Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Laden Dynamo

  1. #1
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Laden Dynamo

    Mn dynamo van mn 200 schijnt pas te gaan laden boven de 1600 Toeren.... Ook als je m start moet je ff wat gas geven om te zorgen dat ie aanschiet, wat te merken is dat de lampjes van de ABS en de ACCU uitgaan. Je hoort dan dat ie gaat werken vanwege een zoemend geluidje....


    Hebben al geprobeerd om er andere koolborstels in te zetten & andere spanningregelaar, helaas geen resultaat....ook niet het extra spannen van de riem heeft geholpen....

    Als je ind e file staat oid trekt de wagen dus in korte tijd de accu leeg

    Kan het zijn dat het niet helemaal lekker stationair lopen hieraan kan liggen?

    Iemand raad?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.877
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Kan het zijn dat er een verkeerde riem op ligt, die bijvoorbeeld te breed of te smal is, waardoor-ie gaat slippen? Kan het zijn dat de blauwe draad een slecht contact maakt of de massa slecht is?

    Ja, als het motormanagement te weinig stroom krijgt gaat-ie beroerd lopen. Is eerder vertoond bij een Audi 5-pitter turbo.

    Tom

  3. #3
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Verkeerde riem weet ik niet, ik denk niet dat ie slipt.
    Blauwe draad heb ik nog niet gevonden, komt die uit de dynamo??


    Het rare is dat als je m start je de dynamo niet hoort en je kan zien dat ie niet laadt(lampje accu+abs branden dan) maar als je dan ff gas geeft naar 3000RPM gaan de lampjes uit en hoor je de dynamo zoemen.

    Stationair loopt ie soms heel erg ongemak. K stond in de rij bij de McDrive echt te wiebelen....Motor van 500-1200 hele tijd op en neer....dreigde ie bijna uit te vallen gafg ie weer peut gas en zo bleef ie maar bezig (en intussen begon mn checksysteem te alarmeren dat de accu aan het leegraken was......niet errug fijn ;-()

  4. #4
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Kan ook een defecte accu zijn, zou 't niet raar vinden als ie met dit weer de geest geeft. Zie je de dimlichten meedraaien met de dynamo (soort knipperen maar dan heel langzaaaaam)?

  5. #5
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    ze branden idd lager bij lagere toerentallen, maar hoe kan het dan dat vanaf 2000RPM de accu wel goed wordt bijgeladen, én dat de accu het tijdens het starten altijd wel genoeg afgeeft? Na een week stilstaan start ie nog perfect uit de accu.....


  6. #6
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Hmmm, daar heb je een punt.
    Heb je eens alle stekkers op de dynamo los gehad en weer erop gestoken (om de corrosielaag te verwijderen). De accuklemmen kun je een beetje losdraaien en een een draaiende beweging mee maken, en vergeet ook de massakabels aan de chassiskant niet (beetje losdraaien en draaiende beweging maken zodat ze weer een beetje in het "ijzer" "bijten").
    Succes.

  7. #7
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Dat ga ik nog ff doen ja.... k heb al wel de spanningsregelaar samen met de koolborstels vervangen. Het rotte is dat alles zo dichtgebouwd is dat je er met geen mogelijkheid bijkan.....en al helemaal niet zonder brug Overal in de buurt loopt t vol met oliekoelslangen en koeldingen enz.



    Ik denk dat ik moet nazoeken waar dat zoemende geluid van de dynamo vandaan komt.... dat moet iets zijn wat niet klopt.......

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.877
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Volgens mij heb ik nog ergens een dynamo van een 200 liggen... die kun je wel lenen voor het troubleshooten, als je in de buurt van Utrecht woont.

    Tom

  10. #9
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Ik zal het in gedachten houden Tom, bedankt.
    Ik zal binnenkort gaan kijken naar de massa aansluitingen. Ik hoop dat dat het is, maar ik vrees een defecte dynamo (da gezoem kan toch nie goed zijn?)


    Als het een defecte dynamo is, is die van jou goed en wat moet ie kosten Tom? Het is voor de 2B Motor.

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.877
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    De mijne komt van en 'ordi' MC-motor, maar volgens mij zijn ze allemaal gelijk en zitten eventuele verschillen alleen in de pulley.

    Ik verkoop 'm liever niet eigenlijk; hij past namelijk ook op mijn 90 en ik heb nogal eens de neiging om onderdelen te verkopen die ik later zelf weer nodig heb. Lenen is geen probleem.

    Tom

  12. #11
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    zo, heb vandaag ff geknutseld.,... Ik heb de plus draad van de dynamo die samengevoegd wordt met een andere plusdraad(accu?) bij de bendix losgehaalt en schoongemaakt.
    Warempel, de dynamo laadt nu wel bij bij stationair toerental.... Alleen k moet nog steeds een duit gas geven om de dynamo aan t zwengelen(gaat ie weer zoemen)...


    Mrja, als ie maar bijlaadt als ik in de file sta, ben ik blij genoeg

  13. #12
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    K heb iets gevonden over het minder goed stationair lopen:

    Wandering Idle
    Symptoms: Idle will constantly bounce between 1600 and 400 RPM, sometimes stalling. This is a very common problem with these cars.

    Idle Stabilizer Valve (ISV)

    These typically cause problems because of either a bad electrical connection or some kind of internal gunky build-up.
    Locate the ISV. On the early 1990 cars, it's on the side of the airbox. It has two rubber vacuum hoses attached and one electrical connector. I have colored the diagram of the passenger side of the engine compartment to the right (ain't I sweet?). In the picture, the ISV is colored yellow, the rubber hoses are blue and the electrical connection is red. The later '90 and all '91 cars have a slightly different arrangement with the ISV mounted on the boot between the throttle body and the airbox.
    A quick test to see of the ISV is causing the problem is to unplug the electrical connector while the problem is occurring. If the idle is now steady (higher or lower speed is normal), then the ISV is the likely culprit.
    Check the contacts on the electrical connector. If they are wet, corroded, or loose, clean them up with contact cleaner (available at car stereo shops or Radio Shack) and reconnect securely. If you're lucky, this will cure the problem.
    If problem persists, remove ISV by loosening the two hose clamps and detaching the hoses, then unscrew the ISV from the plastic airbox lid.
    THOROUGHLY spray carb cleaner into the two hose connections on the ISV and allow to soak inside the unit, then pour it out. Repeat this process several more times until the stuff you pour out looks clean. Better yet, fill a small container with carb cleaner and let the ISV soak in it for an hour or two, then spray it a few more times. When you think you've cleaned it enough, clean it some more!
    If you have an early '90 car with the Hitachi ISV (pictured at left below), then you can try a more thorough cleaning procedure:
    To disassemble, remove (cut off and discard) the crimped-on sheet metal anti-tamper end cover.
    Before unscrewing the brass end plug, mark its position relative to the housing so it can be replaced to the same position, thus maintaining the same spring tension on the valves.
    Disassemble the unit completely and clean all parts with solvent.
    Lube the two shuttle bearings with a drop of silicone oil on each.
    Reassemble the unit making sure the brass end plug is returned to it's original position.
    Reinstall valve on air box and insure no air leaks at the hose connections.
    Adjust idle speed as described below.
    Reattach the ISV and hopefully the problem is gone, because a new ISV costs about $240!
    If cleaning the ISV and it's electrical connections don't fix your idle problems, look for vacuum leaks (like the idle screw hole, there is an O ring that might have decomposed) and check out your idle switch before you replace the ISV. A new ISV is expensive. If you are faced with replacing your ISV, please note that there are two varieties:


    Early 1990 cars (CQ VIN <= 13610) have the Hitachi unit shown on the left -- Audi P/N 034 133 455 A
    Later 1990 cars (CQ VIN > 13610) and all 1991 cars have the Bosch unit shown on the right -- Audi P/N 034 133 455 B






    De boosdoener!!!!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •