de constructie en aansturing van de bakken is aardig gelijk. maar als je jezelf aanmeld bij http://www.vagcat.com/ dan kun je weer veel meer zien.
evt zou het zelfs alleen in de pookstang naar beneden kunnen zitten de R en 5 delen daar de plek.
Eerst zal ik me even voorstellen. Mijn eerste Audi was een 100 cc uit '86, mijn volgende wordt hopelijk een GT en op het moment heb ik een '82-er 100 diesel, voor de lol/vakantie/project. Ik heb een voorliefde voor oude auto's en ben zelf handig genoeg voor kleine en wat grotere reparaties (heb toegang tot een garage met brug).
Het is een uit Duitsland ingevoerde Audi 100 uit '82 en hij wil niet in de vijfde versnelling of in de achteruit. Hoe stel ik de juiste diagnose? Mijn gut-feeling zegt dat ik een goede kans maak als ik de schakelstangen vervang of moet ik aan een bakwissel denken? Hoe moelijk/makkelijk is dat? Mijn Haynes behandelt alleen benzinemodellen en ik heb nog geen handboek gevonden voor een 100 diesel.
Voor zover ik weet kunnen veel bakken en motoren van benzinemodellen VAG met elkaar overweg, ik hoop dat dat ook voor diesels onderling geldt. Van welke modellen zou de bak zou op mijn auto passen? Moet mijn motorcode en bakcode nog opzoeken.
Veel vragen in een keer. De zoekfunctie heb ik wel gebruikt, maar meer info is heel welkom.
Groeten, Lianne
de constructie en aansturing van de bakken is aardig gelijk. maar als je jezelf aanmeld bij http://www.vagcat.com/ dan kun je weer veel meer zien.
evt zou het zelfs alleen in de pookstang naar beneden kunnen zitten de R en 5 delen daar de plek.
De bak van een benzinemotor is geen goede match met een dieselmotor. De overbrengingsverhoudingen kloppen niet waardoor je diesel teveel toeren draait. Misschien is het mechanisme wel over te zetten, als het probleem daarin zit.
Even een account aanmaken op www.vagcat.com/epc, dan kun je tekeningen bekijken en onderdeelnummers vergelijken.
De pookstang hadden we al bekeken, om te zien of het snel te fixen was (bij een vriendelijke lokale garage even op de brug gehad). Het was niet simpel op te lossen. Daarna zijn we +/- 150 km naar huis gereden in z'n 4...
Ik heb nog nooit eerder aan een bak geklust en heb nog geen idee hoe zoiets functioneert. Zoals gewoonlijk moet er eerst iets kapot gaan voor ik weet hoe het werkt. Dat wordt een dagje microfiches bestuderen.
ik sluit mij aan bij Tom, maar ik doelde niet op een deel van de pook die je op de brug voor moet staan, eerder de Plasticket bal onder de pook hoes.( er zit een soort van geleiding thv van die bal en als die blokeerd, kom je niet in zn 5 nog in zn R)
daar zit een deel die de schakelstang verders bediend aan vast.
en ook doelde ik op de stangen die zichtbaar zijn in de ETKA, net zoals Tom ook aangeeft.
Beste heren,
Ik heb nu hetzelfde probleem.
Volgens mij ligt het aan het schakel dwars stangetje boven op de bak.
De plastic cupjes die dat stangetje moeten vast zetten zijn eruit, en daarom zie ik veel speling op die stang.
Heeft iemand hier ervaring mee om die te vervangen ?
Of heeft iemand een ander idee ?
Thanks, Pietro
Dit heb ik ook gehad. De plastic bolletjes waren helemaal weg. Te merken aan een overmatige speling op de pook. Nieuwe bolletjes gekocht, deze in gekookt water zacht laten worden en dan monteren. (Handschoen aan want heet). Was een crime, en ik heb een hevel gemaakt om de stangetjes er weer op te krijgen. Maar ook bij mij gelukt. Toen had ik weer een 5 en een achteruit versnelling.
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Misschien hier even checken https://my-parts.be/p51889-reparatie...etschakelstang
Even 2 reacties:
Het OEM nr van de plastic cupjes is: 803711279E
Kijk ff op ebay, daar zijn ze nog.
Echter, na het vervangen in mijn geval gaat het schakelen nog steeds zeer moeizaam !
Kan het zijn dat ik de lengte van het stangetje moet aanpassen ??
mvg, Pietro
Misschien heb je hier wat aan,https://forum.group44.de/viewtopic.php?p=1448336