Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

  1. #1

    Standaard B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    hallo,

    ik heb een audi 80 1.8 S.
    toen ik de auto net had was deze erg netjes en zag er goed uit.
    in de loop der tijd steeds wat minder netjes mee omgegaan en heb daar nu eigenlijk wel spijt van.
    nu ben ik van plan om de audi weer een beetje op te knappen zodat deze weer netjes is en er daarna ook weer goed voor te zorgen.
    waarover het gaat is het motorblok. deze is ook nogal gaar. zit niet veel pit meer in en lekt olie en verbruikt koelvloeistof, al met al is het blok gewoon een eind op. nu zou ik er zelf een ander blok in willen leggen. (ben zelf automonteur in opleiding en kan wel wat) nu heb ik op marktplaats een los blok te koop gezien. een 2.3 5 cilinder uit een audi 80 cabrio.

    https://www.marktplaats.nl/a/auto-on...f4f8b9c5b7a618

    nu is mijn grote vraag: zou dit passen in mijn audi?
    er zitten hier een heleboel echte audikenners en ik denk dat die mij veel sneller antwoord kunnen geven dan dat ik zelf uren zit te zoeken op internet (wat ik zelf al een beetje aan het doen was)

    mocht je nog meer over de auto willen weten, het kenteken is FP-FD-08. hij komt uit 1992 maar is het oude type. (grill niet vast aan motorkap)

    alvast bedankt voor de antwoorden ik zie ze wel tegemoetkomen.

    mvg kaj

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    Op zich past het wel maar de vijfpitter hangt anders in de auto, je hebt ook een andere radiateur, bak, motorstuurapparaat en kabelboom nodig om maar eens wat te noemen. Zelfs met een complete donor ernaast alles overzetten is al een flinke klus voor een pro, een los blok van marktplaats wat je ook niet kunt zien lopen zou ik lekker laten gaan.
    Zoek een identieke, frissere 1.8S en wissel die uit of vervang de slechte delen van je eigen blok, dat is betaalbaarder en makkelijker.

    Persoonlijk zou ik gewoon op zoek gaan naar een 80 die wel aan de eisen voldoet, ze zijn weinig waard dus dat kost geen fortuin.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    Ben het met Tom eens. Daarnaast is het blok uit die Cabrio een NG-2, en in de B3 zat eigenlijk een NG-1, waar dus ook weer wat verschillen in zitten. Maar de gehele configuratie van de 2.3 is totaal anders dan van een PM (1.8S toch?). Daarnaast zijn ook de remmen anders bij een 2.3 Die hadden altijd geventileerde remmen op de vooras terwijl de 1.8 gewoon massieve heeft met ook nog eens andere klauwen / zadels. Dus dat zal je ook aan moeten passen.

    Al met al een hele behoorlijke klus. Dan zou ik inderdaad op zoek gaan naar een B3 met 2.3 blok. Die zijn er wel, maar dan kom je vaak uit bij een 90. In de 80 is de 2.3 maar heel weinig geleverd.

    Zo te zien zat bij het blok, waar je een linkje van hebt staan, het injectiesysysteem niet meer bij. Dan wordt het wel heel tricky als je dat niet hebt.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 02-10-18 om 11:21.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    Ik zou eerder kiezen voor een motorblok dat destijds ook is toegepast in de 80 B3 en de vijfcilinder 2.3 hoort daar dacht ik niet bij. Die is wel gebruikt in de 90 B3.

    De 1.8 is een zeer veel gebruikt motorblok, dus er is vast nog wel een redelijk fris exemplaar te vinden. Of anders een grondige revisie en nakijken op olie/koelvloeistoflekkage?

    Gebrek aan pit, moet je dan denken aan onvoldoende compressie, vervuiling of slechte werking van brandstoftoevoer, ontsteking etc?
    Laatst gewijzigd door Paudio; 02-10-18 om 13:30.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    Of gewoon een onderhouds- en afstelbeurt die al jaren geleden had moeten plaatsvinden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    Precies, die koelvloeistoflekkage bv, is die intern of extern? Ofwel: koppakking of gewoon slangen, flenshuizen etc.

  7. #7

    Standaard Re: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    de koelvloeistoflekkage is er niet. hij verbruikt koelvloeistof op welke manier weet ik niet. bedankt voor de tips de 5 cilinder is dus een onbegonnen project. iemand een idee of je nog wat meer pit uit zoon 1.8 S (motorcode PM) kan halen op de een of andere manier? maar niet voor honderden euros extra. ga binnenkort eens compressie meten kijken wat daar uit komt. mocht dit nou slecht zijn dan is het dus het slimst om een ander blok te zoeken maar wel een 1.8 (PM)? of is een ander blok ook een aanrader?

    bedankt voor alle snelle reacties en tips

    mvg kaj

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    Een ongeblazen motor is niet goedkoop te tunen, maar de 90 pk van een 1.8S is genoeg om lekker mee te rijden. Rijd maar 'ns met een goed onderhouden exemplaar, het is echt een fijne motor.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    Deze motoren kunnen bij goed onderhoud lang mee gaan. En snel of langzaam, wat is dat nu? Mijn B4 met 2.0 motor is waarschijnlijk trager en minder zuinig.

    Wat is de km-stand?

    Als je zelf technisch genoeg bent hoeft een flinke revisie of motorswap je geen kapitalen te kosten.

  11. #10
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    En je kunt niet bedacht krijgen dat er mogelijk een verband zit tussen je koelvloeistofverbruik, olielekkage en olieverlies? Klinkt in mijn oren als een lekke koppakking. Een frisse 1.8s heeft genoeg pit.

    Vind je dat niet genoeg dan hang je er een sterker 4 cilinder blok in zoals de 3A, AAD (wat ook bij dat bouwjaar hoort) of SD uit de eerste lichtingen. Al die blokjes hebben zo'n 113-115 pk. Maar dan zit je deels met dezelfde problemen als met het swappen naar een 5 cilinder; Je hebt een andere kabelboom nodig en van origine zijn die uitvoeringen ook uitgerust met de geventileerde remschijven voor een remschijven achter zoals op de 5 cilinders. Daarbij zijn de versnellingsbakken ook anders; bij een 5 cilinder heb je echt een bij die blokken horende versnellingsbak nodig omdat een 4 cilinder bak niet past. De sterkere 4 cilinders hadden een kortere overbrenging als de 1.8S uitvoeringen, waardoor een versnellingsbakswap optioneel is.

    De kabelboom klinkt overigens altijd enger als het daadwerkelijk is; de zekeringskast van de 80/90/100/200 zijn allemaal gelijk en het wisselen van de motorkabelboom is niks anders als goed opletten en connectors overprikken. Upgraden naar geventileerde schijven en schijven achter is niet echt persé nodig als je de auto normaal inzet. Ik heb zelf een swap uitgevoerd van JN naar SD en daarbij het remsysteem niet aangepakt (enkel het onderhoud aan uitgevoerd in de vorm van nieuwe blokken en schijven) en die heeft nooit te kort gekomen. De remschijfdiameter verandert immers niet.

    Onmogelijk zou ik de swap niet noemen, maar je moet gaan denken aan o.a. de volgende zaken:
    - Motorsteunen in de motorruimte lassen (en die moeten exact goed geplaatst worden)
    - Radiateurophanging voor de radiateur die naast het blok komt
    - Hier wel een remupgrade omdat je nou eenmaal meer gewicht op de vooras gaat leggen en je remmen eenmaal meer massa moeten stilzetten. Wil je dit goed doen? Ga voor G60 en een hoofdremcilinder met grotere zuigerdiameter.
    - Kabelboom overprikken (bouw hiervoor je dash maar uit) en de juiste relais bemachtigen voor de brandstofpomp
    - Versnellingsbak en steekassen wisselen
    - Mogelijk ook je wiellagers wisselen aangezien de steekasdiameter anders kan zijn als van de originele.
    - Etc.

    Mogelijk is het goedkoper om je 80 te dumpen en een 90 proberen te zoeken. Moet je 'm alleen niet weer verwaarlozen. Let wel, die 80 rijdt en werkt eigenlijk veel prettiger als een 90. Betere gewichtsbalans, minder massatraagheid in bochten en je kunt bij een 4-pot wel fatsoenlijk onder de kap werken.
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 02-10-18 om 21:54.

  12. #11

    Standaard Re: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    als ik alles zo lees ga ik morgen eens even kijken wat het me allemaal gaat kosten aan onderdelen en dan (na het compressiemeten) eens een plannetje maken om het blok netjes op te knappen.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: B3 motorswap 1.8 naar 2.3

    Tip! Bij Coen Donkers in Veghel staat een 80 2.0 16V voor de sloop (150pk). Misschien eens informeren wat dat blokje moet kosten?

    Motorswaps zijn vooral leuk om te doen, maar rationeel op geen enkele manier verdedigbaar... Hobby mag geld kosten! Om het toch enigzins verantwoord te maken: bepaal voor jezelf een doelstelling (meer vermogen, hoeveel, wat wil je ermee gaan doen?) en een budget. Je zult merken dat, als je eenmaal begonnen bent, het moeilijk genoeg is om je daaraan te houden...
    Laatst gewijzigd door Superunknown; 03-10-18 om 10:44.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •