zover als ik het begrepen hebt , staat de motor van de 5 cilinder type 44, recht en niet onder een hoek.
bij dwars geplaatste motoren staan ze vaker onder een hoek, om de stroomlijn niet te verstoren......:-)
Kom op Volkert, jij als redelijke encyclopedie....je hebt vaak genoeg onder de kap (van Niels.. sorry, kon het niet laten..) gekeken toch om te weten dat de motor niet rechtop staat.
Onder welke hoek weet ik helaas niet Ben.
Heb ff snel wat ge-googled, maar waarom zou je dit precies willen weten? Er wordt gesproken over gewichtsverdeling, maar ook over het beperken van de hoogte ivm het sluiten van de motorkap..
Het ding ligt zeker onder een hoek van 30 o.i.d. onder kap, maar hoeveel precies zou ik graag willen weten.
Met een geknutselde geodriekhoek/lineaal & architectenpas meet ik plusminus 30 graden...
In de handboeken en op andere sites/fora heb ik niks gevonden, maar een exact getal zou welkom zijn voor het ontwerp van een onderdeeltje...
De hoek die deze lijn maakt met een vertikaal dus:
dat de motor niet echt 100% rechtop staat dat weet ik wel, maar ik doel dat de gemiddelde "dwars "gemonteerde blokken Echt op hun kant liggen. de gehele 5 cilinder reeks, vanaf de C2 staat idd iets scheef, maar dat noem ik nou niet echt een hoek dus.
maar in de type 43 C2 werd technisch gesproken over een 24 oGr "gekanteld "blok, dat is eigenlijk de enige info die ik hierover heb gelezen.
ik kan alleen niet met enige zekerheid aangeven of dit bij de opvolger zo gebleven is. de plaatsing van de motor daartegen, is net zoals zijn voorganger , voor de aandrijfassen bedacht en onveranderd gebleven.