Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: 2.3 NF: katalysator rammelt

  1. #1
    smarter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    49
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard 2.3 NF: katalysator rammelt

    Sinds ik vorige week voor het eerst een flinke rit in mijn Audi gemaakt heb (ca. 300km op een dag) hoor ik onder de auto een resonantie/ rammel bij stationair toerental. Ik hoopte op een loszittend hitteschild o.i.d. Vandaag heb ik de auto op de brug gezet, het gerammel blijkt uit de katalysator te komen. Ik denk dat het binnenwerk losgekomen is. De auto rijdt verder 100% zoals het hoort, maar ik stoor me dus nu aan het gerammel.

    Het betreft een 1987 Audi 100 typ 44 met 2.3 NF motor.

    Nu de vraag: zijn er voordelige en goede alternatieven om de katalysator te vervangen, eventueel door een katvervanger? Hebben anderen hier ervaring mee? Is het eventueel aan te raden om de katalysator leeg te halen?

    Ik wil in ieder geval dat de auto net zo mooi stil blijft lopen als ik gewend ben, en dat ik geen problemen krijg bij de volgende APK.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Smarter aller eerst je zult dan waarschijnlijk op zoek moeten naar een andere, ik zou er een deuk in slaan zodat het voorlopig voorbij is dat gerammel.

    Maar uiteindelijk zal je toch een andere erop komen aan het zetten denk ik wel.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  3. #3
    smarter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    49
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Bedankt voor je reactie. Een collega van mij vertelde dat een deuk erin slaan geen nut heeft, omdat je het porceleinen binnenwerk hoort rammelen en niet metalen schotten, zoals bij een uitlaatdemper. Hij zei dat het niet zoals bij een uitlaat is met metalen schotten die je even een klap kunt geven. Hij dacht dat een deuk erin slaan alleen maar nog meer gerammel zou geven omdat je het binnenwerk dan nog verder verpulvert.

    Is dit zo, of zal ik er zo toch maar een flinke klap op geven?
    Laatst gewijzigd door smarter; 26-05-12 om 16:03.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Ik dacfht het wel dat het zo was of is, is inderdaad porcelein geloof ik, met een deuk slaan bedoel ik dan ook lichtjes of met een grote tang iets proberen te knijpen, waneer moet je op keuring dan klop je hem helemaal leeg en dan weer ertussen. Kun je in die tussen tijd kijken voor een andere nieuwe bedoel ik dus dan.
    Of het op de koop nemen misschien draaid je auto wel op gas, en er zo mee op keuring proberen te gaan.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  5. #5

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Ik zou hem leeg meppen. Uitlaat kan wel wat holler gaan klinken, maar ik vind dat zelf geen punt.


  6. #6
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    gewoon de kat verwijderen, jij hebt nl geen kat nodig voor de keuring (dwz wagens Na 31 dec 1991 wel)
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  7. #7
    smarter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    49
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Blijft een lastig dilemma. Ik heb de kat nu moedwillig met kracht iets ingedeukt, de rammel is voor 90% weg. Iets beter persen op de juiste plekken biedt wellicht voor enige tijd een oplossing. Op lange termijn blijft het natuurlijk een lapmiddel.

    Gewoon een pijpje er tussen lassen als overbrugging van de kat vind ik persoonlijk ook afbreuk doen aan de auto. Een andere, niet rammelende kat is ook niet erg gemakkelijk gevonden.

    Hebben anderen hier op het forum al eens een knoop doorgehakt op dit gebied?

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Er zijn aanbieders van universele kats die voor nieuwe onderdelen aanmerkelijk nettere prijzen vragen dan je voor origineel spul betaalt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9
    tias44's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Leeftijd
    40
    Posts
    415
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 100

    Standaard

    zelf heb ik dinsdag de katalysator onder mijn auto vandaan gehaald, er zat op de een of andere manier speling/ruimte tussen de voorpijp en de kat. Dit gaf gerammel en was irritant. Uitlaatring zat nog wel op zn plek.
    Maar die bouten waren doorgeroest, dus kon ik er helemaal niets meer aan verstellen.

    Plan uitgevoerd:

    • Tussen kat en middenpot de uitlaatmof even losgedraaid,
    • Bouten doorgeslepen tussen voorpijp en kat.
    • kat er ondervandaan
    • voorpijp zoals te zien op de foto ertussen,
    • nieuwe boutjes met koperen moertjes erop, het zaakje zat weer prima.
    • bild1.jpg


    Volgens mij weer een paar pktjes meer, waar ik niets van voel haha. volgende week LPG. ole

    maar misschien is het anders omdat ik een 4 pitter heb 1.8? dat weet ik niet

    evt heb ik nog wel een niet rammelende katalysator liggen, in goede staat denk ik. alleen tamelijk roestig.
    Laatst gewijzigd door tom; 01-06-12 om 07:34.
    Volkswagen Kever
    Toyota Corolla 1977
    Audi 100 L 1.6 1979 type 43 LPG
    Audi 100 CC Avant 1.8 1984 DS type 44 LPG
    Audi 100 CD Limo 1.8 1986 PH type 44 Grijs
    Audi 100 CC Avant 1.8 1986 PH type 44 tornadoRot

  11. #10
    smarter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    49
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Ik heb vanavond een nieuwe, origineel Audi Katalysator kunnen bemachtigen:

    c82844e7.png
    01a32169.png

    Nu nog hopen dat de oude er met niet al teveel moeite onderuit gaat.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Moet toch een fluitje van een cent zijn die kat eronderuit te halen, als de schroeven te vast zitten flex eraan en nieuwe schroeven erin, enigste probleem zie ik in de lamba, heb je die erop of niet, als die erop zit denk eraan die heeft een aanhaal moment.

    Als ik die kat zo bekijk had ik zelfs nog eentje hier op een audi zitten gehad, maar ik zou hem leegslaan of pijp ertussen.
    Volgens mij heb je dan meer pk s, waarschijnlijk ook wat meer benzine gebruik, maar hoefd niet zo te zijn.
    Laatst gewijzigd door johnny666; 01-06-12 om 12:48.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  13. #12
    smarter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    49
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Gisteren heb ik de nieuwe katalysator ontvangen. Inderdaad origineel VW/ Audi en exact dezelfde als degene die eronder zat. Montage ging zonder problemen, ook de lambdasonde ging er prima uit en weer in de nieuwe kat. Bij de oude kat lag het binnenwerk er volledig los in brokstukken in. Nu loopt mijn Audi stiller dan ik ooit zelf ervaren heb. Ik ben er blij mee. Voor € 100,- is alles weer helemaal origineel.

    IMG_0483.jpgIMG_0482.jpg

  14. #13

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    koopje voor een nieuwe originele! Zou de oude inleveren bij een katalysator inkoper, krijg je daar ook nog een paar tientjes voor.
    my first quattro was a wilkinson

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Da's inderdaad peanuts. Mooi mazzel!
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smarter Bekijk Berichten
    Ik heb vanavond een nieuwe, origineel Audi Katalysator kunnen bemachtigen:

    c82844e7.png
    01a32169.png

    Nu nog hopen dat de oude er met niet al teveel moeite onderuit gaat.
    Mooi origineel, en voor een ERG nette prijs!!

    Ik zie alleen wel "negatieve peekaatjes" op foto 2..... een stille auto is aan de andere kant ook wel fijn!



    Doe je ook aan bronvermelding? MP, Ebay, ....een bedrijf??
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 04-06-12 om 11:42.

  17. #16
    smarter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    49
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Doe je ook aan bronvermelding? MP, Ebay, ....een bedrijf??
    Dit was gewoon een particuliere marktplaatsadvertentie die er al een maand op stond, met een hoogste bieding van € 25,-.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    22
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Mooi origineel, en voor een ERG nette prijs!!

    Ik zie alleen wel "negatieve peekaatjes" op foto 2..... een stille auto is aan de andere kant ook wel fijn!
    hee reactie op een best wel oud topic... maar die negatieve pktjes, bedoel je dan dat er veel restrictie in de catalisator zit?

    Ik zit er over na te denken om de kat gewoon leeg te meppen voor betere doorstroming, zeker op hogere toeren zul je dit gaan merken gok ik. Ik ben alleen benieuwd of dit nog nadelige gevolgen heeft voor de mengsel verhouding, maar aangezien ik de lambda sensor er gewoon in houdt zou het goed moeten gaan volgens mij, of zie ik nog iets over het hoofd in deze?

    gaat om een audi 100 avant 2.3e NF2 NFL voorwielaandrijving

    Alvast bedankt,

    groet JW
    audi 100 avant 1989 2.3e nf

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Als de kat nog in orde is zou ik 'm niet leegmaken, da's zonde. Stukje rechte pijp ertussen is veel effectiever.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 NF: katalysator rammelt

    Daar zou ik mee oppassen. De regelgeving rond die katalysatoren is vrij wazig. De ene meent dat je na '91 pas een kat hoeft te hebben, de andere meent dat er een katalysator onder moet zitten omdat dit bij de typegoedkeuring hoort. Zeker als je U9 op je kenteken hebt, is er flinke discussie of die kat er nou wel onder moet of niet. Heb van de Duitse forums begrepen dat het leeghalen van een NF kat eerder nadelig werkt als voordelig, omdat de geometrie van de katalysator ervoor zou zorgen dat de tegendruk in de uitlaat te gering zou worden. Vandaar ook eerder een stuk rechte pijp. Motor loopt overigens nog prima zonder lambda sonde, heb de mijne nu losgekoppeld omdat ie koud anders niet loopt en het blok loopt nu al een paar maanden prima (NF1 100 Quattro VFL).

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •