Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 31 van de 31

Onderwerp: Motorswap van JN naar PM

  1. #21
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Thermostaat stuk: teveel brandstof ingespoten en motor komt niet op temperatuur. Allebei killing voor de levensduur, teveel brandstof verdunt uiteindelijk de olie waardoor deze niet meer smeert. In extreme gevallen krijg je hierdoor een vastloper, in elk geval versnelde slijtage.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Dat zou zeker een oorzaak kunnen zijn, al reed ik op dat moment al weer jaren met een goede thermostaat en was het brandstofverbruik keurig. Met kaduke thermostaat was het verbruik inderdaad hoger.
    De oude motor verbruikte aardig wat olie.

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Leeftijd
    62
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    De voorgeschiedenis van het blok is zeker belangrijk. sommige mensen doen maar wat..
    Zelf geef ik de voorkeur aan een halfsyntheet 15W40.
    Minerale olie vind ik iets te ver terug, en een dikke volsyntheet is misschien wel geschikt maar overbodig, het zijn geen racemotoren.
    Zeker bij korte afstanden ben je beter uit met een half syntheet.

  4. #24
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Ik gooi in mijn PP motor (1.6 benzine) al 19 jaar 10W40 half synthetische olie. Dat bevalt hem goed blijkbaar, ik heb na 323000 km nul olieverbruik, zonder nieuwe klepsteelrubbers of zuigerveren. Ook de klepstoters zijn nog in goede staat en nooit vervangen. Wel elk jaar trouw nieuwe olie en filters, ook als er maar weinig kilometers gereden zijn.
    De RS2 krijgt wel volsyntheet in 10W60, en dat gaat ook prima, maar die heeft wel een nieuw setje klepsteelrubbers. Nu zo rond de 1L / 10000 km of nog minder.
    Onderhoud is alles, dan kan dat oude spul (allemaal motoren uit de EA187 familie) eindeloos mee.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Onlangs stond er bij Jan Los in Kampen een B3 1.6 met bijna 300.000 km te koop voor 1000 euro. Reed als nieuw, volgens de garage. Was snel verkocht, dus blijkbaar is er wel vertrouwen in auto's met die motoren.

    Ik heb bij het vervangen van de koppakking de klepsteelrubbers ook laten doen. De boel lag toch uit elkaar, zei de garagist. Olieverbruik was sowieso niet echt een punt.


  6. #26
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Als je de handleiding van zo'n 80 bekijkt dan maakt het qua viscositeit eigenlijk niets uit wat je erin gooit, zolang het maar aan de VAG 501.01 norm voldoet voor de halfsyntheten en de 500.00 spec voor de volsyntheten. Olie volgens de 500.00 spec mag zelfs onder alle weersomstandigheden, zelfs als het een 5W30 is, wat ik zelf nooit zou doen met mijn blokken. De halfsyntheten zijn wel wat kritischer qua omgevingstemperatuur; 15Wxx mag bijv. niet meer als het kouder is als -15 (olie wordt te stroperig) en xxW40 zou een max temperatuur aankunnen van 20-30 graden celsius buitentemperatuur, wat ik vrij vreemd vind eigenlijk. De 500.00 spec is inmiddels wel vervangen door de 502.00 spec.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  7. #27

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Leeftijd
    62
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Gelukkig weer goed nieuws te melden, met een liter ATF bij de olie was het weer stil onder de kap en dat zelfs na 10 km gelopen te hebben.
    Ik vermoed dat er dus nog steeds vuil in de kleine kanaaltjes is blijven hangen.

    ATF heeft een reinigende werking, en kan hoge temperaturen verdragen.
    Vroeger deden we dat wel vaker met vieze blokken.
    Het kan absoluut geen kwaad voor het blok.

    Ondanks het klote weer kan mijn dag niet meer stuk.

  8. Ad
  9. #28
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Ja goed, maar dat ATF spoelen zal ook niet eeuwig het probleem op blijven lossen. Klepstoters is bij al die VAG-blokken op gegeven moment een euvel wat op den duur enkel met vervangen opgelost kan worden. Geen rotklus als je ervaring hebt met werken aan auto's, alleen de stoters kunnen wat prijzig zijn. Alles tussen een tientje en twintig euro per stuk, maar dan heb je geen last meer van gerammel. Daarbij is dat gerammel volgensmij ook niet echt schadelijk.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  10. #29

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Vergeleken met een motorswap lijkt vervangen van de klepstoters mij een betrekkelijk geringe ingreep en TS Charlie heeft ervaring met werken aan motoren.

  11. #30
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Fijn, de JN is een goed blok.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Leeftijd
    62
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    De JN is zeker een goed blok, volgens mij zijn de PM en de JN (bijna) gelijkwaardig in het onderblok.

    En als antwoord op RvdG, als de herrie op een gegeven moment weer opduikt ververs ik de stoters.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •