Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 31

Onderwerp: Motorswap van JN naar PM

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Leeftijd
    62
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Motorswap van JN naar PM

    Hallo,

    Ik ben op dit moment in het bezit van 2 audi 80 modelen.
    er gaat er 1 gesloopt worden waar een prima lopende 1.8 S monopoint PM motor inzit.

    In de andere zit een verwaarloosde 1.8 S KE multipoint JN motor.

    Nu is mijn vraag, kan de JN eruit en de PM erin?

    Beide auto's zijn van 1989- begin 1990

    Volgens mij zit het meeste verschil in diverse aansluitingen van het besturings gebeuren.

    Iemand ervaring hiermee?

  2. #2
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard re: Motorswap van JN naar PM

    Een slechte Audi 80 met goede motor en een mooie met een slechte motor als ik het goed begrijp?

    Dit soort swaps vallen altijd tegen. Kijk ook goed naar het brandstofsysteem. Een multipoint kan een andere brandstofpomp en tank hebben. Vergeet ook een evt actief koolfilter niet. Dan zal je die ook moeten uitwisselen.

    Het vervangen van alle brandstofslangen is ook een goed idee als je toch bezig bent bij auto’s van deze leeftijd. Mijn 91-er 80 heeft zichzelf eens bijna in de hens gestoken door het hitteschild van de katalysator met benzine te verzadigen...

    Leuk project! Hou ons op de hoogte!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  3. #3
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    De swap is te doen maar niet voor een beginnend sleutelaar om zo maar te zeggen. Hele hele brandstofsysteem zal om moeten net als je hele kabelboom. Zelf vind ik de JN multipoint wel een erg leuke motor dus mijn advies is om eerst eens te kijken of dat blok niet te diagnosticeren is en eventueel te reviseren. Dat zou ook een heleboel werk kunnen schelen.

    Zoals ik zeg, de klus is absoluut te doen maar het is wel een flinke en een gevorderde klus. Bereid deze dan dus ook goed voor. Ga in parts catalogussen speuren en bekijk welke onderdelen allemaal anders zijn. Probeer meteen zo veel mogelijk te vervangen en breng het blok wat je er in wil leggen even naar een revisiebedrijf. Die kijken dan voor een niet al te groot bedrag, in wat voor staat je blok is, en wat er zoal nog aan zou moeten gebeuren.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Leeftijd
    62
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Alvast bedankt voor de nuttige reacties!
    Het zijn inderdaad een nette auto en een auto die uit elkaar dreigt te vallen,
    waarschijnlijk in het verleden een aanrijding gehad en dan begint langzaam de boel flink te roesten.
    De andere auto is netjes, en net weer gekeurd.

    Ik moet nog even kijken wat handig is, het is inderdaad een aardige klus.
    gelukkig draai ik al een tijdje mee in auto onderhoud en techniek.

    De PM heeft ooit een koprevisie gehad, en onlangs distributiesnaar en waterpomp vervangen.

    Het karretje heeft me nog nooit in de steek gelaten.
    De audi's van die tijd zijn degelijk en eenvoudig qua onderhoud.

    Ik hou jullie zeker op de hoogte, wat mijn plannen ook zullen zijn!

  5. #5
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Ik zou die JN er niet uitgooien als het een originele Nederlander is, die zijn hier nauwelijks geleverd dus dat maakt het toch wat specialer. Je zult sowieso de brandstofpomp over moeten schroeven. De JN loopt op 5-6 bar en de PM volgensmij maar op 1-3 bar. Uitsleutelen van het blok is het probleem niet, je zit alleen met de kabelboom die van de PM naar de JN moet. Is vooral goed kijken welke kabels je losmaakt van de PM en JN en vooral markeren waar ze zitten op het zekeringskastje. Leuk bijkomstigheidje hierbij is dat je je dashboard uit moet bouwen omdat de ECU achter het kachelhuis aan de bijrijderskant zit. De stekker aan de ECU en draadstreng hiervan lopen onder de isolatie tegen het schutbord; deze streng krijg je er niet uit zonder het dashboard uitgebouwd te hebben. Mocht je kachel enkel lauwe lucht blazen of is je kachelradiateur nooit vervangen, dan kun je dit beter meteen erbij doen, gaat namelijk om dezelfde werkzaamheden. Formeel moet je bij de RDW je kenteken ook aanpassen als je de boel ombouwt.

    Wat maakt de JN overigens zo verwaarloosd?
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 07-03-19 om 20:23.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Vermogen blijft hetzelfde, dus het kenteken hoeft niet te worden aangepast. Misschien is de PM schoner, andere Euronorm.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Wel degelijk; je vermogen blijft hetzelfde maar je motorcode verandert. Die verandering moet formeel vastgelegd worden bij het RDW:

    "Motorwijziging
    Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

    Het gaat om de wijziging van:

    de motorcode of het motortype;
    het aantal cilinders;
    de cilinderinhoud;
    de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
    het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
    het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd."
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Nieuwe regel blijkbaar, maar ik denk niet dat iemand dat ooit heeft aangepast. Bij oudere auto's zoals deze is de originele motorcode ook nooit vastgelegd bij de RDW.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Dat laatste is ook niet helemaal waar. De meeste auto's na (volgensmij) 1985 kun je de motorcode wel van zien op het kenteken, maar dan alleen op bepaalde bronnen zoals de kentekenzoekmachine van Autoweek. Het klopt wel dat er weinig mensen zullen zijn die het hebben aangepast. 9 van de 10 mensen zullen het verschil ook niet zien onder de kap, dat is alleen voor de kenners weggelegd. Persoonlijk voel ik me er niet echt lekker bij om rond te rijden met een auto waarvan de identiteit niet 100% van klopt en wettelijk is vastgelegd dat dit wel moet kloppen.

    Het omkeuren blijkt ook geen grote problemen op te leveren wat ik ervan gehoord heb; in de basis is het een APK-keuring bij het RDW waar de keurmeester nog een keer nakijkt of de motor een beetje netjes is bevestigd. Verder wordt op prijs gesteld dat de afkomst van de ingebouwde motor bekend is, wat voor de TS al geen probleem is aangezien hij de motor uit zijn eigen auto haalt. Voor pakweg 60 euro en een uurtje koffie drinken bij de RDW kloppen de papieren dan in ieder geval weer.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Mocht het toch een probleem zijn, dan kun je misschien beter toch kiezen voor een grondige revisie van de originele motor? Ik heb begrepen dat deze blokken in de basis sterk zijn. Maar dat oordeel laat ik aan jullie.

  12. #11
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Mocht het toch een probleem zijn, dan kun je misschien beter toch kiezen voor een grondige revisie van de originele motor? Ik heb begrepen dat deze blokken in de basis sterk zijn. Maar dat oordeel laat ik aan jullie.
    Zeker. Afgezien dat je dan je originaliteit houdt ben je met een revisie altijd beter af als 'zomaar' een blok overlepelen. Ookal loopt die goed op t moment van uitbouw, het is nog steeds een oud blok wat net zo goed is als de originele tot de dag dat die kapot ging. Oftewel die kan binnen een maand ook beginnen met ellende. Dit is natuurlijk wel een kostbaardere ingreep maar in mijn ogen heb je daar op de lange termijn heel veel meer aan.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Als je het zelf doet en je krijgt geen onvoorziene problemen, dan is een wissel natuurlijk het goedkoopste. Maar van multipoint naar monopoint is niet erg simpel zoals gezegd.
    Als de JN geen grote problemen heeft (gescheurde kop, krassen in de cilinderwand, lagerschade) dan is het waarschijnlijk een kwestie van nieuwe zuigerveren, klepgeleiders/klepsteelrubbers, verse koppakking en distributie en hier en daar een sensor.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Dat lijkt me goed te overzien.

  15. #14
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Revisie lijkt me ook de beste optie, en het zou zomaar ook de voordeligste kunnen zijn als je je eigen werk ook mee in overweging neemt.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  16. #15
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Misschien dat TS even uiteen kan zetten wat precies de problemen zijn met de JN? Dat helpt wel een beeld te vormen met wat er precies aan zou moeten gebeuren.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Leeftijd
    62
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Bedankt wederom voor de vooral nuttige informatie!

