Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 157

Onderwerp: vreemd stationair lopen, en slecht starten na afslaan. vanaf pag. 8

  1. #1
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard vreemd stationair lopen, en slecht starten na afslaan. vanaf pag. 8

    Edit: topictitel verander, oude kop was: Verschil tussen computers, brandstofpomp loopt niet, Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?


    Hallo mede forumianen.

    Kort vraagje, puur omdat er twijfel bij ons is.
    Het nokkenastandwiel zit een klein putje in als afstellingstekentje.
    Moet deze naar voren (bumper) of naar achter (motor) wijzer ???

    Volgens mij is het tandwiel ook niet helemaal symetries, maar staat het hart ook uit het midden.
    De lange ofwel brede zijde dus naar voren of naar achter ??

    greets
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  2. #2

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Bij een non-turbo naar de motorzijde.
    turn in turn out turn on

  3. #3
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    @johnny666 Als ik me goed herinner heb jij op je 5-pitters toch geen distributie kappen zitten ??
    Dan kan je dat toch zo zien lijkt mij ?
    Zou je voor de gein eens willen kijken bij je 200-T-met-KG ??
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Bij mij (KG) zit ie aan de motorkant, maar bij een MC zit ie volgens mij aan de bumperkant.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  5. #5
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Daar had ik dus gisteravond wat verwarring over met @viermaal.
    Staat in de boeken wel aangegeven naar dat merkteken te kijken, maar niet hoe je het monteert.
    En voor mijn gevoel stond het beter uitgelijnd met de punt aan de bumperzijde.

    Maar dan denk ik dat we hem vanavond ff gaan omdraaien . . . . .
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door monzadriver Bekijk Berichten
    @johnny666 Als ik me goed herinner heb jij op je 5-pitters toch geen distributie kappen zitten ??
    Dan kan je dat toch zo zien lijkt mij ?
    Zou je voor de gein eens willen kijken bij je 200-T-met-KG ??
    Niels dat was de vier cillinder waar ik de kap niet terug geplaats bij had toen, die zit er inmiddels weer op, die 5 cillinder de T als ik me goed herinner naar moterzijde maar volgens mij staat aan de bumperzijde ook een punt om het tandwiel dat durf k echter niet met zekerheid te zeggen.

    Kijk eens in dit topic Dirk spreekt ook over een dubbele punt daardoor ben ik toen gaan twijfelen, maar heb er toch niks meer aan gedaan en heb het zo gelaten als dat het is.

    http://www.audiforum.nl/forum/100-20...cial-tool.html
    Laatst gewijzigd door johnny666; 18-06-13 om 11:39.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  7. #7
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    http://sowirdsgemacht.com/fahrzeug/b...Avant.html#!21

    Ik heb het opgezocht voor de 200, vermogen van 69-200 pk....allemaal hetzelfde dus!

    Ik zat meestal te "knooien" om alle 3 de merktekens tegelijk juist te krijgen, maar dat hoeft dus niet.

    Bij ingebouwde motor: nokkenas + vliegwiel
    Bij uitgebouwde motor: nokkenas + krukaspoelie
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 18-06-13 om 12:52.

  8. Ad
  9. #8
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Das op zich niet zo gek, want bij ingebouwd blok ben je die punten kwijt op de poelie, dan zit daar een kap voor.
    (onderste deel van de distri-afdekking)

    Wij kwamen dus ook een streep en een 0 tegen op het vliegwiel, iets van elkaar af.
    En na ff "studeren" zijn we ook die 0 gaan gebruiken.

    Maar het gaat nu dus echt over de montage van dat krukastandwiel.
    Putje in tandwiel moet dus aan de motorzijde, en gelijk met bovenzijde klepdeksel.

    Wist ik dit vrijdag, dan had de Oett. waarschijnlijk zaterdag ook wel act-de-precanse (hoe schrijf ik dat ?) gegeven in Leusden.
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Yep over de plaatsing van nokkenastandwiel, krukastandwiel zal ik maar lezen als vergissing.
    Heb k ook wel vaker, ik kan niet eens fatsoendelijk d of t op einde zetten.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  11. #10

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door monzadriver Bekijk Berichten
    Das op zich niet zo gek, want bij ingebouwd blok ben je die punten kwijt op de poelie, dan zit daar een kap voor.
    (onderste deel van de distri-afdekking)

    Wij kwamen dus ook een streep en een 0 tegen op het vliegwiel, iets van elkaar af.
    En na ff "studeren" zijn we ook die 0 gaan gebruiken.

    Maar het gaat nu dus echt over de montage van dat krukastandwiel.
    Putje in tandwiel moet dus aan de motorzijde, en gelijk met bovenzijde klepdeksel.

    Wist ik dit vrijdag, dan had de Oett. waarschijnlijk zaterdag ook wel act-de-precanse (hoe schrijf ik dat ?) gegeven in Leusden.
    Hm, kwenie hoor, maar op een atmo (vooralsnog zitten hier nog steeds gelijkenissen) kun je het merkteken op de krukaspulley en op de kap goed zien met ingebouwde motor. Ik heb ze bij mij wit gemaakt met tipp-ex voor het gemak. Nokkenaspulleymerkteken gelijk met bovenkap cilinderkop/kleppendeksel. Als het goed is staat dan ook het merkteken op het vliegwiel -wat zichtbaar is door het gat in de bell-housing- op de juiste positie. (mits de bak & motorcombinatie bij elkaar horen.)
    Indien dat klopt kun je alles vastzetten en afmonteren. Stroboscoop op je merkteken zetten en je ontsteking afstellen naar juiste waarde.(afhankelijk van brandstof)
    turn in turn out turn on

  12. #11
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Die punt bij de krukaspoelie (of crankpulley) zie ik alleen als dat onderste deel van de distributie afdekking eraf is.
    Anders zit die onderste afdekking van de distri-riem in de weg volgens mij.
    Ik zal vanavond een plaatje posten (heb hier de camera niet)
    Je ziet dat merkteken dus wel, maar niet met de onderste kap erop.
    Die in het Bellhouse zie je inderdaad altijd.
    een -- en een 0
    Bij de Turbo gaan ze van de 0 uit als ik het goed heb.
    (Bij de non-Turbo van de --, schijnt met die elektr. vervroeging te maken te hebben ofzo)

    Elektronise ontsteking met elektroniese vervroeging, valt denk ik niet heel veel aan af te stellen, uitlijnen en klaar.

    Vanavond weer eens chekken
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Sterker nog staat hij te verkeerd start hij helemaal niet maar dat wist jij wel hoor.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  14. #13
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Montestoni Bekijk Berichten
    Nokkenaspulleymerkteken gelijk met bovenkap cilinderkop/kleppendeksel.

    Indien dat klopt kun je alles vastzetten en afmonteren. Stroboscoop op je merkteken zetten en je ontsteking afstellen naar juiste waarde.(afhankelijk van brandstof)
    Mijn ervaring is dat tussen bovenkant kop en bovenkant kleppendeksel ca. een halve tot een hele tand verschil maakt...
    Zo heb ik de Coupe al eens 1 tand verkeerd gezet. Liep gewoon goed, alleen minder vermogen...gelijk maar weer een tand anders gezet toen! (was m`n 1e DBR-wissel..)

    Weet jij zo de graden voorontsteking voor ron95 en ron98 ?

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Mijn ervaring is dat tussen bovenkant kop en bovenkant kleppendeksel ca. een halve tot een hele tand verschil maakt...
    Zo heb ik de Coupe al eens 1 tand verkeerd gezet. Liep gewoon goed, alleen minder vermogen...gelijk maar weer een tand anders gezet toen! (was m`n 1e DBR-wissel..)

    Weet jij zo de graden voorontsteking voor ron95 en ron98 ?
    Dit zou ik ook wel eens willen weten, trots dat ik denk dat het niet kan, de nokkenas is immers voor ron 98 en niet voor 95, die vooronsteking stel ik dan maar voor een of resp. twee cillinders op die stand, volgens mij zijn die andere cillinders dan nog ron 98, misschien denk ik wel te ver daarvoor vraag ik ook wil er ook meer over weten.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  16. #15
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Uiteraard komt er bij mij alleen 98 benzine in! Vooral ook omdat hij wat sneller is dan origineel...

    Het volgende gevonden:

    Sicherheitsmaßnahmen zur elektronischen Zündanlage 230.pdf

    De KG en MC (zijn) dus niet in (te) stellen vanwege elektronische ontsteking.

    Zeg ik het dan goed dat hij zelf m.b.v. klopsensor de ontsteking bij regelt bij een brandstof met een lager octaangetal?
    En andersom met een brandstof met een hoger getal dan 98...?
    E.e.a natuurlijk met een bepaalde maximale stel-range ga ik vanuit.

  17. #16
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    @Quattro_Vaassen: Gij heeft een MC1, waarbij de 1 staat voor 1 klopsensor.
    Ik vraag me echt af waar de 2 voor staat bij MC2 . . .

    Maar de KG heeft dus geen klopsensor en men gaat er dus dan van uit dat je minimaal 98 tankt.
    Boekje schrijft een minimum voor volgens mij, geen verplicht getal.
    Mag dus ook de Duitse 100 of 105 zijn (wat hebben ze daar ook weer allemaal voor smaken)



    Heb wel bij de Stealer even al de werkplaatsboeken die er nog waren van de 100-200 meegenomen (te leen)
    Staat niets meer in over afstellen van de nokkenas (is na 20 jaar niet meer compleet)
    Maar wel het hele checkgebeuren bij lopende en niet-lopende motoren.
    Met toerenteller en motorstoringslampje.
    En dan alles in het NL, ook de problemen / oplossingen.
    Dus ff een tooltje gemaakt voor de gasklepsensor en ook ff gedaan gister.
    Mijn inlaatluchtsensor blijkt slecht te zijn.
    Eens even aandacht aan besteden.
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door monzadriver Bekijk Berichten
    Maar de KG heeft dus geen klopsensor en men gaat er dus dan van uit dat je minimaal 98 tankt.
    Boekje schrijft een minimum voor volgens mij, geen verplicht getal.
    Mag dus ook de Duitse 100 of 105 zijn (wat hebben ze daar ook weer allemaal voor smaken)
    Niels?
    KG teminste die van mij heeft wel degelijk een klopsensor, heb hem zelfs al vernieuwd bij mij, door een vervangend typ van olli

    Volg de onderste kabel maar je weet wel van die drie wat naar comp gaan!
    Laatst gewijzigd door johnny666; 18-06-13 om 17:32.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  19. #18
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.704
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Uiteraard komt er bij mij alleen 98 benzine in! Vooral ook omdat hij wat sneller is dan origineel...

    Het volgende gevonden:

    Sicherheitsmaßnahmen zur elektronischen Zündanlage 230.pdf

    De KG en MC (zijn) dus niet in (te) stellen vanwege elektronische ontsteking.

    Zeg ik het dan goed dat hij zelf m.b.v. klopsensor de ontsteking bij regelt bij een brandstof met een lager octaangetal?
    En andersom met een brandstof met een hoger getal dan 98...?
    E.e.a natuurlijk met een bepaalde maximale stel-range ga ik vanuit.
    sterker nog, bij de MC kun je deze juist exact afstellen via de ob uitlezing.
    http://www.audi100-online.de/Technik...teiler-mc.html
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  20. #19
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door monzadriver Bekijk Berichten
    @Quattro_Vaassen: Gij heeft een MC1, waarbij de 1 staat voor 1 klopsensor.
    Ik vraag me echt af waar de 2 voor staat bij MC2 . . .

    Maar de KG heeft dus geen klopsensor en men gaat er dus dan van uit dat je minimaal 98 tankt.
    Boekje schrijft een minimum voor volgens mij, geen verplicht getal.
    Mag dus ook de Duitse 100 of 105 zijn (wat hebben ze daar ook weer allemaal voor smaken)


    Heb wel bij de Stealer even al de werkplaatsboeken die er nog waren van de 100-200 meegenomen (te leen)
    Staat niets meer in over afstellen van de nokkenas (is na 20 jaar niet meer compleet)
    Maar wel het hele checkgebeuren bij lopende en niet-lopende motoren.
    Met toerenteller en motorstoringslampje.
    En dan alles in het NL, ook de problemen / oplossingen.
    Dus ff een tooltje gemaakt voor de gasklepsensor en ook ff gedaan gister.
    Mijn inlaatluchtsensor blijkt slecht te zijn.
    Eens even aandacht aan besteden.
    ja duhh, o.a. dit verschil tussen de MC1 en MC2 ken ik wel. "type 1" en "type 2" bestaat bij Audi officieel niet eens in de benaming. Daar spreekt men gewoon dé MC.

    Wat ik graag wil weten is of het idd zo is dat mijn 1 klopsensor () terug zou regelen ALS ik 95 zou tanken, maar beter nog: zou hij vervroegen als ik 100, 102 of 105 zou tanken (of mengen...)? (en uiteraard weet ik dat de klopsensor zelf niet regelt, maar alleen "signaal geeft")

  21. #20
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Afstelmerkteken nokkenastandwiel, aan bumperkant of motorkant?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal Bekijk Berichten
    sterker nog, bij de MC kun je deze juist exact afstellen via de ob uitlezing.
    http://www.audi100-online.de/Technik...teiler-mc.html
    Dan staat hij denk ik keurig op 98 afgesteld? Alleen lees helemaal aan het eind dat je met de stroboscoop moet controleren....kun je die niet beter gelijk gebruiken...?
    Of lees ik het verkeerd toevallig?

Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •