Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2017
    Leeftijd
    26
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    hallo allemaal,

    ik heb een audi 80 GT uit 1986 (laatste b2 model) en ik zou graag een brulpijp op me auto monteren. wie o wie kan mij vertellen hoeveel decibel mijn uitlaat mag produceren, of waar ik dat kan vinden. tips en tricks over dit onderwerp zijn van harte welkom!

    ik hoor het wel!

  2. #2
    Joop Stoeptegel
    Guest

    Standaard re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    RDW misschien?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2017
    Leeftijd
    26
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Unhappy Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaudiA Bekijk Berichten
    RDW misschien?
    thanks voor je reactie

    ik heb dit al gevonden op de rdw site: 3. Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing

    ik snap niet helemaal wat ik met "x 2 dB (a)" moet, waarmee moet ik het vermeerderen?

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    60
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    95 dB(A) bij 3500 rpm op een halve meter afstand van de opening. Artikel 5.2.11 Regeling Voertuigen.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    'Vermeerderd met 2' betekent +2, niet ×2.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    'Vermeerderd met 2' betekent +2, niet ×2.
    Gelukkig niet.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2017
    Leeftijd
    26
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    jammer, dan is 130 DB iets teveel

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Nou, de dB-schaal is logaritmisch, t.o.v. 95dB is 97 al bijna 2x zoveel geluidsdruk. (elke +3dB is dubbele herrie).
    Dus 130 dB (niveautje 'startende straaljager met naverbrander die rakelings voorbij komt') is dan bijna 12x zoveel herrie :-)
    Wanneer je dan vlak achter je 80GT staat, hoor je dat niet lang meer zonder oordoppen....

    Logischerwijs zou ik eerder zoeken naar een aardige aftermarket sportuitlaat. Vast ook voordeliger dan origineel.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2017
    Leeftijd
    26
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marinus Bekijk Berichten
    Nou, de dB-schaal is logaritmisch, t.o.v. 95dB is 97 al bijna 2x zoveel geluidsdruk. (elke +3dB is dubbele herrie).
    Dus 130 dB (niveautje 'startende straaljager met naverbrander die rakelings voorbij komt') is dan bijna 12x zoveel herrie :-)
    Wanneer je dan vlak achter je 80GT staat, hoor je dat niet lang meer zonder oordoppen....

    Logischerwijs zou ik eerder zoeken naar een aardige aftermarket sportuitlaat. Vast ook voordeliger dan origineel.
    een oude verwarmingspijp uit een kas was inderdaad geen optie, ook al klinkt het erg leuk.

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    De eerste twee minuten wel, daarna word je stapelgek. En de buurt lyncht je na een week.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Onder een beschaafde oldtimer een brulpijp leggen?
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Audi is het nieuwe BMW ;-)
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  14. #13
    Max82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Leeftijd
    41
    Posts
    182
    Kudos
    6
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Inderdaad belangrijk verschil/nuance tussen een mooi sportief geluid en veeeeel herrie


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    In bestelling: A4 2.0 TFSI ultra s-tronic S line - Scubablue - MMI+ - comfortsleutel - pdc / Huidig: A3 1.4 s-tronic proline s - gletsjerwit - zwarte rotors - MMI+ - comfortsleutel - pdc

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Tja, dit is meer een forum voor een zoektocht naar de laatste originele onderdelen voor onze gestapocruisers...
    Bredere banden of lagere vering is al heel wat. Maar 'booskijkers', boomboxen en tupperware spoilers doen het hier niet.
    Maar zoals vaker: persoonlijke (extreme) smaak gaat problemen opleveren bij de APK. Als je voor die tijd al niet door oom agent voor een goed gesprek aan de kant wordt gezet.

    Dus ik blijf bij de eerdere opmerking: Kies een leuke aftermarket demper die het geluid ook beschaafd houdt. Is voor iedereen het beste. Trouwens: je motor heeft wat tegendruk nodig voor koppel (vooral bij lagere toeren), dus een open pijp rijdt zeker niet lekkerder.
    En is ook niet bevorderlijk voor de restwaarde :-)
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2017
    Leeftijd
    26
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marinus Bekijk Berichten
    Tja, dit is meer een forum voor een zoektocht naar de laatste originele onderdelen voor onze gestapocruisers...
    Bredere banden of lagere vering is al heel wat. Maar 'booskijkers', boomboxen en tupperware spoilers doen het hier niet.
    Maar zoals vaker: persoonlijke (extreme) smaak gaat problemen opleveren bij de APK. Als je voor die tijd al niet door oom agent voor een goed gesprek aan de kant wordt gezet.

    Dus ik blijf bij de eerdere opmerking: Kies een leuke aftermarket demper die het geluid ook beschaafd houdt. Is voor iedereen het beste. Trouwens: je motor heeft wat tegendruk nodig voor koppel (vooral bij lagere toeren), dus een open pijp rijdt zeker niet lekkerder.
    En is ook niet bevorderlijk voor de restwaarde :-)
    ik heb het op een wat lagere brom pijp gehouden, geen aso ding ofzo. helaas heeft deze audi geen heel lang leven meer (qua roest) en zal hij na mij geen andere eigenaar meer kennen behalven de oudijzerhandelaar.

  17. #16

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Mijn laatste 80 (typ81 1.6 SC) had een lekke eind(eigenlijk midden) demper, die hebben we er tussenuit geslepen en vervangen voor een rechte pijp. Brult lekker met veel knallen bij gas los! Wat de buurt er van vind boeit me niet... Ik stoor me weer aan andere dingen van hen...

    Ik zit midden in mijn midlife crises, dus ik vind het lekker om te brullen! ghehe...

    Ik kan me ook niet echt vinden in de woorden van Marinus waar dit forum voor zou dienen? Moet iedereen toch zelf weten wat ie op zijn auto schroeft,
    smaak is één ding maar bepalen of dat hier geaccepteerd wordt vind ik iets anders.
    Laatst gewijzigd door Franx; 18-07-17 om 15:54.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Hi Franx, Mee eens dat iedereen zelf moet weten wat ie op zijn wagen schroeft, plakt of er juist weer af slijpt.
    Ik bedoelde meer, dat vragen over "booskijkers", spoorverbreders, boomboxen en dergelijke meestal worden begroet met veel afwerende reacties.
    Wat mij betreft ook: vrijheid blijheid, het is jouw wagen, als je die graag paars-metallic met blauwe schijnwerpers wilt: ga lekker je gang.
    Alleen weet ik ook, dat alles wat je aan je wagen verandert geld kost, en als dat vervolgens leidt tot APK-afkeur, je uiteindelijk toch weer de brave spulletjes op je kar moet schroeven.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  19. #18

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Topicstarter zet in op laatste APK voor de sloop, dus dat laatste maakt niet veel uit in dit verhaal. Voor meeste Oldies geldt een twee jarige APK... Dan heb je meeste buren al weggejaagd uit de straat met een brulpijpje..

    En ja sorry, laatst in de tunnel Den Bosch ook weer effe doorgetrokken in de nr.5. Heerlijk soundje en brom!... Damn, die midlifecrisis toch! .
    Het is alleen wat meer geaccepteerd als het geluid uit een porsche, ferrari of ander opvallend ding komt. Dan vind men het prachtig.

    Ik vind eigenlijk alles acceptabel zolang het maar binnen 1 uur terug te bouwen is naar origineel! grote voorwaarde voor mezelf qua projecten.
    Laatst gewijzigd door Franx; 28-08-17 om 12:28.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoeveel DB mag mijn 80 produceren?

    Haha, ja dan kan het er na de apk weer op :-) En het houdt de uitdaging van de projecten ook binnen de perken.
    Dat het de laatste APK werd, begreep ik ook pas bij een latere post.
    De mijne heeft volgens mij de eerste uitlaat nog, maar ik heb de indruk dat er minder tussenschotjes in de demper zitten dan in de neus van een doorgewinterde cokesnuiver....
    De brom die eruit komt is in ieder geval 'aanwezig'. Zolang ie ermee door de APK komt, vind ik het best.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •