"en het moderne spul vreet gewoon van alles aan" als hij G13 bedoeld dan ja. Dat is niet goed voor ons oude knakkies.
G11 en G12 zijn al lang en breed meermaals opgevolgd. De norm bij dealers sinds 2019, voor alle voertuigen van de hele VAG group, is G12evo en werkt ook prima met oudere wagens. Niks aanvreten.
De ontwikkeling ging zo: G11 > G12 > G12+ > G12++ > G13 > G12evo
G13 was/is problematisch (het was niet zo de hit, gezeik met zakjes Silica in Expansietanks etc.). G12evo is ook de opvolger van G13.
https://www.auto-hirsch.eu/2020/01/w...da-einfuellen/
G12evo is "mischbar ohne Nachteile" (mengbaar zonder nadelen) met G11, G12, G12+, G12++ en G13 (al zullen Oudi's nooit G13 drin hebben). G12evo is chemisch stabiel tot 135 Graden C.
Ik heb er een hele studie van gemaakt toen ik voor m'n 200 G11 nodig had, maar het hier nergens kon krijgen en een alternatief zocht. Resultaat: alleen G12evo kwam in aanmerking (modern, verdraaglijk/probleemloos en goed verkrijgbaar).
Ik heb in beide Oudi's G12evo drin. Er zat G11 in toen ik de 200 kocht. Cabrio hat vermoedelijk G12+. Heb bij beide wagens werk gehad aan het koelsystem (radiators, slangen, schakelaars etc.) en na spoelen gevuld met G12evo.
G12evo is compatibel met G11, G12, G12+ en G12++ en verkleurd niet als het gemengd wordt met één van de oudere soorten (sommige combo's leveren een bruine vloeistof op. It is the one liquid to rule them all :-)
Ik haal m'n G12evo hier bij de VW/Audi dealer. Ik neem lege en droge Mineraalwaterflessen mee en ze tappen het dan direct van de kraan in de werkplaats. Zelf gebruikt VAG alleen nog G12evo.