Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Vervelende storing MC Motor

  1. #1

    Standaard Vervelende storing MC Motor

    Collega Audirijders,

    Sinds kort heeft mijn Audi 100 Turbo Quattro uit 1990 (MC motor, 221.000 km) een vervelende storing.

    Bij de koude start geen problemen, start vlot, licht verhoogd toerental, blijft netjes stationair lopen.

    Bij warme motor vlotte start, echter de motor slaat vaak meteen weer af. Start daarna weer vlot.

    Ook tijdens een langere rit met bv. 140 km/uur slaat de motor soms af na het intrappen van de koppeling bij bv. terugschakelen bij een afrit. Ook hierna weer een vlotte start.

    Bij warme stationair draaiende motor soms toerenval van ong. 200 toeren per minuut en/of engiszins onregelmatig draaiende motor.

    Wat heb ik al gedaan?

    - gasklep gereiningd
    - temperatuur censor vervangen
    - CO laten afstellen

    Heeft iemand een idee in welke hoek ik verder moet zoeken? Wie kan daarbij evt. assisteren?

    Alle tips zijn welkom!
    Ik hoor graag van jullie!

    groet,
    Egid
    Audi 100 Turbo Quattro 1990

  2. #2
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Hoi Egid, ik heb iets soortgelijks meegemaakt, naja soortgelijks.... motor sloeg af zodra je m in zn D zette.....bleek het motormanagement gaar te zijn. Ik ben niet heel erg bekend met dit soort dingen maar misschien is het handig om te weten....who knows

  3. #3
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Mijn auto had dat ook, weliswaar een automaat, maar toch, bij aanremmen op afslagen van snelwegen en drempels sloeg ie wel 's af, na een keuring en grote beurt was het weg. Misschien is nieuwe bougies een idee.
    '01 rs4 641 ps

  4. #4
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    staionairregelaar?

  5. #5

    Standaard

    Ben ik met henkjan eens , dat is de eerste plaats waar ik zou gaan zoeken . Niet zozeer de regelaar , want je verhoogd stationair toerental
    bewijst dat hij nog werkt , maar wel de schakelaar die op de smoorklep
    staat en die klikt als je op stationair komt .

    Pat


  6. #6

    Standaard

    stationair regelaar, dat is toch zo'n membraantje/pompje waar dan wat brandstof door heen gaat.. de audi 90 van m'n zus had het ook dit probleem, echter ze (monteurs) zeiden dat het door het schoonmaken wel goed zou komen, zo'n ding doorspuiten met remreiniger, en dan met de compressor uitspuiten, maar het hielp niets... dus of dat het is...
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  7. #7

    Standaard

    De stationair regelaar laat alleen meer of minder lucht door .
    Het is als het ware een elektronisch gaspedaal .
    Met brandstof heeft hij niets te maken . De brandstoftoevoer
    wordt door de k-jet geregeld .

    Een stationair klep is een gevoelig onderdeel .
    Om dat even met perslucht te gaan uitspuiten , dat is bijna vragen
    om hem kapot te maken .
    Klasse hoor die monteur , heeft hij je zus ook een nieuwe verkocht ?

    Pat

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Tja, ik kan het ook fout hebben hoor.. was een klein dingetje boven op het motorblok aan de voorkant.... er zat wel een membraantje in... een nieuwe was nogal prijzig... 300 euro ofzo....
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Klopt, de stationair-regelklep (idle stabilization valve). Schoonmaken is inderdaad een kwestie van remreiniger en perslucht, al moet je er vanzelfsprekend geen 100 bar op zetten.

    Dat zou ook mijn verdachte zijn...

    Hoe is je technisch Engels, Egid? Kijk eens op sjmautotechnik.com, de beste site voor vijfcilinder turbo-Audi's.

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard Vervelende storing

    Collega Audirijders,

    Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties.

    Vandaag werd de storing echt hinderlijk: vrijwel bij ieder stoplicht, afrit e.d sloeg de motor consequent af. Vanavond op nader onderzoek uitgegaan.

    Wat bleek: de slang tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk was gescheurd. Na een provisorische reparatie bleek het euvel verholpen. Een kwestie van valse lucht dus! Morgen eerst meer een nieuwe slang bestellen. Ik ga er voorlopig vanuit dat dit euvel daarmee is verholpen.

    groet,
    Egid
    Audi 100 Turbo Quattro 1990

  12. #11
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    ja, sorry, turbo motor, had ook als eerste DRUKTEST moeten roepen, maar t leek ook wel erg veel op een stationairregelaar probleem.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •