Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Bak wil niet in de 5 of achteruit

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Eerst zal ik me even voorstellen. Mijn eerste Audi was een 100 cc uit '86, mijn volgende wordt hopelijk een GT en op het moment heb ik een '82-er 100 diesel, voor de lol/vakantie/project. Ik heb een voorliefde voor oude auto's en ben zelf handig genoeg voor kleine en wat grotere reparaties (heb toegang tot een garage met brug).

    Het is een uit Duitsland ingevoerde Audi 100 uit '82 en hij wil niet in de vijfde versnelling of in de achteruit. Hoe stel ik de juiste diagnose? Mijn gut-feeling zegt dat ik een goede kans maak als ik de schakelstangen vervang of moet ik aan een bakwissel denken? Hoe moelijk/makkelijk is dat? Mijn Haynes behandelt alleen benzinemodellen en ik heb nog geen handboek gevonden voor een 100 diesel.

    Voor zover ik weet kunnen veel bakken en motoren van benzinemodellen VAG met elkaar overweg, ik hoop dat dat ook voor diesels onderling geldt. Van welke modellen zou de bak zou op mijn auto passen? Moet mijn motorcode en bakcode nog opzoeken.

    Veel vragen in een keer. De zoekfunctie heb ik wel gebruikt, maar meer info is heel welkom.

    Groeten, Lianne
    Laatst gewijzigd door Lii; 12-01-15 om 17:09.

  2. #2
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lii Bekijk Berichten
    Eerst zal ik me even voorstellen. Mijn eerste Audi was een 100 cc uit '86, mijn volgende wordt hopelijk een GT en op het moment heb ik een '82-er 100 diesel, voor de lol/vakantie/project. Ik heb een voorliefde voor oude auto's en ben zelf handig genoeg voor kleine en wat grotere reparaties (heb toegang tot een garage met brug).

    Het is een uit Duitsland ingevoerde Audi 100 uit '82 en hij wil niet in de vijfde versnelling of in de achteruit. Hoe stel ik de juiste diagnose? Mijn gut-feeling zegt dat ik een goede kans maak als ik de schakelstangen vervang of moet ik aan een bakwissel denken? Hoe moelijk/makkelijk is dat? Mijn Haynes behandelt alleen benzinemodellen en ik heb nog geen handboek gevonden voor een 100 diesel.

    Voor zover ik weet kunnen veel bakken en motoren van benzinemodellen VAG met elkaar overweg, ik hoop dat dat ook voor diesels onderling geldt. Van welke modellen zou de bak zou op mijn auto passen? Moet mijn motorcode en bakcode nog opzoeken.

    Veel vragen in een keer. De zoekfunctie heb ik wel gebruikt, maar meer info is heel welkom.

    Groeten, Lianne
    de constructie en aansturing van de bakken is aardig gelijk. maar als je jezelf aanmeld bij http://www.vagcat.com/ dan kun je weer veel meer zien.
    evt zou het zelfs alleen in de pookstang naar beneden kunnen zitten de R en 5 delen daar de plek.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    De bak van een benzinemotor is geen goede match met een dieselmotor. De overbrengingsverhoudingen kloppen niet waardoor je diesel teveel toeren draait. Misschien is het mechanisme wel over te zetten, als het probleem daarin zit.
    Even een account aanmaken op www.vagcat.com/epc, dan kun je tekeningen bekijken en onderdeelnummers vergelijken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal Bekijk Berichten
    de constructie en aansturing van de bakken is aardig gelijk. maar als je jezelf aanmeld bij http://www.vagcat.com/ dan kun je weer veel meer zien.
    evt zou het zelfs alleen in de pookstang naar beneden kunnen zitten de R en 5 delen daar de plek.
    De pookstang hadden we al bekeken, om te zien of het snel te fixen was (bij een vriendelijke lokale garage even op de brug gehad). Het was niet simpel op te lossen. Daarna zijn we +/- 150 km naar huis gereden in z'n 4...

    Ik heb nog nooit eerder aan een bak geklust en heb nog geen idee hoe zoiets functioneert. Zoals gewoonlijk moet er eerst iets kapot gaan voor ik weet hoe het werkt. Dat wordt een dagje microfiches bestuderen.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Bakken repareren is voor amateurs meestal niet weggelegd. Veel speciaal gereedschap, meetapparatuur en kennis voor nodig.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    ik sluit mij aan bij Tom, maar ik doelde niet op een deel van de pook die je op de brug voor moet staan, eerder de Plasticket bal onder de pook hoes.( er zit een soort van geleiding thv van die bal en als die blokeerd, kom je niet in zn 5 nog in zn R)
    daar zit een deel die de schakelstang verders bediend aan vast.
    en ook doelde ik op de stangen die zichtbaar zijn in de ETKA, net zoals Tom ook aangeeft.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    31
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Beste heren,

    Ik heb nu hetzelfde probleem.
    Volgens mij ligt het aan het schakel dwars stangetje boven op de bak.

    De plastic cupjes die dat stangetje moeten vast zetten zijn eruit, en daarom zie ik veel speling op die stang.
    Heeft iemand hier ervaring mee om die te vervangen ?
    Of heeft iemand een ander idee ?

    Thanks, Pietro

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pietro Bekijk Berichten
    Beste heren,

    Ik heb nu hetzelfde probleem.
    Volgens mij ligt het aan het schakel dwars stangetje boven op de bak.

    De plastic cupjes die dat stangetje moeten vast zetten zijn eruit, en daarom zie ik veel speling op die stang.
    Heeft iemand hier ervaring mee om die te vervangen ?
    Of heeft iemand een ander idee ?

    Thanks, Pietro
    Dit heb ik ook gehad. De plastic bolletjes waren helemaal weg. Te merken aan een overmatige speling op de pook. Nieuwe bolletjes gekocht, deze in gekookt water zacht laten worden en dan monteren. (Handschoen aan want heet). Was een crime, en ik heb een hevel gemaakt om de stangetjes er weer op te krijgen. Maar ook bij mij gelukt. Toen had ik weer een 5 en een achteruit versnelling.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    63
    Posts
    10
    Kudos
    0

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Hoi
    Ik heb volgens mij hetzelfde probleem, krijg hem met pijn en moeite in de 5 en achteruit en veel speling op de pook.
    Mijn vraag is, waar heb je die bolletjes gekocht of besteld?
    Rene.
    Laatst gewijzigd door Riese; 03-11-19 om 08:13.

  11. #10
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    63
    Posts
    10
    Kudos
    0

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Niet geschikt voor dit voertuig, staat erbij.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    31
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Even 2 reacties:

    Het OEM nr van de plastic cupjes is: 803711279E
    Kijk ff op ebay, daar zijn ze nog.

    Echter, na het vervangen in mijn geval gaat het schakelen nog steeds zeer moeizaam !
    Kan het zijn dat ik de lengte van het stangetje moet aanpassen ??

    mvg, Pietro

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    63
    Posts
    10
    Kudos
    0

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Zit er nog speling op de pook? De afstand van het stangetje moet 132mm h.o.h. zijn.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    63
    Posts
    10
    Kudos
    0

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Misschien heb je hier wat aan,https://forum.group44.de/viewtopic.php?p=1448336

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    31
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riese Bekijk Berichten
    Hoi Riese,

    Daar heb ik zeker wat aan!
    Ik zie nu voor eerst dat er dus ook een grote cup zit op de schakel-as. En dat deze met een schijf vast zit in zijn stang.
    Geweldige informatie! Dank je wel

    Pietro

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    63
    Posts
    10
    Kudos
    0

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Kunstofdopjes besteld op Ebay, vorige week gemonteerd en hij schakelt weer als nieuw!

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    31
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Hoi Riese,

    Welke dopjes heb je precies vervangen?
    De 2 kleine, of ook de grote ?

    Mvg Pietro.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    63
    Posts
    10
    Kudos
    0

    Standaard Re: Bak wil niet in de 5 of achteruit

    Alleen 1 kleine, want die was weg.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •