Stopklep is in het Engels de 'Deceleration cut-off valve' als ik juist ben.
035133985A
Ik kan me niet voorstellen dat vanuit de fabriek een houten blok in die leiding wordt gestoken...
WhatsApp Image 2024-10-15 at 19.11.55_ad7334b0.jpgWhatsApp Image 2024-10-15 at 19.11.55_9d714299.jpgWhatsApp Image 2024-10-15 at 19.11.55_13b92bc3.jpg
Is het normaal dat hier een houten blok in de leiding zit van de aanzuigbuis naar de stopklep?
Kan iemand me hier meer over vertellen?
+ wat doet de stopklep en hoe werkt deze?
Groeten
![]()
voor zover ik kan zien is dat in ETKA het volgende plaatje:
035133985A.png
dat blokje daar hoort idd de turbo solenoid valve, of stopklep te zitten. 035133985A
welke dan ook kan worden afgestopt met 035133847A...
in de basis is dat gewoon de wastegate voor de opgebouwde turbo druk, m.a.w. nu wordt de overdruk niet afgevoerd maar vastgehouden.
deze hoort dus eigenlijk aangesloten te zijn op het luchtfilterhuis.
ik vermoed dat 035133985A stuk was en ze hem maar hebben afgeplugd om in elk geval geen verlies van turbodruk te krijgen.
zo te zien is die stopklep helemaal niet aangesloten want je mist de buis tussen stopklep en inlaat, maar je hebt ook helemaal geen turbo druk dus ja.....
De ETKA is er bij de WC motor niet heel duidelijk over, bij een KU motor (ook K-jet zonder Kat net als WC) staat er wel wat duidelijkere informatie bij, bij een automaat zou er een normale stop in moeten zitten, zeker geen hout. Bij een handbak gaat er een slang van de de de-acceleratie cut-off valve naar het rubberen aanzuig gedeelte. Dit systeem zorgt ervoor dat er bij gas los brandstof wordt bespaard en dat de motor efficiënt afremt.
Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk