de nieuwe droger ging 75ml (meer leek er niet in te willen gaan zonder dat het er weer uitliep).
    De overige 65ml heb ik maar in de "Schwingungsdämpfer" aka demper gedaan (die "buis" voor de condensator). De demper zit na de compressor in het hogedruk gedeelte dus de olie in de demper kan niet in de compressor lopen en een "liquid lock" veroorzaken (te veel olie waardoor de zuigers vastslaan).
    De compressor-koppeling heb ik gebruikt om de zuigers te bewegen. 20x rondgedraaid om de olie door de hele compressor te verdelen voor de eerste run straks.

    Nieuwe vul-nippels (rood en blau), overal nieuwe schräder-ventielen en O-ringen, allemaal voor R134a en allemaal nat (met de zelfde PAG 100 olie) gemonteerd.
    De hoog-druk-schakelaar en de schakelaar om de ventilator naar de volgende power-level te zetten heb ik New Old Stock bij Audi Tradition kunnen kopen. De lage-druk-schakelaar is niet meer te krijgen. Ook geen goede gebruikte kunnen vinden en aan een china-kloon, daar begin ik niet aan. Wel een nieuw ventiel en O-ring er ingedaan en omdat er bijna geen gas meer in het systeem zat aan het begin van het project (225 gram ipv. 880) schakelde de compressor ook steeds weer uit. Daardoor lijkt de lage-druk-schakelaar dus wel goed te werken.

    Ik denk dat ik het allemaal correct gedaan heb. Check check dubbel check was het motto. Zodra het systeem gevuld is met R134a, alles werkt en de boel ook blijft werken, kan ik hopelijk terugkijken op een succesvol project (het was takke-veel werk ;-)
    I’m not poor, I’m pre-rich.

    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990

  19. #38
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    65
    Posts
    21.062
    Kudos
    285
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Top!

    ms kan @PaudiA vanuit zijn expertise in airco's en aanverwante zaken hier nog iets over zeggen?
    olie, welke en welke hoeveelheid, koppelingen en ringen, enz...?
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood. E-Tron S Navarrablauw

  20. #39
    slimshady84's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.461
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Ik duim mee dat het allemaal mee zit en het systeem dicht zit en werkt.

    In elk geval prachtig gedocumenteerd en waarschijnlijk enorm bevredigend resultaat

  21. #40
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    21
    Posts
    315
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Vandaag de gerestaureerde Airco Condensor (zit voorin, voor de hoofd-radiator) ingebouwd en de laatste slangen aangesloten. Is mijn eerste keer, iets met Airco doen, maar dank meerdere "cursussen" op YouTjoep denk ik dat ik snap hoe het werkt.
    Net de vacuümpomp aangesloten. Ging netjes naar -29.9 Vacuüm en de naald bleef daar netjes staan de 30 minuten daarna. De vacuümpomp loopt nu om al het vocht uit het systeem te trekken (ik heb alles gemonteerd terwijl de luchtvochtigheid vrij hoog was). Ik laat em een uur trekken, dat moet genoeg zijn.
    Daarna nogmaals een half uur laten staat om te kijken of alles nog steeds gasdicht is. Zoja, dan kan ik een afspraak maken om het systeem te laten vullen met R134a.

    Ik zat een beetje met de compressor-olie (PAG 100). Denso en Audi zeggen dat het hele systeem 240ml bevatten moet. Autewo, waar ik de gereviseerde orginele Denso compressor gekocht heb, had er 240ml ingedaan. Dat is veel te veel (gevaar voor liquid-lock).
    Die montage olie moest er uit zeiden ze. Alles er uit krijgen is niet mogelijk en ik heb er met veel moeite 200ml uitgekregen. Er bleef dus 40ml montage olie (ook PAG 100) in de compressor achter.

    De compressor moet, volgens Denso, gemonteerd worden (en first run) met 100ml olie. Ik heb er dus 60ml in gedaan. 40+60 maakt 100.
    Blijft er nog 140ml over wat in de rest van het systeem ergens ingedaan moet worden. In de nieuwe droger ging 75ml (meer leek er niet in te willen gaan zonder dat het er weer uitliep).
    De overige 65ml heb ik maar in de "Schwingungsdämpfer" aka demper gedaan (die "buis" voor de condensator). De demper zit na de compressor in het hogedruk gedeelte dus de olie in de demper kan niet in de compressor lopen en een "liquid lock" veroorzaken (te veel olie waardoor de zuigers vastslaan).
    De compressor-koppeling heb ik gebruikt om de zuigers te bewegen. 20x rondgedraaid om de olie door de hele compressor te verdelen voor de eerste run straks.

    Nieuwe vul-nippels (rood en blau), overal nieuwe schräder-ventielen en O-ringen, allemaal voor R134a en allemaal nat (met de zelfde PAG 100 olie) gemonteerd.
    De hoog-druk-schakelaar en de schakelaar om de ventilator naar de volgende power-level te zetten heb ik New Old Stock bij Audi Tradition kunnen kopen. De lage-druk-schakelaar is niet meer te krijgen. Ook geen goede gebruikte kunnen vinden en aan een china-kloon, daar begin ik niet aan. Wel een nieuw ventiel en O-ring er ingedaan en omdat er bijna geen gas meer in het systeem zat aan het begin van het project (225 gram ipv. 880) schakelde de compressor ook steeds weer uit. Daardoor lijkt de lage-druk-schakelaar dus wel goed te werken.

    Ik denk dat ik het allemaal correct gedaan heb. Check check dubbel check was het motto. Zodra het systeem gevuld is met R134a, alles werkt en de boel ook blijft werken, kan ik hopelijk terugkijken op een succesvol project (het was takke-veel werk ;-)
    Jouw uitleg over de olie hoeveelheid en waar deze in het systeem moet klopt idd, heeft de aircoboer in Zwolle mij destijds haarfijn uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat. Ik zie verder geen verkeerde dingen, duimen dat het in een keer lukt. Mijn aircosysteem houd het ondertussen al een goede 3400 km vol zonder enige problemen, tevens met een gebruikte compressor.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •