Hoi Stan,
geeft even wat meer info dan kunnen we meedenken. kan namelijk vele oorzaken hebben.
motortype ? benz/gas? kmstand?
doet het voor bij koude start? koude motor en of warme motor?
welke regio waar kom je vandaan?
grt Marc
Waarom worden periodes van probleemloos rijden zo snel opgevolgd door problemen...
de auto loopt stationair erg slecht / slaat af als ik zelf geen gas bij geef. Eerst alleen bij een ijskoude motor, vanmorgen volgens mijn vriendin ook bij een warme motor.
Waar kan ik als eerste kijken naar een mogelijke oorzaak? Bougies die slecht worden? Luchtfilter wat te oud is? (Beide zijn aan vervanging toe, maar of dat echt de oorzaak is?)
Suggesties zijn welkom!
eerst een kijken ofdat de stationair regelaar werkt (de sigaar)
deze is herkenbaar aan zijn vorm en heeft (behalve vacuum leiding) een elk aansluiting.
tevens kan het gewoon een vacuum lek zijn . als de motor loopt, draai de olievuldop even los, slaat deze meteen af heb je een vacuum lek, draaid de motor gewoon rotter dan heb je geen vacuum lek.
Bougi verdeler rotor kabels kunnen wel mede oorzaak zijn, maar vervangen is nooit erg.
Allebei bedankt voor de reactie.
Mijn auto heeft de NF motor, 476.000 km en rijdt op gas. En voor wat betreft mijn regio: Venlo - Eindhoven - Tilburg. Kortom een beetje in de uithoek voor wat betreft de oudere Audi's
Eerst was het probleem alleen bij een koude motor, gisteren ook ineens bij een warme motor.
De stationairregelaar had ik al in het welbekende programmaatje opgezocht, daar lijkt alles goed te zitten. En vanmorgen was er ook geen probleem, zelfs koud loopt de motor redelijk mooi stationair.
Bougiekabels en alles wat er mee te maken heeft zijn een km of 15.000 terug vervangen, nadat twee van de vorige bougiekabels in 3000 km als doorsloegen buiten de mantel om (Dan gaat de auto pas stotteren...)
Vacuum lek sluit ik eigenlijk uit aangezien er vandaag geen probleem was, maar wel makkelijk om te weten dat ik dat zo kan testen.
Het is vevelend zoeken als het soms wel en soms niet voorkomt...
Ik had dat op een vakantie in België. Van het ene op het andere moment slecht lopen (RT motor in een 1989 Avant).
Bleek uiteindelijk een regelaar te zijn die je net tussen de aanzuigbuizen van de inlaat kunt zien zitten. De rubber vacuumslang die daar aan zit, bleek gescheurd. Lastig bij te komen, maar toch wel te doen. Na het vervangen liep ie weer normaal.
Ik deel dus de mening van 'viermaal', kijk eerst je vacuum systeem maar eens na.
Succes,
Bart
kijk wel uit met contact-reinigers! ! !
Ik gebruik nu van Kontact-chemie, Contact60.
Onder andere bij Conrad te krijgen en de betere elektronica-toko.
Kontact-chemie heeft heel veel van dit soort spul.
Werkt als een speer, gebruik het proffessioneel ook als electronica reiniger.
Heb het ook gehad van MPM. Daar staat op dat je op moet passen met lakken en harsen. Het kan het oplossen.
Dus de contact reiniger kan dan spoelen en printplaatjes oplossen / vernielen ! ! !
Heb het ook eens gehad, en bleek een temeratuursensortje te zijn van een euro of 15. Dit waar de koelslang het blok binnengaat
Daarna perfect en geen last meer van.
Kennis van me had exact hetzelfde probleem en wilde na aanraden van een audi (!) monteur al 5 nieuwe injectors laten plaatsen!
Klopt, maar het vervangen - of nakijken & schoonmaken - van een relaistje is peanuts, en volgens typ44 kenners een veel over het hoofd geziene oorzaak. Aangebrande relais contacten zorgen voor slecht starten en onregelmatig lopen van de motor; bovendien voorkom je je dat je het relais doorbrand door veel te hoge contact overgangs weerstand.
Je moet zowiezo alle slangen in het inlaattraject controleren bij oudere auto's; ik ga ervan uit dat mensen dat zelf weten & dus ook doen.
Bij turbo motoren is het nog veel belangrijker en de levensduur van alle rubber delen onder kap ook korter. Een check van alle aanzuig gerelateerde delen is zo gedaan.
> Ik zou dat relaistje maar eens uit elkaar halen...
Mee eens, brandstofpomprelais zorgt bij K(E)-Jetronic voor veel storingen. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit nog meedoet bij een LPG-motor.
Dat relais heb ik dus ook al een paar maal gehad.
Valt ineens de motor uit onderweg.
Een tijdelijke oplossing is een standaard Hella mistlamprelais, maar die schakelt niet de brandstofpomp enzo uit, dus dat is echt voor nood.
Moet mijn oude ook eens openmaken en schoonmaken.
In de Escort (ook turbo met KE-jet) had ik er standaard 1 of 2 bij me als reserve, daar was het ook een standaard storingspunt. Die smolten gewoon helemaal weg als je pech had.
Dan kwamen ze amper het relaisvoetje uit. En die waren dan nog 3 maal zo groot ook. Dat waren van die hoge relais, maar ze verschrompelden gewoon.
Bij een oude bmw was het zo erg defect dat hij zefs de remolie opzoog.De auto zou naar de sloop gaan en ik mocht er niet nazien omdat hij een geleerd man was.Met een dennetakje heb ik de vacuumleiding afgesloten en toen draaide hij perfect.De auto is toch naar de sloop gegaan.Dus als ge met een oude auto rijd zie het allemaal goed na.
Ik doe mee: ik rij 100 scq & delta integrale! ;o)
...en nieuwer: C4 tdi avant quattro...
...Maar goed: welk apparaat aan boord lustte er nu een slok remvloeistof??? (wordt spannend draadje...)
edit: de bestuurder (in mijn geval) lust graag witte wijn! (L-I-T-E-R-S)