    De Audi met de JN motor heb ik vorig jaar gekocht van een particulier,
    in de wetenschap dat de motor aardig vervuild was door diverse olieproducten.
    Ik ben ermee aan de slag gegaan door er een litertje atf olie bij te gooien.
    Na honderden kilometers de boel afgetapt (zwarte olie) en oliefilter vervangen.

    Dit werkte prima, geen klepgeluiden of onwillige klepstoters, liep weer als een zonnetje.

    Begin deze maand de auto laten keuren in Rotterdam, waar ik zelf ook vandaan kom.
    En in combinatie familie bezoekjes afgelegd.
    Ik woon zelf nabij de stad Groningen, dus vond ik het een mooie rit voor deze wagen,
    maar bij terugkomst in Groningen veel klepgeluiden, ondanks dat de motor verder goed liep.

    Ik overweeg nog een keer de motor met atf te spoelen, mocht dit niet werken
    dan moet de kop er maar af, om de boel maar eens op te frissen met nieuwe onderdelen.

    De Audi met de PM motor loopt heel netjes en rustig, zelfs complimenten van de garagehouder
    en van de RDW die op deze wagen een steekproef moest uitvoeren.

    Deze Audi heeft bijna 3 ton op de teller, terwijl de JN bijna de 2 ton aantikt

    Een bevriende sloperij heeft nog nooit een Audi 80 aangeboden gekregen waarvan het blok kapot was,
    zegt wel iets over de degelijkheid van deze blokken.

    Ik denk niet dat ik de swap ga doen, mede door jullie reacties.

  18. #17
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Waarschijnlijk kom je er dan vanaf met een setje nieuwe klepstoters. Hoeft de kop er niet eens voor af. Toch kan dit geen kwaad. Keertje koprevisie uitvoeren. Dan kan die weer een flinke tijd mee. Mede forumlid hier was er laatst een kleine 500 euro voor kwijt bij een garage met nog wat ander werk. Als je de kop zelf demonteert kan t waarschijnlijk zelfs voor de helft.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Ik kan je vertellen dat ze wel kapot kunnen De sloper die mijn ruilblok leverde zei hetzelfde: nog nooit meegemaakt. Maar bij mij is er destijds verkeerde olie in gedaan (5W40) en in combinatie met andere gebreken cq mogelijk slecht onderhoud voordat ik de auto kocht deed dat mijn ABT de das om bij 243.000 km.

  20. #19
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    5W40 zou het blok niet moeten slopen; ik heb twee 80's met 1.8 en 1.9 benzine die sinds jaar en dag op 5W40 lopen en de 1.8 heeft zelfs een termijn op 5W30 gelopen bij de vorige eigenaar. Dat gaat prima. De Duitsers zweren zelfs bij volsyntethische 5W40/5W50 op de 4 en 5 cilinders uit die tijd. Dus eerder heeft het slechte onderhoud dat blok genekt. Het kan ook zijn dat de 5W40 die werd gebruikt simpelweg de verkeerde was. Er zijn van 5W30 en 5W40 talloze variaties met verschillende specificaties en dus ook verschillende dopes. Met te agressieve dopes (verkeerde spec olie) (die in dit geval ook een reinigende werking hebben) kan alle opgestapelde ellende in zo'n blok in een keer loskomen waardoor de boel wordt gemold.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorswap van JN naar PM

    Ok, bedankt voor de info. Ik kreeg een vastloper, 4,5 jaar terug. Gek genoeg enkele dagen na een volledig probleemloze rit van zo'n 120 km heen en terug. Het zal wel 5W40 volsyntheet zijn. Nu gaat er gewone 10W40 halfsyntheet in.

    Toen ik de mijne kocht was de thermostaat ook kaduuk en ik wist toen nog te weinig van auto's en motoren om dat te herkennen. Wie weet hoe lang de vorige baas er mee heeft doorgereden? Tja. De garage waar ik de auto kocht had die natuurlijk moeten vervangen. Tientjeswerk. Bovendien was het kacheltje lek, ook zoiets. Volgende keer dat ik een auto ga kopen weet ik veel beter waar ik op moet letten.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •