Pagina 1 van 14 1234511 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 267

Onderwerp: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    27
    Posts
    239
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Ik heb laatst deze 200 gekocht.



    Had er een thermostaat van 82 graden bij gehad, dus deze maar meteen vervangen (87 zat er in).
    Alleen gaat nu steeds als ik het contact aan zet de ventilator draaien. Ook met de stekker van de thermoschakelaar los.
    Heeft iemand enige idee wat dat kan zijn?

    Ook was ik voor dat ik de auto had, eigenlijk van plan om hem helemaal om te bouwen tot rally auto, maar ik vind hem zo lekker rijden (beter dan mn 12 jaar jongere Skoda)
    dat ik dat toch maar niet doe.
    Alleen de motor en het onderstel wil ik tzt wel aanpakken.

    Ik las dat chippen het meeste resultaat heeft in vermogenstoename (heb een MC1 blok), maar waar kan ik zo'n chip kopen en hoe veel kost zo iets?
    Kan ik met een bleedvalve ook veilig de turbodruk een beetje opvoeren?

    Bestaan er ook 'snellere' nokkenassen voor de deze blokken? (Wil ik dan graag samen met de distributie vervangen)

    Een andere intercooler plus een blow off valve (de standaard slang van de intercooler naar het spruitstuk lijkt me niet heel handig om een blow off valve er op te zetten,
    of kan dat wel?)

    De kat is al vervangen, wil er nog een rvs uitlaat voor laten maken, waarschijnlijk met klep (dat vinden mijn buren wel zo leuk).
    Ik las ook dat er spaghettispruitstukken te koop zijn, alleen waar kan ik die vinden?

    Alvast bedankt.

  2. #2
    rjverbrugh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    470
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 200

    Standaard re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Heb je airco? Dan draait standaard de ventilator op stand 1 als het contact aan gaat. Even op 'econ' zetten, dan moet ie uit gaan.

    Mooi ding trouwens!
    Groet Robbert
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2014, Peugeot 806 2.0 16V 2001, Audi 200 20v Avant 1989 (geschorst), BMW 2002 Tii Touring 1974 (geschorst), BMW R1200GSA 2014, BMW R100RS 1982

  3. #3

    Standaard re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Leuke auto, alleen je tuning vragen zijn van dien aard dat ik me in jouw geval nog maar eens goed zou verdiepen in de theorie voordat je allerlei zaken gaat veranderen... ;o)

    Bijvoorbeeld: Een dumpvalve brengt geen vermogen. Schrick leverde destijds nokkenassen met grotere duratie. Custom Auto Craft kan je helpen aan een RVS uitlaat. Waarom zou je er een andere intercooler opzetten? (als je dezelfde turbo behoud?) Een 20VT intercooler past niet zonder modificaties aan de bumper/body op een gewone typ44.

    En heel kort samengevat: De ingrepen die zo je zo even terloops noemt zijn dermate kostbaar dat je beter gelijk een 20VT had moeten kopen.

    Thermostaten niet zomaar voor andere versies uitwisselen; dat geeft gedonder. Zoek even door de 100/200 sectie en je treft er voldoende topics over aan.
    turn in turn out turn on

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Mooie auto Kees !
    Volgens mij ook nog niet zo magertjes uitgerust zo te zien, weet niet wat er voor de rest nog extra opzit.
    Deze mensen wat deze auto kopen deden waren volgens mij miljonairs, voor wat ze kosten deden had je namelijk ook een huis voor.
    Maak je maar niet teveel zorgen over die ventilator hoor,ik gunde dat die van mij continu draaide, langzaamste stand, je hoord hem bijna niet.
    Lijkt me vooral handig in de zomer in de stad, vroeger deeden de auto s dat vrijwel allemaal, daarna kwam een bimetaal op de ventilator, die zat wel op de aandrijving.
    En als de themostaat niet opengaat doet hij toch alleen maar draaien en voor de rest niks.
    Vroeger bestonden er ook zomer en winter themstaten, weet niet of ze vandaag de dag nog toegepast worden.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    27
    Posts
    239
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Ongeacht de stand van de airco draaid de ventilator gewoon voluit, en hij maakt behoorlijk veel herrie dus het is wel hinderlijk. (Anders was het inderdaad geen probleem)

    https://www.youtube.com/watch?v=IuZTxG8cnVE

    De theorie van het tunen weet ik wel redelijk.
    Dumpvalve is inderdaad niet nodig, maar de turbo wordt dan toch wat minder belast (zeker omdat ik veel op de motor rem) en het geeft natuurlijk ook nog eens een leuk geluid.

    Had natuurlijk ook een 20 klepper kunnen kopen, maar ik vind het gewoon een leuk projectje waar ik vast over 5 jaar nog niet mee klaar ben.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door keesie75 Bekijk Berichten
    Ongeacht de stand van de airco draaid de ventilator gewoon voluit, en hij maakt behoorlijk veel herrie dus het is wel hinderlijk. (Anders was het inderdaad geen probleem)

    https://www.youtube.com/watch?v=IuZTxG8cnVE

    De theorie van het tunen weet ik wel redelijk.
    Dumpvalve is inderdaad niet nodig, maar de turbo wordt dan toch wat minder belast (zeker omdat ik veel op de motor rem) en het geeft natuurlijk ook nog eens een leuk geluid.

    Had natuurlijk ook een 20 klepper kunnen kopen, maar ik vind het gewoon een leuk projectje waar ik vast over 5 jaar nog niet mee klaar ben.
    Kees als je het tunenen begrijpt dan moet je dit toch ook weten dan zou dit kinderkak voor je zijn toch?
    Je sensor is doorverbonden die zal we stuk zijn en daarvoor doorverbonden.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    27
    Posts
    239
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Electronica begrijp ik dan weer helemaal niets van helaas.
    Ik had ook al zo'n vermoeden, ga hem woensdag even testen. Alleen dan zou hij toch uit moeten gaan als je de stekker er van af haalt?

  8. Ad
  9. #8
    rjverbrugh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    470
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door keesie75 Bekijk Berichten
    Ongeacht de stand van de airco draaid de ventilator gewoon voluit, en hij maakt behoorlijk veel herrie dus het is wel hinderlijk. (Anders was het inderdaad geen probleem)
    .
    Dus orkaan stand! Ja, dan zal die wel door verbonden zijn. Even de sensor (met 3-polige stekker) rechtsonderaan de radiator checken.
    Groet Robbert
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2014, Peugeot 806 2.0 16V 2001, Audi 200 20v Avant 1989 (geschorst), BMW 2002 Tii Touring 1974 (geschorst), BMW R1200GSA 2014, BMW R100RS 1982

  10. #9
    formatix's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    397
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    bij de MC 1 zit er op het hittenschild bij de wastgate achter aan de kleppendeksel nog een sensor als deze defect is gaat de fan ook full speed aan

  11. #10
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Nope, fout helaas....

    De sensor die jij bedoeld zorgt ervoor dat de aparte injectorkoeling gaat lopen. Zeg maar die stofzuigerslang die over de motor loopt.

    Audi MC engine.jpg

    Bij nummer 19 in het plaatje zit de motor ervan, en de lucht stroomt dan via slang nummer 27 naar de injectoren.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    27
    Posts
    239
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Ik ga morgen even wat nameten op school.

    Nok heb ik ook gevonden. http://www.ebay.de/itm/Schrick-Nocke...item258c8dd652

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door keesie75 Bekijk Berichten
    Ik ga morgen even wat nameten op school.

    Nok heb ik ook gevonden. http://www.ebay.de/itm/Schrick-Nocke...item258c8dd652
    Als ik hem zou moeten doorverbinden deed ik gewoon in de stekker een stuk blanke kabel leggen, is maar een tip waar je het zoeken kunt !
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  14. #13
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    mooie 200!

    die fan: zou ook zomaar een relais kunnen zijn dat overleden is, die dingen hebben ook t eeuwige leven niet

    tuning: wat is je budget? standaard aanpak is: chip, grotere turbo, dikke DP en uitlaat, grotere IC, spruitstukken, etc. t lastige is dat er voor de 10V wat minder mogelijkheden zijn dan voor de 20V, maar wat op een ur werkt, zou t op een 200 ook moeten doen toch?

    die nokkenas zal ook wat doen, heeft die ook meer lift dan standaard? ik lees daar "Mit diesen Nockenwellen haben Sie Leistung in den unteren und mittleren Drehzahlbereichen" dus misschien doet die wat om je turbo sneller te laten spoolen, maar qua top vermogen verwacht ik er niet zo veel van


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    @Henkjan dat ding in het linkerspatbord hoe heet het nog eens?
    Voorschakelweerstand zit het op deze ook?
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  16. #15
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    zoiets ja, zit bij sommige auto's maar niet bij alle. ik heb de details ff niet paraat

    @keesie75 mss ff alle onderdelen nalopen en nrs opschrijven, dan weten we wat er zit.
    en heeft iemand een schema van de MC1?


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  17. #16
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkjan Bekijk Berichten
    zoiets ja, zit bij sommige auto's maar niet bij alle. ik heb de details ff niet paraat

    @keesie75 mss ff alle onderdelen nalopen en nrs opschrijven, dan weten we wat er zit.
    en heeft iemand een schema van de MC1?
    Vanaf deze pagina en verder:

    http://sowirdsgemacht.com/fahrzeug/b...ant-.html#!269

  18. #17
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkjan Bekijk Berichten
    mooie 200!

    die fan: zou ook zomaar een relais kunnen zijn dat overleden is, die dingen hebben ook t eeuwige leven niet
    Het relais wordt toch pas geschakeld als de sensor in de radiateur de betreffende temperatuur (verkeerd) meet....

  19. #18
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkjan Bekijk Berichten
    mooie 200!

    tuning: wat is je budget? standaard aanpak is: chip, grotere turbo, dikke DP en uitlaat, grotere IC, spruitstukken, etc. t lastige is dat er voor de 10V wat minder mogelijkheden zijn dan voor de 20V, maar wat op een ur werkt, zou t op een 200 ook moeten doen toch?
    @keesie75

    Als je een goede en veilige chip wil voor de MC, stuur maar een PB ...

  20. #19
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    Het relais wordt toch pas geschakeld als de sensor in de radiateur de betreffende temperatuur (verkeerd) meet....
    als het relais nog goed is, als het kapot is en t blijft in een stand hangen...


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  21. #20
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: 200 TQ: ventilator draait altijd + tips voor tuning?

    Ach ja, natürlich.... we praten over een relais!


Pagina 1 van 14 1234511 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •