Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: domme vragen bestaan niet: C3 functie diffsperschakelaar?

  1. #1

    Standaard domme vragen bestaan niet: C3 functie diffsperschakelaar?

    Tsja, sta je toch ff te kijken met meer dan vijftien jaar rijervaring in vierwielaangedreven auto's...

    Mijn huidige C4 en mijn integrale beschikken over permanente 4wd en hebben geen verdere knoppen op het dashboard waarmee iets te bedienen valt. Daar zit precies mijn vraag: De C3 die ik gekocht heb heeft wèl een knop met drie standen. Bij welke omstandigheden zet je deze schakelaar in de daarvoor bestemde stand?
    turn in turn out turn on

  2. #2
    Chaos's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    11.405
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: domme vragen bestaan niet: C3 functie diffsperschakelaar?

    Ja jij hebt de "oude" quattro met deze bediening:


    Normaal gesproken altijd in de bovenste stand, dan is er geen differentieel gesperd.

    bij stand 1 sperd de differentieel tussen voor en achter en in stand 2 spert ook de differentieel in de achteras je ziet dit aan de lampjes die gaan branden, dit heb je iirc alleen nodig in sneeuw/blubber/offroad gebeuren. sowieso schakelt de sper boven 30km/h automatisch weer uit.
    Laatst gewijzigd door Chaos; 08-02-10 om 15:25.
    Audi 200 Quattro 20V | 2.2T 220pk | KONI Sport geel | H&R 40mm verlaging | 16" BBS V8 | GTM oliekoeler | GTM radiator | CAC RVS exhaust


  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: domme vragen bestaan niet: C3 functie diffsperschakelaar?

    Dat automatisch uitschakelen gebeurt alleen bij de Torsen-versie, dus de latere generatie.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard Re: domme vragen bestaan niet: C3 functie diffsperschakelaar?

    Ik heb uit het Selbststudienprogramm van 1984 nr64 op de kop getikt waarin de audi 100/200 quattro beschreven worden op o.a de aandrijflijn en de diff sperren. Het achterdiff is identiek aan dat van de passat 32b variant syncro. En op alle tekeningen duidelijk zichtbaar géén torsendiff. (hebben integrale en C4 wèl)

    Voor zover mijn kennis reikt is zo'n sper helemaal niet van toepassing op een TORqueSENsing diff; m.a.w. een torsen verdeeld de kracht naar het wiel dat de meeste tractie heeft. Offe...?

    Dus:

    Stand "0" (knop verticaal, geen lampjes in naastgelegen scherm) = fwd?
    Stand "1" (knop 1/8 gedraaid, voorste lampje brandt) = 4wd?
    Stand "2" (knop 1/4 gedraaid, beide lampjes branden, nu ook achterdiff) = 4wd met diff in lock?

    Let op! Mijn knop heeft méér standen dan die uit het plaatje van chaos!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    turn in turn out turn on

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: domme vragen bestaan niet: C3 functie diffsperschakelaar?

    Je hebt nooit FWD bij deze auto, of je moet de cardanas er onderuit slopen.

    Lock uit: 4WD, elk wiel werkt onafhankelijk met alleen de diffs ertussen, V-A verdeling volgens standaard (60:40?)
    Stand 1: 4WD, achteras is gelockt aan vooras. Diffs werken onafhankelijk maar de omtreksnelheid van voor- en achteras is gelijk. Handig bij wegrijden in grind, op natte weg of bij wegrijden als je iets/iemand sleept. Uitschakelen voor je een bocht in rijdt.
    Stand 2: 4WD, achterste diff is ook gelockt dus alleen gebruiken bij rechtdoor rijden of op zeer glad oppervlak. Geen last van een rondspinnend wiel, alles heeft dezelfde omtreksnelheid. Absoluut niet mee door bochten rijden op stroef oppervlak.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: domme vragen bestaan niet: C3 functie diffsperschakelaar?

    Ahaaaaa! Thanxs! Ik wist niet dat er op een typ 44 een koppelverdeler zat. Of is de verdeling "gewoon" 50/50 op een vfl?
    Ik lees zojuist in de nfl doc dat de aandrijfkrachtverdeling traploos van 25/75 naar 75/25 varieert, en dat het sper boven 25km/u uit gaat, of na aanraken rempedaal. ABS is standaard op deze modellen; de sensoren worden continu gebruikt voor meten omloopsnelheid verschillen tussen de wielen en de aandrijfkrachtverdeling.
    Ben erg benieuwd naar het functioneren van het quattro systeem als je ABS het niet (goed) doet...
    > Als je de voorste sensoren een gefaked spin-signaal laat registreren heb je een vrijwel achterwiel aangedreven quattro dus...bij een vfl dus hé.
    Het ABS wordt bij een nfl automatisch uitschakeld zodra het sper wordt ingeschakeld. Is ook niet nodig bij wegrijden op een spekgladde ondergrond

    Op een vfl is het ABS manuaeel uitschakelbaar, blijkbaar moet de bestuurder in bovengenoemde situatie méér handelingen verrichten!
    Laatst gewijzigd door Montestoni; 08-02-10 om 20:45.
    turn in turn out turn on

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: domme vragen bestaan niet: C3 functie diffsperschakelaar?

    Maar je hebt ook meer controle over de diffs, niet de auto maar jij bepaalt wanneer de boel vergrendelt en ontgrendelt. Bovendien zijn er wat mensen die Audi's tot op de limiet rijden die zweren bij de oude setup omdat de aandrijvingstransfer van voor naar achter bij de Torsen-modellen in sommige situaties best listig kan zijn.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: domme vragen bestaan niet: C3 functie diffsperschakelaar?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Maar je hebt ook meer controle over de diffs, niet de auto maar jij bepaalt wanneer de boel vergrendelt en ontgrendelt. Bovendien zijn er wat mensen die Audi's tot op de limiet rijden die zweren bij de oude setup omdat de aandrijvingstransfer van voor naar achter bij de Torsen-modellen in sommige situaties best listig kan zijn.
    Je bedoeld in de "oude" audi S op Zandvoort; toen er nog een stuk off-camber in zat... en dat in de regen met semi-slicks...

    Evenzogoed nog de vraag bij een haperend ABS, m.a.w.: als het geen juiste omloopsnelheden registeerd.

    Waarom is nou het ABS uit te schakelen bij een vfl? En gaat het ook weer vanzelf aan? Bijvoorbeeld boven 30km/u waarbij de sperblokkering wordt opgeheven bij een vfl?
    Laatst gewijzigd door Montestoni; 09-02-10 om 12:10.
    turn in turn out turn on

  10. #9
    Chaos's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    11.405
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: domme vragen bestaan niet: C3 functie diffsperschakelaar?

    bij mijn facelift iig wel. ABS gaat uit zodra ik de sper inschakel (=lampje aan) en boven de 30km/h gaat de sper eraf en word de abs automatisch weer ingeschakeld.

    die sper heeft me al wel een paar keer uit een dikke hoop sneeuw gehaald.... het heeft dus wel nut :P en die variabele aandijving merk je ook duidelijk... tricky jah als je volgas gaat in een bocht krijg je 70% aandrijving op de achterwielen en heb je kans dat je achterstevoren komt te staan :P magoed ultiem sportief is nog altijd 100% achterwiel aandrijving toch? :P

    wat betreft ABS en quattro, de aandrijving bij mijn facelift werkt perfect met defecte ABS (ervaring)

    overignes dat plaatje wat ik post heeft 3 standen, net als de jouwe. alleen zie ik nu dat de "Grafsiche afbeelding" wat anders is, de jouwe heeft de 2 lampjes in 2 aparte tekeningen en die van mijn foto zitten de lampjes in 1 afbeelding. Die foto is overigens van een Coupe Quattro '86 zelfde aandrijving maar blijkbaar een iets anders paneeltje.
    Laatst gewijzigd door Chaos; 11-02-10 om 14:58.
    Audi 200 Quattro 20V | 2.2T 220pk | KONI Sport geel | H&R 40mm verlaging | 16" BBS V8 | GTM oliekoeler | GTM radiator | CAC RVS exhaust


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •