Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 46

Onderwerp: Apk-ervaringen van forumleden?

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Mooi verhaal. De laatste zin is niet zo duidelijk?

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Onlangs naar de Ardennen geweest. Tussendoor moesten we nog heen en weer vanwege een feestje van vrienden. Probleemloze heen- en terugweg. De zondagochtend, kort na vertrek een zwaar geluid dat snel verergerde. Dacht direct al aan lekke uitlaat. Bij de apk was deze niet genoemd als adviespunt, maar misschien is dat niet altijd direct zichtbaar. Verder rijden was duidelijk geen optie. Afijn, naar huis en met auto van vriendin alsnog op weg gegaan.

    Na de vakantie onder de auto gekeken. Het euvel was direct zichtbaar: middendemper hing helemaal los. Auto voorzichtig (maar toch zeer luidruchtig) naar mijn garage gereden. Ik had zelf geen tijd en ook niet de beschikking over een brug. Daar constateerden ze dat de middendemper helemaal door gerot was. Het kan volgens de garagist zijn dat het slechte wegdek op veel plekken in Belgie het laatste zetje heeft betekend.

    Kosten vielen mee. De middendemper is vervangen, maar de einddemper is volgens mijn garage nog goed. Kortom, de oude bak is weer eens voor de hellepoort weggesleept.

  3. #23
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Een uitlaat heeft niet het eeuwige leven, al gaan de originele Audi delen heel erg lang mee. 15-20 jaar is geen uitzondering.
    Voor de prijs van een demper heb je zo’n karakterbak niet terug!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  4. #24
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ja, defecten zijn op geen manier te voorspellen natuurlijk. Maar de idioten die op gladde banden rijden en ijzer op ijzer remmen worden er hopelijk tussenuit gehaald. En er zijn er genoeg die het van de jaarlijkse keuring moeten hebben om eindelijk een lampje te vervangen.
    Mooi ook dat oudere auto's vrij gesteld zijn van APK , het gaat toch onder andere om veiligheid ? Hoe kunnen ze dat dan vrij stellen. Vind het nogal bizar.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  5. #25
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Omdat je met zo'n oude auto niet veel kilometers maakt, en uit de APK-resultaten bleek dat deze auto's zo goed worden verzorgd dat er niets aan mankeert.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #26
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Sorry maar dat vind ik nogal een kul verhaal. Sommige van die dingen zijn juist een gevaar op de weg omdat ze in zo'n erbarmelijke staat verkeren. Maar dat hoeft dus nergens gechecked te worden.

    Klopt toch niet, APK kost 40 euro en zou gewoon voor alle gemotoriseerde voertuigen gedaan moeten worden vind ik, net zoals motor fietsen. Genoeg beunhazen op de wereld helaas. En veiligheid boven alles toch ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  7. #27
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Persoonlijke ervaringen daarmee dus? Het gaat om auto's ouder dan 1960. Die zijn doorgaans best geld waard dus er wordt niet mee door de bagger gereden en ze worden ook niet ingezet voor dagelijks verkeer. Ze zijn goed zelf te onderhouden en repareren en als je zo'n auto hebt dan vind je dat meestal ook leuk. Het zijn er ook best weinig op het totale wagenpark, een paar promille.

    Onder het mom van veiligheid worden we door de overheid gedwongen tot heel veel zaken. Denk je niet dat zo'n vrijstelling voortkomt uit behoorlijk onderzoek?
    Laatst gewijzigd door tom; 06-07-18 om 14:45.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witalik Bekijk Berichten
    Sorry maar dat vind ik nogal een kul verhaal. Sommige van die dingen zijn juist een gevaar op de weg omdat ze in zo'n erbarmelijke staat verkeren. Maar dat hoeft dus nergens gechecked te worden.

    Klopt toch niet, APK kost 40 euro en zou gewoon voor alle gemotoriseerde voertuigen gedaan moeten worden vind ik, net zoals motor fietsen. Genoeg beunhazen op de wereld helaas. En veiligheid boven alles toch ?
    Wat is dit nu voor flauwekul? Mijn auto wordt al jaren gekeurd bij dezelfde garage en als iets afgekeurd wordt houdt het op. Wat niet wil zeggen dat ze nooit eens iets missen.

    Wat pas echt gevaarlijk is op de weg: diknekken in moderne lease-Audi's die als idioten rijden, niet anticiperen en menen dat de weg van hen is. Los daarvan zou ik zo'n nieuwe Audi niet eens willen krijgen. In vind de kosten voor onderhoud en reparaties en de hoeveelheid storingen tamelijk schrikbarend.

    Even los daarvan, op dit forum zitten over het algemeen liefhebbers en geen knakenrijders. Alleen al vanwege de wegenbelasting is het geen budgetkeuze en heel zuinig en goedkoop in onderhoud zijn Audi's ook niet.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 06-07-18 om 14:10.

  10. #29
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Auto's van voor 1960 zijn nu vrijgesteld van de APK plicht. (dit is dus voor de meeste Auto Union rijders hier al helemaal niet ter sprake) Dit is gekomen omdat voor 1968 er in Nederland nauwelijks wetgeving is over de eisen die er bij auto's moeten gelden. Laat staan uniforme Europese regels waar we nu mee zitten. Hierdoor was de situatie vaak dat auto-eigenaren vaak de APK meesters moesten uitleggen wat de wetgeving voor hun voertuig nou betreft. Simpelweg omdat er van een APK meester niet verwacht kan worden dat deze alle eisen per bouwjaar uit zijn hoofd weet. Hierdoor kreeg men dus vaak gestechel tijdens de APK over een welles nietes verhaal over de geldende eisen. Dit in combinatie met dat deze voertuigen dusdanig oud zijn dat deze niet 'per ongeluk' nog op de weg rijden maar altijd bewust door eigenaren die deze in onderhoud hebben. Het betreft hier in het overgrote deel van de gevallen dan ook deels of volledig gerestaureerde auto's. Om alle hierbovengenoemde problemen de wereld uit te helpen Is er daarom besloten om de APK plicht voor deze auto's te laten vervallen. Deze wordt waarschijnlijk binnenkort uitgebreid voor alle voertuigen van 50 jaar of ouder. Puur vanwege dezelfde argumenten. Dit zijn geen auto's die toevallig nog na 50 jaar op de weg zijn. De vrijstelling van de APK wil echter niet zeggen dat een auto niet aan de APK eisen moet voldoen. Dit is nog altijd het geval bij alle automobielen ongeacht de leeftijd.

    Ziezo, lesje APK vrijstelling voor iedereen. (:

  11. #30
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Vanzelfsprekend, als na een aanrijding blijkt dat er sprake is van achterstallig onderhoud ben je als eigenaar alsnog de sjaak.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    De laatste weken of maanden, wanneer het begon weet ik niet precies meer, had ik een zacht roffelend geluid uit de voorwielophanging. Pokkepokkepokke... Niet constant, maar wel heel vaak, vooral op snelheden rond de 80 a 100 km per uur. Ook trok en trilde mij stuur wat. Aangezien de stabilisatorstangen en een veerpootlager zijn vervangen in april vermoedde ik dat daar iets niet goed zat. Laatst banden gecheckt en bijgevuld, om te kijken of dat verandering bracht. Niet echt dus. M'n vriendin vond het ook verdacht klinken.

    Eergisteren de auto maar even naar mijn vaste garage gebracht, zodat de garagist er een ritje mee kon maken. Hij stelde vast dat het niet goed klonk, maar dacht aan de voorbanden of anders een aandrijfas, maar dat leek hem minder waarschijnlijk.
    Nou, dat klopte dus. Er was sprake van een canvasbreuk en er zat al een bobbel op de band. Bij de apk van acht maanden terug was nog niks vastgesteld. Blij dat ik het heb laten checken en nu nieuwe voorbanden heb.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 29-08-18 om 08:57.

  13. #32
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.537
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Ik heb de A4 B6 1.9TDI Multitronic van een goede vriend overgenomen voor mijn vrouw, zij wilde graag een automaat. De auto heeft 550000Km gereden (!). APK meteen goedgekeurd, geen opmerkingen. De auto is heel goed onderhouden, enige probleem is dat het ding homokineten vreet. En dan alleen links, wielkant. Er zijn er al zeker 7-8 nieuwe ingekomen. De laatst is ongeveer 5000 Km geleden, en die maakt nu alweer herrie. Ook bij Coen Donkers al eens laten vervangen, maar ook die gingen weer stuk. Niet na 5000 Km maar wel te vlug vind ik.
    Laatst gewijzigd door madfred; 29-08-18 om 12:02.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  14. #33

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Dat is wel enorm veel. Komt het meer voor bij dit type? Of zou er bv schade zijn geweest?

  15. #34

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    het zou iets moeten zijn wat dus grenst aan de Homokineet - aangezien het toch al een oudere auto is met veel km's is het misschien een idee om 2e hands onderdelen te gebruiken (er is zat beschikbaar) om delen uit te gaan sluiten; denk aan complete veerpoot met lager en eventueel draagarmen enzo.

  16. #35
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Zullen we deze technische discussie houden in het al aangemaakte topic in het B6-subforum?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  17. #36
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.537
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    @tom
    Sorry, je hebt gelijk. Deze discussie hoort hier niet thuis.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  18. #37

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2018
    Posts
    39
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Vandaag de a.p.k. gehad. Geen aantekeningen. Wel advies om te kijken naar de ophanging van de achteras. Zit roest op en zal in de toekomst een apk punt kunnen worden.

    Zal op dit forum een gaan zoeken hoe het in elkaar zit en wat voor onderdelen ik dien te vervangen, en misschien is er wel een d.i.y. Op dit forum

    Groet wim

  19. #38
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim b Bekijk Berichten
    Vandaag de a.p.k. gehad. Geen aantekeningen. Wel advies om te kijken naar de ophanging van de achteras. Zit roest op en zal in de toekomst een apk punt kunnen worden.

    Zal op dit forum een gaan zoeken hoe het in elkaar zit en wat voor onderdelen ik dien te vervangen, en misschien is er wel een d.i.y. Op dit forum

    Groet wim
    Of zelf met de roestborstel aan de slag. Of te wel...zelf aanpakken en weer conserveren.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  20. #39

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Gisteren de oude brik door de keuring gekregen. Remblokken, stofhoesjes, ophangingsrubbers en zo nog wat. Niets zorgwekkends maar wel aardig wat werk. Kost het nodige en zelf geen tijd, ervaring en plek om te gaan knutselen.

  21. #40

    Standaard Re: Apk-ervaringen van forumleden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6 Black Optic Bekijk Berichten
    Mooi ook dat oudere auto's vrij gesteld zijn van APK , het gaat toch onder andere om veiligheid ? Hoe kunnen ze dat dan vrij stellen. Vind het nogal bizar.
    Bron?
    APK vrijstelling is er volgens mij niet door voor de oudere auto's hoor. Plannen waren er voor 50+ auto's vrij te stellen... maar hoe vaak zien we nog een T-ford in de file staan?
    per 2 jaar APK voor alles na 25 jaar vind ik zelf ook teveel (wel handig voor mij, anders koste het sowiezo 7 vrije dagen per jaar!)
    Laatst gewijzigd door Franx; 29-11-19 om 12:22.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •