Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Schokdemper defect, homokineet maakt herrie en stuurhuishoes is kapot

Standaard Schokdemper defect, homokineet maakt herrie en stuurhuishoes is kapot

Mijn auto komt al 4 jaar door de apk zonder dat de kapotte stofhoes van het stuurhuis wordt gezien. Ik plak er niks op, bedek de hoes niet. Maar ze zien het simpelweg niet. Misschien doordat de wielen in de rechte stand de hoezen net heel lijken, alle scheuren sluiten best mooi aan.

Maar sinds een week rechts een homokineet kapot. Dacht eerst remklauw, maar met auto in zijn vrij is het weg. Het tikkende schrapende geluid is langzaam erger aan het worden, best snel in een week. Dus denk dat het snel moet gebeuren.

En de rechter schokdemper is al tijdje kapot maar ook geen apk afkeur geweest tot nu toe.

Wat zeggen jullie, alles er onderuit inclusief stuurhuis. Zou jammer zijn als ik nu schokdemper en homokineet doe, maar in 2026 bij apk te horen krijg ja de stofhoes van je stuurhuis is kapot. Ding zit ook op een mooie plek zo hoog gelegen, denk dat dat meespeelt dat het ook over het hoofd wordt gezien. Heb helemaal geen zin in dat klusje, het is een super stuurhuis, al ooit vervangen door vorige eigenaar. Lekt niet. Dan is t toch goed hehe. Of is er een universele voor dit huis.

Ik ben er ook nog niet echt achter of t nu de binnenste of buitenste is. Hij doet t ook gewoon bij rechtdoor. vooral rond 40km/h is t heel goed te horen.

Wiellager verdenk ik niet, want in zn vrij hoor je niks en is alles chill.

slimshady84's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    40
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

Standaard Re: Schokdemper defect, homokineet maakt herrie en stuurhuishoes is kapot

Ik dacht dat ik een grapje aan het lezen was...

Het is natuurlijk wachten tot het fout gaat, geen kwestie of maar een kwestie van wanneer. Die hoezen zitten er niet voor niks. En zolang verder geen schade dan enkel de hoezen vervangen.

Verstuurd vanaf mijn S24 Ultra met Tapatalk
    Audi A6 C7.5 2.0tfsi S-line 2015 daytona-grau
    ex - A4 B5 2.5tdi 2000 | A4 B5 1.9tdi 1999 | A4 B5 2.6 quattro 1997 | A4 B5 2.6 1996 | A4 B5 1.8 1995

Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

Standaard Re: Schokdemper defect, homokineet maakt herrie en stuurhuishoes is kapot

Homokineet
    Ik zou eerst goed diagnose stellen wat het geluid veroorzaakt, je kan gelijk hebben met een homokineet die onder druk geluid maakt maar die hoor je dan ook tijdens inparkeren bijv.
    Met een auto van deze leeftijd kan het ook differentieel lagers zijn (voldoende olie?) of iets in de bak.

Stuurhuis hoes
    Ik ken de auto niet zo goed maar is een stuurhuis hoes niet gewoon te doen zonder het stuurhuis uit te bouwen? Kogel los en slagen tellen bij uitdraaien, hoes vervangen, kogel met dezelfde slagen er weer in draaien en klaar.

Schokbreker
    Hij mag voor de keuring wat zweten maar niet lek zijn, schoonvegen en een stuk gaan rijden mag er niets te zien zijn kwa olie en de werking nog voldoende.
    Maar waarschijnlijk heb je er 2 voor onder de 100,- dus je kan ze ook een keer vervangen, wordt je auto ook niet slechter van. 😉
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 06-11-24 om 17:45. Reden: Typo
    2x Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) V8, phantom black pearl & sea silber, only milk and juice come in 2 liters.

MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

Tevens kun je schokdempers vervangen zonder de veerpoot te demonteren, @Steven heeft hier ervaring mee. De VAG 2069A sleutel heb ik hiervoor nog liggen en gebruik ik niet.

Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

"Tevens kun je schokdempers vervangen zonder de veerpoot te demonteren"

Yep en is geen hexerij als die moeren niet total vastgerot zijn zoals bij mij aan één kant.
    Sleutel VAG 2069A is wel plicht anders krijg je het nooit voor elkaar (zonder drakonische dingen te doen tenminste en dat wil je echt niet).
    Lees: https://www.audiforum.nl/forum/model...vervangen.html
    I’m not poor, I’m pre-rich.

Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990

Ja die had ik begrepen, dat het te doen is mits alles loskomt. Maar de beschemhoes in de poot is ook helemaal gescheurd, dus alle afval kan erin, zodoende ook meteen de reden dat rechts gaar is maar links niet. Ja het is al 2x keer geen afkeur geweest. Dempt totaal niet maar lekt ook niet.

Hoe doe je het differentieel verversen, iemand een foto van vul en aftapplug. Is een simpele 2.2 CD zonder turbo of quattro. en 75w90 of 80w90 erin?

Automaat is het, maar die is helemaal correct. Filter vervangen en verse dexron.

En het geluid hoor je lichtjes in bochten naar links. Op snelweg geen gek geluid.

Als je de auto kent valt de grap gelukkig mee, is een raar ding van de audi 100 denk ik.

Normaal in 90% van de gevallen heb je dit

Ja dat is zo gepiept.

Maar dit stuurhuis ligt boven de versnellingsbak, volgens mij zelfs boven je voeten.
    Laatst gewijzigd door audi100cd1985; 07-11-24 om 09:42.

8. Ad
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Kudos
    389
    Land
    Land

Mijn ex-Audi 80 met 300k+ op de teller werd ook goedgekeurd ondanks dat de schokbrekers minder deden dan een goedkoop fietspompje (de datumstempel uit 1986 gaf aan dat het de originele waren). Toen ik ze verving door nieuwe had ik pas precies in de gaten wat dit uitmaakte voor de wegligging en remweg. Totaal andere auto.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

Video over Audi 5000 steeringrack removal: https://www.youtube.com/watch?v=_HCfqrkEJVo

Die doet aan magie, opeens trekt die dat stuurhuis uit de wielkast. Geen uitleg helemaal niks haha.

Andere vraag, aftappplug differentieel waar vind ik die. Ik las ergens bijrijderskant. Maar als ik daar zoek zie ik zo 1 2 3 niks zitten. Of heeft die alleen een bijvulplug.

Misschien iemand een plaatje of handleiding met uitleg voor deze noob.

Ik moet alles op straat doen wat t allemaal niet makkelijker maakt

En weet iemand die atf/koelvloeistof warmte geval achter op automaat namaakt of levert. Mn tunnel is flink nat van koelvloeistof. Moet de korte slangen die daar zitten iig vervangen.

MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audi100cd1985 Bekijk Berichten
    Die doet aan magie, opeens trekt die dat stuurhuis uit de wielkast. Geen uitleg helemaal niks haha.

Andere vraag, aftappplug differentieel waar vind ik die. Ik las ergens bijrijderskant. Maar als ik daar zoek zie ik zo 1 2 3 niks zitten. Of heeft die alleen een bijvulplug.

Misschien iemand een plaatje of handleiding met uitleg voor deze noob.

Ik moet alles op straat doen wat t allemaal niet makkelijker maakt

En weet iemand die atf/koelvloeistof warmte geval achter op automaat namaakt of levert. Mn tunnel is flink nat van koelvloeistof. Moet de korte slangen die daar zitten iig vervangen.
    Differentieel olie zit toch in hetzelfde deel als de bak olie? Of is dit bij een automaat anders?

Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

Bij een automaat is dat anders. 1 liter circa 75w90 oid. Automaat gaat dexron 2d in.

Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audi100cd1985 Bekijk Berichten
    Hij legt het wel uit.

Stiekem ben ik visueel ingesteld, zeker bij youtube videos

Forum Rechten