Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 31 van de 31

Onderwerp: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

  1. #21
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    @Paudio: de 240 is een zeer solide en robuuste auto. Er is ook veel ruimte onder de kap en dat maakt het werken makkelijk. De techniek is dan ook simpel. Elektrisch zat er niks in die wagen van mijn vader. Dat is in de B3 en zeker B4 wel anders.
    Roest is een grote vijand van de 240, zeker de wielkasten achter. De motoren hadden nog wel eens last van kantelende zuigers, ik meen door een slechtere smering van de voorste cylinder. Overschakeling van Hema op Shell Helix heeft de onze toen weer 100kkm opgeleverd. De automaat was ook onverwoestbaar. Ik vond het geluid altijd prachtig. Zo’n Redblock heeft een typisch geluid dat ik uit duizenden herken.

    De V70 is ook duurzaam mits goed onderhouden hoor. Een vriend kocht er laatst een uit 2006 met 425kkm op de klok, een D5. Heel weinig mis mee, en ook het interieur zag er nog prachtig uit. Rijdt super, zo’n donker grommende 5 cylinder diesel.

    Vergeleken met de 240 vindt ik de B3 beter, maar misschien wel minder iconisch. Veel minder roest, veel zuiniger in verbruik, maar een stuk kleiner.
    De B4 doet er wel een stapje bovenop, maar voelt wel zwaarder aan bij het rijden.
    De RS2 is natuurlijk een heel ander verhaal, al blijft het prettig dat alles netjes los kan en ook weer vast zonder dat alles afbreekt. Ook na 23 jaar nog. Maar goed, ik ben dan ook fan .


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Arnout; 17-07-18 om 13:20.
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    @tom
    Nee, de garage kreeg in april de verkeerde ophangingsdelen binnen en mijn vaste leverancier van auto-onderdelen kon later de tussendemper niet leveren. Vervolgens bleek mijn garage die demper wel binnen een dag te kunnen bemachtigen.

    De ruimte achterin van mijn B4 is ook niet zo bijzonder. Ik merk dat veel compacte Jappen, zoals de oude 323 en Corolla E11, en ook de oude Daewoo van mijn vriendin, op de achterbank meer plaats bieden dan veel grote Duitsers.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 17-07-18 om 14:13.

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    De 240 is natuurlijk ook ontzettend lang in productie geweest en een inmiddels beroemd model. Onze B3 en B4's zijn van 1986 t/m 1994 gebouwd en al goeddeels vergeten.

  4. #24
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    @Arnout; Toch apart. Hoor over de Redblocks juist dat die lachend vrachtwagenstanden halen. Gaat het om de 2.0 Redblock? Ik meende dat die wel wat meer trammelant had.

    In mijn geval was het zo met mijn rode 80 dat ik door het grote werk aan mijn 100 geen tijd had genomen voor vervanging van slijtage delen. Dit resulteerde in gare draagarmrubbers op beide draagarmen, een lekke middendemper en een versleten aanslagrubber van de veer achter. Daarbij begon de SD behoorlijk naar olie te stinken en waren de spatborden na 3 jaar in mijn bezit toch echt toe aan vervanging of opknappen. Uit de totale prijs van al deze delen concludeerde ik dat een andere 80 aankopen eigenlijk voordeliger was. Dit heb ik dan ook gedaan. Bij het slopen kwam ik nog meer punten tegen die voor torenhoge kosten gingen zorgen. Het stuurhuis was zo lek als een zeef en dat begon ook op te vallen bij het sturen zelf (werd steeds zwaarder). Daarbij gutste de versnellingsbakolie uit de aandrijfaskeringen, gierde de bak voort als een dolle en waren de shocks lek. Ook bleek bij het slopen dat een van de koppelstangen van de stabilisatorstang op een van de kogelgewrichten was weggerot waardoor deze alleen nog maar werd gedragen door het stofkapje. Enerzijds ben ik blij dat ik van die auto af ben, anderzijds is het ook wel jammer. De kas van die auto was buiten de spatborden en bekende plek in de kofferbak nog knoertehard zonder ook maar een spatje roest te bekennen. Dat is helaas met mijn huidige 80 wel anders, die ook wel hard is maar op veel vreemde plekken toch wel beginnende roest laat zien.

  5. #25
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    @tom
    Nee, de garage kreeg in april de verkeerde ophangingsdelen binnen en mijn vaste leverancier van auto-onderdelen kon later de tussendemper niet leveren. Vervolgens bleek mijn garage die demper wel binnen een dag te kunnen bemachtigen.

    De ruimte achterin van mijn B4 is ook niet zo bijzonder. Ik merk dat veel compacte Jappen, zoals de oude 323 en Corolla E11, en ook de oude Daewoo van mijn vriendin, op de achterbank meer plaats bieden dan veel grote Duitsers.
    Dat kan ik wel onderschrijven. Op zoek naar een radiateur voor de RS2, dezelfde als die voor een 2.3E leverde al heel weinig op in de Duitse aftermarket. De goede vervangers van Behr, die je 8 jaar geleden gewoon kon kopen, zijn er niet meer en komen ook niet meer. Dan ben je toch of overgeleverd aan Audi Tradition (691 euro voor een opnieuw gemaakte plastic versie) of op maat gemaakte aluminium versies. Gelukkig kon ik er eentje voor 500 euro op de kop tikken met een mooie kwaliteit. Dus het wordt wel wat lastiger.

    Wat betreft de ruimte achterin ben ik best tevreden. Wil je meer, neem dan een Avant. Daar staat de achterbank wat verder naar achteren. Echt veel beenruimte. Kijk maar eens naar een B5, B6 of B7. Dan heb je een stuk minder ruimte achterin dan in een B4.
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T


  6. #26
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RvdG94 Bekijk Berichten
    @Arnout; Toch apart. Hoor over de Redblocks juist dat die lachend vrachtwagenstanden halen. Gaat het om de 2.0 Redblock? Ik meende dat die wel wat meer trammelant had.
    @RvdG94. Het ging hier om een B21A, de 2.1 liter met carburateur. Mijn vader heeft toen een 2.3 blok erin laten zetten door een bevriende monteur (B23A). Daar hebben we toen vanaf het begin goede 10W40 olie in gebruikt en eigenlijk nooit problemen gehad. Dat verhaal van die zuiger komt van een zeer ervaren monteur van de Volvo dealer in Apeldoorn destijds.
    Leuk detail is dat de auto liep op LPG. Daardoor werd de carburateur eigenlijk nooit gebruikt, behalve op vakantie. De auto startte gewoon op LPG. Daardoor sleet het naaldventiel van de carburateur als een dolle en liep de wagen op benzine dus altijd heel brak. Dat was mijn vader zo zat, dat hij een zuiger zonder naald en eentje met naald had, die we dan snel tijdens het tanken wisselden in de carburateur. Dat heeft veel rare gezichten opgeleverd bij de pomp . Goede jeugd-herinneringen aan die auto. Prachtige bak in lichtblauw metallic.
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  7. #27

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnout Bekijk Berichten
    Dat kan ik wel onderschrijven. Op zoek naar een radiateur voor de RS2, dezelfde als die voor een 2.3E leverde al heel weinig op in de Duitse aftermarket. De goede vervangers van Behr, die je 8 jaar geleden gewoon kon kopen, zijn er niet meer en komen ook niet meer. Dan ben je toch of overgeleverd aan Audi Tradition (691 euro voor een opnieuw gemaakte plastic versie) of op maat gemaakte aluminium versies. Gelukkig kon ik er eentje voor 500 euro op de kop tikken met een mooie kwaliteit. Dus het wordt wel wat lastiger.

    Wat betreft de ruimte achterin ben ik best tevreden. Wil je meer, neem dan een Avant. Daar staat de achterbank wat verder naar achteren. Echt veel beenruimte. Kijk maar eens naar een B5, B6 of B7. Dan heb je een stuk minder ruimte achterin dan in een B4.
    Ik betaalde voor een gloednieuwe radiateur voor mijn B4 nog geen 40 euro bij de AOC.

  8. Ad
  9. #28
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Klopt wel. De radiateur van mijn Coupe was ook iets van 45 euro nieuw. En voor de Cabrio was deze (wel een aanbieding) rond de 90 euro. Beide toen bij AutoDoc besteld. Die hebben gelukkig de meeste slijtagedelen voor de 80 nog wel. En vaker nog meer. Waar je soms bij andere grootgrutters tevergeefs bij zoekt, hebben ze het wel bij AutoDoc. Alleen omdat ze daar zo veel hebben (van veel toeleveranciers), doe ik altijd wel een cross check met de ETKA Daarnaast is AutoDoc 90 van de 100 keer de goedkoopste voor het zelfde onderdeel van hetzelfde merk. Dat tientje aan verzendkosten haal ik er altijd dik uit.

    Waar het bij de 80 nog wel eens mis gaat of moeilijker wordt, zijn de model specifieke, soms wat meer incourante onderdelen. Dan heb je meer geduld nodig, of ben je aangewezen op het clubcircuit. Ook Audi Tradition kan nog wel eens uitkomst brengen, maar vaak duur en ook nog eens een dure verzending naar Nederland. Maar ja, beter duur dan niet te krijgen. Autewo (ook in Duitsland) heeft ook nog redelijk wat liggen, NOS of 2de hands.

    En ik struin regelmatig demontage bedrijven af. Vooral die waar je zelf mag demonteren. Vooraf even een fixed prijs afspreken, want dan sta je nooit voor verrassingen.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 19-07-18 om 07:02.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  10. #29
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnout Bekijk Berichten
    .

    Wat betreft de ruimte achterin ben ik best tevreden. Wil je meer, neem dan een Avant. Daar staat de achterbank wat verder naar achteren. Echt veel beenruimte. Kijk maar eens naar een B5, B6 of B7. Dan heb je een stuk minder ruimte achterin dan in een B4.
    De B5 is helemaal niet ruim achterin. Ik heb een Avant en als ik wel eens iemand meeneem op de achterbank, dan moet de voorstoel van de bijrijder altijd iets naar voren. Je kan er best goed zitten, maar de beenruimte valt echt tegen voor een auto van deze klasse. Daarnaast is de B5, net zoals de B4, relatief smal van binnen. Ik vind het wel knus, maar ik kan me voorstellen dat dit voor velen ook een minder punt is. De B4 Avant is inderdaad ruimer op de achterbank. Daarintegen .....Een 100 /A6 C4 is een stuk breder en dan valt gelijk ook op. De C4 Avant is ook goed ruim.

    Maar ook hier geldt net zoals bij de B4 Avant ...probeer maar eens een mooie te vinden in een leuke uitvoering.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 19-07-18 om 07:17.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  11. #30

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Met mijn driedeurs Mazda 323 uit begin jaren '90 reed ik een keer vanuit het Sauerland naar huis. Ik had drie passagiers. Die zaten allemaal prima, tot mijn stomme verbazing. Knap ontwerp. Alleen de bagage was een beetje een punt.

    De ervaringen met zwakke versnellingsbakken van de B4 zijn intussen wel een beetje uit beeld.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 19-07-18 om 08:27.

  12. #31
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten

    De ervaringen met zwakke versnellingsbakken van de B4 zijn intussen wel een beetje uit beeld.
    Komt, wat mij betreft, ik tot nu toe geen slechte ervaringen heb met de handbakken. Die van mijn ex B3 maakte een zacht gierend geluid dat nooit erger is geworden.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •