Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: handrem werkt niet meer links achter audi 100

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    35
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard handrem werkt niet meer links achter audi 100

    hallo

    ben gisteren voor apk geweest met de audi 100
    wert hij afgekeurt op handrem die bleef hangen

    dus ik kwam weer thuis heb alles los gehad kabel was wel goed van de handrem

    het bleek die pen te wezen die in de klauw zit voor de handrem dus die heb ik met 3 boutjes los gemaakt en eraf gehaald

    dus alles schoon gemaakt en het werkte weer

    ma toen heb ik hem weer in elkaar zette deed de gewone rem het super ma de handrem niet

    help


    hoor het graag van u (hoop dat jullie er wat van snappen )

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.858
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: handrem werkt niet meer links achter audi 100

    Het mechanisme is zelfstellend, probeer eens een paar keer de handrem los en vast te zetten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: handrem werkt niet meer links achter audi 100

    Ik snap het niet helemaal, maar als ik Toms reactie lees denk ik dat dit niet dezelfde klauwen zijn als op mijn audi 200? Dat zijn Girling 36 klauwen en die haal je niet uit elkaar met 3 boutjes en zijn volgens mij ook niet zelfstellend door de handrem te lossen en aan te trekken.

    Bij mij zat 1 van de handremmen vast. Als je dan de handrem aantrok dan bleef bij 1 klauw alles stilstaan en de ander ging wel op de rem (maar ook niet heel geweldig). Ik heb de boel toen uit erlkaar gehad, heb toen op internet ook wel de nodige documentatie gevonden, maar kan het nu zo snel niet weer terug vinden. Wat er gebeurde was het volgende. Je handremkabel trekt aan een armpje die op een as zit die je klauw in gaat. Om dat asje zit een asafdichting. Als die oud wordt gaat die lekken en komt er vuil in je remklauw. Het handremmechanisme gaat dan vast zitten. Je kan revisiesetjes kopen hiervoor en daar zit zo'n afdichting bij in. Je moet eerst de remzuiger eruit halen en dan die circlip onderin de remcilinder los pielen. Dat valt niet mee, want hij zit erg diep, dus je kan er slecht bij en het is best wel een sterk ding. In principe kun je dan de draadstang die daar zit eruit trekken, maar ik heb hiervoor toen special tool moeten maken om het met een poulietrekker voor elkaar te krijgen zo vast zat die pen. Als die eruit is komt er een klein stalen stiftje uit die de verbnding is tussen het asje van je handrembediening en de remzuiger, raak die niet kwijt. Nu kan de handrembediening uit de klauw getrokken worden en heb je je hele klauw in onderdelen. Alles schoonmaken en met een revisiesetje weer in elkaar zetten. Die van mij werkt nu weer fantastisch.

    Het helpt bij dit soort dingen om in het Duits te zoeken.

    Bremssattel = Remklauw
    Achter = Hinten
    Reviseren = überholen

    Zomaar wat Duitse termen die hier van pas zouden kunnen komen.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    35
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: handrem werkt niet meer links achter audi 100

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DirkMeV Bekijk Berichten
    Ik snap het niet helemaal, maar als ik Toms reactie lees denk ik dat dit niet dezelfde klauwen zijn als op mijn audi 200? Dat zijn Girling 36 klauwen en die haal je niet uit elkaar met 3 boutjes en zijn volgens mij ook niet zelfstellend door de handrem te lossen en aan te trekken.

    Bij mij zat 1 van de handremmen vast. Als je dan de handrem aantrok dan bleef bij 1 klauw alles stilstaan en de ander ging wel op de rem (maar ook niet heel geweldig). Ik heb de boel toen uit erlkaar gehad, heb toen op internet ook wel de nodige documentatie gevonden, maar kan het nu zo snel niet weer terug vinden. Wat er gebeurde was het volgende. Je handremkabel trekt aan een armpje die op een as zit die je klauw in gaat. Om dat asje zit een asafdichting. Als die oud wordt gaat die lekken en komt er vuil in je remklauw. Het handremmechanisme gaat dan vast zitten. Je kan revisiesetjes kopen hiervoor en daar zit zo'n afdichting bij in. Je moet eerst de remzuiger eruit halen en dan die circlip onderin de remcilinder los pielen. Dat valt niet mee, want hij zit erg diep, dus je kan er slecht bij en het is best wel een sterk ding. In principe kun je dan de draadstang die daar zit eruit trekken, maar ik heb hiervoor toen special tool moeten maken om het met een poulietrekker voor elkaar te krijgen zo vast zat die pen. Als die eruit is komt er een klein stalen stiftje uit die de verbnding is tussen het asje van je handrembediening en de remzuiger, raak die niet kwijt. Nu kan de handrembediening uit de klauw getrokken worden en heb je je hele klauw in onderdelen. Alles schoonmaken en met een revisiesetje weer in elkaar zetten. Die van mij werkt nu weer fantastisch.

    Het helpt bij dit soort dingen om in het Duits te zoeken.

    Bremssattel = Remklauw
    Achter = Hinten
    Reviseren = überholen

    Zomaar wat Duitse termen die hier van pas zouden kunnen komen.
    ja ik kan 3 bouten los draaien achter op de klauw dan pak ik de handrem mechanistme eraf en dat stifje die de zuiger drukt gaat nu wel heen en weer

    kan ook geen voorbeelden vinden van die klauwen

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    35
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: handrem werkt niet meer links achter audi 100

    GetImage.asp.jpg
    images.jpg


    R52857/1 - Audi 2.2 Remtang
    EAN Code: 8717109092455

    Remsysteem : TRW
    Diameter [mm] : 38.0
    Voor schyfdikte : 9.9
    Handrem Ingeb. : Remzadel met geintegreerde handrem


  6. #6
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: handrem werkt niet meer links achter audi 100

    de systemen zijn wel degelijk zelfstellend. Zover ik weet moet je met bijv een lijmtang de zuiger terug duwen tot deze niet verder wil. Dan klauw met blokken monteren.
    Nu gewoon je rempedaal bedienen waardoor de zuiger met de druk van de remvloeistof tegen de schijf wordt gedrukt.
    Als je dit doet dan gaat van binnen het asje dat achter de zuiger zit over het zelfstellende gebeuren (te moeilijk om ff uit te leggen, en voor jou niet relevant nu)
    Als dit gedaan is dan zou de handrem weer goed moeten werken. Zo niet/niet helemaal, dan kun je de handrem een paar keer bedienen om hem wat te helpen.
    Mocht dit niet de oplossing zijn dan zit je denk ik toch aan een revisie van het klauwtje. Setje kost € 20,- à 25,- en het is prima zelf te doen is mijn ervaring.

    Als de zuiger niet ver genoeg terug te drukken is om de klauw met blokken over de schijf te krijgen, dan NIET proberen de zuiger harder terug te duwen.
    Je moet dan draaien en (relatief zacht) drukken. Let hierbij op dat je stofhoes niet meedraait en dus stuk gaat.

    Wel vaag trouwens dat je zonder de klauw uit elkaar te halen deze as en dat pinnetje eruit hebt gekregen, volgens mij moet dat zo niet kunnen.

    Verder, aan het oude vet en de roest te zien zou ik zeker de klauw ff reviseren!

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    35
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: handrem werkt niet meer links achter audi 100

    okj nou ik zal het even proberen

    u hoort van mij als het gelukt is of niet

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    35
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: handrem werkt niet meer links achter audi 100

    nou de linker kant is gelukt even terug gedraait en ontlucht

    ma nu doet de andere kant het dus die nog een keer proberen want die was eerst altijd goed

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •