Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 32 van de 32

Onderwerp: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

    Inmiddels weer iets verder gekomen. De temperatuur tijdschakelaar zit achter op de cilinderkop gemonteerd met onderdeel nummer 043906163A (Bosch 0280130214). Deze schakelaar kun je doormeten of deze nog goed werkt door spanning op 1 v/d pins te zetten en massa met de schakelaar te maken. Op de andere pin staat dan ook spanning, na ongeveer 10 seconde of boven 35 C valt de spanning weg. de motor slaat nu direct aan wanneer op de koudstart injector spanning op de + pin en massa op de - pin wordt gezet. Alleen blijft de motor nu niet lopen. op de 1 of andere manier komt op de 5 injectors geen benzinedruk wanneer ik de inspuitleidingen los heb gedraaid en de motor op de koudstart injector loopt. Ik kan geen vacuum lek ontdekken waardoor de luchtweger niet zou kunnen gaan bewegen.

  2. #22
    kenneth t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    35
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

    Ben dit nog aan het volgen. Ik rijd ook nog rond met die stekker los (2437020009) zelf al 2 andere getest bleef zelfde. rijd op zich wel goed zo.. een 100 c4 2.3. alleen wil hij soms niet starten en dan moet ik de 2 polige temperatuur sensor even uittrekken. Maar zou het toch graag opgelost hebben.. Zelf een Bosch service center heeft het probleem niet gevonden. En het regelapparaat/ecu zit denk ik aan de voeten van de passagier achter het handschoenkastje dit was toch bij mijn cabriolet zo.
    Wat doet die zwarte blok 2437020009 eigenlijk? Benzinedruk regelen? Door te rijden met de stekker los heb je dan minder vermogen of meer verbruik of zo?

  3. #23
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

    2437020009 is een luchthoeveelheidsmeter.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  4. #24
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    2 437 020 009 is zeker geen luchthoeveelheidsmeter. Dat is de drukcorrector; eigenlijk het enige apparaatje aan je KE-Jetronic waarmee het regelapparaat het mengsel kan sturen. Dit ding regelt inderdaad de benzinedruk door de verschildruk in de brandstofkamers naar de injectoren te wijzigen. Met losgetrokken stekker zou er geen verschildruk moeten zijn en zou het blok voor geen meter moeten trekken. Als je dus geen verschil merkt in het rijden met of zonder regelaar, zou ik gaan kijken of je stuurapparaat überhaupt nog leeft of of dat de zekering die het stuurapparaat voorziet van stroom nog in orde is...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gert0403 Bekijk Berichten
    Het betreft een Audi 90 uit 12989 met een 2,0 5-cilinder motor met KE-jetronic inspuiting.

    Deze motor heeft diverse problemen met het elektronische aansturingsysteem. Op dit moment loopt de motor alleen goed wanneer de 2 polige stekker van de hydraulische drukregelaar (Bosch 2437020005) (de drukregelaar zit met 2 rvs schroeven op de inspuitunit (spinnenkop) geschroefd) is afgehaald. Echter de consequentie is dat dan de motor bij het starten slecht aan slaat. Wanneer ik de connector aansluit slaat de motor wel snel aan maar loopt dan heel slecht, laag stationair (slaat zo goed als af) en komt zeer slecht op toeren. Het lijkt erop dat de motor bij aangesloten connector een te rijk mengsel krijgt. Ik heb al verschillende andere drukregelaars (van een 2,3 5-cilinder motor (Bosch 2437020009)) geprobeerd, echter allemaal met hetzelfde resultaat. Ik neem aan dat de drukregelaar aangestuurd wordt door het stuurapparaat. Op het forum heb ik echter gelezen dat het stuurapparaat zelden kapot gaat. Wat kan het anders nog zijn? Waar zit trouwens het stuurapparaat gemonteerd bij een Audi 90 / 1989? Dan zou ik hem kunnen uitwisselen met een andere om te testen.
    Ik zie overigens nu pas (ook door pas recent opgedane kennis) dat er iets fout gaat met het testen van de drukcorrectors:
    Je moet voor alle KE2 blokken (dus de 4 cilinders met KE-Jetronic, de 2 liters uitgezonderd! en 5 cilinders met 1.9, 2.0 en 2.2 liter motorinhoud) de corrector met bosch-nummer 2 437 020 005 gebruiken. Deze correctors hebben een afstelling waarbij de stuurstroom op de correctors +/- 10 mA is bij stationair draaien.
    Voor alle KE3 en KE motronic blokken (de 2.3 blokken en de 2 liter 4 cilinders) heb je de drukcorrector met nummer 2 437 020 009 nodig. Deze correctors hebben een afstelling waarbij de stuurstroom van de correctors is afgesteld op +/- 0 mA bij stationair draaien.

    Heel kort door de bocht; Bij toenemende stroomsterkte op de drukcorrector, wordt er een rijker mengsel naar de injectors gestuurd. Als je dus de drukcorrector van een 2.3 op een 2.0 hangt, dan loopt ie al meteen te rijk vanwege het verschil in basisafstelling.
    Laatst gewijzigd door tom; 21-01-20 om 11:30.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  5. #25
    kenneth t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    35
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

    Als ik die stekker insteek reageert de motor hier op dus denk dat da stuurapparaat wel nog leeft maar de motor loopt dan niet goed valt bijna stil. Met stekker los rijd hij wel goed alleen warm starten is een probleem.
    Heb op een video gezien hoe je die regelaar kunt afstellen denk dat ik da keer ga uitproberen. https://www.youtube.com/watch?v=UBEyhpwUk7A
    Weet iemand wat voor druk ik zou moeten hebben voor een 2.3 aar?


  6. #26

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

    Inmiddels een andere temperatuur/tijdsensor gemonteerd, de motor slaat nu (weer) direct aan, alleen blijft hij niet lopen. Wanneer ik een inspuitleiding los schroef, komt daar geen benzine uit wanneer ik de motor start en aanslaat. Er staat met contact aan geen spanning op de aansluitstekker van de inspuitpomp en van de drukcorrector. Ook bij starten komt er geen spanning op te staan. Het brandstofpomprelais (215) 443951253L / 899521 / 321906059 heb ik al vernieuwd. Aan de stuurunit van het KE-Jetronic is niets bijzonder te zien of te ruiken (dat er iets doorgebrand zou kunnen zijn) Deze heeft nummer 811906264G / 0280800188. Wat zou de oorzaken kunnen zijn dat de inspuitpomp nu geen spanning meer krijgt bij contact aan/starten? Alle zekeringen zijn heel. Zijn er nog meer relais die met het KE-jetronic systeem te maken hebben?
    Laatst gewijzigd door gert0403; 24-01-20 om 11:36.

  7. #27
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

    Dacht dat het relais bij het op contact zetten even een paar seconde ging lopen om druk op te bouwen, met starten moet hij een signaal krijgen dat de motor rond gaat (bv sensor op de bak-vliegwiel)

    Zoiets pagina 25 http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_93.PDF
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kenneth t Bekijk Berichten
    Ben dit nog aan het volgen. Ik rijd ook nog rond met die stekker los (2437020009) zelf al 2 andere getest bleef zelfde. rijd op zich wel goed zo.. een 100 c4 2.3. alleen wil hij soms niet starten en dan moet ik de 2 polige temperatuur sensor even uittrekken. Maar zou het toch graag opgelost hebben.. Zelf een Bosch service center heeft het probleem niet gevonden. En het regelapparaat/ecu zit denk ik aan de voeten van de passagier achter het handschoenkastje dit was toch bij mijn cabriolet zo.
    Wat doet die zwarte blok 2437020009 eigenlijk? Benzinedruk regelen? Door te rijden met de stekker los heb je dan minder vermogen of meer verbruik of zo?
    Bij mijn Audi 90 was destijds de Lambdasonde niet meer goed en gaf geen of foutieve signalen af aan de stuurunit, na vernieuwen konden alle stekkers weer aangesloten worden. Waarschijnlijk zal loskoppelen van deze stekker ook al helpen.

  10. #29
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

    Hier het werkplaats boek bestellen zodat je schema's hebt.

    Audi 90 - Fünfzylindermodelle - 2.0 und 2.2 Liter, inkl. Quattro (ab 5/1987) - Reparaturanleitung
    https://www.tmbbooks.com/nl/autom_Audirep05.html
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  11. #30

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

    Inmiddels (bijna) alle onderdelen vervangen/vernieuwd die met de brandstofinspuiting te maken hebben zoals brandstofpomp, brandstoffilter, ECU, relais, temperatuur/tijdsensor (koudstart). De motor slaat nu direct aan, echter met de originele 'elektro-hydraulische drukregelaar' Bosch 2437020005 wil de motor (2,0 liter 5-cilinder PS motor) niet blijven draaien. Er komt geen benzinedruk op de inspuitleidingen. Ik heb de inbusstelschroef (achter de platte schroef) met stappen van 2 vanaf helemaal dicht tot 18 slagen uitgedraaid uitgeprobeerd zonder enig resultaat. Na montage van een andere 'elektro-hydraulische drukregelaar' Bosch 243702009 (van een 2,3 liter 5-cilinder NG-motor) komt er wel druk op de inspuitleidingen en blijft de motor wel lopen. Weliswaar loopt hij niet goed, waarschijnlijk een te rijk mengsel. De brandstof druk is bij starten en lopen van de motor 6,5 bar. Na afzetten loopt deze terug tot 3,5 bar.
    De volgende vragen heb ik nu;
    -hoe kan ik de originele e-h drukregelaar correct afstellen/testen?
    -is er wellicht iemand die mij het aantal slagen kan opgeven dat ik de stelschroef vanaf vast moet terugdraaien (basisinstelling)?
    -heeft iemand wellicht een passende goed functionerende e-h drukregelaar te koop?

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

    Even een vraag: hoe is het gemiddelde verbruik verder en hoe loopt de motor warm en op hogere toerentallen? Vanwege dat mogelijk te rijke mengsel.

  13. #32

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: 2.0 5-cilinder slaat slecht aan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Even een vraag: hoe is het gemiddelde verbruik verder en hoe loopt de motor warm en op hogere toerentallen? Vanwege dat mogelijk te rijke mengsel.
    Deze vragen kan ik niet beantwoorden omdat de Audi de schuur nog niet uit is geweest. Ik heb die andere e-h drukregelaar alleen erop gezet om te testen ik druk kon krijgen op de inspuitleidingen en de motor kon (door-)lopen. Zoals ik uit eerdere berichten hierboven begrijp is de drukregelaar niet voor deze motor geschikt en zal door de veel te rijke afstelling een hoger verbruik gaan opleveren dan normaal mogelijk is. Ik denk ook dat er niet fatsoenlijk mee te rijden is, hij loopt ook amperaan stationair, tegen het afslaan aan en reageert traag op het gas geven.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •