Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 42

Onderwerp: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

  1. #21
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Valt wel mee, we zijn soms niet vies van een lekkere discussie

    Dr staat in ieder geval genoeg info te lezen.
    Dat gij een Turbo heeft had ik al gelezen in een van je eerdere topics. (Even voor Sherlock Holmuis / Inspector Gadget gespeeld op het forum)
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  2. #22
    Sushideluxe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Leeftijd
    57
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    De luchttemperatuursensor of de klopsensort.. zo te bezien hebben monza in ik hetzelfde euvel. Nee, tank altijd 98 (Tango heeft m nog hier) dus daar ligt t nie aan. De bedrading van de klopsensor is in ieder geval goed (doorgemeten), maar het kan de sensor zelf zijn - te lezen op SJM pagina voorkomend probleem (interessant artikel trouwens). Komende dagen de luchttemperatuursensor eens opsnorren. Als de bedrading daarvan ook in orde is, gok ik eerst op het vervangen van de klopsensor. Ligt een KG blokkie in, maakt dat verschil? Daar ben ik nog niet ingedoken. Wordt vervolgt dus, maar thumbs up voor alle reacties vast!

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Waarom lees je de ECU niet even uit? (procedure met de volgasschakelaar en de rem)
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  4. #24
    Sushideluxe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Leeftijd
    57
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DirkMeV Bekijk Berichten
    Waarom lees je de ECU niet even uit? (procedure met de volgasschakelaar en de rem)
    Goeie, laat ik dat eerst ff doen. Ik wist de codes niet, maar die heb ik ondertussen hier op t forum opgesnord.

  5. #25
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Al wat ontdekt / "opgesnord" ??
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.


  6. #26
    Sushideluxe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Leeftijd
    57
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door monzadriver Bekijk Berichten
    Al wat ontdekt / "opgesnord" ??
    Damn, nee. Nog geen tijd voor gehad (gebruik de 200 ook niet veel). Dacht gister nog, ga ik vandaag eens doen, maar ja, de tuin had ook wat aandacht nodig. Samenhangend probleem is waarschijnlijk wel een sensor. Zaterdag ben ik met de audi met een flinke huifkar erachter naar Maastricht op en neer gekart, voor het eerst weer in weken dat ie weer op straat kwam. De turbo had er werk aan. Als de motor flink op temperatuur is, zet m uit en start m weer blijft ie haperen en slaat ie steeds af. Dacht eerst de verdeler, denk nu toch iets met iets met de vervroeging. Tja, het kost natuurlijk maar een kwartiertje maar heb even een stok achter de deur nodig, dus goed dat je het weer even oprakelt. Deze week ga ik dat kwartiertje eens besteden! Wil het nu zelf ook wel eens weten. Je hoort van me.

  7. #27

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Dat ie warm slecht herstart is misschien wel wat anders. Vapor-lock heb ik wel eens van gehoord. De hoge temperatuur onder de kap zorgt er dan voor dat er gasbelletjes ontstaan in je brandstofleidingen als de brandstof daar te lang stil staat. Met dat soort belletjes erin wil ie slecht aanslaan. Als ie eenmaal weer loopt en er stroomt verse (koude) benzine door de leidingen is het weer over. Je injectorkoeling zou dit moeten voorkomen / tegengaan, maar wellicht dat dit dus niet of onvoldoende werkt.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  8. Ad
  9. #28
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.707
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DirkMeV Bekijk Berichten
    Dat ie warm slecht herstart is misschien wel wat anders. Vapor-lock heb ik wel eens van gehoord. De hoge temperatuur onder de kap zorgt er dan voor dat er gasbelletjes ontstaan in je brandstofleidingen als de brandstof daar te lang stil staat. Met dat soort belletjes erin wil ie slecht aanslaan. Als ie eenmaal weer loopt en er stroomt verse (koude) benzine door de leidingen is het weer over. Je injectorkoeling zou dit moeten voorkomen / tegengaan, maar wellicht dat dit dus niet of onvoldoende werkt.
    ook een te lage benzine druk maakt vaporlock mogelijk, daarom zijn de latere modellen voorzien van iets dunnere brandstofleidingen naar de injectoren.
    zodat de rest druk makkelijker houd en minder snel opwarmt.
    maar lekkende injectoren creëren ook een hele slechte warmstart.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  10. #29

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal Bekijk Berichten
    ook een te lage benzine druk maakt vaporlock mogelijk, daarom zijn de latere modellen voorzien van iets dunnere brandstofleidingen naar de injectoren.
    zodat de rest druk makkelijker houd en minder snel opwarmt.
    maar lekkende injectoren creëren ook een hele slechte warmstart.
    Je leiding warmt minder snel op zo lang de motor loopt, zodra de motor uit staat warmt ie juist sneller op als ze dunner zijn.

    Bij mij zit die "druckspeicher" er niet meer in. Dat was al zo toen ik de auto kreeg. Dat ding is leuk als alles nog goed werkt, maar als de auto oud wordt en sommige terugslagklepjes lekken ietsjes dan loopt de druk toch heel langzaam weg, met als gevolg dat je iedere keer als je opnieuw start eerst dat ding moet volpompen voordat je benzinedruk op peil is. Zonder dat ding is in ieder geval je druk in een seconde of 2 wel op peil als je brandstofpomp in orde is, start ie niet na 1 slag, maar na 3 of 4 slagen. Ook prima wat mij betreft.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  11. #30
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    HMM, net ff snel zitten google-en, en zag dat www.wwsmit.nl aangeeft dat de drukaccumulator € 287,92 kost....

    Geloof dat ik hem er als het nodig is ook maar gewoon tussenuit haal!
    Of heeft dat ding nog meer belangrijke functies dan alleen de druk erna op peil houden?

    Zouden we onze systemen niet eenvoudig om kunnen bouwen van "brandstofpomp krijgt stroom tijdens starten", naar "brandstofpomp krijgt (even) stroom als je de auto op contact zet"?
    Ik weet dat mijn Coupe uit 1986 het laatste doet, en dit kun je ook horen.

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Dat kan vast wel mt een niet te ingewikkeld schakelingetje. Mijn GPz750 Turbo doet dat ook. Contact aan en dan loopt de BP een seconde of 5 a 10. Het voordeel van het systeem zoals het nu is is dat je accu waarschijnlijk minder goed hoeft te zijn om te starten. De accuspanning kakt natuurlijk behoorlijk in elkaar als je start en mogelijkerwijs ook de brandstofdruk. (niet per se noodzakelijk, hangt af van het pompdesign, kan ook zijn dat alleen de flow minder wordt) Als je accu dan minder wordt is het wel handig als je de BP niet nodig hebt om je brandstofdruk te leveren. Dan start je op restdruk uit de accumulator en komt de BP erbij zodra de motor autonoom loopt.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  13. #32
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.707
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DirkMeV Bekijk Berichten
    Je leiding warmt minder snel op zo lang de motor loopt, zodra de motor uit staat warmt ie juist sneller op als ze dunner zijn.
    maar behoud beter zijn druk en en er kan daardoor geen luchtbel ontstaan in de leiding.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    HMM, net ff snel zitten google-en, en zag dat www.wwsmit.nl aangeeft dat de drukaccumulator € 287,92 kost....
    op die site geeft het dit aan:
    Onderdeelnummer Omschrijving Prijs Voorraad
    893133441 Drukaccumulator € 110,53 0
    443133441A Drukaccumulator € 142,56

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Geloof dat ik hem er als het nodig is ook maar gewoon tussenuit haal!
    Of heeft dat ding nog meer belangrijke functies dan alleen de druk erna op peil houden?
    dus voorkomen om vaporlock te krijgen
    makkelijkere warm en koudstart
    voorkoming van vervuiling in het brandstofsysteem
    ed
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  14. #33

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Hoe het in de praktijk werkt weet ik niet zo goed, maar in theorie klopt het niet. Die leidingen zijn van staal en zetten dus niet uit (aanname), dus of ze dik of dun zijn maakt niks uit voor vasthouden van de druk. Als ze dun zijn is de stroomsnelheid van de vloeistof hoger en dus heb je bij lopende motor minder tijd om op te warmen, aan de andere kant je hebt ook minder massa dus het warmt sneller op (die effecten middelen elkaar misschien wel uit).

    Het is natuurlijk wel zo dat net als bij water ook bij benzine het kookpunt omhoog gaat als de druk toeneemt. Bij 7 bar ligt het kookpunt van benzine wellicht zoveel hoger dat de temperatuur onder de kap niet meer toereikend is om benzinedamp te laten ontstaan. Ik heb zo snel geen fasediagram van benzine bij de hand, maar als je dat hebt kun je hier wat over zeggen.

    Het blijft mij verbazen dat die van mij tot nu toe altijd probleemliis warm (heel warm) herstart, ondanks dat ik die accumulator niet heb en de injectorkoeling ook niet, want ze zullen dat er toch wel niet voor niks op gezet hebben zou je denken....
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  15. #34
    Sushideluxe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Leeftijd
    57
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    oke dan.. vandaag eens even flink gas gegeven (ook wel eens leuk;-), diagnose test uitgevoerd: een nummertje 5: de hall sensor. Ff goochelen:


    SJM
    This Hall Effect Sensor is also used as a reference for the knock sensor operation. The Hall Effect sensor is a semiconductor junction that changes conduction characteristics when exposed to a magnetic field. The Hall Effect Sensor has a metal trigger wheel with a window to expose the sensor to a magnetic field.

    NOTE: If the Hall Effect sensor fails, the engine can not be started, but if the hall sensor fails when the engine is running, the engine will keep running and the ECU will use the reference sensor and engine speed sensor, but the ignition timing will be retarded by 6 degrees [1].

    Blijkt dus dat de hall sensor voor de grap wordt gehouden door de knock sensor.

    SJM
    If the "Check Engine" light comes on when the engine is warmed up and the manifold pressure is above 0.7 bar and the engine RPM is above ~3000 RPM, you may have a defective knock sensor, an intermittent connection inside the knock sensor or a connector/wiring problem.

    Loose accessory mounting brackets etc, may also fool the knock sensor into thinking the engine is pinging.
    The mounting surface of the knock sensor must be clean and the mounting torque of the knock sensor is critical for correct operation and should be checked. The MC engines use a knock sensor that should be torqued to 7 lb-ft. You may need to use a crow foot adapter to torque this.

    The ECU will retard the timing by 7.8 degrees or more if it thinks the knock sensor isn't working. This can make the car stumble or hesitate on acceleration. The newer style replacement knock sensors for the early and late MC engine have gold plated terminals and the wiring harness connector terminal pins should be replaced with these gold plated versions as well.

    Dat laatste stukje lijkt me wel wat. Toch de knock sensor? Toen ik vorig weekend met warme motor wilde rijden, startte hij wel (met wat moeite), maar bij iets gas geven sloeg deze weer af. Klinkt mij wel als een verlate timing in de oren.

    Vaporlock, nee, ga ik niet in mee. M'n oude Rover P6 had er wel eens last van, maar alleen als ik met 30 graden in de file stond (altijd rechterbaan, just in case..).

    Mh, toch eerst de knock sensor vervangen? Waar haal je zoiets? (er zijn wel allerhande beschrijvingen hoe je het een en ander kunt doormeten, maar zo bijster goed met elektronica ben ik niet. Ik accepteer dat dingen slijten en soms vervangen moeten worden;-)

  16. #35

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Sinds ik de klopsensor vervangen heb is het lampje, afgeklopt, niet meer aangeweest.
    Waar haal je zoiets, bij olli wustenrath in koln heb ik hem vandaan.

    P.s

    Voor hem te vervangen maar je borst maar nat, is bijna niet bij te komen , en moet met een moment sleutel vastgezet worden.
    Tevens de bout erbij bestellen bij Olli is een speciale bout voor.
    Laatst gewijzigd door johnny666; 19-04-13 om 23:17.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  17. #36
    Sushideluxe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Leeftijd
    57
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Ok Johnny, dan ga ik eens bij Ollie aankloppen (links en rechts kwam de naam al eens voorbij, dè guru in audiland?). Verder geen peil op te trekken. Net terug van 200 km karren, uitzetten, starten en lopen als een zonnetje.. Sinds gisteravond doet ook het lichtje onder de motorkap het weer (hoort daar origineel nog een glaasje overheen?), misschien had ie gewoon eens een kickdown nodig om uit z'n winterslaap ontwaakt te worden. Wie zal het zeggen.

    Op naar de volgende sensor, want de temperatuurmeter staat standaard rond de 60°. Hierover ook als een wat gelezen op het forum. Ik laat wel weten als de sensor er in zit en of het geholpen heeft.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johnny666 Bekijk Berichten
    Sinds ik de klopsensor vervangen heb is het lampje, afgeklopt, niet meer aangeweest.
    Waar haal je zoiets, bij olli wustenrath in koln heb ik hem vandaan.

    P.s

    Voor hem te vervangen maar je borst maar nat, is bijna niet bij te komen , en moet met een moment sleutel vastgezet worden.
    Tevens de bout erbij bestellen bij Olli is een speciale bout voor.

  18. #37

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Als je geen airco moter erin hebt hangen valt het misschien nog wel mee met vervangen, los de oude met een 15 mm dacht ik.
    Bij mij was het de onderste stekker op de rail, als het nog standard is zou die daar bij jou ook zitten.

    Het zijn geen auto s van even snel wat verwisselen hoor, maar dat weet je waarschijnlijk wel al voor aan iets te kunnen komen moet er vaak een helehoop vanaf.
    Bij mij heb ik het gedaan door de ventilator moter los te maken en ervanaf, toen kon ik er net maar dan ook net bij, heb hem twee keer eraf gehad.
    Gisteren of eergisteren ook vervangen door eentje van een V8 meer bladen erop komt nou niet meer boven de 100 graden.

    Dat lampje onder de kap brand bij mij alleen als ik het licht aan heb, en ik heb er geen glasje over ben benieuwd of het zo hoort of niet.
    Laatst gewijzigd door johnny666; 20-04-13 om 13:12.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  19. #38
    formatix's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    397
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    lampje onder de kap gaat bij mij ook aleen aan als ik het licht aan zet en zit ook geen gaasje overheen

  20. #39
    rjverbrugh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    470
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Lampje onder de kap bij mij gaat nooit aan, er zit wel een glaasje overheen.....Zal wel kabelbreuk zijn!
    Groet Robbert
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2014, Peugeot 806 2.0 16V 2001, Audi 200 20v Avant 1989 (geschorst), BMW 2002 Tii Touring 1974 (geschorst), BMW R1200GSA 2014, BMW R100RS 1982

  21. #40
    Sushideluxe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Leeftijd
    57
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200

    Post Re: Motormanagement lampje licht op bij flink gas geven

    Maar wel een glaasje.. zou dat optie zijn geweest , of later bouwjaar.. Ik moet zeggen, het is handig, maar ziet er zo armoeiig uit

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •