Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Welke verschillende types 2226 cm³ 5-cil?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    37
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 90

    Standaard Welke verschillende types 2226 cm³ 5-cil?

    Het is mij zopas opgevallen dat er meerdere modellen met een 2.2 5cyl rondreden (Bv de audi 100 s4).
    Zelf rij ik met een 2.2 KV (100kw) rondt.

    Graag zou ik wat extra info hebben over de verschillen tussen deze motoren. Extra documentatie of mensen met ervaring.
    Verschillen in zuigers, cilinderkoppen, injectie,... Ook over eventuele gelijkenissen zou ik graag wat meer weten.

    Is er iemand die kan helpen? Ik vind zelf helaas niet veel en vind dit wel een interessante materie.

    alvast bedankt.

  2. #2
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke verschillende types 2226 cm³ 5-cil?

    Er zijn inderdaad een aantal 5 cilinders geweest met 2226 cm³ motorvolume, hieronder een lijstje van de codes die ik zo ken/kan opzoeken:

    80/90/Coupé B2/100 C3:
    KX/KZ: 2226 cm³ 10 klepper met 115 pk en 165 Nm. Een blok met lage compressie, KE-Jetronic injectie, TSZ-H ontsteking (vacuümverdeler met een schakelapparaatje) en katalysator. De KX werd in de 90 en coupé B2 gebruikt en de KZ is het gelijke blok, maar dan voor de 100. Komt nog uit de tijd dat men dacht dat een hoge compressie destructief was voor de katalysator, dus vandaar dat deze blokken zijn uitgerust met zuigers waarvan het verbrandingsoppervlak flink is ingediept en de compressieverhouding 8,5:1 wordt. Verder wordt het blok geknepen tot 115 pk door toepassing van een uitlaatspruitstuk dat van 5 uitlaatpoorten naar één uitlaatpijp gaat. Tevens is de verdeler vrij tam afgesteld.

    PX/JT: Hetzelfde idee als de KZ/KX, maar dan voor de quattro uitvoeringen van de 90/Coupé/100. Bij dit blok hebben ze het 5-naar-1 spruitstuk vervangen door een 5-naar-2 spruitstuk waardoor er twee uitlaatpijpen vanaf het uitlaatspruitstuk naar de katalysator lopen, kort voor de katalysatorflens worden deze pijpen weer samengevoegd. Deze aanpassing liet het vermogen stijgen van 115 pk naar 120 pk en gaf het blok tevens 5 Nm extra koppel.

    KV/KU: De meest pittige atmosferische uitvoering van de 2,2. 10V. K-Jetronic injectie, TSZ-H ontsteking, compressieverhouding van 10, scherpe nokkenas, pittigere verdeler en vlakkere zuigers waardoor de compressieverhouding 10:1 is. Om een of andere reden levert de KV (90/Coupé) 136 pk en de KU (100) 138 pk. De KV en KU zijn overigens nog verkrijgbaar geweest in de 90 B3 en 100 C3 NFL in landen waar ze het niet zo nauw namen met emissie-eisen.

    NF1: Dit is dan weliswaar een 2.3, maar ik zet hem er toch tussen omdat deze qua lay-out nog vrijwel identiek is aan de 2.2's waar het hier om gaat. De NF1 heeft nog een tijd in de 100 VFL gezeten en heeft net als de andere 2.0's en 2.2's nog de schachten voor de benzineinjectoren in de cilinderkop zitten. De NF1 heeft een KEIII-Jetronic injectie en vol-elektronische ontsteking. Net als de KV/KU, heeft de NF een compressie van 10:1. De NF1 levert 136 pk bij 5600/5700 rpm en 190 Nm bij 4000/4500 Nm (verschilt per bron).

    MC: De 'standaard' 10V turbomotor van de 100 en 200. Levert 165 pk en 240 Nm koppel. Deze motor is er in twee uitvoeringen geweest die in de community bekend staan als MC1 en MC2. Beiden hadden een K-Jetronic injectie en vol-elektronische ontsteking. De MC1 werd in de 100/200 VFL's geleverd en was uitgerust met een enkele klopsensor, K26 turbo en zuigers die de compressie drukten naar 7,5:1. De MC2 werd uitgerust met twee klopsensoren, K24 turbo (iets kleiner gedimensioneerd wat ik ervan begrijp) en iets vlakkere zuigers (of iets plattere koppakking) waardoor de compressie naar 8,4:1 ging.

    1B/2B: Ook een 10V 2.2 turbomotor die in latere 200's werd geleverd. Levert 200 pk als 1B en 190 pk in de 2B die enkel verkrijgbaar was met een automaat. Net als de MC een K-Jetronic injectiesysteem en vol-elektronische injectie.

    3B: De eerste 20V turbo voor de markt die verkrijgbaar werd. Leverde 220 pk en werd ook in de latere 200's gehangen. Het injectiesysteem was een Bosch Motronic.

    B4/C4:
    De B4 en C4 modellen gaan verder met de net genoemde 20V 2.2 motor (ABY, AAN) die iets is opgeschroefd tot 230 pk vermogen en 320-350 Nm koppel dat al vrijkomt bij 1900 rpm. In de B4 is de top van dit blok de RS2 motor (code ADU) geweest die 315 pk en 410 Nm levert.

    Wat ik heb begrepen is dat zeker bij de 2.0 en 2.2 blokken van de 100 C3 (en dus ook de 2.0 en 2.2 blokken van de B2) geldt dat ze allemaal dezelfde cilinderkop gebruiken. Je kan dus de cilinderkop van een KZ op een MC zetten en de cilinderkop van een KU op een KZ. In theorie zou de cilinderkop van een NF1 ook nog op alle deze blokken moeten passen, maar dat weet ik niet zeker. Dit is voornamelijk afhankelijk of het koel- en oliekanaalverloop in die cilinderkop gelijk is aan de 2.0/2.2 koppen. De NF1 heeft t.o.v. de 2.0/2.2 cilinderkoppen iets grotere inlaatkleppen (40 mm i.p.v. 38 mm op de 2.2 cilinderkoppen). Vanaf de NF2 en de NG is de cilinderkop sowieso niet meer uit te wisselen, aangezien de schachten voor de benzine-injectoren zijn verplaatst naar het inlaatspruitstuk en deze cilinderkoppen een uitgefreesd vlak hebben om deze constructie-aanpassing te verwezenlijken. De foto links hieronder zullen wat meer verduidelijken wat ik bedoel:
    https://www.auditeile-wolf.de/Bilder...p/Mix/3458.JPG (2.0/2.2 cilinderkop)
    https://data.motor-talk.de/data/gall...2400692541.jpg (De oude layout van de 5 cilinders)
    https://www.auditeile-wolf.de/Bilder...p/Mix/7983.JPG (NF/PS/RT cilinderkop)
    http://audi-faq.ru/engine/NG_NF_AAR/nf_3.jpg (De nieuwe layout van de 5 cilinders)
    https://i.ebayimg.com/00/s/NTg0WDEwMjQ=/z/r4wAAOSwBBpbvOOq/$_72.JPG (injectoruitgangen op het nieuwe spruitstuk)

    Per motorcode verschilt de nokkenas, maar ook dat is niet echt spannend; alle 2.0's hebben dezelfde nokkenas. De KV, MC1 en ook NF1/NG1 delen dezelfde nokkenas. De KX/KZ/PX/JT hebben een eigen nokkenas. Voor de NF/NG zijn later iets andere nokkenassen geconstrueerd die de motorloop wat gelijkmatiger en rustiger maken, mogelijk dat deze nokkenassen ook nog hun weg hebben gevonden naar de latere KV's, KU's en MC2's.

    Er is wat dat betreft genoeg te vinden over de 5 cilinders, maar het is veel uitpluiswerk op duitse forums en je moet eigenlijk iets meer zoeken in de 100 hoek, zo is mijn ervaring.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    37
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Welke verschillende types 2226 cm³ 5-cil?

    Bedankt voor het uitgebreid antwoord. Dit is al heel wat informatie. Als je eventueel een paar bronnen hebt, kan ik zelf nog eens wat opzoek gaan?

    Nog een kleine vraag. De KV is deze een direct ingespoten injectie of indirect?

    Nogmaals bedankt voor het uitgebreide antwoord!

  4. #4
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke verschillende types 2226 cm³ 5-cil?

    indirect.

    alleen de TFSI's zijn direct ingespoten benzines.


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  5. #5
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke verschillende types 2226 cm³ 5-cil?

    Pfoeh, voor bronnen is het wat lastig. Ik heb van alles door de jaren heen op forums gevonden. http://audi100.selbst-doku.de/ is de enige link die ik zo kan bieden.

    Directe inspuiting bij benzines is een ontwikkeling die pas ergens in de jaren '00 daadwerkelijk van de grond begon te komen. Alle 10V 5 cilinders hebben indirecte inspuiting en alle 10V's hebben een K-Jetronic mechanische injectie of KE-Jetronic mechanische/elektronische injectie.


  6. #6
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Welke verschillende types 2226 cm³ 5-cil?

    Precies, bijna alle 5 Cilinders hadden een K of KE jetronic multipoint injectiesysteem. Dit opereert volledig mechanisch met de KE die nog wat elektronische bijsturing kan toepassen. Dit kan soms afschrikken doordat de injectie als een niet te snappen geheel lijkt maar in de praktijk valt dit best mee. Jazeker, ze zijn heel gevoelig voor echt de gekste klachten. Maar met een multimeter en een elektrisch schema kan je bijna het hele systeem nalopen.
    Enkel de 1.9 uit begin jaren 80 heeft nog met een carburateur gereden. Deze vind je nog in vroege typ43/44 en in de B2 sedan en coupe. Hier heb ik zelf helaas nog geen technische- en rijervaring mee. Ookal kan er met een carburateur in praktijk weinig mis gaan.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •