-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Niels ik zou er geen zinnig woord over kunnen zeggn ik weet het dus niet, ik denk bij deze via de ECU.
Kijk dus ook pas als er iets het niet doet, ik zou het zoeken in de riem bij die van jouw.
Ergens anders ben je immers niet aangeweest neem ik aan, kan zijn dat net nog een tandje verkeerd staat.
IK zou het ook wel willen weten hoe deze de of het vervroegen regeld.
Missschien isham die pagina is misschien wat te vinden, ik gok maar hoor.
Zet eens alles op bdp en haal de verdeler kap eraf en kijk of de vinger ook met het streepje overeen komt!
IK ben weer duits en ned door elkaar aan het gooien merk ik vinger is roter,dat bedoel ik dus met vinger.
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
johnny666
Dat is juist wat ik weten wil dirk of het een freilaufe is zogenaamd zoals de d het noemen doet.
Nee, geen freilaufe dus. Maar er zijn wel nokkenasposities waarbij je toevallig een vrijloop hebt. BDP -18° of -36° is dacht ik zo'n punt. Als je dan je D-riem los haalt kun je de krukas vrij draaien. Ik heb het toen eens uitgerekend / uitgetekend toen ik met mijn D-riem en merktekens aan het klooien was. Zo'n punt is er dus echt, want ik heb het zelf geconstateerd, alleen ik weet uit mijn hoofd niet meer precis waar het was.
Dubbelchecken met je ontsteking is ook een goeie, heb ik toen ook gedaan, zo kwam ik eracter dat ik mijn nokkenas 180° verkeerd had staan.
-
3 Bijlage(n)
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Gister weer ff aan de klooi met de stroboscoop.
We hebben een heel onregelmatig beeld.
Het streepje in het bell-house stuitert heen-en-weer in het beeld, en met een beetje gas is hij ineens weg (je ziet hem niet mooi weglopen ofzo)
Nu vroeg ik me af: wat zit er allemaal op het rekje van de bobine, en wat is het nut ??
Die grote kluit is de bobine, dat snap ik.
Maar wat is het zwarte plaatje erboven en het dingetje ernaast ?
In de vagcat zie ik ze niet solo staan, maar als een geheel.
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
DirkMeV
Nee, geen freilaufe dus. Maar er zijn wel nokkenasposities waarbij je toevallig een vrijloop hebt. BDP -18° of -36° is dacht ik zo'n punt. Als je dan je D-riem los haalt kun je de krukas vrij draaien. Ik heb het toen eens uitgerekend / uitgetekend toen ik met mijn D-riem en merktekens aan het klooien was. Zo'n punt is er dus echt, want ik heb het zelf geconstateerd, alleen ik weet uit mijn hoofd niet meer precis waar het was.
Dubbelchecken met je ontsteking is ook een goeie, heb ik toen ook gedaan, zo kwam ik eracter dat ik mijn nokkenas 180° verkeerd had staan.
Ik heb zo een vermoeden dat de ontsteking eraf geweest is, en niet percies terug geplaats is geworden!
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
monzadriver
Gister weer ff aan de klooi met de stroboscoop.
We hebben een heel onregelmatig beeld.
Het streepje in het bell-house stuitert heen-en-weer in het beeld, en met een beetje gas is hij ineens weg (je ziet hem niet mooi weglopen ofzo)
Nu vroeg ik me af: wat zit er allemaal op het rekje van de bobine, en wat is het nut ??
Die grote kluit is de bobine, dat snap ik.
Maar wat is het zwarte plaatje erboven en het dingetje ernaast ?
In de vagcat zie ik ze niet solo staan, maar als een geheel.
Onregelmatig beeld hoe bedoel je heb je hem in toerental goed dan wel, dan zou het kunnen dat de riem te slap is afgesteld, pas op hiermee, een beetje onregelmatig beeld mag die gerust hebben.
Dat kastje op de bobine is volgens mij voor het magnetish signaal om te zetten in een electronisch, in dat onderste hoort warmte geleidpasta op te zitten tegen het ijzer aan, bij de atmo zit het geloof ik tegen de ontsteking aan en doet geloof ik hetzelfde.
Kan ook zijn dat het dat ding is wat tegen het linker scherm zit in de auto, wat het signaal omzet bij de atmo, meen ik opeens of valt me opeens in.
Dat weglopen van het streepje houd in dat je de vervroeging wel hebt, wa je eerst niet dacht te hebben, trekt hij misschien ergens een flinke hap valse lucht aan?
Of tewel je roter staat verkeerd kan ook dathij nog net de contacten vind stationair maar versnelt kan hij net ernaast komen te staan, denk ik.
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
monzadriver
Gister weer ff aan de klooi met de stroboscoop.
We hebben een heel onregelmatig beeld.
Het streepje in het bell-house stuitert heen-en-weer in het beeld, en met een beetje gas is hij ineens weg (je ziet hem niet mooi weglopen ofzo)
Nu vroeg ik me af: wat zit er allemaal op het rekje van de bobine, en wat is het nut ??
Die grote kluit is de bobine, dat snap ik.
Maar wat is het zwarte plaatje erboven en het dingetje ernaast ?
In de vagcat zie ik ze niet solo staan, maar als een geheel.
Dat is je "Leistungsendstufe" oftewel vermogenseindtrap.
SSP 57 segt er wel iets over. Waar het op neerkomt is dat de transistorontsteking is komen te vervallen en daarom zit er nu een soort versterker aan de bobine vast die de primaire trap van de bobine schakelt, waarschijnlijk met een of andere transistorconstructie. Het is niet ondenkbaar dat dit ding stuk is. Het ding schijnt nogal heet te kunnen worden en aangezien het onder de kap sowieso nog wel eens warm is...Ik weet niet wat precies de symptomen zijn van een falende eindtrap, maar wat jij hebt, onstabiel signaal wat plotseling wegvalt zou daar wel door kunnen komen, of anders natuurlijk door de VEZ/ECU zelf.
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
@johnny666 Valse lucht aanzuigen kan, maar lijkt me niet.
Dan zou de turbodruk meter (die ook vacuum meet, -1 tot +3 bar) niet moeten uitslaan.
EN bij wat gas geven en loslaten jojo't deze heen en weer tussen de -0.5 en +0.3 zo ff uit het hoofd.
Deze zit direct tussen de slang naar de boordcomp.
Dus als er een lek zou zijn, dan zou de meter niet uitslaan, want geen vacuum, toch ?
@DirkMeV : ecu noem je de hoofdcomputer neem ik aan ??
vez zal hetzelfde zijn ?
Ik zal eens kijken of ik hem kan ruilen, maar ik ben door mijn voorraad Mac5C-serie heen, moet nu aan de B serie beginnen.
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Dan valt 'ie gewoon helemaal uit. Ik heb er ervaring mee. Waterijsje kopen - niet uitpakken - en er tegen aanhouden. Dan koelt hij af en kun je weer rijden.
Ik zou eerst alle bougiekabels doormeten op weerstand, montage en positie rotor / verdeler. Alles op nul zetten draaiende aan krukas.(basisinstelling verdeler is cil 1 op nul, rotor op cil 1 voor vonk) Alle aansluitingen checken. Alle massacontacten ook. Verdeler controleren: hall gever draadbreuk wellicht? Of matig contact? Brandstof checken; injectoren eruit en relais overbruggen: spugen ze alle 5 peut of niet? etc. Bougies 1 voor 1 eruit en checken op vonk. Indien zo: hoef je de bobine ook niet te checken...
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Bougiekabels zijn nieuw (althans, van afgelopen najaar) en gewoon beru.
Injectoren spugen allemaal peut.
Kabels zijn ook niet los geweest dus positie op rotor is onveranderd.
Rotorkap en rotor zijn vervangen tegelijk met de kabels, dus lijkt me sterk dat dat nu al zwaar vervuild is (kap is schoon binnenin).
Een draadbreuk zou kunnen, (en het lastigst op te sporen / te verhelpen)
En nochtans ben ik nog steeds bezig met een koude of opwarmende motor.
Nog niet gereden of eens de kap dicht dus dingen kunnen nog niet heet geworden zijn.
@DirkMeV heeft het waarschijnlijk over die zwarte kluit BOVEN de bobine ?
En dat porreltje ernaast ? (groomkleurig weerstanddingetje)
Wat doet die ?
Ik kwam in mijn voorraad used spullen nog een complete ontstekingskluit tegen (die 3 delen) dus die gaat ik vanavond eens chekken.
En een complete bobine van KW (made in italy).
Ziet er op het oog redelijk hetzelfde uit, maar de doos vermeld hoofdzakelijk AlfaSud, Alfetta, Guilletta, en Citroen en Fiat.
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Misschien domme vraag, maar is de vervroeging bij de KG vacuüm of elektronisch...? (heb zelf de MC..)
Zover ik weet moet je als je met een stroboscoop aan de gang gaat het slangetje van de vacuümvervroeging eraf halen en de slang ff afdoppen. Doe je dit niet dan gaat idd je markering heen en weer, en krijg je met niet goed (niet perfect) afgesteld. Of zoals o.a. bij de KG niet goed gecontroleerd.
Als je iets gas geef krijg je meer vacuüm en is het beeld beter.
Als de vervroeging elektronisch is, dan zou er hierin iets niet goed kunnen zijn.
"my 2 ct`s..."
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Is elektronies.
Vanavond ff laten lopen en dat testgebeuren doorgelopen.
Kwam uit dat de inlaatlucht temp sensor stuk zou zijn.
Doorgemeten en dat is hij NIET.
Dus morgen ofzo even de draden ervan kijken of ik die kan doormeten.
Is het met dat testprogramma zo dat je een probleem moet oplossen voor je het volgende probleem kunt zien, of loopt hij automaties door naar de volgende na een tik op de rem ?
(iemand ervaring mee?)
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
monzadriver
Is het met dat testprogramma zo dat je een probleem moet oplossen voor je het volgende probleem kunt zien, of loopt hij automaties door naar de volgende na een tik op de rem ?
(iemand ervaring mee?)
Yep zo moet het gaan, fout herstellen en opnieuw uitlezen.
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
K**
Das moet ik eerst die bedrading gaan chekken enzo.
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
monzadriver
Bougiekabels zijn nieuw (althans, van afgelopen najaar) en gewoon beru.
Injectoren spugen allemaal peut.
Kabels zijn ook niet los geweest dus positie op rotor is onveranderd.
Rotorkap en rotor zijn vervangen tegelijk met de kabels, dus lijkt me sterk dat dat nu al zwaar vervuild is (kap is schoon binnenin).
Een draadbreuk zou kunnen, (en het lastigst op te sporen / te verhelpen)
En nochtans ben ik nog steeds bezig met een koude of opwarmende motor.
Nog niet gereden of eens de kap dicht dus dingen kunnen nog niet heet geworden zijn.
@
DirkMeV heeft het waarschijnlijk over die zwarte kluit BOVEN de bobine ?
En dat porreltje ernaast ? (groomkleurig weerstanddingetje)
Wat doet die ?
Ik kwam in mijn voorraad used spullen nog een complete ontstekingskluit tegen (die 3 delen) dus die gaat ik vanavond eens chekken.
En een complete bobine van KW (made in italy).
Ziet er op het oog redelijk hetzelfde uit, maar de doos vermeld hoofdzakelijk AlfaSud, Alfetta, Guilletta, en Citroen en Fiat.
Ik heb geen idee waar ik het over heb :-)
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Op de foto's die ik posste in nr 63 zie je boven de bobine een zwart plaatje zitten met groene en blauwe draden.
Daarvandaan gaan de draden naar de bobine.
En naast de bobine zit een soort van dikke cent op de beugel van de bobine.
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
die dikke cent is als je het mij vraagt een transistor. Transistoren worden heet namelijk, dus die wil je op een koellichaam monteren. Dus als je het mij vraagt is dat de feitelijke eindtrap, maar nogmaals "ik heb geen idee waar ik het over heb".
-
Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?
Leesvaut van mijn zijde: ik dacht dat je schreef: "ik heb // JE het over...", maar het is: "ik". sorry :(
-
Verschil tussen computers, brandstofpomp loopt niet, Afstelmerkteken nokkenasta
Lees dit met veel interesse lijkt wel of mijn auto het zelfde probleem heeft.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Re: Verschil tussen computers, brandstofpomp loopt niet, Afstelmerkteken nokkenasta
Maar een KG lijkt me een wezenlijk andere motor als een KP.
een 2.2 Turbo, of een 2.0 atmo.
Ik vraag me af, heeft de KP uberhaupt injectie ??
-
Re: Verschil tussen computers, brandstofpomp loopt niet, Afstelmerkteken nokkenasta
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
monzadriver
Maar een KG lijkt me een wezenlijk andere motor als een KP.
een 2.2 Turbo, of een 2.0 atmo.
Ik vraag me af, heeft de KP uberhaupt injectie ??
In elk geval geen voledige elk ontsteking.
Dus is bij deze de streep op het vliegwiel te gebruiken ipv de 0 markering.