Mooi gedaan weer Steven.
Enig idee waar dat blauwe metalen dingsbums voor dient?
Zo de verdamper en de behuizing zijn klaar om terug in de auto ingebouwd te worden. Was een hels karwei. Te goor om aan te pakken in het begin. Nu weer schoon, roest behandeld (die 2 stalen beugels intern waarmee de kast aan de auto vastgemaakt wordt waren ook "Titanic").
Nieuwe veer drin. Verse vacuumpomp (de oude deed het wonderwel nog maar was wel uitgedroogd). Alles werkt weer zoals het heurt.
Audi 200 - Klima Verdampfer restaurariert 800x600.jpg
De halve voorkant ligt er af. Kwam dit ding tegen:
Audi 200 - Massa Bus-Bar under Radiators 800x600.jpg
Het blauwe metalen dingsbums is een soort massa bus-bar lijkt het wel. Er zitten 3 "uitsteeksels" aan. In de voorste gaat een rode kabel (niet goed te zien), in de middelste een witte en aan de achterste een zwarte kabel. Dat grote blauwe ding zit stijf aan de carrosserie vast geschroefd.
Heb het grote blaue ding nog niet gevonden in ETKA tot nu toe. Ik had em wel al een keertje gezien in een video over de restauratie van een Audi 5000 en in die video waren die 3 aansluitingen (rood, wit en zwart) ook lekker aan het Titanicken (nieuw woord bedacht).
Heb de boel tot blank staal gereinigt met een dremel. De koperen ringen en schroeven weer blank en alles weer terug (blank staal op staal/koper/whatever). Daarna "accu-pool-vet" spray er op om het te beschermen.
Lijkt op een soort weerstand voor de fan snelheid.
Deze?
https://www.ebay.com/itm/296260525566
https://www.ilcats.ru/audi/?function...00&language=en
Op Autewo vind ik de Audi 80 versie van mijn blaue dingsbums: https://www.autewo.de/audi-80-b4-vor...nqIC0TrRGeIrDc
Dit is de A4/A6/A8 versie: https://www.autewo.de/audi-a4/a6/a8-...ter-8d0959493a
In het Germanisch heet het een „Lüfter Vorwiderstand“ en het heeft te maken met de verschillende fan-speeds van de hoofd cooling-fan. Die kabels zijn 4 mm2 dus daar gaat wel een poepie stroom doorheen (de fan is een 500W versie).
Yep. Na goed schoonmaken kwamen die tevoorschijn
Ik heb trouwens net een gloednieuwe gekocht op Audi Tradition. 102 Euro (valt me erg mee). De mijne is lekker krokant en de witte "lip" (waar de kabel op geschroefd wordt) zit een beetje los. Vertrouw het niet dus weg ermee. Ze zijn goed verkrijgbaar.
Pas trouwens op, op eBay etc. worden deze, ook gloednieuw, verkocht voor 260 euro of duurder. Knettergek. Gewoon op Audi Tradition kopen (is trouwens vaak net zo duur of goedkoper als op eBay etc.)
bij de airco modellen, is de koelfan stage 1 altijd ingeschakeld, tenzij de stand ECO in gebruik is
de 5 pitter is nu eenmaal een wat "heter" kopje, hoe is jouw olie koeler er aan toe?
deze zit ook vaker vol getroept met zooi, na reiniging helpt deze ook beter mee
Is in goede staat. Geen kapotte lamellen, geen Schmutz en Dreck. Vijf of zes dode insecten...
Ik heb geen olie-temperatuur-problemen. Blijft na rustig warm rijden altijd netjes rond de 80 graden hangen. 90 als ik m'n best doe. Heb nog niet meegemaakt dat ie bv. de 100 graden aantikte ofzo na een lekkere bergpas omhoog gejengelt te zijn (5-cylinder-sound-porn).
<uitpluis mode>
Ik heb het stroomdiagram er bij genomen (heb een officiele werkplaatsversie, dikke ringbandmap).
Audi 200 - Stromlaufplan Motor Kuehler Luefter 800x600.jpg
Omdat de 800x600 resolutie van het forum het zo priegelig maakt, heb ik met een rode stift (photoshop) bijgeschreven wat wat is zodat het makkelijker op te zoeken is in de legenda links onderin.
Onze blauwe vriend doet alleen ventilator standen 1 en 2 (Stufe 1 und Stufe 2, ST1 en ST2). ST1 en ST2 komen elk van een eigen relais dat in de zekeringkast boven in de waterbak zit. Relais Nr. 2 (J101 in de tekening) is voor Stufe 2, Relais Nr. 3 (J26) is voor Stufe 1.
J26 (Stufe 2) is aansluiting E1 op de blauwe Vorwiderstand. De kabel is root en is 2.5 mm2 dik.
J101 (Stufe 1) is aansluiting E2 op de blauwe Vorwiderstand. De kabel is wit en is 4 mm2 dik.
Aansluiting E3+A op de blauwe Vorwiderstand is degene die naar de ventilator gaat, is zwart en 4 mm2 dik.
J135 (Stufe 3) zit niet op de blauwe Vorwiderstand aangesloten maar gaat zelf direct naar de ventilator met 2x 4mm2 kabels en deze zijn zwart.
De massakabel van de ventilator is bruin en is 6 mm2 dik.
Die 3e stand, Stufe 3, is relais nummer 7 in de relais-box onder het stuur. Dit relais wordt getriggerd door een Thermoschakelaar. Deze schakelaar F18/F54 stuurt dan een stuurstroompje naar relais J135.
Stand 3, max power, wordt dus alleen actief als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt.
Wat ik er niet uithaal is "wat die waarde is". Als de koelvloeistof-temperatuur boven de 93 graden of zo komt, begint de fan hoorbaar te draaien. Of dat dat Stufe 2 of al Stufe 3 is, weet ik niet.
</uitpluis mode>
https://audi100.selbst-doku.de/Main/...c3%bchlerMotor
Niet meteen n antwoord op jouw vraag over welke temperatuur, maar wel over de koeling radiateur
Heb de Verdamper-box en de nieuwe (gereviseerde) Kompressor weer in de auto.
Audi 200 Verdampferkaster wieder installiert 800x600.jpg
Denso expansie-ventiel en Denso Droger er in (new old stock). Me waggie is helemaal Denso jonguh (de originele compressor is ook van Denso).
Me vandaag weer godgruwelijk zitten ergeren aan de fouten in ETKA wat de Audi 200 Facelift betreft
Wilde de Kompressor riem om de poelies leggen....
Frisse riem uit de verpakking gehaald, een Conti AVX13x915 (ETKA zegt: Audi 034260849 = 13x912mm). Mijns is dus 3mm langer dus moet zeker goan als ne baanoan zou je zeggen. NOT !
De riem is te kort. Zelfs als ik de compressor uit z'n swing-stelbeugel haal en zo dicht mogelijk tegen het blok scharnier, is de riem nog steeds te kort. Kan em niet omleggen.
Als ik een beetje rondsnuffel, op bv. AutoDoc, dan komt men met de 915 maar ook met een 925mm riem. In die ene video van Oldtimer-Köln, gebruikt hij een Gates 6467MC. Deze is 925mm lang en die heeft hij om beide poelies kunnen würgen. Deze heb ik bestelt. Mal gucken... Wel klote dat ik weer een week of meer moet wachten want het moet uit Germanistan komen (hier in Zwitserland zijn zulke dingen lokaal niet te krijgen).
Vandaag de gerestaureerde Airco Condensor (zit voorin, voor de hoofd-radiator) ingebouwd en de laatste slangen aangesloten. Is mijn eerste keer, iets met Airco doen, maar dank meerdere "cursussen" op YouTjoep denk ik dat ik snap hoe het werkt.
Net de vacuümpomp aangesloten. Ging netjes naar -29.9 Vacuüm en de naald bleef daar netjes staan de 30 minuten daarna. De vacuümpomp loopt nu om al het vocht uit het systeem te trekken (ik heb alles gemonteerd terwijl de luchtvochtigheid vrij hoog was). Ik laat em een uur trekken, dat moet genoeg zijn.
Daarna nogmaals een half uur laten staat om te kijken of alles nog steeds gasdicht is. Zoja, dan kan ik een afspraak maken om het systeem te laten vullen met R134a.
Ik zat een beetje met de compressor-olie (PAG 100). Denso en Audi zeggen dat het hele systeem 240ml bevatten moet. Autewo, waar ik de gereviseerde orginele Denso compressor gekocht heb, had er 240ml ingedaan. Dat is veel te veel (gevaar voor liquid-lock).
Die montage olie moest er uit zeiden ze. Alles er uit krijgen is niet mogelijk en ik heb er met veel moeite 200ml uitgekregen. Er bleef dus 40ml montage olie (ook PAG 100) in de compressor achter.
De compressor moet, volgens Denso, gemonteerd worden (en first run) met 100ml olie. Ik heb er dus 60ml in gedaan. 40+60 maakt 100.
Blijft er nog 140ml over wat in de rest van het systeem ergens ingedaan moet worden. In de nieuwe droger ging 75ml (meer leek er niet in te willen gaan zonder dat het er weer uitliep).
De overige 65ml heb ik maar in de "Schwingungsdämpfer" aka demper gedaan (die "buis" voor de condensator). De demper zit na de compressor in het hogedruk gedeelte dus de olie in de demper kan niet in de compressor lopen en een "liquid lock" veroorzaken (te veel olie waardoor de zuigers vastslaan).
De compressor-koppeling heb ik gebruikt om de zuigers te bewegen. 20x rondgedraaid om de olie door de hele compressor te verdelen voor de eerste run straks.
Nieuwe vul-nippels (rood en blau), overal nieuwe schräder-ventielen en O-ringen, allemaal voor R134a en allemaal nat (met de zelfde PAG 100 olie) gemonteerd.
De hoog-druk-schakelaar en de schakelaar om de ventilator naar de volgende power-level te zetten heb ik New Old Stock bij Audi Tradition kunnen kopen. De lage-druk-schakelaar is niet meer te krijgen. Ook geen goede gebruikte kunnen vinden en aan een china-kloon, daar begin ik niet aan. Wel een nieuw ventiel en O-ring er ingedaan en omdat er bijna geen gas meer in het systeem zat aan het begin van het project (225 gram ipv. 880) schakelde de compressor ook steeds weer uit. Daardoor lijkt de lage-druk-schakelaar dus wel goed te werken.
Ik denk dat ik het allemaal correct gedaan heb. Check check dubbel check was het motto. Zodra het systeem gevuld is met R134a, alles werkt en de boel ook blijft werken, kan ik hopelijk terugkijken op een succesvol project (het was takke-veel werk ;-)
Top!
ms kan @PaudiA vanuit zijn expertise in airco's en aanverwante zaken hier nog iets over zeggen?
olie, welke en welke hoeveelheid, koppelingen en ringen, enz...?
Jouw uitleg over de olie hoeveelheid en waar deze in het systeem moet klopt idd, heeft de aircoboer in Zwolle mij destijds haarfijn uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat. Ik zie verder geen verkeerde dingen, duimen dat het in een keer lukt. Mijn aircosysteem houd het ondertussen al een goede 3400 km vol zonder enige problemen, tevens met een gebruikte compressor.
Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk