Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Motor lijkt te warm te worden

  1. #1

    Standaard Motor lijkt te warm te worden

    Dit is voor mij de eerste keer dat ik op een forum verschijn. Ik heb wel eerder stukjes op fora gelezen als ik vast kwam te zitten met een klus aan mijn auto. Hier heb ik altijd veel aan gehad. Ik rijd al enige tijd met veel plezier een audi 80 1.6 cc uit 1986. Afgelopen winter heb ik een lekkage gehad bij mijn voorruit aan de bestuurders kant waarbij de bedrading behoorlijk nat is geworden. Afgelopen week begonnen er verschillende elektrische systemen er de brui aan te geven. Uiteindelijk starte hij zelfs niet meer. Zekeringen allemaal goed. Alle bedrading losgehaald en gereinigd, en ja hoor alles leek weer goed te functioneren. Totdat ik een stuk ging rijden, motor temperatuur loopt op tot 100-110 graden vin begint pas te draaien vlak onder de 120 graden. Koelsysteem lijkt ondertussen gewoon te werken, radiator slangen worden warm, water lijkt rondgepompt te worden. Nu is het het volgende dat ik gek vind, als ik de motor stop als hij 110 graden heeft bereikt en vervolgen de sleutel weer op contact draai dan geeft de temperatuurmeter 90 tot 95 graden aan. Ik hoop dat iemand mij zou kunnen vertellen waar eventueel het probleem zou kunnen zitten. Het lijkt mij na twee jaar veel plezier met deze auto zonde om hem op te moeten geven, hij rijdt zo lekker!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motor lijkt te warm te worden

    Bij mijn 'nieuwere' B4 is 90 graden normaal. 110 of 120 graden lijkt me erg veel. Zitten de radiateur of andere delen van het koelsysteem niet verstopt. Of is de thermostaat wellicht defect?

  3. #3
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Motor lijkt te warm te worden

    Stabiliseert je temperatuur bij de gegeven waarden of blijft ie oplopen? Blijft ie oplopen, dan is het zeker je thermostaat of een verstopping in het koelsysteem.
    100-110 graden is inderdaad erg hoog en je vin slaat pas aan bij 120 graden geïndiceerd op het dashboard. Dit klinkt toch meer als het zendertje op je blok dat een te sterk signaal doorgeeft aan het dashboard. Je zou eigenlijk met een infraroodthermometer moeten meten hoe warm het blok daadwerkelijk wordt en wat de afwijking is met je dashboardklokje. Wordt het blok daadwerkelijk 110-120 graden, dan is je thermostaat aan gort of zit er een verstopping in het koelsysteem.
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 27-04-17 om 15:09.

  4. #4

    Standaard Re: Motor lijkt te warm te worden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RvdG94 Bekijk Berichten
    Stabiliseert je temperatuur bij de gegeven waarden of blijft ie oplopen? Blijft ie oplopen, dan is het zeker je thermostaat of een verstopping in het koelsysteem.
    100-110 graden is inderdaad erg hoog en je vin slaat pas aan bij 120 graden geïndiceerd op het dashboard. Dit klinkt toch meer als het zendertje op je blok dat een te sterk signaal doorgeeft aan het dashboard. Je zou eigenlijk met een infraroodthermometer moeten meten hoe warm het blok daadwerkelijk wordt en wat de afwijking is met je dashboardklokje. Wordt het blok daadwerkelijk 110-120 graden, dan is je thermostaat aan gort of zit er een verstopping in het koelsysteem.
    Temperatuur zakt wel als de vin aanslaat maar stijgt daarna weer heel snel.
    Héél erg bedankt voor jullie suggesties. Ik ga het koelsysteem eens doorspoelen , kijken wat dat doet. Jullie een idee wat een goed reinigingsmiddel is?

  5. #5
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Motor lijkt te warm te worden

    Zoals ook genoemd, vergeet de twee koelvloeistoftemperatuur sensoren (ik dacht dat de 1.6 er ook twee heeft) ook niet,Ik denk ook aan een niet helemaal goed reagerende sensor. Vervang deze indien nodig. Zo duur zijn ze nu ook weer niet.En het is een klusje van een paar minuten. Eentje is voor de aanwijzing van het metertje, de andere geeft een signaaltje naar het "motormanagement".
    Laatst gewijzigd door Thalys; 01-05-17 om 11:28.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Motor lijkt te warm te worden

    Ik zou eerst eens kijken of de radiator niet vol zit met insecten voordat jij iets anders doet.
    Niet in de radiator snap jij toch wel neem ik aan.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  7. #7

    Standaard Re: Motor lijkt te warm te worden

    Spoelen werkte niet. Boel losgehaald, alles is makkelijk toegankelijk. Dat vind ik ook mooi aan dit type. De waterpomp bleek defect, pompt bij stationair niet genoeg meer rond, gedeeltelijk afgebrokkeld. Ga hem vervangen inclusief de sensoren. Die sensoren kosten idd bijna niks, prijs waterpomp valt ook mee! Volgende week heb ik tijd.
    Hoop daarna weer goed op weg te kunnen.
    Sjonnie999 Qua half gebakken insecten viel het wel mee, eind vorig jaar het moter compartiment nog grondig gereinigd de sprinkhaan burger smaakte die dag goed😉 dank voor het meedenken allemaal!

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •