Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: 80 quattro 1986 verlagen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    30
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard 80 quattro 1986 verlagen

    goede avond,

    ik heb een audi 80 b3 quattro 1.8E van 1986 en de schokbrekers zijn aan vervanging toe,
    nu ben ik op zoek naar een schroefset voor mijn wagen. maar vind hier zo goed als niets voor op het web.
    nu zou ik via deze weg is willen zien of er iemand ervaring heeft met een schroefset te vinden voor dit type,
    of is het makkelijker om een vaste verlagingsset te zoeken?
    alvast bedankt!

    gr Niels

  2. #2

    Standaard re: 80 quattro 1986 verlagen

    Ik denk dat de auto te oud is. Volgens mij kon je in elk geval tot een paar jaar terug nog een set krijgen als je je eigen veerpoten opstuurde naar o.a. KW of zo, waarna je aangepaste verstelbare terugkreeg. Een kant en klare oplossing is er denk ik niet of nauwelijks meer gezien de leeftijd van de auto....
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3

    Standaard re: 80 quattro 1986 verlagen

    Ga maar uit van 1250 tot 1500 euro voor een kw set.

    Iets anders is eigenlijk niet te vinden.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    Koni leverde een jaar of vijf geleden een set gele schokbrekers voor mijn 1989 Quattro Coupe. Maar de keuze was verder niet overweldigend. Bij EFKA import zie ik ze nu staan voor €144 per stuk. Dus dan zit je op zo'n €600 rondom ex montage. Maar die zijn alleen in stugheid verstelbaar, niet de lengte. Dus verlagen is daar niet een optie.
    Rijdt prima, redelijk comfortabel en toch strak ;-)
    Ik geloof wel dat de coupe standaard al wat lager staat (ik dacht 3cm) dan de standaard 80. Volgens mij vergelijkbaar met het sportonderstel voor de 80/90.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    30
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    jep inderdaad, maar bij kw leveren ze enkel een schroefset voor een typ 89, ik heb me laten vertellen dat deze iets anders is dan mijn wagen...
    iemand die hier iets meer van weet?


  6. #6
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    Wat zou het verschil moeten zijn dan? De vroege type 89 / B3 hadden veerpoten met een vast wiellagerhuis met 68mm wiellager (de B2 ophanging zegmaar), de latere varianten en de B4 hadden veerpoten waarbij het lagerhuis met twee bouten aan de veerpoot zit. En 75mm wiellager. (waardoor evt. het Camber ook te verstellen is bij die wagens.)
    De omslag ligt ergens in 1989 dacht ik.
    Laatst gewijzigd door Typ89; 21-02-16 om 20:09.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    Er zit vooral verschil tussen voorwielaandrijving en Quattro.
    De voorwielaandrijver heeft dacht ik een semi-onafhankelijke achteras, ziet er anders uit dan bij de Quattro.
    De Quattro heeft voor en achter McPherson veerpoten en (uit mijn hoofd) zijn die ook voor en achter gelijk: een beetje knutselaar zet er ook achter een stuurhuis bij voor meesturende achterwielen. Maar goed, dat was misschien een stap te ver voor alleen een verlagingssetje :-). Als ik me goed herinner, vervang je gewoon de schokbrekers in de veerpoot. Als je een schroefset monteert, zul je denk ik ook de veerpoot vervangen? Anders kun je de hoogte nooit meer aanpassen bij een gemonteerde set.

    Kortom: kijk of de set die je wilt ook geschikt is voor een Quattro.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    Ik zou gewoon gaan voor een nieuwe set gasgevulde schokbrekers van goede kwaliteit en wat stuggere, kortere veren. Voor dit model zul je verder niet veel kunnen vinden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    30
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typ89 Bekijk Berichten
    Wat zou het verschil moeten zijn dan? De vroege type 89 / B3 hadden veerpoten met een vast wiellagerhuis met 68mm wiellager (de B2 ophanging zegmaar), de latere varianten en de B4 hadden veerpoten waarbij het lagerhuis met twee bouten aan de veerpoot zit. En 75mm wiellager. (waardoor evt. het Camber ook te verstellen is bij die wagens.)
    De omslag ligt ergens in 1989 dacht ik.
    Bedankt! ik zal nog eens wat verder zoeken, maar hierdoor weet ik al veel meer, dus dat de set van KW niet gaat passen!

  11. #10
    joris ziengs's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    ik kon voor m'n competition niks vinden, uiteindelijk maar weer originelen voor onder gezet en achter van een s4. Ik moest alleen de behuizing omwisselen.
    [B]2x Audi 80 Competition
    Audi 80 1.6 hele snelle turbodiesel Volkswagen Golf IV, Evry mod en ++Turbodruk
    Audi 100 Turbo Quattro

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    30
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typ89 Bekijk Berichten
    Wat zou het verschil moeten zijn dan? De vroege type 89 / B3 hadden veerpoten met een vast wiellagerhuis met 68mm wiellager (de B2 ophanging zegmaar), de latere varianten en de B4 hadden veerpoten waarbij het lagerhuis met twee bouten aan de veerpoot zit. En 75mm wiellager. (waardoor evt. het Camber ook te verstellen is bij die wagens.)
    De omslag ligt ergens in 1989 dacht ik.
    Ik ben nog wat verder op zoek geweest en vind niet veel van schokbrekers. Als ik uw uitleg goed versta, dan zal ik op zoek moeten naar schokbrekers voor een b2 quattro?
    Want inderdaad de ophangingen die in vind voor de b3 quattro beginnen allemaal bij bouwjaar 1989...

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    De eerdere modellen (B3) hebben de rechte grille en de latere (B4) een afgeronde grille en smallere lampen. Technisch zijn er aan het chassis volgens mij niet zoveel verschillen.
    Nu hebben voor zover ik weet de B3 en B4 (vanaf 1990, die van mij is begin 1990 op kenteken gezet en is nog een B3) meer gemeenschappelijk dan de B3 en B2.
    Wat je eens kunt doen, is op de site die ik hierboven heb aangegeven te kijken welk type schokbreker je nodig hebt. Dan kun je ook zien of deze overeenkomt met een ander type (B2 of B4 80 quattro) Dan heb je een idee waar je het mee zou kunnen combineren.
    Nu is B2 materiaal natuurlijk nog ouder dan B3 (die tikt inmiddels ook de 30 jaar aan...), dus dat je daar meer in gaat vinden ligt niet voor de hand.. Als het past op een B3, zou de fabrikant dat gewoon aangeven.
    Ik heb begrepen dat de B4 en de eerste A4 redelijk overeenkwamen. Dan kun je in ieder geval kiezen uit nieuwer materiaal. Ook daar weer zoeken naar het quattro spul.
    Laatst gewijzigd door Marinus; 07-03-16 om 11:30.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  14. #13
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    Ter illustratie. Eerste plaatje is vóór chassisnummer 89-J-373 598, tweede is na.
    Je kunt dus inderdaad een schroefset van een later chassisnummer op een vroege zetten, maar dan moet je ook de wielnaven, wiellagers, lagerhuis en homokineten van een later model overzetten. De rest is gelijk.
    Van de B2 komen de meeste onderdeelnummers van de ophanging overeen, met uitzondering van de veerpoot. Ik durf dus niet te zeggen of dit past.

    De voorophanging van de A4 heeft niets gemeen met de 80. De achterophanging van een A4 quattro schijnt wél onder een 80 B4 te passen.
    De achterzijdes van de B3 en B4 quattro's zijn compleet anders dus ook daar valt niets uit te wisselen. De voorzijde's zijn op de wielnaven, remschijven en homokineten na vrijwel identiek.

    Het lijkt erop dat je toch echt een set specifiek voor jou auto moet vinden, of er moet al ergens een later model B3 quattro op de sloop staan waar je de eerder genoemde onderdelen kunt scoren.

    054000.jpg054020.jpg

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    Dat er zoveel verschil zit tussen B3 en B4 verbaast me: ik heb zo'n B4 altijd beschouwd als een facelift van de B3. Maar kennelijk heb ik het verkeerd.
    Uit de Haynes die ik heb (zonder Quattro) en de Delius onderhoudsboeken word ik niet veel wijzer.
    In vagcat.com kun je natuurlijk alles vinden, maar dan is het denk ik beter als de TS zelf even gaat kijken (voor het geval je dat nog niet had meegekregen: op Vagcat.com kun je alle onderdeelnummers terugvinden in de werktekeningen: even een account aanmaken en zoeken maar :-D)
    Bij mijn B3 Coupe ziet alles er voor en achter hetzelfde uit, op het stuurhuis na. Dat is volgens mij ook typisch voor de (oudere) Quattro's. Maar een A4 heeft dan een vernieuwde voorwielophanging?
    De A4 had al vanaf het begin de nieuwe naven met 5x100 steekmaat, denk ik? Dus dan is die kant in ieder geval anders.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  16. #15
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    5x112.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    Ah, helder, in ieder geval heb je dan meteen veel keuze in velgen ;-)!
    Zie nu op Vagcat dat er inderdaad een flinke update is geweest aan het onderstel. Maar mijn Coupe is uiterlijk een B3 (rechte grille) en heeft wel het herziene 89 onderstel (bouwjaar 1989, 1990 op kenteken) vandaar waarschijnlijk mijn verwarring.

    Nog even een aanvulling: Op Vagcat staan ook de verschillende typenummers voor de veren van de verschillende onderstellen. Waarschijnlijk is die van de S2 het meest verlaagd? Weet je meteen waar je naar kunt zoeken. Nou zullen S2 spullen niet gemakkelijk tweedehands te vinden zijn, maar wellicht dat er aftermarket spullen naar die specificatie te vinden.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    30
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    ik heb gemailt met de mensen van kean suspention in gent, deze kunnen voor een prijs van tussen de 900 en 1400 euro je originele poten ombouwen tot schroefkit.
    je kan zelfs kiezen wat je allemaal verstelbaar wilt hebben; hoogte, stugheid,... ik denk dat ik bij hen is op de koffie ga om eens naar mijn wagen te laten kijken.
    en dan hou ik jullie wel verder op de hoogte! bedankt allemaal!

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    30
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 quattro 1986 verlagen

    de schroefset is er en ben er eindelijk aan begonnen hem te monteren, nu het volgende probleem...
    nieuwe topic en foto van de kit kun je hier vinden: http://www.audiforum.nl/forum/model-...t=#post1778142

    cheers, en een goede avond!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •