Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: B3 1.8 Inj. start niet meer na vervangen verdeelkap

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Leeftijd
    69
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard B3 1.8 Inj. start niet meer na vervangen verdeelkap

    Beste AUDI 80 liefhebbers.
    Ik ben Guy en heb me hier op het forum aangemeld om mijn jongste zoon te kunnen helpen met zijn Audi 80 (hij is zelf nog niet zo bedreven met sleutelen). Helaas zitten we nu met een probleem waarvoor wat meer Audi ervaring nodig is en aangezien ik weliswaar een behoorlijk ervaren sleutelaar ben, is de Audi 80 nieuw voor mij en hoop ik hier wat tips en goede raad te vinden die werk, tijd en geld kunnen besparen.
    Domme pech
    Na vervangen van rotor en verdeelkap bleek de Audi 80 niet meer aan te willen slaan (de motor draait wel rond). Bij nadere inspectie bleek door de combinatie domme pech en een slechte verdeelkap het sleepcontactje van de kap bij montage ongemerkt van het veertje afgevallen te zijn. Hierdoor hebben we dus proberen te starten zonder verbinding tussen de bobine en de rotor en dat moet ergens in het systeem schade hebben veroorzaakt want ook na montage van een goede verdeelkap wilde de auto niet meer starten.
    De startmotor draait rond, alle bougies vonken, alle kabels zijn getest en in orde, de benzinepomp slaat aan en er wordt brandstof aangevoerd maar zonder resultaat.
    Omdat de vonken wat zwak leken heb ik de bobine vervangen door een nieuwe zodat er in ieder geval verder gemeten kan worden maar het startprobleem is daar niet door opgelost.

    Er lijkt dus iets niet goed te zitten in het onstekingssysteem of motormanagement en dan lijkt het voor de hand te liggen om eerst onstekingsregelaar, klopsensor, hall sensor of ecu te verdenken. De eerste 2 zijn relatief goedkoop maar bij de laatste 2 wordt het een ander verhaal vrees ik.

    Inmiddels heb ik VAG controledocumentatie op de kop weten te tikken dus uiteindelijk zullen we er na lang zoeken wel uitkomen denk ik maar advies en tips van ervaringsdeskundigen zijn zeer welkom! (het is momenteel koud buiten)

    Alvast bedankt
    Guy
    Laatst gewijzigd door gmarjew; 24-02-18 om 12:44.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 1.8 Inj. start niet meer na vervangen verdeelkap

    Eerst een domme vraag: heb je alle kabels op de juiste wijze aangesloten op de verdeelkap? Deed de motor het voor het vervangen nog wel naar behoren?

  3. #3
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8 Inj. start niet meer na vervangen verdeelkap

    Sowieso eens beginnen met aan te geven welke 1.8 injectie je hebt. Je hebt namelijk 2 motorcodes met 3 varianten. De JN en de PM. De JN is een multipoint-injectie motor en de PM een monopoint injectiemotor. De laatste is te herkennen aan de carburateurpan voor het luchtfilter. Die laatste is tevens ook in 2 uitvoeringen geleverd; de bouwjaren '88-89-90 had deze nog een onafhankelijke ontsteking op vacuum, een relais en een schakelapparaatje (achter het kapje aan de bestuurderszijde, hebben alle 1800's overigens) en vanaf bouwjaar '91 werd de ontsteking meegeregeld door het motormanagement; het beste te herkennen aan het ontbreken van een vacuumpotje op de ontstekingsverdeler.

    Eerlijkgezegd klinkt Paudio's vraag nog niet zo stom; ik kan me bijna niet voorstellen dat het ontbreken van het sleepcontact het ontstekingssysteem/motormanagement heeft gemold. Ik heb mijn auto ook al vaker gestart zonder gekoppelde bobine en dat leverde verder geen problemen op. Je hebt op dat moment geen gesloten kring dus er gaat niks lopen wat de boel kan beschadigen. Als de kabels wel goed zitten lijkt het me eerder dat er toevallig met het vervangen van de verdeelkap iets anders kapot is gegaan.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 1.8 Inj. start niet meer na vervangen verdeelkap

    Ik ben wel voorstander van een originele verdeelkap. Ooit een Facel-imitatie gebruikt en daarmee liep de motor in lagere toerengebieden minder goed. Bleek dat het rotortje min of meer los op de as lag. Oude Bosch-kap terug gezet en het was stukken beter.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Leeftijd
    69
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 1.8 Inj. start niet meer na vervangen verdeelkap

    Absoluut geen domme vraag Paudio, vanochtend maar weer eens opnieuw naar een aansluitplaatje gegoogled en wat bleek?
    We hadden aansluitvolgorde 1-4-3-2 weliswaar wel goed maar waren de reeks linksboven begonnen in plaats van linksonder.
    Stom en schaamrood op de kaken maar de auto loopt weer en beter dan voorheen met de verse bobine
    Bedankt!


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 1.8 Inj. start niet meer na vervangen verdeelkap

    Schitterend :-) Gefeliciteerd.

    Maar zelfs bij de garage die 3,5 jaar geleden een nieuwe motor in mijn B4 heeft gezet hadden ze niet gelijk de goede volgorde te pakken. Om van het op tijd zetten van distributie en ontsteking nog maar te zwijgen, maar dat is een ander verhaal.

  7. #7
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8 Inj. start niet meer na vervangen verdeelkap

    Ja, dat schaamrood dat snap ik. Is ook zo'n situatie die je je bijna niet kunt voorstellen. Als je met sleutelen niet helemaal zeker bent wat je doet en hoe je het moet doen; markeren, fotograferen en/of op een of andere manier vastleggen hoe de originele montage was alvorens je het uit elkaar haalt. Dat kan al heel veel schelen in reparatietijd, storingen of schade door foutieve montage.
    @Paudio Is ook afhankelijk van welk merk je immitaties pakt. Het ene merk is sterker met immitaties als een ander. Dit kan ook nog per productgroep verschillen binnen hetzelfde merk. Ik heb op mijn 80 een hele tijd Bremi en Beru voor de verdelerkap en rotor gehad. Pasvorm is prima en geen gedonder gehad.
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 26-02-18 om 22:25.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 1.8 Inj. start niet meer na vervangen verdeelkap

    Ik ben op technisch vlak een kluns, maar bij het vervangen van de verdeelkap verwissel ik de kabels een voor een . En dan met de klemmen in de goede richting gehouden.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •