Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Beste,

    reeds de zoekactie gebruikt, heeft deze saabliefhebber (http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=77148) en nu ook audi enthousiast een vraag. Ik heb sinds kort een mooie 100 c3 waarin ik reeds het interieur vervangen heb door een mooi 200 exemplaar. ook al een beurt gegeven met nieuwe sappen en filters. tevens voornemens om een koprevisie te doen en daartoe een complete ruilmotor gekocht.
    nu heb ik het volgende probleem. als de motor koud is loopt hij enorm rijk en klinkt hij als een slechte v8. als ik vervolgens de straat uitrij en een blokje om en hij komt op temperatuur, dan loopt hij prima. de motor gebruikt geen olie, geen water en is droog. ik verdenk dus de carburateur. zelf een beetje aan het kijken en het valt me op dat er een koud en warm gedeelte van de inlaat naar de carburateur is. an het zo zijn dat daar ergens een klep niet goed werkt of dat er een sensor kapot is? wie helpt?

    Gr Jarno

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Veel carburateurauto's lopen koud niet zo super, is een beetje inherent aan de techniek en wat slijtage en achterstallig onderhoud zullen ook niet helpen. De carburateur goed (laten) afstellen wil nog wel eens wat helpen, maar monteurs die dat kunnen zijn niet dik gezaaid.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    bedankt voor de snelle reactie. toch wil ik dit goed hebben. ik zal eens rond kijken.

    wat is het type carb eigenlijk? 34 2b2? 2e2?
    Laatst gewijzigd door jarnomelenhorst; 12-03-11 om 13:50.

  4. #4
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    ligt aan het motortype;

    http://audi100.selbst-doku.de/Main/Motortypen

    DR 08/1982-08/1986 (Vergaser Pierburg 1B3, 75PS)
    RS 09/1986-12/1987 (Vergaser KeihinII, 75PS)
    DS 09/1983-11/90(Vergaser Pierburg 2E2 90PS)
    SH 1 03/1986-07/1988 (Vergaser KeihinI mit Choke 88PS)

    Als het een 2e2 is kun je hem vervangen door eenWeber 32/34 DMTL
    een 1b3 met een weber 36 TLP
    Laatst gewijzigd door theeuwke; 12-03-11 om 16:36.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    perfect. ik heb een ds blok. als ik zon weber wil plaatsen moet ik dan nog wat veradnren aan het inlaat spruitstuk/pakking/etc?


  6. #6
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Nee, als het goed is niet. Inlaatspruitstuk pakking moet je wel doen natuurlijk. Verder zou het 'bolt on' moeten zijn, ding is wel iets hoger dan origineel.
    Volgens deze webshop is het in 1.5 uur te doen: http://shop.bolku.nl/product_info.ph...roducts_id=945 (wel prijzig overigens);
    hier een stuk goedkoper:
    http://www.dellorto.co.uk/merchandis...rtsectionID=52
    http://cgi.ebay.nl/WEBER-32-34-DMTL-...-/360338496378

    en hier een mooie beschrijving:
    http://www.volksforum.com/forum/show...t=53823&page=3
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Ik heb zo een cabr er al een tijdje opzitten, het enigste wat je moet doen is je luchtfilter afslijpen van boven.
    De rest van de installatie stukken krijg je meegeleverd, je kunt natuurlijk ook een kleiner luchtfiler kopen ervoor of een luchtfilter van een 1,6 liter volkwagen passat dan heb je het luchtfilter apart in een hoekje staan van je moterruimte.
    Je kunt rekenen op zo een plus 10pk werd mij gezegd, dat bleek anders bij mij bleken het plus 12 pk te zijn is op de rollenbank gemeten.
    En de chokekabel wat er standard bij zit is te kort, die kun je verlengen of beter gezegd eraf slijpen en een langere uit de bromfietsen zaak erop solderen als je handig bent.
    Maar als ik het nog eens moest doen deed ik het nietmeer heb nou een vijfcilinder die heeft toch echt een pracht geluid tegenover die DS wat ik heb, hij heeft zelfstellende kleppen die van mij maar hij tikt erg hard vind ik, deed die in het begin niet.
    Dus als iemand een oplossing ervoor heeft had ik het graag geweten.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    versleten hydraulische klepstoters. kop er af en klepstoters vervangen.

  10. #9
    200T Dronten's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    58
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    De conclusie versleten vind ik wat prematuur. Vaak is er gewoon vervuiling in de oliekanaaltjes.
    Even doorspoelen met dunne olie (kruipolie of kero o.i.d.) reinigt de oliekanaaltjes meestal wel.
    Als dat niet helpt kun je altijd de kop nog demonteren.

    Succes,
    Paul.
    Audi 200 Turbo 1986 (nu nog donor)
    Audi 100 CC 1985, KZ motor, KE-jetronic, LPG
    Hyundai Atos 1997
    Ford Transit 100VIL MK2 1980 (motor sierra, koeling mondeo, v-bak scorpio)

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jarnomelenhorst Bekijk Berichten
    versleten hydraulische klepstoters. kop er af en klepstoters vervangen.
    Da's wel een erg vlotte conclusie. Probeer eerst eens of een wat hoger oliepeil of een iets dunnere olie wat uithaalt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Bedankt voor de nuances. Dunnere olie lijkt me wel zinvol, hogere oliedruk ook, maar dat bereik je niet door een hoger oliepeil. Spoelen met kerosine of iets anders is voor de leek ook niet meteen weggelegd, doe je dit te lang en te veel, dan krijg je onherroepelijk motorschade.

    Overigens bedankt voor de goede links!!!!

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Vijfpitters met hydraulische klepstoters zijn vaak extreem gevoelig voor het correcte oliepeil. Waar ik een andere auto liever halverwege tussen minimaal en maximaal houd, hoort zo'n vijfpitter exact op maximaal te staan. Minder levert geheid getik op. Dit verschilt per motor maar ik heb er genoeg met dit probleem gezien om het algemeen aan te bevelen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Tom dat tikken bij die van mij doet hij trouwens alleen lang als hij koud is daarna is hij fluisterstil bijna.

    Maar toen ik hem pas had en er nog geen halfsyntitik, zal wel fout geschreven zijn, deed hij het ook niet toen hij koud was.
    Dus dat met die dunne olie gaat niet op, ik denk dat hij teweinig oliedruk heeft dat de olie pomp met dunne olie niet overweg kan?
    Zou dat ook kunnen?
    De volgende keer wou ik weer een terug naar gewone olie kijken of het daar aan ligt, zou het zinvol zijn omdat die olie wat ik er nou in heb toch op meer plaatsen komt met een koude start als die gewone 20-40 of 15-40 SAE.

    Het gaat in dit geval niet om een 5 pitter maar om een gewone DS moter 1.8 ltr, die andere ben ik mee naar de RDW geweest vandaag en is goed bevonden door de keurmeester.
    Die heeft echt een pracht geluid, alleen die sigaar hij loopt op 1250 toeren stationaar heb hem al schoongespoten met remmenreiniger maar moet die daar een nacht in blijven staan of volstaat gewoon doorspuiten en weer inbouwen. Ik denk dat ik wat verkeerd doe.
    Laatst gewijzigd door johnny666; 15-03-11 om 16:39.

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Inweken is niet goed voor de ISV, je moet 'm inspuiten, laten uitlekken en weer monteren. Als het dan nog niet goed is zit het probleem elders of het ding is echt stuk. Soms lukt schoonmaken niet in een keer.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15
    Cobrakever's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    119
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    hij loopt stationair te hard? de 1.8?
    Laatst gewijzigd door Cobrakever; 21-03-11 om 11:53.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cobrakever Bekijk Berichten
    hij loopt stationair te hard? de 1.8?

    Cobra

    Nee niet de 1.8 die loopt perfect gebruikt ook zo goed als geen benzine heb hem op het lange stuk op zommer dag met hogeluchtdruk al op 5.7 liter op de honderd gehad.

    Die wat te hard loopt hoorde eigenlijk niet hier thuis was een vraag ertussen door, 1.8 heeft ja immers geen sigaar, is een KU 2.2 dacht ik, zie door de bomen haast het bos niet meer,.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Weber 32/34 dmtl. Wagen loopt perfect, wat een verschil! Makkelijk te installeren. Start meteen, loopt prima als koud, minstens 10 pk extra. Enige is dat choke kabel idd te kort is. Ligt nu in handschoenkastje. Ff verlengen en dan klaar. Ik raad iedereen aan zijn pierburg e2 t vervangen voor een simpele Weber. Mits je natuurlijk klachten hebt. Thanx voor alle hulp en links.

  19. #18
    Cobrakever's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    119
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    goed om te horen, ik gebruik dit topic dan ook maar even.

    na zo'n beetje alles te vervangen te hebben rondom de carb (voetpakking, vacuumslangen) blijft de auto iets te hard stationair lopen op benzine.
    op gas kan ik het toerental wel terug regelen.
    kan het aan het wax element liggen? pf scheur in laat spruitstuk.

    groet

    Rogier

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    maar weer eens een update. aangezien wagen idd een stuk beter liep met weber, maar steeds meer olie geing verbruiken, heb ik vorige week een gereviseerde kop, nieuwe distributie, nieuwe waterpomp en nieuwe v snaar geplaatst. loopt nu wel perfect. de oude kop was echt op....kleppen bewogen in alle richtingen, overigens ook in de goede ...

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: carb problemen met audi 100 type c3, 1986 1.8 handgeschakeld

    Jan hoe bedoel je kleppen bewogen in alle richtingen, zonder de veren zul je bedoelen?
    Anders hadden gewoon nieuwe klepstoters en nieuwe klepsteel rubbers voldaan, en misschien nieuwe nokken as en dan meteen een scherpere erop inplaats van een revisie kop. Dan misschien nog een spagetie uitlaatspruitstuk erop misschien is er dan nog meer uit het blokje te halen?
    Maar dan is wat voor in de toekomst voor mij dan als hij er dan nog is.

    En dan nog een vraagje van mij erbij loopt die van jou ook ongeveer 140 bij 3000 toeren?
    Laatst gewijzigd door johnny666; 25-08-11 om 19:56.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •