Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 26

Onderwerp: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

  1. #1
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Vandaag een proefrit gemaakt in een Audi 80 cabrio (2.8 V6, 1993). Het viel me op dat de auto na 10 minuten rijden op de temperatuurmeter (water) niet veel meer dan 80-85 graden aanwees. Tijdens de proefrit (max 15 minuten) werd die ook niet echt warmer, maar bij stationair ging al vrij snel de ventilator even aan. Ook de oliedruk ging flink heen en weer tussen de 2 en 5 bar. Zoveel metertjes ben ik niet gewend (rij ook een kever uit begin jaren 50), dus werd er nogal zenuwachtig van. Zou hier wat aan de hand zijn of is dit vrij normaal voor dit type auto?
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  2. #2
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Oliedruk weet ik niet zeker, maar lijkt me vrij normaal (en die meters zijn niet 100% betrouwbaar). Watertemperatuur zou rond de 90 graden moeten blijven. 9 van de 10x een kapotte thermostaat, wat je had gevonden als je de zoekfunctie had gebruikt.

  3. #3
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    80-85 graden op je meter is niks om je zorgen over te maken. Zo nauwkeurig waren die meters uit die tijd nou ook weer niet.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    37
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 90

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    In mijn KV motor had ik niet zo lang geleden ook te lage olie druk. +-2,5 bar op teller en ook daadwerkelijk nagemeten met oliedrukmeter. Dikkere olie en was opgelost.
    Gebruik momenteel minerale 20w-50 van MPM oil.

  5. #5
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Een oliedruk van rond de 2 bar bij stationair toerental en tegen de 5 vanaf zo'n 2000 rpm is heel normaal. De oliedruk varieert meer bij warme motor, als de motor koud is heb je meestal tegen de 5 bar (max van de schaal) oliedruk.
    De temperatuurmeters zijn niet bijster nauwkeurig, maar wel stabiel. Dus als de temperatuur bij het rijden op de snelweg inzakt, dan is waarschijnlijk de thermostaat kaduuk. Geen ramp, al weet ik niet zo waar die bij een V6 zit.
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Is er recent een servicebeurt geweest waarbij olie en het filter zijn ververst? Zo niet, dan zou dat eerst eens moeten gebeuren voordat je conclusies kunt trekken.

    De koelwatertemperatuur hoort ongeveer op 90 graden te staan. Blijft de meter rond de 70 graden hangen, dan is de thermostaat aan het heen gaan. Maar hier lijkt niks aan de hand. Mijn abt-motor is ook pas na acht a tien minuten op temperatuur.

  7. #7
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Het was een proefrit voor de aanschaf van een tweedehands, dus ben nog niet echt bekend met deze wagen. Na aanschaf vervang ik sowieso even de olie, filters, ... Distributieriem is in 2014 gebeurd, dus daar wacht ik nog even een jaartje mee. Koelwater zat net iets onder de 90 graden, dus dat kijk ik wel even aan. Mocht de temperatuur inzakken bij snelweggebruik, dan vervang ik de thermostaat wel. Bedankt voor de reacties.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bugboy Bekijk Berichten
    Vandaag een proefrit gemaakt in een Audi 80 cabrio (2.8 V6, 1993). Het viel me op dat de auto na 10 minuten rijden op de temperatuurmeter (water) niet veel meer dan 80-85 graden aanwees. Tijdens de proefrit (max 15 minuten) werd die ook niet echt warmer, maar bij stationair ging al vrij snel de ventilator even aan. Ook de oliedruk ging flink heen en weer tussen de 2 en 5 bar. Zoveel metertjes ben ik niet gewend (rij ook een kever uit begin jaren 50), dus werd er nogal zenuwachtig van. Zou hier wat aan de hand zijn of is dit vrij normaal voor dit type auto?
    Olie druk is heel normaal, stationair iets onder de 2 Bar (warm, koud +/- 4). m.b.t de temperatuur, kan ook de spanningsregelaar in de teller unit nog zijn.

    mocht je de thermostaat willen gaan vervangen omdat deze defect is, houdt dan rekening met een distributie wissel, De riem moet er namelijk af.
    Laatst gewijzigd door lesley; 19-06-18 om 11:21.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  10. #9
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Dank voor de info. Ik kijk het met de temperatuur straks wel even aan. Volgend jaar zit deze riem er 5 jaar op, dus die moet toch dan vervangen worden.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  11. #10
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Vandaag is het toch best warm en zelfs na een snelwegrit lijkt de motor niet heel warm te worden (meter komt niet verder dan 70 graden). Vreemd genoeg slaat de ventilator bij de radiator wel aan als ik hem dan even stationair laat lopen. Ik krijg de indruk dat de meters gewoon niet goed zijn. Auto heb ik vandaag ook voor het eerst helemaal afgetankt en ook die meter komt niet verder dan 3/4. Hij leek ook leeg toen ik ging tanken, maar er ging maar 30 liter in...
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  12. #11
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Zoals ik al zei: de meters van deze 'oude' auto's moet je niet al te serieus nemen. Zolang ze geen grote afwijkingen laten zien van de normaal is er over het algemeen weinig aan de hand. Daarom dat nog oudere auto's vaak alleen maar waarschuwingslampjes hadden voor oa water en olie. Brandstofmeter is (dan wel omslachtig) te stellen. Door de klokkenkast uit elkaar te halen kan je bij het pinnetje die de brandstofmeter stelt. Hier kan je m naar believen naar boven of beneden bijstellen.

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Soms is de spanningsstsbilisator van het instrumentenpaneel overleden, dan krijg je ook rare waarden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Zoals Tom al zei, als beide meters te weinig aangeven is waarschijnlijk de spanningsregelaar achterop de tellerbak overleden. Deze zit in een voetje (zwart doosje met 3 pootjes) en kan je zonder solderen vervangen. De betere electronicazaak heeft deze wel.

    De fan wordt gestuurd door een schakelaar onderop de radiator. De tempmeter heeft een eigen 3 of 4 polige sensor aan het motorblok, bovenaan aan de bestuurderskant.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  15. #14
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Het lijkt er op dat de contacten op de printplaat van de temperatuur- en brandstofmeter niet goed waren. Achterop de print (van de tellerbak) zijn de verbindingen tussen de meters en de print met schroefjes gerealiseerd. Daar leek wat bruinige drap tussen te zitten, dus dat heb ik goed schoongemaakt en alles weer teruggezet. De temperatuurmeter gaat nu al een heel eind richting de 90 graden en ook de brandstofmeter lijkt nu stabiel te zijn. Ik heb het niet gesoldeerd. Eerst even kijken of het zo een tijd goed blijft. Solderen kan altijd nog en ik houd het liever een beetje zoals het hoort.

    Het was dus toch niet de thermostaat (was meer werk geweest), maar dus een slechte verbinding. Meer informatie is ook te vinden op ons eigen forum (link). De spanningsregelaar geeft bij mij een stabiele 9.90V, dus die lijkt prima in orde te zijn. Wel heb ik de contactjes even goed schoongemaakt, dus dat had het ook nog kunnen zijn.

    Mocht iemand hier terecht komen en willen weten hoe de tellerbak er uit moet, dan staat dat hier prima uitgelegd (met plaatjes). Eerste keer dat ik knutsel aan de B4, maar ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van hoe het allemaal in elkaar zit. Alles is gemaakt om los te maken en nog te kunnen vervangen. Bedankt voor het meedenken. Hier had ik het nooit gezocht...
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  16. #15
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bugboy Bekijk Berichten
    Dank voor de info. Ik kijk het met de temperatuur straks wel even aan. Volgend jaar zit deze riem er 5 jaar op, dus die moet toch dan vervangen worden.
    Distributie riem vervangen om de 100 dkm of plm 8 jaar. Neem dan gelijk waterpomp, thermostaat, spanrollen, enz. mee. Koop dus een distributie set. Dan heb je (meestal) alles wat je nodig hebt. De 6 pitters zijn gevoeliger voor nauwgezet onderhoud dan de 4 en 5 pitters.

    Waarden op je metertjes zijn echt prima. Ze geven maar een indicatie en ze zijn niet geijkt. Als ze echt afwijkende waardes gaan geven, dan is het verstandig om het een en ander te controleren. Anders niet.

    En hou in gedachten. Het blok is pas op bedrijfstemperatuur als je olietemp meter rond de 80 graden aangeeft. Meestal ergens tussen de 20 en 30 minuten rijden. Niet eerder ! Koelvloeistof temp. zegt alleen wat over temp kvs, niet over bedrijfstemp motor !!
    Laatst gewijzigd door Thalys; 29-06-18 om 09:55.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  17. #16
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bugboy Bekijk Berichten
    Ik lees verschillende intervallen voor de 2.8 V6. De één zegt 5 jaar en de andere 8 jaar. De distributieriem is 4 jaar geleden vervangen, maar als ik een thermostaat vervang dan moet volgens mij toch ook de distributieriem er af bij deze motor?

    De thermostaat lijk toch wel gaar te zijn. Mijn meters zijn na mijn schoonmaaksessie van de tellerkastprint een stuk stabieler. De brandstofmeter is nu helemaal stabiel (die zakte voorheen regelmatig in) en ook de koelvloeistof gaat naar de 90 graden bij langzaam rijden (file, druk stadsverkeer en langdurig stationair). Ga ik de provinciale weg op of de snelweg, dan zakt die richting de 70 graden. Lijkt me overduidelijk.

    De olietemperatuur is aan de lage kant, maar dat verbaast me niet als de thermostaat open blijft staan. Ik rijd altijd vrij rustig en als ik een keer zin heb aan "trappen" dan wacht ik altijd tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Daarmee heb ik mijn vorige auto probleemloos naar de 350dkm gereden en houd mijn huidige A4 het ook al ruim 200dkm vol

    Ik heb trouwens nog gezocht naar een goede repair-manual voor de B4 met V6 motor, maar ik kan alleen maar slechte (gedeeltelijke) scans vinden. Iemand nog een idee?
    Repair manuals voor de V6jes zijn meestal wel in Duits te vinden. So wird's gemacht en dat soort titels.

    Als het voor je eigen gevoel beter is, kun je bij de distributie een iets kortere interval aanhouden ipv 100 dkm en 8 jaar. De v6 is an sich best wel een sterk blok (op de olielekkages na via bijvoorbeeld de kleppendekselpakkingen), maar moeten wel vrij strict onderhouden worden.

    In jouw geval...na vier jaar zou ik de distributie niet meer opnieuw opspannen. Dus de gehele set nieuw kopen. De waterpomp en de thermostaat liggen achter de distributie, dus die moet eraf.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 02-07-18 om 08:57.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  18. #17
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Toch maar de thermostaat aangepakt, want de auto kwam niet lekker op temperatuur. Geen overbodige luxe, want de waterpomp lekte al iets. Maar de thermostaat is nu vervangen en bij stationair regelt die netjes af naar 90 graden (fan slaat ook netjes aan). Ga ik de snelweg op, dan zakt die toch weer in naar 60-70 graden. Hoe kan ik controleren of de nieuwe thermostaat goed functioneert? Heb er een universele thermostaat in gezet. Iemand een idee?
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  19. #18
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.290
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    In een pan met water laten koken, en met een thermometer controleren.

    Verzonden met Tapatalk pro.
    In bezit van Vagcom & VCP.
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  20. #19
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remi66 Bekijk Berichten
    In een pan met water laten koken, en met een thermometer controleren.
    Ik bedoel eigenlijk in de auto. Bij mijn motorfiets kan ik gewoon de ontluchtingsdop op de radiator open draaien en kijken of het water stilstaat bij koude motor. Vinger er in en motor stationair laten lopen. Op een gegeven moment begint dan het water te stromen. Dat lijkt bij deze wagen niet te lukken. Dus had gehoopt op een andere manier. Thermostaat loshalen is best weer een klus en ik wil weten of die in het blok het goed doet...
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  21. #20
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8, temperatuur laag en oliedruk varieert

    Rondje gereden met de B4 cabrio van dik 4000km (met omweg naar Budapest en terug). De motor komt gewoon niet op temperatuur op de lange baan. Zakt overdag naar <70 graden. Olietemperatuur blijft wel constant, maar ik wil het goed hebben. Ik heb een andere thermostaat gestoken, olie+filter gewisseld, nieuwe distributieriem en waterpomp geplaatst en toch een te lage temperatuur op de lange baan. Bij stationair of stadsverkeer wel warmer, maar nooit veel warmer dan 90 graden en dan slaat de fan ook af en toe even aan.

    Het enige dat ik eigenlijk kan verzinnen is dat er een verkeerde thermostaat geplaatst is of dat ook de nieuwe thermostaat gewoon kapot is. De klokkenwinkel is goed, want bij stationair geeft die nu gewoon netjes 90 graden aan. Het is enkel op de lange baan dat de temperatuur zakt. Kan ik nog wat missen? Hoop niet dat de boel nog een keer weer helemaal los moet.

    Ik zou trouwens wel graag een keer in een andere 2.8 V6 een kort rondje willen doen. De motor is erg soepel, maar mijn diesel van 170pk voelt veel sneller aan dan de B4. Iemand in de regio Twente hier op het forum die ook eens een keer in de mijne wil rijden? Even rondje toeren en onderweg een paar kilometer wisselen.
    Laatst gewijzigd door bugboy; 23-07-18 om 13:08.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •