Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 31

Onderwerp: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Misschien is dit een betere plaats voor deze vraag

    Heren en dames
    Ik heb een andere vraag. Onlangs las ik op een forum dat de versnellingsbakken van 80 B4's niet zo sterk zijn. Vooral aan de lagers zou versnelde slijtage optreden door een slechte motorophanging. Die slijtage zou kenbaar worden door bijgeluiden en een hevig bewegende pook bij optrekken.

    Wat zijn jullie ervaringen? Mijn B4 met 2.0 66 kw gaat richting de 300.000 km en met heel veel meer kilometers zie ik ze zelden te koop.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Je auto is nu weinig waard, met of zonder bijgeluid in de bak maakt niet meer uit want leeftijd en kilometerstand bepalen de waarde.

    Dit type kan inderdaad last krijgen van luidruchtige baklagers. Dat gebeurt doorgaans al veel vroeger dan 3 ton, dus ik zou me niet teveel zorgen maken.

    Het is wel een goed idee om een reserve op te bouwen want een oude auto met zoveel kilometers heeft misschien niet zo lang meer te gaan voor de rekeningen komen die ruimschoots over de restwaarde heen gaan.

    Veel van deze auto's zijn geëxporteerd dus er staan er vast niet zoveel meer te koop.
    Laatst gewijzigd door tom; 15-07-18 om 20:23.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Klopt wel ja. De dagwaarde is geschat op 700 euro, blijkt uit de stukken van mijn boekhouder. De bijgeluiden en die andere verschijnselen heb ik al vanaf ongeveer 210.000 km. De monteur van mijn vaste garage zei onlangs dat mijn B4 bij wijze van spreken nog honderd jaar mee kan, maar de vraag is natuurlijk wel hoe :-)

    In wezen heeft de auto z'n geld wel opgebracht, als je bedenkt dat ik 'm 8,5 jaar geleden voor zo'n 1700 euro heb ik gekocht. Wel de nodige slijtagedelen (laten) vervangen de afgelopen jaren, plus een ruilmotor van de sloop. Over het geheel gezien is het toch niet zo'n dure auto geweest. Sinds die motorruil 4 jaar geleden rolde de auto iedere keer voor ver onder de 200 euro door de keuringen heen en kwam er nu en dan iets bij (deel uitlaat, radiateur, stabilisatorstangen).

    De B3 zou nog technisch gezien wat duurzamer zijn. Jammer dat deze Audi 80's niet de cultstatus van de Volvo 240 hebben. Mijn broer ging kijken voor een mooie polar-versie van 6500 euro en die rammelde en reed helemaal niet zo lekker.

  4. #4
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Mijn B3 heeft inmiddels 322000 gelopen, en geen enkele klachten over de bak. Alleen de koppeling was bij 300000 op, dat wil zeggen de hevel die de koppeling in de bak bedient was zo erg ingesleten dat hij niet meer goed ontkoppelde.

    Mijn ex B4 2.3E had wel wat geluidjes uit de bak bij gas loslaten, maar niet verontrustend, en dat is in de 40000 die ik ermee gereden heb ook niet erger geworden.

    De bak van de RS2 (type CRB) heeft geen klachten met bijgeluiden, nu 209000 gelopen.

    Ik denk daarom dat het best meevalt. Maar een bak op voorraad leggen is natuurlijk geen slecht idee. Een hele auto kan natuurlijk ook. Ik kreeg er laatst nog eentje aangeboden met weinig kilometers, maar de schuur is te klein helaas.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Mijn vriendin ziet me aankomen met een donorauto.... Vijf gitaren en een modelspoorbaan in aanbouw zijn al fikse discussiepunten geweest..

    Die geluidjes bij gas loslaten herken ik. Rijd ik inderdaad al zo'n zeven jaar mee rond.

    Het kan best zijn dat ik op termijn een praktische Toyota met niet te veel kilometers ga zoeken. Mijn vriendin rijdt in een Daewoo Lanos. Rijdt en bedient vreselijk, maar qua keuring en onderhoud is ze vaak 100 a 200 euro per jaar kwijt en de mrb is ook lager. Roesten kan het wagentje wel.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Een vriend had een B4 uit '95 gekocht met 120k en een gonzende baklager. Toen-ie hem bij 350k naar Polen schopte was het geluid niet harder geworden. Daar werd ook van gezegd dat-ie er oud mee kon worden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Baklagers zijn idd een zwak punt op de 012 bakken. De AKM op de 1.8s is daar een bekend voorbeeld van. Echter kun je volgens dezelfde forums makkelijk 5 ton halen als je bak begint te gieren. Het giert wel, maar bezwijkt kennelijk niet. Mijn vorige 80 gierde al bij aankoop en dat geluid is wel erger geworden over de kilometers. Echter kan dat te wijden zijn aan meerdere factoren. Bij het slopen zag ik dat de versnellingsbakkeringen op de aandrijfassen lek waren en na uitbouw van de (eerder zelf geplaatste motor) bleek dat ik was vergeten een prise-as lager in de krukas te zetten (blok kwam uit een automaat), dus daar kan ie ook harder op zijn gaan gieren. Mijn 100 Quattro giert ook, zowel op de diff als op de bak...

    P.S. volgensmij geldt het 'door tot 5 ton' statement overigens alleen voor de AKM.
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 16-07-18 om 11:21.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Bedankt weer voor de reacties tot zover. Altijd leerzaam, ook voor anderen.

    Het dagwaarde-verhaal speelt natuurlijk wel een rol. De door mij eerder genoemde grote Volvo's zijn natuurlijk beresterke auto's, maar ook die hebben tussentijds vaak een forse revisie nodig, willen ze inderdaad de vijf, zes ton of meer halen.
    Bij die auto's bestaat er onder liefhebbers consensus dat ze het onderhoud en prijzige investeringen waard zijn, omdat je voor een 240 of 940 met drie ton achter de kiezen nog steeds makkelijk 5000 euro of nog veel meer mag neerleggen. Dat terwijl onze B3's en B4's met 300.000 euro als moegestreden en rijp voor de sloop gelden. Ook iets met emotie en imago dus. En vooral 240's schijnen toch echt wel te kunnen roesten.

    Ik kwam ergens een artikel of filmpje tegen van een Duitse vader en zoon die met hun smetteloze B3 1.8 de 500.000 km hadden gehaald. Bepalende factoren: nauwgezet onderhoud en goed behandelen.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 16-07-18 om 13:31.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Het is meestal een optelsom van achterstallig onderhoud en een aftakelend uiterlijk waardoor een Audi 'rijp voor de sloop' geacht wordt. Als je elk klein punt meteen aanpakt, blijft die status langer weg.
    Maar dat is natuurlijk meteen het verschil tussen een gebruiks- en een liefhebbersauto.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Op het doffe dak en wat kleine deukjes na is de mijne nog best presentabel. Ook het interieur is nog ok. Maar ik maak me geen illusies.

    Twee maanden terug is de versnellingsbakolie ververst. Nu iets minder bijgeluiden.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 17-07-18 om 08:28.

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Een teflon-additief voor de bakolie helpt ook wat.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Wat Tom inderdaad zegt, 80‘s worden meestal het graf in verwaarloosd. Daardoor halen ze vaak max 3 ton. Ze zijn met 1,5 ton keurig onderhouden de deur uit gedaan en van eigenaar naar eigenaar gegaan waarbij elke eigenaar het onderhoud steeds meer verwaarloosd. Komen ze dan alsnog in handen van een liefhebber terecht, dan moet die vaak flink gaan investeren om de boel op de been te houden. De verwaarlozing en leeftijd wil dan nog wel eens een inhaalslag maken en zo‘n auto kan dan in een keer helemaal op zijn.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Ik kocht de mijne begin 2010 bij een onafhankelijke garage in Brabant, die altijd een flinke voorraad vooral jong gebruikte auto's heeft staan. De Km-stand was toen ruim 197.000. Als alles klopte, kwam de auto van de tweede eigenaar. De eerste eigenaar had er blijkens het boekje acht jaar mee gereden tot een km-stand van 140.000 km, meen ik (even checken). Daarna zou de auto bij een oudere eigenaar zijn beland, die de auto weer inruilde omdat hij een hogere instap wilde. De garage waar ik de B4 kocht had alleen de keuringen gedaan. Onderhoud zou elders zijn gebeurd. Allemaal lastig te verifiëren.

    Ik was toen nog stukken naïever qua auto's, maar liet gelijk een grote beurt uitvoeren bij mijn vaste garage. Zelf kon (of durfde) ik nog helemaal niks qua onderhoud, op olie bijvullen na :-) Toen pas nam ik kennis van het begrip 'kachelradiateur'. Die was dus lek. Er kwam zodoende ruim 700 euro bij de aanschafprijs. Achteraf had ik er misschien meer uit kunnen slepen. De jaren daarop remmen voor, banden, achterdemper, brandstofpomp en dynamo laten vervangen.

    Dwazen die in een oude B4 een ruilmotor van de sloop laten plaatsen zijn natuurlijk vrij zeldzaam, maar ik deed dat. Anders had ik alleen maar opnieuw een auto met werk gehad en er was natuurlijk al aardig wat vervangen voordien. Qua kosten is dat goed uitgepakt, want na die investering van ruim 1000 euro heb ik weinig bijzonders meer meegemaakt en rolde de auto zonder veel geks door de keuringen. Ook het olieverbruik is gering.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 17-07-18 om 14:46.

  15. #14
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    In mijn familie hebben we ook 20 jaar Volvo 240’s gereden. Deze roestten al snel behoorlijk hard. Let wel, de eerste was uit 1978 en de andere uit 1981. Die laatste haalde de 5 ton ook niet zonder een ruilmotor. Deze is denk ik 10 jaar onze auto geweest.

    Mijn 80 hebben we nu inmiddels 18 jaar, en op de lak na (hij moet compleet gespoten worden omdat de blanke lak loslaat of scheurt) is de auto op alle fronten beter dan de Volvo ooit was. Maar ook ik sta nu voor de keuze dit trouwe wagentje af te danken of voor flink geld te strippen en opnieuw te laten spuiten. Dat loont natuurlijk financieel helemaal niet, maar de kosten zijn al jaren laag, hij rijdt fijn en doet het altijd. Keuzes...


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Je moet je ook altijd goed realiseren waarvoor de auto dient. Die van mij leidt een bestaan als soort van tweede auto. Tot begin dit jaar reed ik er wekelijks twee a drie keer mee naar een stad verderop voor mijn bijbaan, plus ritten als zzp-er. Ik kwam aan zo'n 13.000 km per jaar. Nu heb ik betere klussen als zzp-er en bij die werkgever kom ik alleen als ze erg omhoog zitten. Ook omdat ik momenteel even niet kan rijden wegens een voetblessure, staat mijn B4 al negen dagen werkloos voor de deur.

    Leuk om te zien dat je ook 240's hebt gehad. Het zijn cultwagens. Ik vond ze erg mooi, maar vraag me altijd af of ze echt zo onverwoestbaar zijn.

    Een kennis van me mist een been en is aangewezen op ruime auto's met automaat voor z'n gezin. Daarom kocht hij altijd 940 stationcars. Daar reed hij een jaar of wat mee, totdat een grote motorrevisie zich aandiende. Daarom worden ze altijd rond de 300.000 km ingeruild, vertelde hij mij laatst. Krijgen ze die revisie, dan kunnen ze weer tonnen mee, maar je moet dat geld wel op kunnen of willen brengen. Het gaat om flinke bedragen.

    Inmiddels kan hij die 940's niet meer vinden voor aantrekkelijke prijzen. Daarom heeft hij een V70 van na 2000, waar hij eigenlijk niet gelukkig mee is, want die hebben meer storingen en zijn veel duurder qua onderhoud.

    Qua dagwaarde was mijn motorruil een slechte investering, maar ik rijd sindsdien vrij goedkoop en alleszins acceptabel. Zelfs een Toyotaatje van 1000 euro zou me waarschijnlijk geld hebben gekost, want goedkope auto's zijn meestal ingeruild omdat er iets loos is of zit aan te komen.

  17. #16
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Hier altijd het dilemma van wat ga ik doen. Houden en investeren of afdanken. Dat is inderdaad hetgeen wat Tom zegt.

    Ik moet zeggen, dat ik tot nu toe geen klachten heb over de bak. Mijn Cabrio tikt 250 dkm aan, mijn Coupe zit ook over de twee ton, en beiden schakelen nog steeds nauwgezet en erg fijn zonder bijgeluiden. Uiteraard wel de bakolie laten vervangen (doe ik om de ton). Ik hoor meer rare verhalen over de automaten. Vooral als die hun beurtjes niet gehad hebben.

    En ja..als ik iets vreemd bespeur aan mijn auto dan wordt daar wat aan gedaan, of door mij of door mijn monteur. Ik hoorde een paar stoters tikken in mijn cabrio (bleken er later 3 te zijn), maar dat draaide uit op een complete koprevisie, puur omdat het toch open lag en als preventief onderhoud. Aanliggende delen en onderblok (intern) gereinigd, alles weer netjes afgesteld en ook overal nieuwe stekkers op de sensoren. Maar het blok draait weer als nieuw, en ik voel ook, dat het al zijn power weer terug heeft. En dat was het waard voor mij. Het viel in principe nog mee in de kosten. Alles onderdelen zelf besteld en mijn monteur deed alles voor een mats prijs, incl. het revisiebedrijf.

    Ondertussen zit er in de dakloze al meer dan 2 keer de aanschafprijs toen aan vervangen en verbeteringen in de 6 / 7 jaar dat ik hem heb. Maar aan de koets eigenlijk niks aan hoeven te doen. Lak was strak. Heb alleen een paar kleine plekjes aan laten pakken, puur omdat ik dat ook netjes wilde hebben.

    Coupe is eigenlijk hetzelfde verhaal, maar dat is zon vreselijk lekker karretje, al heeft ze maar de 2 liter ABK erin.

    Daarna hobby ik ook een beetje in 80's. Die ik aankoop en weer verkoop als ze opgeknapt zijn. Puur om het model op de weg te houden. Heb er nog nooit eentje gehad met een gierende bak. Wel eens met een wat rammelende voortrein, maar dat is meestal wel eenvoudig en goedkoop op te lossen. Onderdelen kosten niet zo veel. Zeker als je dit vergelijkt met moderne auto's.

    Maar je hebt altijd kaf tussen het koren. Ook een 80 begeeft het een keer, meestal die exemplaren die zwaar verwaarloosd zijn. Hebben ze gewoon hun reguliere onderhoud gehad ben ik ook niet zo bang voor hogere km standen. Heb een een Coupe met meer dan 3 ton onderhanden gehad, en dat ding reed als nieuw. Zo fris aanvoelend. Die had gewoon goede baasjes gehad. Hoefde aan dat apparaat haast niets te doen.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 17-07-18 om 09:34.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    In wezen is een koprevisie na zoveel km's ook onderhoud toch? Tot zeker in de jaren tachtig was het normaal dat een doorsnee auto met 150.000 km 'op' was. Was het niet qua carrosserie, dan was het wel technisch. Als dan met 250.000-300.000 km een revisie noodzakelijk is en je kunt weer jaren voort, dan mag je eigenlijk niet klagen.

    Bij de mijne is bij de motorruil vier jaar geleden ook de distributie vernieuwd en de drukgroep vervangen. De boel lag toch open. Hoewel die garage de fijnere afstelling niet voor elkaar kreeg -i denk door een gebrek aan specifieke kennis- voor het aanvankelijk afgesproken bedrag, was de ruim 1000 euro (incl. het blok) die ik uiteindelijk kwijt was toch redelijk.

    De mijne had al jaren een rammelende voortrein en bij dit soort hitte allerlei geknars. In april heeft mijn vaste garage er naar gekeken en twee stabilisatorstangen en een veerpootlager vervangen. Ik maakte wel op uit hun verhaal dat de verkrijgbaarheid van onderdelen lastiger wordt. Ze kregen zeker een keer verkeerde spullen toegestuurd. Maar de kosten bedroegen iets meer dan 200 euro.

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Dat is onzin, zeker voor slijtdelen is de voorziening prima in de aftermarket. De dealer heeft inderdaad niet zoveel meer. Dat ze de verkeerde delen kregen ligt er vermoedelijk aan dat steeds minder mensen alles van deze auto's weten. Bij de autoshop waar ik tot een jaar of vijf geleden vaak kwam, ratelden ze nog zo de motorcodes op als ik vroeg naar delen voor mijn 80.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Dat lukte de auto-onderdelenhandel hier ook zo, maar de middendemper konden ze laatst niet vanuit voorraad leveren. Er is bij mijn vaste garage een ervaren monteur die voordien bij de VAG-dealer werkte, voordat die door verkeerde keuzes en de crisis over de kop ging. Hij heeft zelf een B4 gehad. Gek genoeg had mijn garage die demper zo binnen.

  21. #20
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagers versnellingsbakken B4 zwak punt?

    Dat het geen voorraaddelen meer zijn verbaast me niets. De verkeerde demper binnen krijgen zal wel een probleem van een specifieke grossier zijn.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •