Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 33

Onderwerp: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    25
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Hallo allemaal,

    ik heb sinds kort een Audi 80 B4 2.0E (66 Kw) helaas zit er een een probleem in mijn auto, zo trekt hij als hij koud is super goed maar zodra hij warm is veel minder.
    er zijn al een aantal zaken vervangen zoals: de distributieriem, ontsteking, brandstof filter, lambda sensor, tempratuur sensoren, brandstofpomp in de tank, en de inlaatspruitstuk pakking is vervangen. is ik de kabels van de temperatuur sensoren afhaal en die op de oude doe en die los laat hangen in de motorruimte maakt de motor meer touren bij stationair lopen net zoals hij doet bij een koude motor en dan trekt hij ook super lekker. Ook is hij niet zuinig met zijn branstof ik red op 1 tank net de 400km weet iemand een oplossing? ik weet dat het geen onwijs snelle auto is maar het verschil is duidelijk te merken. als iemand mij zou kunnen helpen zou dat onwijs fijn zijn.

    met vriendelijke groet,
    Steven
    Laatst gewijzigd door stevenaudi80; 14-01-19 om 21:01.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Is de lambdasonde wel goed cq het juiste type? Is de thermostaat ok? De motortemperatuur moet in een dikke vijf minuten naar de 90 graden gaan. Blijft ie op 60 graden of minder hangen, dan is ie stuk. Slecht voor je motor en slecht voor je brandstofverbruik.

    400 km met een tank is veel te weinig. Ik haal afhankelijk van het jaargetijde en korte of lange ritten 800 tot ruim 900 km. Ga anders naar een garage waar ze deze oudere auto's nog kennen. Het is geen ruimtevaarttechnologie.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 15-01-19 om 13:25.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Laatst gewijzigd door Paudio; 15-01-19 om 13:23.

  4. #4
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Ik vind het echt schandalig hoe ongelofelijk slecht mensen kunnen lezen. TS geeft in de openingspost duidelijk aan dat de sensoren zijn vervangen evenals de flenspakking en nog beginnen mensen met vragen of deze onderdelen al zijn vervangen? Lees de openingspost eens een keer... komt te vaak voor...

    On topic; De enige dingen die ik kan bedenken is dat de injector kapot is, het motormanagement is overleden en de gaskleppotentiometer. De Mono Jet/Motronics baseren de belasting van de motor puur op het signaal van een gaskleppotmeter, de lambdasonde en temperatuursensoren laten het motormanagement enkel de brandstofdosering bijsturen om de katalysator te besparen. Mogelijk dat je beter het hele injectiehuis kunt vervangen en voorziet van de reeds vervangen sensoren.
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 15-01-19 om 12:31.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Helaas zijn ook nieuwe sensoren niet altijd probleemloos, en connectors en bedrading kunnen na al de jaren ook wel eens wat problemen vertonen. Verstandig om dit te controleren.

    De temperatuursensor voor het motormanagement afkoppelen geeft vaak resultaat, als de auto dan beter loopt is ook deze sensor (of de connector/bedrading) niet in orde.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RvdG94 Bekijk Berichten
    Ik vind het echt schandalig hoe ongelofelijk slecht mensen kunnen lezen. TS geeft in de openingspost duidelijk aan dat de sensoren zijn vervangen evenals de flenspakking en nog beginnen mensen met vragen of deze onderdelen al zijn vervangen? Lees de openingspost eens een keer... komt te vaak voor...

    On topic; De enige dingen die ik kan bedenken is dat de injector kapot is, het motormanagement is overleden en de gaskleppotentiometer. De Mono Jet/Motronics baseren de belasting van de motor puur op het signaal van een gaskleppotmeter, de lambdasonde en temperatuursensoren laten het motormanagement enkel de brandstofdosering bijsturen om de katalysator te besparen. Mogelijk dat je beter het hele injectiehuis kunt vervangen en voorziet van de reeds vervangen sensoren.
    Ik heb er inderdaad overheen gelezen, maar zal niet meer reageren op technische topics. Mogen jullie doen.

  7. #7
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Ik zeg niet dat je niet meer hoeft/mag reageren op topics (waar ik sowieso geen bevoegdheid toe heb), maar lees eerst de openingspost aandachtig door voordat je begint met reageren zodat je geen 'nutteloze' suggesties gaat doen. Scheelt een berg moeite in het reageren en een berg frustratie voor de TS die zich in dit geval niet geholpen wordt en zich mogelijk ook niet serieus genomen voelt. Je bent ook lang niet de enige. Ik zie het hier veel vaker bij topics langskomen dat de TS uitgebreid uitleggen wat ze hebben gedaan en dan vervolgens de reeds gedane acties aangeraden worden in de reacties, omdat ook andere members de moeite niet nemen de openingspost aandachtig door te lezen.

    Aansluitend op het stuk van Tom; Nieuwe sensoren kunnen problemen geven als het gaat om immitaties. Het sensortje van het temperatuurklokje van mijn 80 1.9E was overleden waardoor de wijzer niet verder kwam als 75-80 graden en af en toe nog een opleving richting de 90 deed. Na het vervangen van het sensortje door een immitatie van VEMO, is dat klokje weliswaar weer stabiel, maar stijgt de meter door naar 100 graden ipv de 87-90 die ie zou moeten aangeven. De thermoswitch van de radiateur is wel werkzaam en schakelt bij die 100 graden klokwaarde met het nieuwe sensortje niet aan, wat voor mij een sterk argument is om te geloven dat de sensor voor het temperatuurklokje niet lekker is ge-eikt. Motormanagement sensoren zou ik in dit geval dan ook liever van de OEM (in dit geval Bosch) pakken.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Ik had wat moeite met het lezen van het verhaal van TS en inlaatspruitstukpakking even niet herkend als voetpakking.

    Bovendien mis ik andere informatie. Bijvoorbeeld of TS de werkzaamheden zelf heeft uitgevoerd of de garage. Er zijn nu veel zaken vervangen, maar het scheelt voor het begrip veel of iemand zulke dingen zelf kan doen, of dat de garage hem heeft verteld wat er is gedaan.

    Ik ben zelf weinig nauwelijks technisch onderlegd, maar heb veel geleerd na de motorruil van mijn B4. Die was deels slordig uitgevoerd, waardoor de motor erg slecht liep en dat leverde de nodige discussie op met dat bedrijf. Daarom heb ik me maar wat verdiept in de techniek en wat er mis kan zijn. Ik heb onder andere geleerd dat sommige garages er een slag naar slaan.

    Hier is ook voor een aardig bedrag vervangen, zelfs als het deels gebruikte onderdelen betreft.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 15-01-19 om 16:19.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    25
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    allereerst super bedankt voor de reacties!

    De temperatuur loopt zelfs net iets over de 90 heen dus warm word hij wel, de sensoren zijn geen imitatie ze zijn inderdaad van Bosch of Hella. Al de reparaties heb ik zelf uitgevoerd ik ben namelijk monteur haha, ik heb zelf meer verstand van diesels zit meer in de agrarische sector. Af en toe naar een poosje hetzelfde toerental gereden te hebben geeft hij af en toe een backfire in het luchtfilter als je bijvoorbeeld de koppeling intrapt en opschakelt en dan weer gas geeft. verder zagen de connectors er super strak en netjes uit. de injector lijkt me ook niet dat die kapot is net als de gaspositiepotmeter omdat als hij koud is wel gewoon goed en lekker trekt of heb ik dat mis?

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Als bij koude motor de auto wel goed trekt en warm niet, zou ik het zoeken in de brandstof.
    Namelijk bij koude motor heeft de motor een rijker mengsel, of via de carburateur en inspuitsystemen.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Na de motorruil bleef de koelvloeistoftemperatuur op 60 graden hangen. Als ik dan na een tijdje rustiger reed ging de temperatuur ineens over de 90. De garagist beweerde dat dat kwam doordat de bedrading slecht was en ging de thermostaat testen (gaf goed aan). Ze hebben daar ook het koelsysteem gespoeld. Maar met een nieuwe thermostaat kwam het wel in orde.
    Dat mijn motor toen zo slecht liep kwam doordat de distributie/ontsteking niet goed stonden. Is later door mijn vaste garage gecorrigeerd.

    Succes. Je komt er wel uit denk ik en het zijn verder fijne wagens met vaak overzichtelijke onderhoudskosten, zeker als je zoveel zelf kunt.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 16-01-19 om 08:37.

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Een backfire is een teveel aan brandstof en/of een verkeerd ontstekingsmoment.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    aan dat laatste dacht ik ook; met een slechte afstelling van distributie en ontsteking was mijn verbruik aanzienlijk hoger
    Laatst gewijzigd door Paudio; 16-01-19 om 11:56.

  15. #14
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Een backfire is een teveel aan brandstof en/of een verkeerd ontstekingsmoment.
    En daarom zou het best wel een kunnen zijn dat de koude start verrijking aan blijft staan. Dan heb je dus wel een motor die koud goed start, trekt en loopt, maar veel te veel brandstof krijgt als deze op temperatuur is. De sensor hiervoor is een andere dan voor je meter op het dashboard. Dat deze 90 graden aangeeft is dan wel een teken dat de thermostaat goed is, maar wil nog niet zeggen dat de computer van de motor ook ziet dat de motor op temperatuur is. Ik kan het wel nakijken, maar uit mijn hoofd is zit deze sensor naast degene die voor de meter verantwoordelijk is.
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Je bedoelt een van de twee sensoren bovenop het koelcircuit rechts van de monopoint unit?

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    25
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnout Bekijk Berichten
    En daarom zou het best wel een kunnen zijn dat de koude start verrijking aan blijft staan. Dan heb je dus wel een motor die koud goed start, trekt en loopt, maar veel te veel brandstof krijgt als deze op temperatuur is. De sensor hiervoor is een andere dan voor je meter op het dashboard. Dat deze 90 graden aangeeft is dan wel een teken dat de thermostaat goed is, maar wil nog niet zeggen dat de computer van de motor ook ziet dat de motor op temperatuur is. Ik kan het wel nakijken, maar uit mijn hoofd is zit deze sensor naast degene die voor de meter verantwoordelijk is.
    er zijn er 2 inderdaad een 2 polige met een blauwe kleur een een 3 polige met een grijze kleur.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Als het weer in orde is straks, zou je ons wel kunnen verblijden met wat foto's van de wagen en info als km-stand, bouwjaar etc.

  19. #18
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stevenaudi80 Bekijk Berichten
    er zijn er 2 inderdaad een 2 polige met een blauwe kleur een een 3 polige met een grijze kleur.
    Ik heb het even nagekeken in de Jetz helfe ich mir selbst van de Audi 80 (echt een aanrader!). Er zitten aan de flens waar de koelwaterslang aan de motor zit, vlak onder de de klepdekselpakking inderdaad 2 sensoren. De 2 polige zit het dichtst bij de kop en is de sensor voor de motorsturing. De 3 polige zorgt met 1 pool voor het koelwaterlampje en de andere voor de temperatuurmeter. Je moet dus de 2 polige controleren. Bij een koude motor moet je ongeveer 5,5 kOhm bij 0 graden en zo'n 3,5 kOhm bij 10 graden. Bij een warme motor (90 graden) zo'n 200 tot 300 ohm. Een flink verschil dus. Het eraf trekken van de stekker met lopende motor moet ook al wat verandering geven, zoals Tom al zei.

    Weer wel voorzichtig, het plastic deel waar de pinnen van de stekker in zitten, kan met de jaren bros geworden zijn. Mocht die nu sneuvelen, dan zijn die los bij de dealer te krijgen, niet gelijk de stekker eraf knippen dus!

    Ben benieuwd waar het nu aan ligt!
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    25
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Als het weer in orde is straks, zou je ons wel kunnen verblijden met wat foto's van de wagen en info als km-stand, bouwjaar etc.
    natuurijk! hij heeft in ieder geval een leuke geschiedenis en daarom heb ik hem nu ook haha

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnout Bekijk Berichten
    Ik heb het even nagekeken in de Jetz helfe ich mir selbst van de Audi 80 (echt een aanrader!). Er zitten aan de flens waar de koelwaterslang aan de motor zit, vlak onder de de klepdekselpakking inderdaad 2 sensoren. De 2 polige zit het dichtst bij de kop en is de sensor voor de motorsturing. De 3 polige zorgt met 1 pool voor het koelwaterlampje en de andere voor de temperatuurmeter. Je moet dus de 2 polige controleren. Bij een koude motor moet je ongeveer 5,5 kOhm bij 0 graden en zo'n 3,5 kOhm bij 10 graden. Bij een warme motor (90 graden) zo'n 200 tot 300 ohm. Een flink verschil dus. Het eraf trekken van de stekker met lopende motor moet ook al wat verandering geven, zoals Tom al zei.

    Weer wel voorzichtig, het plastic deel waar de pinnen van de stekker in zitten, kan met de jaren bros geworden zijn. Mocht die nu sneuvelen, dan zijn die los bij de dealer te krijgen, niet gelijk de stekker eraf knippen dus!

    Ben benieuwd waar het nu aan ligt!
    super bedankt voor de moeite! ik ga het even nakijken zo meteen het is nu mooi te meten nadat het vanacht gevroren heeft. en inderdaad als je de stekker eraf trekt gaat hij meer toeren lopen en als ik een oude sensor erop doe want die er nu in zitten zijn allebei nieuw gaat hij meer toeren maken en trekt hij heerlijk door.
    Laatst gewijzigd door tom; 18-01-19 om 09:09.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 66 kW trekt koud super maar warm slecht

    Nou, dan heb je de oorzaak denk ik wel gevonden. Succes nogmaals.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •