Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: G11 of G12 koelvloeistof in Audi's tot 06/1996

MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

Standaard G11 of G12 koelvloeistof in Audi's tot 06/1996

Ik heb deze week contact gehad met Paul Fernandes (Custom Auto Craft) en een interresante discussie gehad over welke koelvloeistof nu goed is voor Audi's van voor 06/1996. Bij bijna alle onderdelen leveranciers zie je dat er gewoon G12 in het systeem gegooid kan worden als je zoekt op automerk en model en dat het vrij weinig aan je systeem zal aantasten. Dit is dus niet zo, Paul Fernandes is dus blijkbaar een van de prominente ontwerpers geweest van koelsystemen bij Harrison Radiator, nu DELPHI en het moderne spul vreet gewoon van alles aan. Ik had er zelf tot aan dit voorjaar keurig G11 in het systeem zitten, nu G12. Beste is dus om volledig te flushen en dan G11 van Febi erin te stoppen.

Verder is Paul nogsteeds best actief met het ontwikkelen van onderdelen voor alle B2, B3, B4, C3 en C4 Audi's. Momenteel bouwt hij in zijn Audi 100 uit 1987 met 2.0 KP motor het koelstysteem in uit een 100 C4, inclusief viscokoppeling en alles wat er bij komt kijken, erg interessant om te volgen!
    Laatst gewijzigd door MechielHoenink; 18-12-24 om 22:44.

Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

Standaard Re: G11 of G12 koelvloeistof in Audi's tot 06/1996

"en het moderne spul vreet gewoon van alles aan" als hij G13 bedoeld dan ja. Dat is niet goed voor ons oude knakkies.

G11 en G12 zijn al lang en breed meermaals opgevolgd. De norm bij dealers sinds 2019, voor alle voertuigen van de hele VAG group, is G12evo en werkt ook prima met oudere wagens. Niks aanvreten.

De ontwikkeling ging zo: G11 > G12 > G12+ > G12++ > G13 > G12evo

G13 was/is problematisch (het was niet zo de hit, gezeik met zakjes Silica in Expansietanks etc.). G12evo is ook de opvolger van G13.

https://www.auto-hirsch.eu/2020/01/w...da-einfuellen/

G12evo is "mischbar ohne Nachteile" (mengbaar zonder nadelen) met G11, G12, G12+, G12++ en G13 (al zullen Oudi's nooit G13 drin hebben). G12evo is chemisch stabiel tot 135 Graden C.

Ik heb er een hele studie van gemaakt toen ik voor m'n 200 G11 nodig had, maar het hier nergens kon krijgen en een alternatief zocht. Resultaat: alleen G12evo kwam in aanmerking (modern, verdraaglijk/probleemloos en goed verkrijgbaar).

Ik heb in beide Oudi's G12evo drin. Er zat G11 in toen ik de 200 kocht. Cabrio hat vermoedelijk G12+. Heb bij beide wagens werk gehad aan het koelsystem (radiators, slangen, schakelaars etc.) en na spoelen gevuld met G12evo.

G12evo is compatibel met G11, G12, G12+ en G12++ en verkleurd niet als het gemengd wordt met één van de oudere soorten (sommige combo's leveren een bruine vloeistof op. It is the one liquid to rule them all :-)

Ik haal m'n G12evo hier bij de VW/Audi dealer. Ik neem lege en droge Mineraalwaterflessen mee en ze tappen het dan direct van de kraan in de werkplaats. Zelf gebruikt VAG alleen nog G12evo.
    I’m not poor, I’m pre-rich.

Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990

Ik dacht dar je gewoon leuke kleurtjes kan kiezen. Ik kies altijd voor blaue, mijn favoriet. Geen idee dat ze dat g11 noemen. Weer wat geleerd.

Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    52
    Kudos
    0
    Land
    Land

Pas op met G13, ik had dat in mijn auto zitten en een reservoir ZONDER dat zakkie.
    Verkleurde koelvloeistof (lichtbruin met zwevende deeltjes) en kachel deels verstopt, maar later bleek ook de ingebouwde waterkoeler van het inlaatspruitstuk en ook de oliekoeler.
    Mijn vermoeden is dat de glycerine wat in G13 zit gaat afzetten en je hele systeem verstopt raakt.
    Om dat op te lossen heb ik de volgende componenten vervangen:
    - kachelradiateur
    - oliekoeler
    - inlaatspruitstuk met ingebouwde koeler
    - motorradiateur
    - laadluchtradiateur
    - expansievat

Uiteraard eerst alles uitgebouwd en gespoeld en daarna de nieuwe onderdelen gemonteerd.
    Gevuld met G12++evo

Symptomen:
    - niet warm worden voornamelijk passagierszijde
    - laadlucht na de turbo werd niet goed gekoeld (wel tot 170 graden!!) en daardoor werd de motor begrensd (zonder storingsmelding alleen uit te lezen in de meetwaardeblokken) voornamelijk met caravan
    - hoge olietemperatuur (120 graden solo en 145 graden met caravan)

Na de reparatie (zelf gedaan 2 dagen bezig geweest en 1200 euro aan onderdelen) is de olie weer 85-95 graden. Gekke was dat de motortemperatuur ook met caravan goed was.
    Laatst gewijzigd door martijn v o; 22-12-24 om 12:21.
    Passat 1.6 TDI JD chipped by VAG Performance

Forum Rechten