Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 24

Onderwerp: Glimmen

  1. #1
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Glimmen

    Ik ben het even kwijt, hoe deed ik dat ook al weer? Ik heb een deuk boven mijn voorwiel uitgedeukt, plamuur en gespoten. Met spuitbus.
    Maar ik krijg het niet echt glimmend. Helpt een transparante laag met autolak?
    Laatst gewijzigd door Frans Pan; 23-06-17 om 23:19.
    Audi 80 1.8 1991

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Glimmen

    Sterker nog, voor een metallic is het essentieel. Na het uitharden polijsten ook, trouwens.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Glimmen

    Wel 2k lak gebruiken, dit kun je ook in kleine busjes kopen bij de betere automaterialenboer. Gewone 1k lak blijft hooguit 2 jaar netjes, daarna komen er ontelbare kleine barsten in.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Glimmen

    Moet de basislak er wel compatibel mee zijn.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Glimmen

    Da's waar. Maar ik heb in de praktijk nog nooit een metallic lak gehad die er mee aan de haal ging.


  6. #6
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Glimmen

    Ik heb de kleur prima en meerdere keren gedaan.
    Maar het blijft vlekkerig.
    Jullie kennen het wel, met gewone spuitbussen (autolak) krijg je het heel moeilijk strak.

    Ik heb daarom de neiging om voordat ik de transparante spuit hem met een heel fijne korrel nat schuurpapier voor te behandelen.
    Doen of niet doen?
    Audi 80 1.8 1991

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Glimmen

    Je kunt ook eerst even proberen met een milde polijstpasta of dat de kleur egaler maakt.
    Een beetje opruwen voor de blanke lak zal toch moeten, maar die lak doet niet zoveel voor een egale kleur.
    Tip die ik ooit heb gekregen voor een betere verneveling van spuitbus lak:
    De bus een tijdje in lauwwarm water opwarmen, goed schudden (uiteraard) en dan pas spuiten.
    Laatst gewijzigd door Marinus; 27-06-17 om 14:35.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  8. Ad
  9. #8
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Glimmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marinus Bekijk Berichten
    De bus een tijdje in lauwwarm water opwarmen, goed schudden (uiteraard) en dan pas spuiten.
    Met het spuiten was het ongeveer 33 graden boven nul.
    Audi 80 1.8 1991

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Glimmen

    Daardoor droogt de lak al voor-ie het plaatwerk raakt, dat is ook weer niet de bedoeling.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Glimmen

    O ja, en heeeeel dunne laagjes spuiten ;-)
    Volgens mij moet spuitlak juist niet uitvloeien, maar in dunne laagjes dekkend gespoten worden.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Glimmen

    Normaal als je spuit in het algemeen is het het handigs om je te spuiten deel plat te leggen als dit kan, zeker bij spuitbus lak. Dit verkleint het risico op zakkers.
    Daarnaast is het niet raadzaak in dunne "waas" lagen op spuiten. Dit droogt te snel en heeft de lak dus geen tijd om te vloeien. kleur kun je in 2 tot 3 lagen opzetten een beetje afhankelijk van de lak dikte(Vloeibaarheid).

    Over het algemeen kun je een nieuwe laag opzetten als de vorige droog is (Spuitbus +/- 1 uur, niet uitgehard), de kleur lak ziet er dan mat uit. Doordat het niet uitgehard is wordt de onderliggende lak licht opgelost door de nieuwe lak waardoor er betere onderlinge hechting is. Dit is zeker van belang bij blanke lak, want zo creëer je uiteindelijk 1 gecombineerde laag in plaats van meerdere lagen op elkaar.

    photo_2017-05-18_10-08-36 (2).jpg

    gespoten met een bekerspuit en professionele lak.
    Het grootste voordeel van een bekerspuit en professionele lak is dat het harder is en de druk is constant.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  13. #12
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Glimmen

    Thanks voor de tips. Wat nog op zich laat wachten is het transparante laag. Het regent vandaag.
    Audi 80 1.8 1991

  14. #13
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Glimmen

    Metallic lak schuren heb ik nog nooit van gehoort. Als je de kleur niet egaal krijgt ligt dat aan de manier waarop je het aanbrengt. Een paar fatsoenlijke spuit dopjes kopen wil nog wel eens helpen. Met het aanbrengen van blanke lak niet te lang wachten, je hoort het nat-in-nat achter elkaar te doen. Als je wacht tot de basislak uitgehard is hecht het niet goed.

  15. #14

    Standaard Re: Glimmen

    Meeste basecoats (incl uit spuitbussen) zijn prima voor profi 2k of 2K uit de spuitbus.
    Waar ik me meer zorgen om maak is 'hoe de basecoat (basiskleur metallic) op de auto is gespoten. Je zal bij kleur toevoegen op een gedeelte van een plaatdeel moet materen eer je goed blanke lak kan spuiten. Ook zal je de kleur uit moeten nevelen wil je er er echt weinig van zien straks. (niet makkelijk hoor). Of je moet op 2 meter afstand kijken met dichtgeknepen ogen).. Eigenlijk dien je een heel deel in blank na te spuiten of minimaal over een groter deel spuiten waarna je dan evt moet polijsten.
    Nat in nat is idd een voorwaarde! Let ook vooral op schuurwerk/primer, daar hoor ik hier niemand over.. maar juist die maken of breken het klusje!

    Dunne laagjes is leuk als je niet kunt doseren! als je weet wat je doet na oefening kan je beter beginnen met een dun hechtlaagje. 5 minuten wachten en dan gewoon erop zetten wat nodig is. Dun wordt altijd mat als het droog is en moet je zeker polijsten voor glans, gewoon doorspuiten tot punt waarbij je GEEN zakkers krijgt is beter. Is stevigere laag.
    Laatst gewijzigd door Franx; 18-07-17 om 15:22.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  16. #15
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Glimmen

    Eigenlijk heb ik het opgegeven. Ik moet op 2 meter mijn ogen dichtknijpen. Het probleem is dat de auto zelf verder zo verschrikkelijk goed in de lak zit en glimt.
    Ik rij niet in de auto omdat het een oldtimer is maar omdat ik naar mijn werk moet en weer terug.

    Maar, ik denk er over na om het schot een keer los te halen en op de grond te leggen. Het wordt hier al genoemd.
    Audi 80 1.8 1991

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Glimmen

    Als de auto verder zo mooi is, lijkt het me de moeite waard om het scherm een keer professioneel te laten spuiten. Met wat rondbellen moet dat voor een redelijk bedrag kunnen.
    Laatst gewijzigd door tom; 18-07-17 om 20:14.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Glimmen

    Wel te verstaan; er zat een forse deuk in van boven naar onder. Dit is het resultaat.
    Ik heb dus niet gespoten met transparante autolak. Wel de laatste keer licht geschuurd met fijne korrel en water.
    Het valt mij op dat streeploos spuiten veel beter gaat als de spuitbus bijna leeg is.
    Volgens mij is het nu een kwestie van poetsen/polijsten met commadant.
    Beter kan het bijna niet, lijkt mij. Voor een amateur.



    Laatst gewijzigd door Frans Pan; 20-07-17 om 06:14.
    Audi 80 1.8 1991

  19. #18

    Standaard Re: Glimmen

    Sja.... Het is niet superlelijk, maar volgens mij zie ik de deuk nog zitten. Commandant gaat je niet helpen, zal ietsje pietsje meer glans opkomen maar dat trek je niet recht met naaste delen.

    Tip... als je echt niet wilt 'laten' spuiten, zoek een scherm op originele kleur.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  20. #19
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Glimmen

    Vraag mij niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
    Het glimt.
    (Oke, oke, je ziet nog iets van de deuk maar ja, zo is het nu eenmaal)

    Audi 80 1.8 1991

  21. #20

    Standaard Re: Glimmen

    Ik heb 'm gisteren gezien op de meeting, Vond het nog vrij dof maar valt al minder op. Motorkap zat niet veel meer glans op dan scherm viel me ook op.
    Ik zou spuitnevel op je raam in de hoek ook even weghalen (met commandant gaat dat prima).. anders met een scheermesje is het ook zo weg.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •