Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Goedemiddag,

    Ik ben de mogelijkheid aan het onderzoeken om mijn 1989 audi 80 B3 met 1.6 D (JK motor) om te bouwen naar benzine. Als ik dan toch bezig ben wil ik meteen een moderne benzine motor plaatsen ivm verbruik, betrouwbaarheid en beschikbaarheid. Omdat het me absoluut niet om het vermogen gaat zou een 1.6 prima zijn.

    Ik heb een paar ideeen en zie een paar problemen maar ik zou graag van willen horen wat jullie ervan vinden/denken.

    Overigens ben ik me ervan bewust dat het financieel geen enkele zin heeft, maar dat is dus ook niet de reden dat ik dit doe :) Daarnaast ben ik klassieker monteur/plaatwerker van beroep en kan goed overweg met elektronica. De vraag aan jullie is dus vooral wat ik kan verwachten en of het (binnen het realistische) mogelijk is.

    Alvast bedankt! Joost

  2. #2
    Joop Stoeptegel
    Guest

    Standaard re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Lijkt me makkelijker om een 18s te kopen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joostvdw Bekijk Berichten
    Goedemiddag,

    Ik ben de mogelijkheid aan het onderzoeken om mijn 1989 audi 80 B3 met 1.6 D (JK motor) om te bouwen naar benzine. Als ik dan toch bezig ben wil ik meteen een moderne benzine motor plaatsen ivm verbruik, betrouwbaarheid en beschikbaarheid. Omdat het me absoluut niet om het vermogen gaat zou een 1.6 prima zijn.

    Ik heb een paar ideeen en zie een paar problemen maar ik zou graag van willen horen wat jullie ervan vinden/denken.

    Overigens ben ik me ervan bewust dat het financieel geen enkele zin heeft, maar dat is dus ook niet de reden dat ik dit doe Daarnaast ben ik klassieker monteur/plaatwerker van beroep en kan goed overweg met elektronica. De vraag aan jullie is dus vooral wat ik kan verwachten en of het (binnen het realistische) mogelijk is.

    Alvast bedankt! Joost
    Zou een 1.8 benzinemotor dan geen optie zijn? Niet echt modern, maar wel sterk en betrouwbaar, er zijn er veel van gebouwd en behoorlijk zuinig.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Ik wil graag deze specifieke auto houden, vandaar de motorswap ipv een andere auto kopen. De oude 1.8 is vast een goede motor, maar het blijft een oud ontwerp en geen injectie, dat biedt niet de betrouwbaarheid en zuinigheid die ik zoek

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    De 1.8S is geleverd met carburateur, monopoint of multipoint-injectie. De carburateurversie is de meest betrouwbare en een verbruik van rond de 1:14 is prima haalbaar als je niet van stoplicht naar stoplicht scheurt. Ik heb een carburateurversie van 160k naar 350k km gereden met gewoon onderhoud en één overleden sensortje. Hoezo, niet betrouwbaar genoeg? Dat lukt je met weinig moderne blokken.

    Omwille van de ellende met ombouwen van motorsteunen, passen op de versnellingsbak en elektronica zou ik het laten bij een blok uit die tijd. Er zijn genoeg gestrande projecten te vinden van mensen die op zich best kennis van zaken hadden, maar het uiteindelijk toch niet voor elkaar kregen.
    Laatst gewijzigd door tom; 05-11-17 om 13:37.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    En met de 1.8s monopoint motor (PM) claimen enkele forumleden hier er 1 op 16 mee te halen. Veel zuiniger ga je die 1.6 benzine die je erin wil leggen (welk blok zat je aan te denken btw?) vrijwel niet krijgen.

    Die injecties zijn ook vrij simpel; zeker op de monopoint zijn er in totaal maar 3 of 4 sensoren waarop de motor slecht kan gaan lopen. Hier en daar een pakking die kan gaan lekken en hier en daar een hard rubberslangetje. Olieverbruik is mogelijk, maar vaak opgelost met het vervangen van de klepsteelrubbers waarna de blokken binnen de vervangingsinterval van de olie vaak niet tussentijds bijgevuld hoeven te worden. De verkrijgbaarheid van deze onderdelen is ook nog best prima.

    Nog een mogelijkheid is om het carburateur-blok erin te leggen en deze om te bouwen op LPG mocht het om goedkoop rijden gaan.

    Geen idee of de pasvorm van de vernellingsbak overeenkomt met het blok dat je wilt plaatsen. Zo niet, veel geluk met het vinden van een bak die er wel op past én de voorwielen kan aandrijven in lengte geplaatste toestand. Krijg je die bak voor elkaar, dan zit je nog met het vinden van passende bakflenzen of passende aandrijfassen. In het ergste geval kun je heel je voorophanging gaan customizen om het nieuwe blok in de auto te krijgen. Houdt ook rekening met het versterken van de reminrichting mocht het nieuwe blok het gewicht behoorlijk omhoog brengen.

    Elektrisch ben ik niet sterk maar het lijkt me vrij lastig om de bedrading van zo'n motorboom compatibel te krijgen met de ouderwetse hoofdbekabeling. Ook geen idee in hoeverre zo'n ECU van een nieuw blok samenwerkt met andere voertuig-subsystemen die je in zo'n 80 sowieso gaat missen. Sowieso zul je een aantal meldingen zoals koelmiddeltemperatuur, lage accuspanning, laag remvloeistofniveau en laag koelvloeistofniveau (weet even niet meer zeker of deze ook in de motor kabelboom zit) en oliedrukwaarschuwing op je dashboardklok zien te krijgen. Geen idee hoeveel anders dit is t.o.v. oude systemen, maar dat het in de boom anders zit als op de oude boom is vrijwel zeker. Ga je een toerentellerklok inbouwen, zoek dan uit hoe de moderne motor zijn toerensignaal naar het dashboard communiceert en hoe de oude motoren dit deden. Moet je je bak gaan wisselen zoek dan zeker uit hoe het snelheidssignaal bij de dashboardklok terecht komt. Dit zijn de eerste dingen die bij mij opkomen.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Bedankt voor je uitgebreide reactie

    Als ik het goed heb begrepen, zijn de bakhuizen van de diesel en benzine 80 hetzelfde. Verder past in een benzine 80 een AEB blok, direct op de bestaande bak. De donor waar ik naar kijk zijn de B5 B6 B7 a4, deze hebben een lengte geplaatste motor en ook daar past zonder aanpassen een AEB blok in. Logischerwijs zou de 1.6 uit deze a4 dan moeten passen op de diesel 80 bak. Daarnaast is deze motor nog geen drivebywire of tsi dus relatief simpel. Motorsteunen zijn mij nog niet duidelijk.

    Hoewel een oude 1.8 dus blijkbaar niet zo slecht is, moet ik een blok met geregelde kat hebben (milieuzones), ik vrees dat de 1.8 daar niet aan voldoet?

  8. Ad
  9. #8
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Ligt eraan welke milieuzones je in moet. De Nederlandse milieuwetgeving wordt momenteel gebaseerd door een pijl op een dartbord te gooien en daaruit te bepalen welk bouwjaar er vanaf een bepaalde datum wordt gediscrimineerd. Deze besluiten worden ook regelmatig getorpedeerd door de rechter omdat ze onvoldoende onderbouwd zijn. Arnhem wil bijv. Dieselauto's van voor 2004 gaan weren terwijl dat totale bullshit is; Euro 4 werd pas verplicht per 2005 dus je krijgt daar straks Euro 3 auto's die de stad nog in mogen omdat ze net jong genoeg zijn. Hoe lang je met de 80 nog de stad in mag in Nederland is daarom niet bekend.

    In Rotterdam is al wel een uitzondering gekomen waarbij wordt gesteld dat een auto met de classificatie "U9" op het kenteken de stad in mag, daar moest je volgensmij wel een aparte ontheffing voor aanvragen. De PM (monopoint motor) en JN (multipoint motor) voldoen aan deze classificatie en hebben allebei een geregelde kat. Je kunt ook de 2.0 pakken (3A, AAD motoren) die hebben allebei 113-116 pk en ook een geregelde kat. Dus als je de auto volledig tot die typegoedkeuring omgebouwd kan krijgen is dat geen probleem. Volgensmij heb je de versnellingsbak en remsysteem daar al voor op een 1.6D om er een 1.8S van te maken, bij de 2.0 blokken zul je de remmen voor om moeten zetten naar geventileerde schijven en de trommels achter omzetten tot schijven. Wat je eventueel ook nog kan doen is kijken naar de blokken uit een B4; de ABT en ABK motoren. De ABT is ook een monopoint met geregelde kat maar dan met 2.0 liter inhoud. De ABK is de multipointversie met 115 pk; ook met geregelde kat. Beiden voldoen ook aan de U9 norm.

    Moet je regelmatig in Duitse milieuzones zijn dan voldoet de ongeregelde kat van de SF (carburateur) ook om de steden met de nu strengste milieuzone in te mogen. De Franse milieuzones zijn wat vager, maar mij is verteld dat je van Frankrijk de groenste classificatie krijgt als je de auto op LPG hebt lopen.

  10. #9
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Qua betrouwbaarheid hoef je inderdaad niet achter een nieuwer blok aan. Maar een oud blok met een acceptabele km stand is wel zeldzaam.
    Blokken en bakken uit de B5 passat/A4 passen allemaal.
    Aandrijfassen moet je samenstellen met homokineten van verschillende auto's dus dat is soms even puzzelen.
    Bij jou specifieke 80 staat het blok op het subframe ipv dat 'ie in de chassisbalken hangt, dus daar zul je iets voor moeten lassen.
    Qua electrisch; het integreren van 2 kabelbomen is veel werk, maar als de de draadschema's van de 80 en de donor hebt is het goed te doen.
    Zelf heb ik een V5 uit een '99 passat ingebouwd in m'n B3.
    Uiteindelijk alles werkend gekregen muv van het motorstoringslampje, die wordt in de passat via CAN naar het dashboard gecommuniceerd, en dat heeft de 80 niet.

    Grotere remmen zeurt de RDW niet over, tenzij je het vermogen verdubbeld.
    Hoe het met de milieu administratie zit weet ik niet. Voor zover ik weet is buiten het vermogen en leeggewicht mijn kenteken niet aangepast. Ook niet specifiek naar gevraagd overigens.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typ89 Bekijk Berichten
    Qua betrouwbaarheid hoef je inderdaad niet achter een nieuwer blok aan. Maar een oud blok met een acceptabele km stand is wel zeldzaam.
    Blokken en bakken uit de B5 passat/A4 passen allemaal.
    Aandrijfassen moet je samenstellen met homokineten van verschillende auto's dus dat is soms even puzzelen.
    Bij jou specifieke 80 staat het blok op het subframe ipv dat 'ie in de chassisbalken hangt, dus daar zul je iets voor moeten lassen.
    Qua electrisch; het integreren van 2 kabelbomen is veel werk, maar als de de draadschema's van de 80 en de donor hebt is het goed te doen.
    Zelf heb ik een V5 uit een '99 passat ingebouwd in m'n B3.
    Uiteindelijk alles werkend gekregen muv van het motorstoringslampje, die wordt in de passat via CAN naar het dashboard gecommuniceerd, en dat heeft de 80 niet.

    Grotere remmen zeurt de RDW niet over, tenzij je het vermogen verdubbeld.
    Hoe het met de milieu administratie zit weet ik niet. Voor zover ik weet is buiten het vermogen en leeggewicht mijn kenteken niet aangepast. Ook niet specifiek naar gevraagd overigens.
    Als er U9 in het kenteken staat mag je de milieuzones dacht ik in, al weet ik niet hoe het zit na een motorruil. Verder lijken de verschillende systemen, bekabeling etc mij een enorme uitdaging.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typ89 Bekijk Berichten
    Qua betrouwbaarheid hoef je inderdaad niet achter een nieuwer blok aan. Maar een oud blok met een acceptabele km stand is wel zeldzaam.
    Blokken en bakken uit de B5 passat/A4 passen allemaal.
    Aandrijfassen moet je samenstellen met homokineten van verschillende auto's dus dat is soms even puzzelen.
    Bij jou specifieke 80 staat het blok op het subframe ipv dat 'ie in de chassisbalken hangt, dus daar zul je iets voor moeten lassen.
    Qua electrisch; het integreren van 2 kabelbomen is veel werk, maar als de de draadschema's van de 80 en de donor hebt is het goed te doen.
    Zelf heb ik een V5 uit een '99 passat ingebouwd in m'n B3.
    Uiteindelijk alles werkend gekregen muv van het motorstoringslampje, die wordt in de passat via CAN naar het dashboard gecommuniceerd, en dat heeft de 80 niet.

    Grotere remmen zeurt de RDW niet over, tenzij je het vermogen verdubbeld.
    Hoe het met de milieu administratie zit weet ik niet. Voor zover ik weet is buiten het vermogen en leeggewicht mijn kenteken niet aangepast. Ook niet specifiek naar gevraagd overigens.
    Fijn om te horen van iemand die het daadwerkelijk heeft gedaan! Om de hoeveelheid knutselwerk beperkt te houden zou ik de originele bak willen houden en daar het moderne blok opschroeven, als ik je goed begrijp kan dat dus inderdaad? Je leest vaak dat ze de alu motormount van de carbrios gebruiken, is dat een optie voor mij of wordt het zelf iets bouwen (mogelijk heb ik geen boutgaten op de framerails)?

    Elektrisch gezien heb ik het voordeel dat ik met een base-model diesel begin, de hoeveelheid integratie zal minimaal zijn, er zit niet eens een toerenteller in! Een standalone boom maken van de A4 boom zie ik geen problemen in. Ik heb beschikking tot VAGCOM en ruime ervaring met zowel moderne als oude voertuig elektronica.

    Remmen zijn m.i. niet aan de orde bij zo'n kleine vermogenswinst en uberhaupt weinig pk's.

    Milieuzones zijn een lastig onderwerp, op het moment is de zone in Rotterdam alweer van de baan voor benzine autos, maar de realiteit is dat dit soort geneuzel niet minder gaat worden, door nu (als ik toch bezig ga) een flinke slag te slaan qua verbruik en emissies kan ik hopelijk weer een tijdje vooruit.

  13. #12
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Ik zou denk ik eerst beginnen met informeren bij het RDW of de milieuclassificatie op je kenteken aangepast kan worden, anders doe je al het werk voor niets als later blijkt dat die classificatie niet aangepast kan worden. Dan wordt het alsnog lastig om de stad in te komen omdat je dan met de uitvoerende macht kan gaan vechten of je auto daadwerkelijk wel zo schoon is als je beweerd gemaakt te hebben.

  14. #13
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Er van uit gaande dat je een 5-bak hebt, ja. Maar ik zou eerst nog even gaan rekenen, om te kijken of je qua overbrengingen op iets fatsoenlijks uit komt.
    Alle B3 4cilinders stonden op het subframe, muv de 16v.
    Alle andere motoren/modellen hadden motorsteunen in aangelaste beugels aan de chassiskokers. (90, cabrio, coupé en alle B4 modellen.)
    Als je die er in last, kun je afhankelijk van het blok dat je kiest met originele steunen werken.
    Zo niet, dan word het een constructie bouwen richting subframe. Waar niets mis mee is, maar het kan zijn dat je (zoals ik) wegens ruimtegebrek een ander subframe moet plaatsen waardoor de motorsteunen ook moeten verhuizen.

    Het milieuzone gebeuren lijkt mij ook onzin, er wordt immers alleen naar bouwjaar en brandstof gekeken.
    Het kan zijn dat men bij de RDW bereid is de technische en milieu gegevens van de donor over te zetten, maar daar houden milieuzones geen rekening mee.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Ach schijtding! Ik had een hele post getypt maar alles is weg...

    Anyway, ik denk dat ik beugels op het frame las, zodat het nieuwe blok in bijpassende rubbers kan, alles zoals het hoort.

    @Typ89, weet jij toevallig welke bak ik dan heb? Ivm de vertandingen?

    Milieuzones zijn en blijven een grijs gebied, maar dat zal de komende jaren duidelijker moeten worden als de overheid er serieus iets mee wil. In Rdam is het relatief makkelijk om een omgebouwde auto binnen te krijgen (al is de milieuzone voor benzines autos nu uberhaupt niet van toepassing!).

    De a4 1.6 van 2005 is een euro 4 motor, dat zou mooi zijn om mee te nemen! Aangezien ik het vermogen ongeveer verdubbel moet ik toch naar de RDW, mogelijk kan die milieu classificatie dan als een soort voetnoot mee. Ik zal ze van de week eens bellen.

  16. #15
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Ik meen dat de diesels de AKM/AXC bak hebben, die heeft de volgende overbrengingen:

    1: 3,545:1
    2: 1,875:1
    3: 1,156:1
    4: 0,838:1
    5: 0,683:1

    R: 3,5:1

    Eindoverbrenging: 4,111:1

    Volgende toerentallen heb ik bij dagelijks gebruik met deze bak:

    2400 rpm bij 30 in z'n 2

    2200 rpm bij 50 in z'n 3
    2600 rpm bij 60 in z'n 3
    3000 rpm bij 70 in z'n 3

    1600 rpm bij 50 in z'n 4
    2000 rpm bij 60 in z'n 4
    2200 rpm bij 70 in z'n 4
    2500 rpm bij 80 in z'n 4
    3000 rpm bij 100 in z'n 4

    1800 rpm bij 70 in z'n 5
    2000 rpm bij 80 in z'n 5
    2500 rpm bij 100 in z'n 5
    3000 rpm bij 120 in z'n 5
    3300 rpm bij 130 in z'n 5

    Bron; automobile-catalog.com. Kan zijn dat dat niet helemaal klopt aangezien ik ze al heb betrapt op het aangeven van een verkeerde overbrengingsverhouding bij een Audi 100. Als het de AKM is zou ik die lekker laten hangen; met 90-120 pk is dit een prima transmissie waarmee je je nog vrij vlot door het verkeer kunt bewegen.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Interessante informatie, lijkt mij, maar het blijft een enorme klus. Anderzijds moet ik niet te veel op dit soort discussies/vraagstukken reageren want anderen weten er veel meer van dan ik. Succes maar.

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Ik zou het hele project laten afhangen van het verkrijgen van die emissie-codering. En er rekening mee houden dat je in de toekomst vaak milieuzone-bekeuringen moet aanvechten omdat ze zijn gegeven op kenteken. Dat zou voor mij genoeg reden zijn om gewoon in een moderne auto te gaan rijden. Scheelt ook een hoop geklus en downtime.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joostvdw Bekijk Berichten
    Daarnaast is deze motor nog geen drivebywire of tsi dus relatief simpel.
    Uit m'n hoofd is de 1.8 turbo uit de B5 vanaf circa 1997.7 wel drive by wire (geen gaskabel meer). 't Zou me niks verbazen als dat voor de 1.6 etc. ook geldt, en al helemaal voor de 8E motoren.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #19
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B3 van 1.6D naar moderne 1.6 benzine

    In theorie nog geen probleem als het drive-by-wire is, je zult alleen wel het gaspedaal moeten hebben en de boel zo uit-dimensioneren dat je de volle slag kunt benutten zonder je voet in fysiek onmogelijke kronkels te werken. Ook oppassen of er geen evt. kickdown/override knop in het tapijt zit die je indrukt bij plankgas en of dat gaspedaal nog met andere zaken buiten de motorkabelboom is verbonden.

    Voor de verder rest sluit ik me bij Tom aan wat betreft het project.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •