Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: 2.2, onsteking op tijd zetten

  1. #1
    NickNixzor's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    35
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard 2.2, onsteking op tijd zetten

    Probleem 1:

    Hoe moet je je ontsteking afstellen bij een audi 100 2.2 5 cilinder ?

    Hij staat namelijk heel erg verkeerd, Denk ik want: (tijdens rijden en gas los laten hoor je ploffen uit de uitlaat)


    Probleem 2:

    Knipperlichten knipperen wel met enkel contact aan, Maar waneer de motor draaid doen ze het niet, brand enkel het lichtje in desbord groen(constand)



    Hopelijk zijn er een paar die mij willen en kunnen helpen!

    Mvg Nick
    Laatst gewijzigd door NickNixzor; 10-09-12 om 19:28.

  2. #2
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    Onderop verdelerkaphuis zit een bout die kan je iets lossen dan kan het hele verdelerhuis met verdelerkap er nog op draaien
    Zo stel je af maar hiervoor heb je een stroboscoop lamp nodig die je op de opening in het vliegwiel schijnt zodoende worden
    Merktekens zichtbaar op je vliegwiel en kan je de boel in combi dus afstellen, is een speciale stroboscooplamp gebruiken garages ook, je hebt dus wel een werkplaatshandboek nodig.

    Tweede is je knipperlichtrelais, als je zeker weet dat alle lampjes goed zijn. onder het stuur moet je de afdekplaat losmaken. Dan zit hij helemaal links tegen het dashboard aan je kunthem voelen, zit in een beugeltje kan hem er zo uit trekken met wat beleid.

    Dus onder de lucht uitstroom roosters links van het stuur
    Laatst gewijzigd door MikeV; 12-09-12 om 19:13.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  3. #3
    NickNixzor's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    35
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    Ik heb zelf een strobo lamp, maar als ik op men versnellingsbak (gluifje) mik zie ik helemaal niets, geen streepjes enz

    niet alleen mijn knipperlichten werken niet, Ruitewisser, aanjager, enz! heb geen idee waar ik moet zoeken!

  4. #4
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    mbt de onsteking heb ik hier nog een plaatje gepost over het merkteken op het vliegwiel.
    http://www.audiforum.nl/forum/80-90-...ml#post1322401

    Er staat een 0 op en ook als het goed is een | streep. Deze streep zou het punt moeten zijn waarop je moet instellen met een stroboscoop zonder instelbare vervroeging.

  5. #5
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NickNixzor Bekijk Berichten
    Ik heb zelf een strobo lamp, maar als ik op men versnellingsbak (gluifje) mik zie ik helemaal niets, geen streepjes enz

    niet alleen mijn knipperlichten werken niet, Ruitewisser, aanjager, enz! heb geen idee waar ik moet zoeken!
    het witte blokje achterop het contactslot.
    deze verzorgt de 12v van het systeem, dus mee beginnen nadat je alle zekeringen hebt gecontroleerd.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm


  6. #6
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    Nicknizzor

    Een gewone stroboscoop werkt niet kan je schijnen tot je een ons weegt, speciale strobolamp sets voor instelbaar met vervroeging uitvoeren met draaiende motor uiteraard
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  7. #7
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    Gewone stroboscoop (voor afstellen ontsteking....) werkt echtwel, doe ik altijd bij mijn Coupe quattro uit 1986, met 2.2 KV motor. Je moet dan zoals hierboven omschreven wel kijken naar het streepje. (degene die met een gewone disco-stroboscoop bij zijn auto gaat staan moet toch echt even naar de (hersen-)dokter...!!)

    Als je een instelbare gebruikt, dan moet je de benodigde graden voorontsteking instellen op de stroboscoop. Hierna moet je richten op de 0.

    Volgens het werkplaatshandboek van Audi moet je wel even je ontstekingsvervroeger eraf halen (vacuumslang op verdelerkaphuis.)

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    gewone strobo werkt zeker wel inderdaad, maar je moet echt verdomd goed kijken wil je het streepje zien. Wij hebben met 2 personen ontzettend zitten zoeken. Als ik het niet mis heb, moet je ook de juiste bougiekabel gebruiken. Volgens mij heb je met stationair toerental niks met vervroeging te maken en kun je voor hoger toerental (makkelijker afstellen, want dan zoek je echt makkelijker) gewoon het vaccuum slangetje van de vervroeging eruit trekken (althans bij een KU)

    succes

  10. #9
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    gewoon even de motor een slag rond draaien en kijken op het vliegwiel totdat je het teken gevonden hebt. Daarna wat tippex erop en dan zul je 'm zeker zien met een stroboscoop.

  11. #10
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
    gewoon even de motor een slag rond draaien en kijken op het vliegwiel totdat je het teken gevonden hebt. Daarna wat tippex erop en dan zul je 'm zeker zien met een stroboscoop.
    Je bent me net voor met die tippex...

    Je moet inderdaad de juiste bougiekabel gebruiken: NUMMER 1 (voorste bij de 5 cilinder)

  12. #11
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door patterik Bekijk Berichten
    Volgens mij heb je met stationair toerental niks met vervroeging te maken en kun je voor hoger toerental (makkelijker afstellen, want dan zoek je echt makkelijker) gewoon het vaccuum slangetje van de vervroeging eruit trekken (althans bij een KU)

    succes
    Je zult merken dat bij stationair het streepje steeds iets verspringt, waardoor je blijft verdraaien aan het verdelerhuis. Slangetje eraf gaat beter!

  13. #12
    NickNixzor's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    35
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    Beste mensen,

    Sorry voor mijn late reactie, dit komt omdat ik elke dag wel bezig ben met de audi!

    echter lukt het optijd stellen niet met de strobo, heb de manieren van jullie geprobeerd (type-ex, vaciuum er af) strobo geprobeerd op alle 5 veschillende bougies kabels maar ik krijg niets te zien bij het vliegwiel.... bij een vriend de strobo getest op een volvo 240 en daar kan je hem wel goed zien! dus ik snap er nu helemaal niets van

    ik heb ff gekeken naar het relais, maar het probleem ligt denk ik in men contact slot, deze is namelijk stuk! als ik hem start (laatste stand van de sleutel) schiet de sleutel niet van zelf terug (moet ik zelf terug draaien) anders blijft de startmotor draaien

    nu heb ik gekeken, de kappen onder het stuur is in het geheel van het desbord... ik kan dus niet zoals bij veel autos wat stuur kapjes weg schroeven om er bij te komen! hoe is dit nu de makkelijkste manier? het opberg vakje onder het desbord heb ik wel al weg geschroeft!

    dank jullie wel voor het mee denken

  14. #13
    marc_audi100cd_1985's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    52
    Posts
    1.144
    Kudos
    23
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    het volgende kan je proberen:

    zorg ervoor dat de distributiemerktekens op tijd staan (krukas en nokkenastandwiel.) (contact uit, krukasbout met grote dopsleutel verdraaien in motordraairichting).

    kijk of cilinder 1 op BDP staat (alle kleppen zijn nu dicht) .dit kan je controleren door klepdeksel te verwijderen of de bougie te verwijderen en hoogste punt te bepalen met bijv een schroevedraaier.

    als je je verdelerkap verwijderd moet de rotor(koperenkontactbaan) bij de inkeping van het verdelerhuis staan. cilinder 1 staat dan op onsteken.

    nu kijken in het gat naar het merkteken op het vliegwiel. je MOET dan echt iets kunnen zien.

    (of is het vliegwiel er ooit afgeweest en verkeerd teruggeplaatst?)


    contactslot: kijk maar uit dat de startmotor niet mee blijft draaien met rijden, dat kost je dan een starterkrans.

    heb je al technische info /werkplaatshandboeken? is echt wel een must
    succes.
    Laatst gewijzigd door marc_audi100cd_1985; 07-10-12 om 09:56.
    Audi 100 CC type 44 C3 sedan, 85 KW, KZ motor, 5-bak, kat+lambda, Bj 4-1986 , (benzine KE-jetronic), op LPG (1/2012).
    Audi Avant Q aanhanger 1986 . (Cuore aut.'05 + Materia aut. '07)

  15. #14
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc_audi100cd_1985 Bekijk Berichten
    kijk of cilinder 1 op BDP staat (alle kleppen zijn nu dicht) .dit kan je controleren door klepdeksel te verwijderen of de bougie te verwijderen en hoogste punt te bepalen met bijv een schroevedraaier.
    Is het niet gemakkelijker om de vuldop los te maken en te kijken of beide nokken (in+uitlaat) omhoog staan?

    Ik heb gisteren toevallig nog eens gekeken naar de 18grd markering van mijn wagen (JS motor). Deze staat er als een streepje op, en de BDP wordt als een '0' aangegeven. 18grd steep staat rechts van het '0' teken als je voor de wagen staat.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2012
    Leeftijd
    56
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: 2.2, onsteking op tijd zetten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
    mbt de onsteking heb ik hier nog een plaatje gepost over het merkteken op het vliegwiel.
    http://www.audiforum.nl/forum/80-90-...ml#post1322401

    Er staat een 0 op en ook als het goed is een | streep. Deze streep zou het punt moeten zijn waarop je moet instellen met een stroboscoop zonder instelbare vervroeging.
    Ook ik ben er mee aan het stoeien. kan op het vliegwiel wel de streep zien maar de "0" kan ik nergens vinden. waar zou deze moeten staan?
    Betreft aan Audi 100, 1983, 2144 cm3.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •