Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Hallo,

    Ik heb sindkort een audi 100 2.2 5cil k jetronic WC motor 100kw .bj 12-1984. 90.000 km origeneel met 5versn handbak. Ik heb een LPG systeen erin ingebouwd, maar ik heb twee keer een back-fire mee gehad waardoor hij heel beroered loopt op benzine. Einig idee waar het aan ligt?
    Op gas loopt hij prima maar ook soms stotert hij heel kleinbeetje bij optrekken.


    Groet,
    Angerco

  2. #2

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Angerco,

    welkom op het forum. Ben erg benieuwd naar je auto ik zou zeggen plaats een paar foto's en stel je voor.
    nu over je probleem.

    ik heb onlangs ook een backfire gehad met dezelfde motor als jij hebt. Bij mij moest ik de stuwschijf vervangen. Dat is die schijf achter het luchtfilter. Toen liep ie nog niet mooi. Bleek ook de arm waar de stuwschijf op gemonteerd is opnieuw moest worden afgesteld.

    Als je de boel weer gerepareerd hebt is het belangrijk om te achterhalen waarom de backfire heeft plaatsgevonden. Bij mij weet ik was de reden dat een van de bougiekabels van de verdeelkap was losgeschoten waardoor een cilinder geen vonk kreeg. Dat heb ik verholpen en hij loopt weer als een zonnetje.

    Wat je ook nog kunt doen is een stuwschijf kopen met gaten en een rubberplaatje erop. Als je dan weer een backfire zou krijgen loop je minder risico op schade.
    Deze heb ik inmiddels ook in huis. Moet hem nog monteren.

    groeten Erik

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Bij de nieuwe systemen komen backfires nooit meer voor. Misschien eens naar een gereputeerde! lpg installateur gaan?
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  4. #4
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.706
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dobbelsteen Bekijk Berichten
    Bij de nieuwe systemen komen backfires nooit meer voor. Misschien eens naar een gereputeerde! lpg installateur gaan?
    bij een Kjet is het een oud systeem; natuurlijk kun je een comp er tussen zetten, dan praat je over een nw systeem.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Hallo Erik,

    Bedankt voor de info, ik ga morgen de stuwschijf nakijken en de bougiekabels testen of ze nog goed zijn en maak ik ook gelijk een paar foto's van mijn audi en zet ik ze hier op de forum.

    groet,

    angerco


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Erik,

    Je had gelijk , inderdaad de stuwschijf was eenbeetje krom, en de derde cilender bougiekabel was van binnen doorgebrandt.

    Kan jij mij vertellen waar kan ik z'n stuwschijf kopen met gaten en een rubberplaatje erop?
    Foto's van mijn auto staat onder mijn showroom. Nogmaals bedankt voor jouw tips.

    Groet,

    Angerco

  7. #7

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Angerco,
    vervang in ieder geval alle 5 je bougiekabels en verdeelkap en rotor. Dan heb je de ontsteking kant tenminste goed voor elkaar. Als 1 verrot is zullen de andere ook wel niet meer al te best zijn. Besteedt ook even aandacht aan je bougies. Kijk in het instructieboekje welke bougies geadviseerd worden zoek daar dan een lpg alternatief voor. BERU adviseert bv een lagere thermal rating te nemen als je op lpg rijdt. (ik upload hier even een docje van BERU).
    De stuwschijf heb ik hier bij een lokale gasinbouwboer gekocht te weten Olijve in Assen. Kostte mij iets van 50 euro. (wel erg duur hoor voor zo'n simpel plaatje)
    http://www.lpgonderdelenshop.nl/Stuwschijf-80-mm
    via deze link kun je ook een bestellen maar hier is ie veel duurder.TI06_en.pdf

    groeten Erik

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Hallo Erik,

    Ik heb nog een vraag. Als ik in de stad op gas rijd merk ik dat de motor snel warm wordt tot ongeveer 110c. Is dit normaal? op benzine blijft de motor temp tot max 95c.


    Groet,

    Angerco

  10. #9
    quattrorules's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2005
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi V8

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    de motor zal in de stad op gas wel warmer worden, maar 110 graden is wel te warm, werkt je ventilator wel?
    en wat betreft die speciale stuwschijf voor gas, moet je even bij de gas installateur informeren, ik weet dat ze bestaan

    gr jeffrey
    audi v8 3.6 Quattro

  11. #10

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Angerco,

    die van mij wordt ook behoorlijk warm in de stad en zeker op gas. Ik heb geen temperatuurmeter dus weet niet precies hoe warm

    Erik

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    de ventilator doet het wel maar ik maak me eenbeetje zorgen over de hoge tempratuur van de motor als ik op gas rijd, Ik hoop dat het normaal is!!!
    Heren bedankt voor de reacties.

    Groet,

    Angerco

  13. #12
    marc_audi100cd_1985's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    52
    Posts
    1.144
    Kudos
    23
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Hoi Angerco.

    even wat tips:
    zoals hierboven al vermeldt: neem op lpg geen risico en vervang een aantal zaken preventief:
    alle bougiekabels incl de kabel van bobine naar verdeler + bougies+verdelerkap+ rotor.

    vervolgens :
    - klepspeling controleren.
    - ontsteking afstellen op fabrieksspecs.
    - nieuw luchtfilter plaatsen.
    - LPG installatie goed af laten stellen door iemand met verstand van zaken.

    Mijn ervaringen met mijn type 44 1985 met wc motor met handbak 5 versn + na inbouwkat met nieuwe OMVL conventionele LPG installatie met mengstuk zijn goed.
    Ik heb er nu 35.000 km mee gereden.
    Met extreme koude laat ik hem eerst een paar minuten warmdraaien op benzine.
    Ik heb er Beru bougiekabels op staan en Bosch bougies WR6DC met 1 electrode (electrodeafstand afgesteld op 0.65-0.70 mm).
    Je kan zo door de iets krappere afstand de hogere ontsteekspanning op LPG mooi compenseren.
    Bougies gaan er telkens na 20.000 km uit. slijtage is dan minimaal (ongeveer 0.10 mm).

    Mijn WC rijdt goed op lpg. na 20.000 -25.000 km moet deze meestal een keer nagesteld worden dooer de gasinbouwer.

    motortemperatuur, mijn ervaringen :
    in de wintermaanden: op benzine en LPG ongeveer 90 graden (op de temperatuurmeter in dash) met rijden.
    in de zomermaanden: op benzine en LPG ongeveer 100 graden (op de temperatuurmeter in dash)met rijden.
    in de file blijft de temperatuur altijd ongeveer 100 graden, radiateurfan slaat dan gewoon aan, ook met flinke koude.

    wil je nog meer weten, vraag maar raak

    grt Marc
    Audi 100 CC type 44 C3 sedan, 85 KW, KZ motor, 5-bak, kat+lambda, Bj 4-1986 , (benzine KE-jetronic), op LPG (1/2012).
    Audi Avant Q aanhanger 1986 . (Cuore aut.'05 + Materia aut. '07)

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Hoi Marc,

    bedankt voor je tips.

    Ik heb percies gedaan wat jij zegt. Ik heb de bobine alle bougiekabels incl de kabel van bobine naar verdeler + bougies met 3 electrode, (Wat is het verschil met 1 elektrode?)+verdelerkap+ rotor.

    Ik moet zeggen gisteren en vandaag heb ik 400 km meegerijden. Hij loopt veel beter en zuineger.
    Maar merk ik nu dat hij makkelijker op LPG staart dan op benzine. Is dit te verklaren???

    Groetjes,

    Angerco

  15. #14
    marc_audi100cd_1985's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    52
    Posts
    1.144
    Kudos
    23
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Hoi Angerco,

    Geen dank voor de tips. ik help een ander graag met adviezen en ervaringen. Daar is dit forum ideaal voor
    Mooi dat je al de delen vernieuwd hebt.

    In overleg met de gasinbouwer heb ik gewoon de conventionele bougies gebruikt met 1 elecrode.
    ik kan dan de electrodeafstand van 0.8 mm iets terug brengen naar 0.6-0.7 mm met behulp van een voelermaatje.
    Omdat op LPG mengsel altijd een hogere ontseekspannig nodig heeft kan je dit een beetje opvangen/compenseren.

    De verbranding met je nieuwe onsteekdelen zal nu veel beter zijn. je rendement van de motor wordt dan beter en gaat zuiniger lopen.
    de afstelling op lpg is altijd anders dan op benzine. dat verklaart misschien het verschil in koude start.

    Ik heb er zelf geen ervaring mee, wat mijne start altijd eerst op benzine, bij contactsleutel los schakelt ie gelijk over op LPG.
    Blijft listig starten op LPG met een K-jetronic volgensmij. misschien hebben andere hier wel ervaringen mee.

    Wat voor installatie heb je?
    Afstelling van je verdamperdrukken/co kan nooit kwaad natuurlijk.

    grt Marc
    Audi 100 CC type 44 C3 sedan, 85 KW, KZ motor, 5-bak, kat+lambda, Bj 4-1986 , (benzine KE-jetronic), op LPG (1/2012).
    Audi Avant Q aanhanger 1986 . (Cuore aut.'05 + Materia aut. '07)

  16. #15
    200T Dronten's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    58
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 bj 1984 met LPG twee keer back-fire gehad

    Zojuist met "mijn" gasinbouwer over het probleem van back-fires bij de Audi 200 gesproken.
    Hij gaf aan dat het mogelijk ook zogenaamde cross-fires kunnen zijn waarbij door slechte timing of oude rotor/verdeelkap de vonk overslaat op de verkeerde bougiekabel. Dit kwam met name bij de oudere 6 cilinder volvo motoren voor (kleinere afstand tussen de contacten in de verdeelkap). Voor deze volvo motoren had Vialle een afdekkapje in het assortiment dat over de rotor heen kon worden geplaatst om dit fenomeen te stoppen. Werkte bij deze motoren 100% (volgens hem dan).

    Iemand bekend met zo'n rotor-afscherm-kapje? ik heb even wat gegoogled maar kon het niet terugvinden.
    Laatst gewijzigd door 200T Dronten; 31-03-11 om 20:36.
    Audi 200 Turbo 1986 (nu nog donor)
    Audi 100 CC 1985, KZ motor, KE-jetronic, LPG
    Hyundai Atos 1997
    Ford Transit 100VIL MK2 1980 (motor sierra, koeling mondeo, v-bak scorpio)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •