Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Probleem kilometertellers type81's

  1. #1

    Standaard Probleem kilometertellers type81's

    Nu mijn nr.5 weer meters mag gaan tellen zou ik dit probleem graag willen oplossen.

    Bij aanschaf haperde de teller van mijn audi 80 type81 1.6 4-pitter al behoorlijk. later deed hij niks meer. De snelheidsmeter doet het wel gewoon.
    Ik heb al rijdend zonder tellerunit gezien dat de kabel gewoon draait en dat de weerstand goed aanvoelt. Wat ook logisch is want de snelheidsmeter werkte!

    Ik was er al achter dat helaas onderdelen niet makkelijk uitwisselbaar zijn van type81's pre facelift / facelift... Ook hebben volgens mij 5 pitters een andere unit (weet niet zeker)
    Maar ik heb ze hier door elkaar liggen (in totaal 4 stuks). Je hebt ze met metalen behuizing en met kunststofbehuizing. Verschil zit ook in vastzetten tellerkabel (Barjonet versus schroefdraad).

    Goed, startend vanaf de kabel, die draait... Dus verder! originele teller/metaal behuizing uit elkaar gehaald, naald eraf, wijzerplaat eraf en dat ja de delen open schroeven.
    Dan kom je op een diverse wartel-asjes en tandwieltjes uit. die onderling allemaal gewoon draaien, niet kapot zijn (zichtbaar), maar eenmaal in elkaar NIET draaien.
    Ik begrijp het niet... Ik houd het op krachtoverbrenging van de ene as op de andere waarbij het teveel wordt voor het totaal... beetje vaag maar ik heb er nu al zo'n 8 uur naar zitten staren en kom er niet uit.
    (Overigens bij mijn testexemplaar loopt de auto nu ineens 80 ipv 50 door verwisselen van de gebroken naald en dito veertje, ook zo raar)

    Iemand ervaring mee?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Franx; 24-08-17 om 09:22.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Probleem kilometertellers type81's

    Het bekende probleem is het slippen van het tandwieltje ten opzichte van het asje. Soms op te lossen door opruwen van het asje en wat lijm. Ander probleem is teveel interne mechanische weerstand waardoor het tandwieltje tanden kwijtraakt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Probleem kilometertellers type81's

    Hoi Tom! Ja daar had ik ook aan gedacht dus gisteren alle cijferwieltjes van de barbeque stick afgehaald. tang op de as gezet en aan het blauwe wieltje gedraaid. dat zat gewoon vast.
    Verder draait 'teruggezet' de as met blauwe wieltje gewoon de stand op (of 'af' als je wilt). andersom als je aan de dagtellerwiel draait draait ook de bovenste tellerstand maar weer niet de as met het blauwe wieltje... maar aan die kant wordt nooit gedraaid (qua kracht).. Of zit daar juist de clue? druppeltje lijm op de metaalkleurige 'gever' die naast de 100 meter wieltje recht zit?
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  4. #4
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: Probleem kilometertellers type81's

    deja vue: m'n 1e Audi (een 80LS mj79) had dit ook, een paar maanden lang deed de teller haperend of niet (snelheid OK) en toen deedtie t ineens weer


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  5. #5
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Probleem kilometertellers type81's

    als het in elkaar zit, zie je dan het blauwe tandwieltje wel (langzaam) draaien als je bv een boormachine op de binnenkomende as zet?

    Dat veertje is belangrijk voor de snelheidsweergave, ik dacht dat je de naald even over de eindstop moet halen en dan met een stip/streep op de tellerplaat gelijk moet zetten.

    Op de snelheids plaat staat een W=1080 getal of zo. Dit is belangrijk dat dit klopt met de originele teller.


  6. #6

    Standaard Re: Probleem kilometertellers type81's

    ((K*t.. weer een heel bericht getiept en eruit geknikkert))

    Je beschrijft het precies zoals ik het heb gedaan. (alleen) Ik had alleen een dremel op dat moment dus hij draaide verkeerd om. Gevolg was dat mijn veertje kaduuk ging. Reden dat ik die heb vervangen samen met een andere wijzer. Na montage getest in de de auto en de auto telde niks... En de de snelheid lag bij 50km/h ineens op de 90 km/h!

    (ik wilde nog de snelweg op omdat ik het vermoeden had dat de auto nu op de teller ineens ver over de 200 km/h zou lopen, haha.. dat was een leuke foto geworden..)

    terzijde:
    Mijn originele tellerunit had nogal wat manco's.. gesmolten lichttunnels, verbrande printfolie, niet tellende meter, slecht lopende klok, intussen had ik een gescoord met toerenteller en Econ meter. Nu heb ik van twee een gemaakt en alles gewisseld. Alles werkt nu prima behalve die k^tmeter! Ik durf nu dus niet goed die teller te demonteren gezien de ervaring met die originele! wat nu.... ?
    Weer een andere scoren... of door blijven testen tot ik die kapotte originele aan de gang krijg zodat ik met meer zekerheid die andere durf aan te pakken? weet het effe niet..

    Dus mocht iemand nog een werkende hebben voor een 4 pitter met een stand voorkeur op 158.000! graag!
    Laatst gewijzigd door Franx; 25-08-17 om 09:31.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  7. #7

    Standaard Re: Probleem kilometertellers type81's

    Er mag doorgekletst worden voor mij in dit topic (voor toekomstige problemen hiermee). Maar mijn probleem is voorbij.
    Bij Coen/Audiparts een goede vervanger gevonden en inmiddels getest en wel... Na werking tellerstand gelijk gezet en nu snort ie prima de meters erbij.

    Jippie (en 5 van die dingen verder)!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •