Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

  1. #1
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

    Zoals de titel al aangeeft. Is het zinvol om 98 te tanken in een 1.8S PM met monopoint injectie? Mijn gevoel zegt van niet, geen klopsensor om ontsteking bij te stellen op andere brandstof denk ik. Misschien moet je het doen om de injector te reinigen? Dit laatste heb ik al gedaan met Forté.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.870
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

    Nee, zinloos.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

    Ik heb ook een PM in mijn B3 Comfort Edition, en ik tank echt NOOIT 98. Zoals Tom zegt....zinloos. Ik weet niet wat jij doet gemiddeld, maar ik zit altijd wel rond de 1 op 14 a 15, en soms, in de zomer, beter dan 1 op 16. Dus een enorme actieradius. Maar ik rij altijd lange stukken met de auto. Heel fijn blok vind ik persoonlijk.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  4. #4
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

    Dank! Ik had al zo'n idee ja.
    Rij nu in de winter ook 1 op 14 en heb van de zomer ook 1 op 15 gehaald. Actieradius is inderdaad een groot voordeel, klein verbruik icm een grote tank.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.870
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

    Het heeft alleen zin als je motor aangepast is, dat wil zeggen mechanisch of elektronisch getuned. De standaard 90 pk en lage compressie van de 1.8S vallen niet in die categorie.
    Met mijn 2.0E (injectie, klopsensor) heb ik het wel eens geprobeerd, maar het verschil was te verwaarlozen of viel zelfs negatief uit vanwege de meerprijs van 98. En het is steeds lastiger te krijgen...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    TdM's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    149
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

    In motoren zonder variabele nokkenastiming etc. heb je alleen 98 nodig als de compressieverhouding hoger is dan 1:10,5 (statische compressie).

    Bij een lagere compressie heeft het geen zin om 98 te tanken, omdat het enige waar het octaangetal voor staat de klopvastheid van de brandstof is. Bij compressies boven de eerder genoemde 1:10,5 heb je een hogere klopvastheid van de brandstof nodig, zodat het mengsel niet detoneert (zelfontbrandt) door de compressie in plaats van door de vonk van de bougie. Dat zou resulteren in 'pingelen', dan detoneert het mengsel voordat de zuiger op het bovenste dode punt is. Dan wordt de zuiger met geweld tegen z'n beweging in omlaag geramd, niet goed.

    Het verhaal van zuiniger en meer vermogen met 98 is alleen (marginaal) van toepassing bij moderne motorblokken waarin door gebruik van vele sensoren de ontstekings- en kleptiming kan worden veranderd. Dat resulteert in een andere dynamische compressieverhouding. Daarom kun je in veel moderne auto's met een statische compressie van soms zelfs 1:11 tot 1:12 gewoon 95 (of minder) tanken. De computer past dan de inspuiting, ontstekings- en kleptiming aan waardoor de motor niet gaat pingelen. Dit resulteert uiteraard wel in iets vermogensverlies.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

    Ik heb in Frankrijk jaren terug eens de tank van mijn 80 B4 volgegooid met Euro98 omdat de Euro 95-benzine daar teveel ethanol zou bevatten. Dat advies had ik gekregen van Terpstra Audi in Friesland. Geen idee of dat wat uitmaakte qua motorloop, maar ik reed gemiddeld zo'n 1 op 14,6 op 720 kilometer, inclusief een flink stuk door de bergen. Maar of dat nette verbruik door de Euro98 komt??

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.870
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

    Meer door het gebrek aan start-stopverkeer vermoedelijk.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

    Vast. Ik rij voornamelijk op de snelweg en ruim 1 op 13 gemiddeld is dan goed haalbaar.

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.870
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

    Mijn beste scores qua verbruik zijn ook altijd gedurende vakanties geweest, een flink stuk rijden scheelt toch blikbaar flink met Nederlands woon-werkverkeer.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Leeftijd
    46
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8S Monopoint - 98 tanken zinvol?

    Zover ik weet heeft deze motor een Oceaan gehalte van 92 nodig. Dus met 95 zit je er al boven. Dit volgens audi garage boek.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •