kijk eens bij de beider gevers aan het vliegwiel, kans dat een van deze defect is zodra hij warm wordt en dan stopt met functioneren.
een van deze was (d8 toerental sensor) ism de hall -gever defect en heb ik (laten)vervangen
Hoi ik heb een probleem met de audi 100 (1989 2.2 MC motor)
Als hij een tijdje niet gelopen heeft is is het starten en lopen maar als ik hem afzet en daarna weer probeer te starten heb ik geen ontsteking.
De motor is dan nog niet op temperatuur (+/- 1 minuut gelopen)
Als ik doorstart krijg ik wel een signaal in het dashboard dat ik te weinig druk heb maar dat lijkt me logisch omdat hij tijdens het starten niet genoeg druk opbouwt(?)
wie o wie weet wat het zijn kan
volgens de 100 online zou dit een 650 ohm weesrtandje behoren te zijn.
maar omdat ik een soort gelijk probleem had , heb ik de bobine hallgever toerental en bdp sensor vervangen.
ja idd alleen bij een warme motor, na afkoelen werket het weer zo'n 500 meter en sloeg weer uit zonder een ontstekings puls....
jij had t over t vliegwiel, ik die op de nokkenas... die laatste is voor de timing (de bobine halgever zal dat dus zijn in jou verhaal, die pakt t signaal toch van de verdeler die weer door de nokkenas wordt aangedreven (zo'n ding heeft m'n S2 niet, vandaar dat t wat langer duurde alleer ik doorhad dat we t over t zelfde hadden, sollie))
ik zit zelf ook aan de hall sensor te denken, hij doet nu helemaal niks meer trouwens ik weet niet of dat goed of slecht is
het zou ook wel erg mooi zijn als ik hem uit kon lezen, geen idee waarom dat zo niet wil, het lijkt mij niet dat de weerstand daarop van invloed is
de procedure die ik gebruik is trouwens: auto op contact - ledje tussen pin A1 en C1 - en dan pin A2 en B2 5 sec met elkaar doorverbinden. dit zou goed moeten zijn toch? maar het ledje blijft continu branden
hoe kan ik nog meer de hallgever doormeten? ik zou tijdens het starten een puls moeten krijgen op het middelste pennetje toch?
de brandstofpomp schakelt trouwens ook in als de auto op contact staat, dat hoort niet zo
nou vind ik op de site van olli:
Das Kraftstofpumpenrelais wird vom VEZ-Steuergerat eingeschaltet sobald
-bei Motorstart das Drehzahlsignal vom G28 eingeht
-bei der Fehlersuche die Stellglieddiagnose aktiviert wird
Wie weet wat een stellglieddiagnose is?
En de zekering op het brandstofpomprelais hoort die er wel of nie in te zitten?
De brandstofpomp deed het niet, ik wist niet meer zeker of ik die zekering er nou wel of niet inzat dus toch ff een zekering erin gedaan en toen deed de brandstofpomp het weer.
Maar ik lees ook wel eens dat die zekering iets met de diagnose te maken heeft? (stellglieddiagnose???)
Wie weet hoe dat zit?
Want dan zou het dus kunnen betekenen dat de Motordrehzahlsignalsensor kaput ist. en de zekering niet in dat relais hoort?
de zekering moet erin om deze op jouw wijze uit te lezen, alleen moet hij wel draaien of doorgedraaid (startmotor)worden voor tenminste 4 sec en het contact absluut niet uitschakelen!
Das Aktivieren des Diagnosemodes kann auf verschiedene Weise durchgeführt werden.
* durch Einstecken einer Sicherung in das Kraftstoffpumpenrelais für mind. 4 Sek. bei laufenden Motor und anschließenden Beobachten der nun blinkenden Motorkontrollleuchte (wenn vorhanden)
idd zal de brandstofpomp pas behoren te werken bij een startsignaal en niet bij aangeschakeld contact.
het uitlezen werkte bij mij ook niet, nog opties via een LED Nog via een VAG 1551 comp.
na vervanging van de boven genoemde onderdelen weer wel.............
alleen had de garage eerst de Hall gever, toen de Bobine en daarna pas de BPM sensor te pakken. dus kijk idd daar eerst ff naar.
stellglieddiagnose zou zijn het uitlezen van de vluchtige diagnose in de brandstof ontstekings comp
Ik ben er bijna wel zeker van dat de hall-gever kapot is.
Nu heb hier nog een motorblokje liggen van de donor, die hallgever heeft een impulsgeverwiel met 5 inkepingen.
Op de MC-motor zit een pulsgever met maar 1 inkeping!
Op zich niet zo erg, maar nu komt het; ETKA kent maar 1 type impulsgeverwiel, namelijk die met 5 inkepingen
Hoe zit dat? of moet ik het impulsgeverwiel over zetten? dat gaat een mooie kutklus worden lijkt me aangezien de positie verdomt nauwkeurig komt.
Kom net bij de dealer vandaan, losse hallgever is niet leverbaar, wel een complete ontsteking +/- 350 euri, voor de KU en NF motor zijn er ruildelen die de helft kosten voor de MC natuurlijk net weer niet
Mocht het nou toch niet aan de hallsensor liggen of mocht de bestelde hallsensor niet passen (en die kans zit er in) dan heb ik pech gehad ze ruilen hem niet in
De beste man heeft ook nog even uitgezoch of hij een imitatideel krijgen kan maar dat werdt wat een lastig verhaal volgens hun leverancier.(?)
Nou kan ik dus even zien of ik via via een ook nog steeds afschuwelijk dure imitatie hall-sensor incl. de rest van de ontsteking kan krijgen.
Maar dan moet ik dus wel verdomd zeker weten dat het aan de hall-sensor ligt.
De testprocedure die ik heb gebruikt:
Auto op contact en kabel van bobine aan massa leggen.
Meten op pin 1 van de sensor = 12V = OK
Meten tussen pin 2 en 3 met de inkeping NIET voor de opnemer = 5V = OK
Meten tussen pin 2 en 3 met de inkeping WEL voor de opnemer = 5V = volgens mij niet ok dit zou 0 moeten zijn
Dus sensor kapot volgens mij en de haynes manual, maar die haynes manual gaat over een andere auto dus ik ben niet 100% zeker van mn zaak en dat wil ik eigenlijk wel zijn voor ik hele dure dingen ga bestellen.
Hmm ik zou natuurlijk een hall-gever van een andere auto kunnen nemen, volgens de dealer is het niet echt een onderdeel wat ze zo vervangen daarom verkopen ze ze ook compleet met (evt ruil)verdeler
Maar volgens mij kan ik het ding ook wel zelf "reviseren". Als het om zulke bedragen gaat kan je nog eens een keer wat uitelkaar slopen