Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 73

Onderwerp: distributieriem vervangen ==> Special tool

  1. #41

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Het gasten, ik zit met een probleem....ik heb geen (duidelijke/logische) merktekens zitten op het tandwiel van de nokkenas....Haynes spreekt over een merkteken aan de achterkant, maar die is haast niet te vinden en daarnaast ook niet zichtbaar als de achterste cover gemonteerd zit....hoe zetten jullie dat ding op tijd? Klopt het dat met de krukas op cilinder 1 TDC je de nokkenas niet rond kunt draaien omdat er op een gegeven moment een klep tegen de zuiger komt?

  2. #42

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    OK, ik heb zelf even verder gezocht en dit gevonden:

    http://www.quattro123.com/AudiTimingBeltChange.htm

    Dit is alleen van de 20V en ik heb een 10V, maar goed, die motoren lijken best nog wel een beetje op elkaar. Er zit bij de 20V kennelijk een V knipje in de timing belt cover tegen het blok aan (achter de riem) en die moet je gelijk leggen met een dotje in het nokkenastandwiel. Ben meteen even buiten gaan kijken en bij mij zit er wel iets vergelijkbaars allee geen V-knipje, maar een plekje met rode verf. Ik had dit aanvankelijk aangezien als bloed van mijn vinger....maar misschien is het en merkteken...Iemand die dit kan bevestigen? Ik had wel de indruk dat de nokkenas redelijk op tijd stond, als dit inderdaad de merktekens zijn staat ie inderdaad aardig goed.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  3. #43

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Of te wel je neemt de verdeler kap eraf en kijkt daar, daar hoort ook een inkerving te staan !
    Heb het vermoeden dat het nokkenas tandwiel bij jou verdraaid erop zit of geplaats is.
    Bijlage 149801
    Laatst gewijzigd door johnny666; 03-02-13 om 22:23.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  4. #44

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Leuk....in dat plaatje hebben ze gemakshalve de stofkap weg gelaten....

    Is de verdelerkap eraf halen en daar kijken naar het merkteken een goed alternatief?

  5. #45

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Ik zou hem er niet op af willen stellen met die inkerving alleen het is handig om die punt te vinden.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km


  6. #46

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Ik heb de verdelerkap eraf gehaald en wat bleek? Ik had de nokkenas 180 graden verdraaid staan. Krukas 18 graden doorgeraaid en dan kun je de nokkenas vrij draaien. Het merkteken op de nokkenaspoulie was bijna niet te zien, maar was er wel. Ik heb hem nu met typ-ex wit gemaakt. De boel zit nu redelijk in elkaar, alleen morgen de krukasbout goed vast zetten en dan alles monteren wat ik eraf heb gehaald. Radiator, intercooler, grill, sevopomp, koplampen etc.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  7. #47

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Dirk?

    Radiator eraf? Heb je dan die extra radiator erop zitten?
    Heb je foto s of nr ervan?
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  8. Ad
  9. #48

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Ik heb wel foto's, komt later, ben nu aan het werk. Ik weet niet of ik een extra radiator heb, maar ik wil ook nog mijn kachelradiator vervangen en wilde het koelsysteem doorspoelen. Daarom en omdat het gewoon lekker veel extra ruimte oplevert heb ik de radiator eruit gehaald. Het is weinig werk/moeite en het werkt veel makkelijker.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  10. #49
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Hoe krijg je hem trouwens 180 graden verkeerd?
    Vliegwiel op merkteken zetten.....distributieriem eraf....krukas en nokkenas niet aankomen....en de nieuwe riem kan er bijna zo weer op...!

    Ik vind het verder qua nokkenastandwiel wel altijd erg lastig goed te zetten.
    Alle merktekens (krukas, vliegwiel, rotor) staan dan exact goed, alleen lijkt het dan altijd dat het nokkenas-tandwiel een halve tand verkeerd staat....
    Spannen van de riem bied dan geen oplossing.

    De ervaring leert bij mij dat hij dan voor mijn gevoel een halve tand "te vroeg" moet staan, wil hij goed staan.
    (heb die "halve tand later" al eens geprobeerd, maar dat was duidelijk niet goed!)


    EDIT:
    Je moet het ronde stipje op de achterkant van het nokkenastandwiel hebben, en deze moet gelijk staan met de bovenkant van de kop.
    (en niet met de bovenkant van de kleppendeksel trouwens!)
    De stip is lastig te zien inderdaad, en al helemaal met die distributiekap erop idd....maar het gaat.
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 05-02-13 om 10:09.

  11. #50
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Voor een duidelijk beeld:

    http://sowirdsgemacht.com/fahrzeug/b...Avant.html#!21

    Op deze site kun je gewoon gratis dit boek helemaal doorbladeren (en PDF-jes opslaan...hèhè)


    En voor als de link niet werkt:

    Distributieriem »So wird´s gemacht«.pdf

  12. #51

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Hoe krijg je hem trouwens 180 graden verkeerd?
    Vliegwiel op merkteken zetten.....distributieriem eraf....krukas en nokkenas niet aankomen....en de nieuwe riem kan er bijna zo weer op...!
    Mijn eerste indruk was ook dat hij 180 graden verkeerd stond, maar dat is natuurlijk niet zo. Bij iedere Krukaspositie horen 2 nokkenasposities. Ik heb gewoon de krukas op TDC gezet en andere merktekens heb ik niet naar gekeken. Dan heb je 50% kans dat je goed zit en ik zat dus fout :-) En zoals gezegd, merkteken waar het o gaat was nagenoeg onzichtbaar, maar toen ik hem goed had staan op de verdeler en ging zoeken kon ik wel iets vinden wat door kon gaan voor een merkteken. Dat teken heb ik nu wit gemaakt met typ-ex zodat ik 'm de volgende keer makkelijker kan vinden.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  13. #52

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Erik die afbeelding of pagina had er ook al opgezet voor hem, ik begrijp het ook niet hoe kan hij zoveel anders staan?

    Ik weet niet of zoiets onder date_schutz valt daarom haal ik ze weg die bijlage s als ze gezien zijn.

    Hoe doe jij dat trouwens dat jij ze als pdf jes kunt opslaan ik heb ze als afbeelding opgeslagen, die pdf jes zijn wat duidelijker vind ik.
    Laatst gewijzigd door johnny666; 05-02-13 om 12:08.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  14. #53
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johnny666 Bekijk Berichten
    Hoe doe jij dat trouwens dat jij ze als pdf jes kunt opslaan ik heb ze als afbeelding opgeslagen, die pdf jes zijn wat duidelijker vind ik.
    Niet kiezen voor "Opslaan als.." maar kiezen voor "Afdrukken", standaard staat hij dan (bij mij iig) op afdrukken als PDF.
    Druk dan op afdrukken. Nu moet je een locatie opgeven waar je de PDF wil opslaan, en voila...je hebt een PDF.
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 05-02-13 om 12:53.

  15. #54

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Zo! Gisteren de bout met loctite 2701 vastgezet met een momentsleutel op 400Nm. Daarna met mijn eigen 85kg nog gaan staan op 50 a 60cm arm en toen ging ie nog een klein beetje verder. Dus dat is dan ongeveer 450Nm. Moet zeggen dat het me niet tegenviel. Had de tip van Erik gebruikt, verlengstuk aan dedop 27, assteun onder het uiteinde waar de momentsleutel op het verlengstuk gaat en dan gewoon vastdraaien. Koekie! :-) Rest van de montage moet nog, had ik gisteravond geen zin in, maar ik moest de momentsleutel vandaag weer terug brengen, dus dat moest even gebeuren gisteravond.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  16. #55
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Hoi Dirk,

    alles al weer operationeel? Ook met nokkenas op tijd zetten gelukt?
    Had je trouwens nu wel of niet de keerringen vervangen?

    Wil de 200 van de dorps-genoot eigenlijk wel eens in het echt zien (van dichtbij dan)...
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 08-02-13 om 11:54.

  17. #56

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Ik ga vandaag de boel weer in elkaar zetten (intercooler, koplampen, koelradiator etc) daarna moet ik nog het dashboard erui halen ivm de kachelradiator.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  18. #57

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Hoi Dirk,

    alles al weer operationeel? Ook met nokkenas op tijd zetten gelukt?
    Had je trouwens nu wel of niet de keerringen vervangen?

    Wil de 200 van de dorps-genoot eigenlijk wel eens in het echt zien (van dichtbij dan)...
    Ik heb de oliekeerringen vervangen. De nokkenaskeerring maakte een niet o droge indruk,al kan dat ook lekkage zijn langs de kleppendekselpakking natuurlijk. Uiteindelijk heb ik de oude eruit gekregen met een gmodificeerde schroevendraaier waar ik met de haakse slijper een mooi haakje van gemaakt had. Voor die methode met de schroef had ik een (scherp) staalboortje van 2mm nodig en die had ik niet. Ik heb wel wat lopen pielen met grotere en kleinere boortjes, maar kreeg weinig vertrouwen in een goede afloop. Toen heb ik het eens gedaan met een haakje en die zoals hier beschreven aan de binnenkant langs de as schuin naar buiten (ik wou niet het loopvlak van de as raken) in de keering gestoken, 90° gedraaid en terwijl ik het haakje hard naar buiten duwde de keerring eruit getrokken, dat ging eigenlijk opvallend eenvoudig.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  19. #58

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Ik zie dat hier dat halve maan vormige spietje nog in de as zat....later was ik die kwijt....10 minuten op de grond op zoek geweest naar dat ding :-S
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  20. #59

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Het merkteken op je nokkenas is - correct me if I'm wrong - zichtbaar vanaf de achterkant kijkende door de opening in de achterplaat van de D-riemkap... :oS

    Nu is het zichtbaar vanaf de voorkant...

    Edit: kijkende van achter NAAR voren zie je door dat gat het kleine kuiltje in je nokkastandwiel; dat moet gelijk liggen aan de bovenzijde van de kop...

    Edit 2: Whoops, dit is voor N/A 10V, ik lees net dat jij een 200T hebt; wellicht dat het daar anders is. Desalniettemin de moeite van het controleren waard lijkt me.
    Laatst gewijzigd door Montestoni; 12-02-13 om 17:31.
    turn in turn out turn on

  21. #60
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: distributieriem vervangen ==> Special tool

    Zoals ik al zei en liet zien:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Voor een duidelijk beeld:

    http://sowirdsgemacht.com/fahrzeug/b...Avant.html#!21

    Op deze site kun je gewoon gratis dit boek helemaal doorbladeren (en PDF-jes opslaan...hèhè)

    En voor als de link niet werkt:

    Distributieriem »So wird´s gemacht«.pdf
    Zover ik weet, en ervaren heb, is het merkteken van (iig) de nokkenas voor elke 5-cilinder hetzelfde:

    Vanaf achter naar voren bekeken dat "kleine kuiltje" gelijk met de bovenkant van de kop idd.

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •