Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 41

Onderwerp: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

  1. #21
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Precies! Luchtfilterhuis verwijderen en dan heb je rechts een bruine stekker zitten op de mono-motronic.
    Hier zie je de diagnose en oplossing bij een ABT: http://www.motor-talk.de/blogs/bosqu...-t2736899.html

    Meten dus over de uiterste polen. De binnenste polen zijn voor je injector.
    Uiterste polen moeten bij koude motor dus gewoon de waarde geven die correspondeert met de omgevingstemperatuur.
    Even opgezocht:
    10°C >> 3250-4250 OHM
    20°C >> 2100-2900 OHM

    Multimeter dus op 20k Ohm.


    En bij een verkeerde stationaire loop kun je dus ook kijken naar de stationair-regelklep. Die is ook redelijk te meten, maar ik denk niet dat je garage dit heeft gedaan gezien de hele voorgeschiedenis.
    Bij de stationaire regelklep moet je ook een 6V batterij hebben om hem in de uiterste standen te kunnen zetten.
    Daarnaast kan dus een gaskabel die verkeerd staat afgesteld ook roet in het eten gooien.
    Laatst gewijzigd door Jim_S; 30-05-15 om 09:49.

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Ok, wederom dank!

    De garage die nu aan mijn auto heeft gewerkt is een andere dan de garage die de motorruil heeft uitgevoerd.

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Het stationaire toerental is nu 1000. De motor trekt goed, maar in lagere toerentallen en versnellingen schokt ie lichtjes.

  4. #24
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Dus het stationaire toerental heeft zich vanzelf verbeterd? Heb je nog dingen gecontroleerd?
    Het schokken bij lagere toerentallen in lagere versnellingen had ik dus ook, was dus ontsteking. Maar het kan natuurlijk veel meer zijn.

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Klopt, het is wat gezakt. Ik vraag me af of de ontsteking nu helemaal goed staat, maar wellicht is het een compromis. Gezegd moet worden dat de wagen boven de 3000 toeren in de vijf trekt als een beer. Het schokken is eerder een beetje wiebelen. De motorsteunen zijn ook niet super meer. Mogelijk speelt dat een rol (?)
    Laatst gewijzigd door Paudio; 13-06-15 om 16:04.


  6. #26

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Bij warme motor zakt het stationair toerental nu onder de 1000. Hoe het kan weet ik niet. Wellicht regelt het motormanagement dat bij?

    Verder ben ik wel tevreden nu. Rond de 2000 toeren kan de motor licht in onbalans zijn, maar qua verbruik zag het er vandaag erg goed uit op een aantal langere ritten. 1 op 14,5 minimaal. Wel enig olieverbruik, zo te zien.

    Het enige wat er nu aan schort is een licht kraken vanuit de ophanging.

  7. #27
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten

    Het enige wat er nu aan schort is een licht kraken vanuit de ophanging.
    Zouden je stabilisatorkoppelstangen wel eens kunnen zijn. Bekend euvel bij de 80-achtigen.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  8. Ad
  9. #28
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Tussen je injectie blok en je spruitstuk zit een metalen pakking met gevulkaniseerd rubber, die willen nog wel eens inscheuren met het gevolg het aanzuigen van valse lucht die het hikken en overslaan kunnen verklaren.
    Door het schudden en trillen van de motor wordt dat scheurtje dan af en toe open getrokken waardoor het mengsel verstoord wordt.
    Is makkelijk te vervangen, 4 boutjes, laat ze alleen niet in het donkere gat vallen...............
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  10. #29

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Ok, bedankt. Vooral bij wegrijden in lage toeren kraakt de boel nogal.

  11. #30

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Merci. Ik weet het. Heb ik afgelopen winter zelf al vervangen. Doekje in inlaatgedeelte voorkomt dat je boutjes per ongeluk daar in kunnen vallen.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 29-06-15 om 07:56.

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Even een soort van update: bij koude motor wil de wagen nog wel eens wat schokken, evenals bij lagere toeren in lage versnellingen. Afslaan na koude start komt niet meer voor. Bij warme motor zakt het toerental netjes tot 800.
    Benzineverbruik is 1 op 13-14, dus netjes. Olieverbruik is zeer gering; bij het wekelijks peilen ben ik bijna teleurgesteld dat er niks bij hoeft :-)

    Wel kraakt de ophanging van voor wat en merk je dat in het algemeen dat het geen nieuwe auto meer is. Even reviews van modernere auto's lezen en kennis nemen van de onderhoudskosten is een goede geneeswijze bij hardnekkig naar andere auto's uit kijken.

  13. #32
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Leuk dat er nog een update komt! Jammer dat je toch nog een klein probleem met je motorloop houdt. Alles nog nagelopen/gemeten? Misschien kom je er later nog een keer bij uit. Benzineverbruik duidt inderdaad niet op een groot probleem. Top!

    Kraken kan vaak een simpele rubber zijn. Draagarmen kosten bv ook bijna niks meer voor een Audi 80 zag ik bij een goedkope internetshop.
    Ik herken wat je zegt over de nieuwere auto's mbt kosten en verhoudingsgewijs ook veel storingen. Gewoon lekker genieten van de 80, ik rijd er ook met plezier in. Heb onlangs nog injectorcleaner gebruikt en ga nu eens het verbruik testen.
    Eigenlijk wil ik nog een showroomtopic openen, maar ik stel het alsmaar uit

  14. #33

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Ik heb ook wel eens rond gekeken naar betere draagarmen. Heb je tips? Hoeveel tijd kost vervanging en is het zelf te doen?

    En ja, die nieuwere auto's, dat is maar de buitenkant eeh. Je ziet niet hoeveel de eigenaren kwijt zijn aan onderhoud en afbetaling. Ik kijk wel eens naar iets jongers, maar eerlijk gezegd spreek je dan ook al over auto's van minimaal 13, 14 jaar oud. Dan begin je opnieuw met reparaties en achterstallig onderhoud.

  15. #34

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Normaal moet je enkel de draagarmrubbers vernieuwen. Die kosten iets van een kleine 15€/stuk. Die heb ik half jaar geleden gedaan. Simpelste is zelf de draagarmen demonteren en laten persen met een drukpers Ik ga volgende week de mijne eens laten uitlezen mbt inhouden en soms niet meer willen aanslaan. Ik deel het resultaat mee!

  16. #35
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Meen dat nieuwe armen van Lemforder of Moog iets van 50-60 euro kosten p.s. Heeft het voor dat bedrag zin om de rubbers eruit te persen? Die kosten ook 10-20 euro voor een setje. Vaak zijn de armen zelf ook flink verroest.
    Is makkelijk zelf te doen ja. Auto opkrikken aan 1 kant en je kunt de draagarm er zo uitdraaien, kan natuurlijk wel goed vastzitten dus je moet goed gereedschap gebruiken en wat kruipolie van te voren spuiten. Bij in elkaar draaien wel pas de bouten aan het subframe vastdraaien als de auto van de krik af is zodat de arm onder de juiste hoek wordt vastgedraaid. En daarna uitlijnen.

    Maar eerst zeker weten dat het de draagarmen zijn. De stabilisatorkoppelstangen schijnen dus ook een probleempunt te zijn volgens Thalys.

  17. #36

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Hartelijk bedankt voor de tips wederom. Ik heb bij de lokale sloperij gekeken. Die heeft gebruikte draagarmen liggen, maar vraagt bijna net zoveel als nieuwe draagarmen van Moog of Lemforder kosten.

    Ben benieuwd naar de oorzaken van het inhouden en niet aan willen slaan, Elie. Ik denk eerst aan de bekende en eenvoudig op te lossen zaken, zoals bougiekabels, verdeelkap, voetpakking. Vervuiling kan ook. Bij mij was het de distributie en ontsteking, maar die moeten gewoon goed staan bij jouw auto.

  18. #37
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Daarom is het verstandig om even te kijken wat het nieuw kost via een goedkoop kanaal... Vaak wordt er maar wat gevraagd

    Het enige wat ik nog heb is dat de auto bijna uitvalt/stikt als ie koud is en er wordt vermogen gevraagd. Eigenlijk binnen de km na starten. Dat is het enige, maar dat doet ie lang niet altijd. Heb onlangs een sportluchtfilter van K&N erin en naar mijn idee doet hij het sinds toen. Kan ook tussen de oren zitten, maar ik ga de originele er weer eens inzetten. Ook blijft het toerental even bovenin hangen met overschakelen de eerste km.

  19. #38

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Zondagavond pruttelde de mijne even wat na een koude start. Nou ja, koud... Auto-elektronica leidt zijn eigen leven, zeker bij een oudere wagen. Ook rijdt de wagen wat bokkig en schokkerig in lagere versnellingen. Ik denk dat de gaskabel (?) wat losser zou mogen. Of zit ik er naast?

    Wat betreft dat stikken zou ik toch even naar de ontsteking kijken. Of inderdaad het luchtfilter, zeker als het sindsdien is begonnen.

  20. #39

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Update:

    de motor bleef in de lagere toeren inhouden en soms bokken. Op de snelweg ging het prima. Gisteren heb ik de oude verdeelkap van Bosch er terug in gezet bij wijze van probeersel. Ik had deze vorig vervangen omdat mijn oude motor het daardoor niet leek te doen (maar die was dus gewoon kapot gegaan door een smeringsprobleem).

    Afijn, om kort te gaan, met de originele verdeelkap en rotor lijkt het hikken voorbij. Opletten dus, dat je een goede koopt en geen imitatie. Het viel me op dat de nieuwe kap (van de Brezan, kostte nog 35 euro ook) er niet hetzelfde uit zag. De rotor lag bijna los op de as.

    Let dus echt goed op wat je koopt. Ik zal het deze week in de gaten houden en zien of het hikken en inhouden niet terug komt.

  21. #40
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kw: hikken en inhouden bij koude motor

    Is een goede tip ja! Meen dat ik nu een Beru kap had, is opzich geen slecht merk al had ik ook liever Bosch gehad.
    Beetje vocht in de kap door wat langer stilstaan zorgt al gelijk voor slecht lopen etc. Daar is het systeem gewoon gevoelig voor.

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •